Przyszła już prawie zima, czas poskładać rower na błota i śniegi. Postanowiłem, że do zimówki pójdzie amor Rond Magura Quake C75. Dla mnie to jedna z najciekawszych konstrukcji jeśli chodzi o tłumienie , sztywność i rozwiązanie tematu progresji widelca. Trafił więc na warsztat i każdy może go sobie pooglądać w środku.
Medium ściskane to sprężyny stalowe. Wspornik neutralny oprócz sprężyny negatywnej ma jednak jeszcze uszczelkę jak w amorach powietrznych. Dzięki temu progresja na końcu skoku jest znacznie większa niż w zwykłym sprężynowcu. Sprężyny mogą być bardziej linearne, bo przed dobiciem chroni właśnie ta "komora powietrzna".
Tłumienie dla mnie jest genialne. To jest odwrócone TPC wymieszane z pierwszym SSV Marzocchi z2- górny zawór odpowiada za odbicie, dolny za dobicie. Dzięki takiej konstrukcji możliwe jest zanurzenie wszystkiego w oleju i zrobienie otworów w tłumiku. Nadmiar oleju powstały podczas ciężkiej pracy wychodzi tymi dziurkami. Dzięki temu olej się nie nie spręża, nie pieni i nie przegrzewa, a na dodatek pięknie smaruje golenie wewnątrz. Taka ilość oleju gwarantuje długowieczność ślizgów. Dla mnie system jest niemal idealny - łączy wszystkie najlepsze systemy do tej pory wymyślone, ale ma jedną wadę - brak możliwości zastosowania blokady skoku, bo górny zawór odpowiada za odbicie, a nie dobicie. Możnaby co prawda zrobić coś ala ETA, ale to już nie to samo.
Sztywność tego amora powala. Bije na głowę wszytko co było w tamtym okresie. Porównać to można bez kozery do dzisiejszych Reb czy innych Reconów. Podobno to wynika współpracy Ronda z Magurą - żeby zapewnić skuteczność hamowania hamulców tarczowych i ograniczyć ich destrukcyjny wpływ na trwałość amora trzeba było zapewnić ogólna sztywność układu. Sztywność amora jest więc niejako "efektem ubocznym" przystosowania amora do pracy z tarczówkami.
Jakość wykonania wszystkich elementów wewnętrznych amora powala na kolana. Manitou czy nawet RS się chowają. Rażą tylko plastikowe pokrętła regulacji naprężenia wstępnego - choć bardzo fajnie klikają pod palcami.
Masa to mniej niż 1800gram (dokładnie zważę po zalaniu) - co jak na pełną otwartą kąpiel olejową, dwie sprężyny i ogromną sztywność jest super wynikiem. Aluminiowa rura też tu robi swoje. Niemniej jednak do ultralajta ten amor się nie nadaje. Do tych celów służył Quake Air, ale on miał już trochę inną konstrukcję wewnętrzną.
Plusy:
- jakość wykonania
- ogromna sztywność
- masa niska jak na amora ze sprężynami, pełną kąpielą i tłumikiem zanurzonym w oleju
- szeroka możliwość regulacji tłumienia odbicia (w wersji CP - także tłumienia dobicia).
- możliwość zakupu w wersji FirmTech z Magurą HS33 specjalnie zaprojektowaną do tego widła - ważącą znacznie mniej niż V-brake
- pełna otwarta kąpiel olejowa w goleni olejowej zapewnia doskonałe smarowanie tulei
- odkręcana podkowa ułatwia serwis
- amor nie buja na podjazdach - ma sportowo zestrojone tłumienie dobicia.
- sprężyny sprawiają, ze amor nadaje się do długodystansowej turystyki. Brak ryzyka awarii komory powietrznej
- możliwość rozebrania i wyczyszczenia tłumika wewnątrz - w przeciwieństwie do Bombera Z2
Minusy
- nie jest to ultralajt - amory z komorą powietrzną i semi kąpielą olejową są lżejsze
- może być uznany za przytłumiony - z uwagi na sportowo zestrojony tłumik dobicia. Jest jednak możliwość jego rozwiercenia - choć wtedy amor będzie bardziej bujał na podjazdach.
W komorze bez tłumika jest tylko 30ml oleju. To i tak 3-4 razy więcej niż w RSach i innych Foxach, ale jednak lewa goleń nie pływa tak mocno w oleju jak prawa.
Kiedyś Piotr pisał, że to beznadziejne widelce. Ciekawy jestem skąd taki wniosek - fajnie by było, gdyby się wypowiedział w tym temacie, skoro ma takie informacje. Ja jestem w tym amorze zakochany, ale chętnie poznam zdanie o nim od drugiej strony.
Poniżej dokładne zdjęcia wnętrza.
I co najważniejsze - wewnętrzne życie tłumika tutaj:
Możliwość powiększenia zdjęć tutaj (i w prawo):
https://picasaweb.google.com/1133552348 ... 3827940626
Rond Magura Quake
#1OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .