RetroMTB FORUM Dyskusyjne Strona Główna

     
     

Poprzedni temat «» Następny temat
Bontrager Privateer 1998
Autor Wiadomość
focker 
Doktor resor


Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 5948
Skąd: Pajęczno/Łódź
Wysłany: 2014-12-30, 16:15   Bontrager Privateer 1998

Wywołany do odpowiedzi przez Sztopiego w związku z konkursem na rower roku, chciałbym zaprezentować moje skromne dzieło :)

Bontrager dla mnie zawsze stał na szczycie jeśli chodzi o rowery budzące pożądanie. Nawet Breezer mnie tak nie kręcił. Cieniutkie rurki, fajna oprawa graficzna, wiele autorskich rozwiązań (nadspawki przy sterówce to pomysł właśnie Bontragera), konsekwentne trzymanie się swoich priorytetów. Keith Bontrager zawsze był dla mnie osobą, która się zna na rzeczy i wie jak robić rowery (nie dotyczy to obecnej marki Bontrager, bo z Keithem na wspólną tylko nazwę). Do tego ramy nie do podrobienia z uwagi na geometrię i charakterystyczne haki. Wiele ich zresztą nie powstawało.

Co więcej, zawsze mi się podobały ramy stanowiące prawdziwy set z amorami jak Cannondale czy Univega Concept. Tam geometria ramy jest idealnie zgrana z geometrią widelca. Tak jest też wbrew pozorom z ramami Bontragera - chociaż tego nie widać na pierwszy rzut oka. Bontragery dostawały korony amortyzatorów (Rock Shox) o zupełnie innej geometrii niż standardowe korony. Wyprzedzenie amora jest o 2,5 cm mniejsze niż w standardowej koronie. To się oczywiście zgrywa z innymi niż w standardowych ramach kątami i długościami rur. Słowem - do ram Bontragera powinny być stosowane specjalnie dobrane korony amorów - przy czym nie wiem, czy były robione inne korony niż do amorów RS. Taki układ jednak daje ogromną frajdę z jazdy. Rower prowadzi się jak BMX, dosłownie zakręca w miejscu. Żaden inny mój rower się tak nie prowadzi.

Mój model to Privateer z 1998r. Wiadomo - fajniej byłoby, żeby to był jakiś Race produkowany jeszcze w Sanata Cruz, ale i tak jest fajny. Geometria i rozwiązania techniczne są te same co w Race. Race był robiony z lepszych rurek (True Temper OXIII) i miał calową główkę ramy. Czepiać się można, ale z uwagi na stan tej ramy jestem bardzo szczęśliwy z faktu jej posiadania.

Sama rama waży około 1750 gram, więc jest nieźle :) Rurki to True Temper OXII. Pomimo, że to rama już czasów Treka i to niższy model - jest dopracowana w każdym szczególe. Tylne wysunięte haki, nadspawki na dolnej rurze, idealnie położone spawy, monostay (wishbone), świetnej jakości lakier, fajne, klasyczne grafiki, fabryczne mocowanie blachy zapobiegającej wciąganiu łańcucha przez korbę itp. Trzymając coś takiego w ręce widać, ze nie jest to żadną masówką - każdy detal jest dopracowany. A to przecież model niższy niż Race. Zdziwiłem się tylko, kiedy chciałem zapodać do niej calowe stery. Okazało się bowiem, ze Privateery miały stery 1/8. Trochę mi to pokrzyżowało plany bo miałem koronę robioną pod Bontrageta właśnie pod 1 cal. Tak więc przyszła redukcja i stery są calowe (Cane Creek C3 z laserowym logo - udało się dorwać coś porządnego).

Korona jest warta opisania, bo posiada tytanową rurę sterową (tytanowe śruby to nic specjalnego przy czymś takim). Redukcja musiała być - bo z uwagi na specjalną geometrię pod Bontragera nie było mowy, żeby nie znalazła się w rowerze. Z tą koroną Judy wygląda trochę jakby z prędkości 30km/h przywalić centralnie w mur - amor jest jakby podwinięty. Ale dzięki temu rower prowadzi się bardzo przyjemnie i bardzo wyjątkowo :) Koronę otrzymałem od Marcina74 za co bardzo mu po raz kolejny dziękuję. Bez tej korony rower nie miałby swojego dopełnienia i miałbym pewnie opory, żeby go wyciągać na światło dzienne.

Sam amor to Judy 1998. Z XC ma tylko dolne golenie oraz tłumik i sprężyny wspólne dla całej rodziny. Górne golenie są od SL. Praca to klasyka gatunku - czyli sprężyna, zamknięty tłumik i kąpiel olejowa (olej Marzocchi oczywiście ;). Działa bardzo fajnie. Jeden z moich ulubionych amorów - szczególnie jeśli chodzi o stosunek masa/praca. Korki są od wersji 1997, bo uwielbiam tą czerwoną anodę :)

Do tego udało mi się dostać do tego roweru koła Cane Creek Crono - stosowane w 1998r. najwyższych modelach w grupie Treka. Fajnie frezowane piasty z fikuśnymi kołnierzami, proste szprychy, łożyska maszynowe, stożkowe obręcze itp. W 1998 każdy chyba się do nich ślinił patrząc na reklamę Treka 9900 w Bikeboard. Robią bardzo fajne wrażenie i są bardzo sztywne. Masa takase z tego co pamiętam - ze względu na wysokie obręcze. Tylna obręcz dość mocno wytarta niestety - jeśli ktoś ma namiary na taką, to chętnie przyjmę. Opony IRS Mythos.

Mostek jest Controltecha 1cal. Fajny, krótki i lekki. Sztyca Roox, kierownica Bontrager Race, rogi Gary Fischer. Wszystko matowe aluminium. Siodło Bontrager Race Day żelowe. Jedno z wygodniejszych jakie miałem.

Napęd to klasyka. 100% mojego ulubionego XT 738/739/740. Nie każdemu się podobają korby - ja je uwielbiam, choć czarna zębatka od LXa bardziej mi pasuje. Niestety - trudno dostać taką na 44 zęby. Całość działa chodzi jak marzenie - dla mnie to synonim jakości i trwałości końca lat 90-tych.

I to chyba tyle na razie. Postaram się w weekend machnąć jakieś fajne zdjęcia szczegółów.




W zestawie jeszcze mam rastamańską koszulkę Bontragera - bez niej je jeżdżę na tym bajku :) Rastakamień dobrodusznie udostępniony przez jednego z forumowiczów :D



Wcześniej koncepcja była taka, ale na szczęście padła. Swoją drogą - kto poznaje z jakiego roweru pochodzi ten amor?

_________________
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
 
 
marcin74 
repartocorse

Wiek: 44
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 3437
Skąd: Lodz i okolice ;)
Wysłany: 2014-12-30, 16:45   

focker napisał/a:
Nie każdemu się podobają korby


mi sie podobaja ;-) cala reszta tez jak z kalendarza :roll:
_________________
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 3009
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2014-12-30, 17:08   

fajnie, że ten rower dotarł wreszcie tutaj.
Widziałem go już dawno temu "na żywo", piękna maszyna.
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 13944
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2014-12-30, 17:13   

Judysia Paoli!
Rower widzialem na zywo i robi na prawde swietne wrazenie! Nawet TA korba mi w nim nie przeszkadza ;-) Ale... czy nie bylo w nim Vek Cane Creek pod kolka? Wiem ze gadalismy o nich w srodku nocy w Dolinie Polrzeczki, ale nie pamietam czy w kontekscie ich bytnosci, czy teoretycznego przypasowania do maszyny
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
smolar 

Wiek: 46
Dołączył: 14 Mar 2011
Posty: 868
Skąd: Bournemouth
Wysłany: 2014-12-30, 17:54   

Koszula ode mnie, powiedzmy....rower klasa:D
_________________
śmietnik to nie retro!
 
 
focker 
Doktor resor


Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 5948
Skąd: Pajęczno/Łódź
Wysłany: 2014-12-30, 18:04   

Dzięki Marcin. Bez Twojej korony czegoś by zawsze brakowało.

Hamulce Cane Creek owszem miałem kiedyś, ale chyba nawet nie planowałem ich zakładać do Bontragera. Są czarne a ja się starałem dobierać srebrne dodatki. Zresztą one raczej słabo mi się sprawdziły w Cannonie - więc je pożegnałem dość szybko. Klamki + hamulce 739 to jednak wg mnie najlepiej działający zestaw jaki był. Z klekotaniem można sobie poradzić.
_________________
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
 
 
veng 


Dołączył: 12 Sie 2013
Posty: 550
Skąd: z lubelskiego
Wysłany: 2014-12-30, 18:14   

Fajna maszyna, pozostaje życzyć dorwania pewnego dnia modelu Race :-)
_________________
Marin PM '92, AE Concorde '96, Raleigh Technium Peak '92, Alpinestars Cro-mega DX '91, Cycle Wolf Tucano, Panasonic MC-7500 '89, Wheeler Team 9900 '93
 
 
Radziej 

Wiek: 100
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 1320
Skąd: Kraina Deszczowców
Wysłany: 2014-12-30, 18:34   

A mi się niemal wszystko podoba, nawet korba. Poza tymi stożkowymi kołami, nigdy ich fanem nie byłem. Ale ilu ludzi tyle opinii.

Klasa.
 
 
Bart 
29er nie dla idiotów


Wiek: 40
Dołączył: 25 Lip 2011
Posty: 2005
Skąd: War-Maz
Wysłany: 2014-12-30, 18:45   

Nie no... korba na 5 śrub musi być. Poza tym rewelacja. Felgi fajnie, ciekawe jak by mój DB ta takich wyglądał :-P
_________________
Diamond Back Apex SE '96, Superior XP 939
 
 
snack 


Wiek: 38
Dołączył: 02 Cze 2009
Posty: 1151
Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-12-30, 18:46   

no, mi też się podoba, jest taki wyważony... wszystkie elementy współgrają.
I to nawet lepiej że to nie ten wyższy model, nie ma wtedy klątwy XTRa ;-)
_________________
Scott Pro Racing W/C 99' -----> galeria flickr
Specialized Stumpjumper M2 FS 95' -----> galeria flickr
 
 
piotrex 
piotrexstarerowery

Wiek: 48
Dołączył: 24 Wrz 2012
Posty: 645
Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-12-30, 18:52   

Fajna przemyślana i wypieszczona maszynka
_________________
Masz problem ze swoim rowerem. Serdecznie zapraszam Serwis rowerowy Łódź ul Zapolskiej 31
 
 
Skeevo 


Wiek: 36
Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 3065
Skąd: Poland
Wysłany: 2014-12-30, 19:27   

Boski jest a malowanie według mnie ładniejsze niż w Rejsach.
Lubię Twój styl składania Focker :-)
_________________
'92 Kona Cinder Cone
'95 Checker Pig CPX 4050
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'99 Kona Kula
Ruski Tytan
 
 
Hubert 

Wiek: 23
Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 1479
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-12-30, 19:49   

Mi koła sie podobają. Lubie takie niecodzienne a w szczególności z zaplotem innym niż 3x, widze że przód jest na słoneczko, a czy z tyłu po lewej to nie przypadkiem zaplot 2x? Czy crono były w wersji mtb i szosa? Bo ja crono kojarze z taką dużą piastą gdzie nyple są w pieście a Ty masz zwykłe piasty ale i tak fajne.
Czy pedały to nie przypadkiem nowożytne m5x5 gdzie x to 2 lub 4?
Czy ti korona jest lżejsza od seryjnej? Ona chyba była po to aby wsadzić long travel do ramy z sztywnym. Krótko mówiąc zmnijsza offset widelca a w sumie co to konkretnie daje prócz zwiększonego ryzyka otb i lansu tytanem? Fajnie że zdjąłeś osłony Imo rama, koncepcja jest za młoda na bootsy. Oczywiście olej marzocchi 8-)

Ps. Jak mówiłeś o tym że ten olej marzocchi ma najlepsze właściwości smarujące to nie przyszło Ci może do głowy aby kupić 5l i zmienić olej w samochodzie? Pomyśl o tym jak wspaniałe byś miał smarowanie panewek, pierścieni i wszystkiego innego cudowne co nie?
 
 
corrado1111 


Wiek: 41
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 7065
Skąd: Łódź

Wysłany: 2014-12-30, 19:54   

Cytat:
Ps. Jak mówiłeś o tym że ten olej marzocchi ma najlepsze właściwości smarujące to nie przyszło Ci może do głowy aby kupić 5l i zmienić olej w samochodzie? Pomyśl o tym jak wspaniałe byś miał smarowanie panewek, pierścieni i wszystkiego innego cudowne co nie?


Znów Cię bierze?
_________________
Lodzermensch
 
 
Hubert 

Wiek: 23
Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 1479
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-12-30, 20:01   

To tylko taki joke corrado, a dyskusji na temat olejów i chemii nie ruszam i nie dam się wciągnąć.

Focker a czy do tej korby nie da rady przełożyć pająka z stx i mieć blat na śruby?
Bo w sumie jak zjedziesz blat to jest ciężko taki dostać. U mnie duży plus za [RooX].
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template designed and created by Falcone
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 13