Hydrauliczne hamulce Magura HS22 HS33

#1
Na wniosek niektórych forumowiczów zrobiłem nowy temat dotyczący hydraulicznych hamulców szczękowych Magury. Poniżej informacje zebrane z różnych postów uzupełnione o to co mi do głowy przyszło.

Różnice pomiędzy Magurą a V-brake - zalety Magury

V-brake mają bardzo mało klocka do "zdarcia". Magura ma ponad dwa razy większą grubość części ściernej. Powierzchnia klocka jest znacznie szersza i niewiele krótsza. Do tego klocek sam też ściera się znacznie wolniej niż w V-brake, bo Magura ma (wbrew temu co się sądzi) mniejszą siłę hamowania niż v. Co więcej - Magura, przez mniejszą siłę i równoległe prowadzenie klocków miej niszczy obręcz - znajomi znacznie częściej musieli je wymieniać nić ja.

Zauważyłem, że klocki do v-brake mogą się zetrzeć podczas jednego wyścigu. Na oryginalnych klockach Magury ścigałem się i trenowałem (błoto-nie błoto) minimum rok. Klocki do V-brake wymieniałem po dwóch miesiącach, co przepełniło czarę goryczy.

W błocie jest jeszcze jedna przewaga - linka nie zapycha się błotem i przeniesienie siły zawsze działa tak samo. Linka może dobrze działać nawet w błocie, ale na następny dzień po takiej wyprawie zawsze jest pitolenie z wymianą pancerzy albo chociaż doprowadzenie m ich do stanu używalności. Jeśli często się jeździ w deszczu i błocie to w pewnym momencie ma się dość. Ja szczególnie lubię, żeby naciąg sprężyny na hamulcu był niewielki. Przy zapchanym pancerzu kończy się to unieruchomieniem hamulca. Magurze tego nie ma.

Do tego podciągnięcie klocków to operacja robiona jednym palcem pokrętłem na klamce - zwiększasz ciśnienie niezależnie, czy jest błoto, deszcz, śnieg itp. Jak pisaliście - podciągniecie baryłki w v nie zawsze jest łatwe.

Do tego modulacja jest tu nie do pisania. Nie ma problemu, żeby sobie ładnie jechać na przednim kole na technicznym zjeździe. Rzeczy niemożliwe stają się możliwymi ;) Nie bez powodu kochają je trialowcy.

Wady Magury

Ale ma i wady:
- Masa - trzeba przełknąć 300gram więcej w stosunku do v na komplet.
Edyta - po własnoręcznych pomiarach, bez posługiwania się danymi z sieci (co było podstawą do wcześniejszego wyniku 300gr.) wyszło mi, że różnica w masie w porównaniu do XTR to ok 60gram na koło, więc między bajki włożyć głosy o kowadłach zamiast hamulców. Wynik testu - na trzeciej stronie tematu;
- Nie da się ich naprawić w polu. Ok - ale nigdy nie mnie w polu nie zawiodły, więc jakoś mnie to nie rusza ;) Grunt to nie mieć za bardzo wystających kabli i kontrolować, czy nie ma brudu na cylinderkach. No i zmieniać regularnie płyn. Trzeba też uważać przy zdemontowaniu amortyzatora, żeby nie zagiąć/ukręcić przewodu.
- Drogie oryginalne klocki - ok, ale starczają na min. 4 razy dłużej niż v. Rachunek jest prosty. A są też klocki w cenie okładzin do v - ale nie wiem jak z ich trwałością. Poza tym wymiana klocka w warunkach polowych beż żądnych kluczy to jakieś 30 sekund. Dobry wynik ;)
- Największa wada - zapycha się błotem typu glina bardziej niż v. To jest fakt. Ale sposobem jest na to demontaż podkowy. Wtedy zapychanie się jest na poziomie v-brake, jednak spada siła hamowania. ;) V-ki w tej materii też nie są mistrzem świata - również się zapychają, tylko chwilę później;
- trzeba o nie dbać w garażu sprawdzać cylinderki, zmieniać płyn. Efektem jest za to kompletna bezobsługowość w polu - z dwojga złego wolę tak.
- nie jest to hamulec o największej sile hamowania - wbrew temu co piszą osoby, którym się wydaje że na nich jeździły. Szczególnie wersja 22 jest dość słaba. Wersja 33 ma jak dla mnie idealny stosunek siły do modulacji do zużywania obręczy. Wersji 22 zasadniczo nie polecam.
- jak się kupi cieknącego trupa, to jest już nie do odratowania.
- częste wyjmowanie koła niszczy szybkowypinacze.

Jak dla mnie bilans jest zdecydowanie na plus - ale co kto woli :)

Magura Firm Tech

Rozwiązaniem największych wad Magury jest wersja Firm-tech.
Lżejsza niż v-brake, zamocowana z tyłu mała i filigranowa - nie zapycha się błotem, ale wymaga dedykowanego amora Magury.

Różnice w modelach Magury
Zasadniczo Magurę można podzielić na dwie główne wersje:
- Magura HS22 (z dużą, kanciatą klamką - w wersji Race Line bez "D", Blue. Johny T itp), HS11 i HS24, gdzie tłoczek w klamce miał dokładnie tą samą średnicę, co tłoczki szczęk. Było to 16mm, a przełożenie siły (z uwagi na dwa tłoczki szczęk na jeden tłoczek klamki) wynosiło równo 2:1.
- Magura HS33, Magura HS22 Race Line D oraz 10th Anniversary, gdzie zmniejszono średnicę tłoczka w klamce do 14 mm, zachowując tą samą średnicę tłoczków szczęk. Zwiększyła się znacznie siła hamulca bez widocznego spadku modulacji.

Jak widać jedynymi "kanciatymi" wersjami Magury ze zmniejszonym tłoczkiem są Race Line D oraz 10th Anniversary. W przypadku Race line D literka na końcu oznacza tu Downhill i eksperyment dla tej dziedziny rowerowania okazał się tak udany, że mniejszy tłoczek wprowadzono do topowej wersji hamulców używanych we wszystkich odmianach MTB - od XC po trial. Tak wiec warto zwracać uwagę, czy zółta Magura ma czerwone D w nazwie czy nie.
A 10th Anniversary to wersja limitowana na rocznicę Magury, więc też musiała się odróżniać od zwykłych Magur.
Ostatnio zmieniony 2012-10-15, 21:55 przez focker, łącznie zmieniany 2 razy.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#2
PLUSy:
+ kozacka kolorystyka


MINUSY:
-sciaganie kola troche bardziej upierdliwe niz przy V-kach (robiac to po ciemku ostatnio wyrwalem sobie klocek i musialem go szukac po omacku:)
Obrazek

#3
cieknące magury ??? już pisałem o cieknacych zaciskach shimano i o uszczelkach robionych na zamówienie.
Dzisiaj wysłałem do pomiarów uszczelki tłoczków klamki Deore , zobacze czy zrobią.

Jeśli w Magurze nie ma cudacznych gumek to wszystko mozna dorobić , a nie kosztuje to majątku.

Koła sie łatwo zciąga, jest szybko zamykaczka specjalna magury , po pierwsze, drugie to nie należy stosować zbyt grubych opon .

Dobrze ustawiona magura pracuje jak tarczówka, a wg niektórych nawet ma lepszą modulacje.

Nie miałem problemów z magurą, jedynie przy ustawieniu gamulców do pracy, troche czasu trzeba poświęcić.
www.velotech.pl

#4
Piotrze - a w jaki sposób chcesz naprawić gładź cylinderka, który jest niewymienną, zintegrowaną częścią? Uszczelkę można wymienić, ale Magura najczęściej cieknie nie przez uszczelkę lecz przez to, że gładź jest porysowana. W takim przypadku zostaje tylko kosz.

Niestety - Magura ma odsłoniętą, niczym nie osłoniętą gładź i jeśli błoto dostanie się do wewnątrz cylinderka kiedy klamka jest wciśnięta, to o porysowanie bardzo łatwo.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#6
A jak jest z olejem?
Czy Magura Blood to ponownie (po Red Rum i Judy Butter) jedyny właściwy,
czy są inne możliwości? (czytałem o płynie LHM)



Pozwolę sobie zamieścić kilka fotek Race Line na które natknąłem się podczas poszukiwania działającego zestawu:

1. HS33, ładny stan, wysoka cena

Obrazek


2. z niemieckiego ebaja, podpisane HS33, ale wygląda na HS22

Obrazek


3. HS22 z allegro

Obrazek


4. HS22 (?) z D

Obrazek





Po poklikaniu sobie po niemieckim ebaju - wersji jest w opór,
różnią się mocowaniem, kształtem klamki, boosterem (kształty, 2 punkty montażu vs. 4 punkty montażu).
--
Cypis

#7
Kształt klamki zmieniał się 3 razy.
Raz w 1997r albo 1998r. wraz z wejściem modelu HS33 klamka stała się mniej kanciata i wybrano z niej więcej materiału, przez co stała się lżejsza. Potem już w XX wieku weszła wersja Evo2 z klamką w pionowym tłoczkiem i mocowaniem szczęk na 4 śruby pozwalającym na mocowanie Magury także w widelcach Maniuou i innych nietypowych konstrukcjach. No i chyba w zeszłym roku Magura zwróciła do poziomych tłoczków w klamce.

Oprócz mocowania szczęk Evo1 i Evo2 było tez mocowanie 4bolts to specjalnych ram i widelców trialowych, a także specjalna wersja do rowerów szorowych. No i oczywiście FrmTech.

Od 1996r. Magura zawsze jednak rozróżniała wersje z mniejszymi i większym tłoczkami w ramach tego samego rocznika (HS11-HS22-HS24 oraz HS33). Przy czym HS11 miały plastikową klamkę, a HS22-HS24 aluminiową.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#9
Witam.

Magurę użytkuję krótko bo dopiero od lipca tego roku. Posiadam HS33 Tomac wersję mocno retro bo z 97(albo 96r). Mimo że czuć że hamulec swoje przeżył bo luz na klamce niestety przy małym cisnieniu czuć ale generalnie nie wydaje mi się żeby jakikolwiek inny hamulec przetrwał coś takiego i był w stanie działać...
Co do siły hamowania... myślałem że będzie lepiej ale i tak uważam że jest super... może z przodu trochę jej brakuje. Moje odczucia mogą być spowodowane tym że chyba wciąż nie ustawiłem ich idealnie.:( Znacie jakiś serwis (ew może któryś z was) we Wrocławiu który ustawi mi je i zrobi pełen przegląd?

Jeśli chodzi o scieralność klocków to jest naprawdę super. Czerwone po 600km jazdy z sakwami (wraz z rowerem to było ok 40kg plus moje 80) jeszcze istnieją i spokojnie sezon na nich zrobię a nie były nowe...

Efekt zapchania odczułem raz... gdy jeździłem po nie do końca wyschniętym zbiorniku wodnym ale tam nic by nie dało rady. Lecz mimo wszech obecnej gliny hamulec działał!

Naprawdę hamulce uważam za jeden z najlepszych zakupów jaki zrobiłem.

Chętnie kupię klocki czerwone do nich... Może być nawet jeden lekko używany bo jeden mam. W zamian mam czarne których nie używam (chyba są nowe).

A co do tego zalewania to z tego co mi wiadomo trialowcy zalewają je nawet wodą i działa... więc myślę ze każdy olej mineralny będzie działać ale NIE DOT !

pozdrawiam
xMekpx
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996

#10
Magura 10th Anniversary

Jestem szczęśliwym posiadaczem ;-)

W przeszłości używałem wersji Race Line D i Tomac. Zawsze spisywały się znakomicie i nigdy nie było problemu z zapychaniem się czy wyciekami. Trzeba bardzo sie postarać by uszkodzić tłoczki/gładzie. Jedyna awaria w ciągu kilku lat intensywnego użytkowania trzech kompletów na rożnych rowerach to wyrwany przewód przy zacisku przy tylnym kole przez kumpla który wydurniając się wpadł w m.in. mój rower i zahaczył nogą/butem. Taka awaria się nie liczy. Poza tym absolutnie bezawaryjne i bezobsługowe. Jeśli chodzi o zapychanie to nie wiem co to znaczy... Nawet jazda po kamieniołomie/cementowni i zebranie kilkukilowego gluta na boosterze/amorze/magurze nie spowodowało wyraźnego obniżenia siły hamowania. W błocie także bez problemu.

Obrazek


Obrazek


Obrazek
Alpinestars x9, Breezer x2, Intense x2, Klein x3, Yeti x2, Cannondale, Specialized, GT, Rocky Mountain...
+ Checker Pig, Creme, Electra

#13
w tym konkretnie modelu, miałem odczucia albo blokada koła albo brak hamowamia.
Dopiero przy obręczach ceramicznych i klockach czerwonych było ok.
Mam starą Blue i pomarańćzowgo Tomaca i te działają bardzo dobrze, sie zastanawiałem czy coś z klamkami Alteca nie tak jest
www.velotech.pl

#14
10 Aniversary (podobnie jak wszystkie nowsze hs33) i Blue/stary Tomac mają inną średnicę tłoczków w klamce. Widać jednym bardziej odpowiada większa modulacja starych modeli, innym większa siła nowszych. Dla mnie starsze modele są zdecydowanie za słabe, ale widać i je można lubić.

Swoją drogą czerwone klocki słabo chodzą z ceramicznymi obręczami. Do ceramiki są zielone - może dlatego spadła siła hamowania i dobrze Ci się jeździło.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#15
A mi z kolei nie odpowiadało właśnie zachowanie zielonych klocków w Race Line D, Tomac i 10th z ceramikami, zbyt twarde były, choć oczywiście najtrwalsze ze wszystkich.
Alpinestars x9, Breezer x2, Intense x2, Klein x3, Yeti x2, Cannondale, Specialized, GT, Rocky Mountain...
+ Checker Pig, Creme, Electra

#17
Dokładnie. Na szczęście jest właśnie kilka rodzajów klocków by dopasować sobie charakterystykę do własnych upodobań :-)
Alpinestars x9, Breezer x2, Intense x2, Klein x3, Yeti x2, Cannondale, Specialized, GT, Rocky Mountain...
+ Checker Pig, Creme, Electra

#18
siedem3 pisze:Magura 10th Anniversary

Jestem szczęśliwym posiadaczem ;-)

W przeszłości używałem wersji Race Line D i Tomac. Zawsze spisywały się znakomicie i nigdy nie było problemu z zapychaniem się czy wyciekami. Trzeba bardzo sie postarać by uszkodzić tłoczki/gładzie. Jedyna awaria w ciągu kilku lat intensywnego użytkowania trzech kompletów na rożnych rowerach to wyrwany przewód przy zacisku przy tylnym kole przez kumpla który wydurniając się wpadł w m.in. mój rower i zahaczył nogą/butem. Taka awaria się nie liczy. Poza tym absolutnie bezawaryjne i bezobsługowe. Jeśli chodzi o zapychanie to nie wiem co to znaczy... Nawet jazda po kamieniołomie/cementowni i zebranie kilkukilowego gluta na boosterze/amorze/magurze nie spowodowało wyraźnego obniżenia siły hamowania. W błocie także bez problemu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

"wyrwany przewod przy zacisku przy tylnym kole" ?????????????
troche to dziwne bo to nie tarczowki !!!!!!!!!!!
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#19
A jak nazwać element przykręcany na piwocie z klockiem, tłoczkiem i płynem hydraulicznym wewnątrz? Mimo wszystko dla mnie to jest zacisk hamulcowy, choć o specyficznej konstrukcji.
Alpinestars x9, Breezer x2, Intense x2, Klein x3, Yeti x2, Cannondale, Specialized, GT, Rocky Mountain...
+ Checker Pig, Creme, Electra

#21
Nie, ponieważ zacisk jest nieruchomy a porusza się wyłącznie klocek i to w linii prostej, a nie po łuku jak np w cantileverach czy v-brake'ach.
Alpinestars x9, Breezer x2, Intense x2, Klein x3, Yeti x2, Cannondale, Specialized, GT, Rocky Mountain...
+ Checker Pig, Creme, Electra

#22
Obrazek


Dorwałem RaceLine HS11 (?) - lekko wyblakłe, wersja bez szybkozamykaczy, stan ładny, nie ciekną,
ale oczywiście mam kilka pytań:

- połączenie obejma - tłok/klamka: jest na śrubę, jedna ma odrobinę luzu, czy dostanę się niej bez spuszczania płynu? (główkę śruby widzę widać, musiałbym chyba zdemontować klamkę, wkręcając bolec idący do tłoczka)

- ruch tłoczków - jest odrobinę nierównomierny, znaczy się jeden z nich, tez od strony klamki, rusza pierwszy, potem dopiero rusza ten drugi - oba wysuwają się płynnie i tyle ile potrzeba - co zrobić?

- macie może manual serwisowy do tego modelu?
- klocki - jakie polecacie? (inna sprawa że na alle znalazłem na chwile obecną tylko Ashima)
--
Cypis

#23
To nie jest HS-11, ale HS-22 w wersji Race Line. Czyli najwyższy model Magury, bo w tamtych czasach nie było jeszcze HS-33.

Co do obejmy, to nie mam pojęcia o co chodzi. Spróbuj może zrobić zdjęcie i dokładniej wyjaśnić problem.

Manual jest tutaj:
http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... gura94.pdf

Ruchem tłoczków się nie martw. To naczynia połączone i nic się nie dzieje, jeśli jeden startuje wcześniej. Ważne, żeby obydwa tłoczki w ogóle wychodziły.

Klocki najlepiej oryginalne - czarne albo czerwone (chyba, że obręcz jest ceramiczna - wtedy szare albo zielone). Wiele osób poleca czerwone SwissStopy. Dla mnie są ok, ale jakiejś gigantycznej różnicy w porównaniu do czarnych nie widzę.

Zamienników (np. Baradine) nie próbowałem, ale nie słyszałem większych narzekań od osób ich używających.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#24
co do obejmy - po wykręceniu śruby i wyjęciu klamki tłoczek nie powinien Ci wyjść z korpusu bo nie ma tam ciśnienia, możesz wtedy pobawić się ze śrubą od obejmy. oczywiście zalecana ostrożność i ewentualne blokowanie palcem tłoczka, ale nie sadzę by to było konieczne. Przy wymianie klamek w różnych zestawach czy innych czynnościach nigdy nie miałem z tym problemu.

nierównomierność wysuwania klocków/tłoczków to normalka miałem to mniejszym lub większym stopniu w 3 różnych modelach - Race Line D, Johnny T i 10th Anniversary.
Alpinestars x9, Breezer x2, Intense x2, Klein x3, Yeti x2, Cannondale, Specialized, GT, Rocky Mountain...
+ Checker Pig, Creme, Electra

#25
Ciśnienia nie ma, ale jest sprężyna powrotna tłoczka - dość mocna. Jeśli zdejmie się ruchomą część klamki na dłuższy czas, to przy mikroskopijnej nawet nieszczelności tłoczek może się wysunąć, a do środka cylinderka zassie się powietrze zapowietrzając układ. Po dłuższym czasie (godzina - dwie, w zależności od szczelności) tłoczek może być w ogóle wypchnięty na zewnątrz. Więc wszelkie operacje na zdemontowanej klamce lepiej robić w miarę szybko, albo jakoś zabezpieczyć cylinderek.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#26
focker pisze:
Ruchem tłoczków się nie martw. To naczynia połączone i nic się nie dzieje, jeśli jeden startuje wcześniej. Ważne, żeby obydwa tłoczki w ogóle wychodziły.

Klocki najlepiej oryginalne - czarne albo czerwone (chyba, że obręcz jest ceramiczna - wtedy szare albo zielone). Wiele osób poleca czerwone SwissStopy. Dla mnie są ok, ale jakiejś gigantycznej różnicy w porównaniu do czarnych nie widzę.

Zamienników (np. Baradine) nie próbowałem, ale nie słyszałem większych narzekań od osób ich używających.
Co do kloców to zgodzę się ze czerwone najlepsze. I to sporo lepsze :D

A Fockerze da się to zjawisko nie równej pracy jakoś zniwelować? U mnie jest to dość mocne i ciężko ustawić je.

Miłego ustawiania!

pozdrawiam
xMekpx
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996

#27
Ja się na czerwonych trochę zawiodłem.
Naczytałem się wielu pochlebstw, ale jakiejś dużej różnicy nie zauważyłem - szczególnie na suchym. Na mokrym różnica jest, ale też bez szału.

Mekp - z czym masz problem? Klocki nierównomiernie wracają i jeden przez to ociera o obręcz? Jeśli tak, to po prostu lepiej ustaw szczęki - bliżej obręczy, bo przyczyną może być zbyt duże wysunięcie tłoczków w szczękach przy stanie wyjściowym. Na nierównomierną pracę samą w sobie raczej nie ma rady - raz jeden wróci pierwszy, raz drugi. Taki system.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#29
siedem3 pisze:co do obejmy - po wykręceniu śruby i wyjęciu klamki tłoczek nie powinien Ci wyjść z korpusu bo nie ma tam ciśnienia, możesz wtedy pobawić się ze śrubą od obejmy.
focker pisze:Ciśnienia nie ma, ale jest sprężyna powrotna tłoczka - dość mocna. Jeśli zdejmie się ruchomą część klamki na dłuższy czas, to przy mikroskopijnej nawet nieszczelności tłoczek może się wysunąć, a do środka cylinderka zassie się powietrze zapowietrzając układ. Po dłuższym czasie (godzina - dwie, w zależności od szczelności) tłoczek może być w ogóle wypchnięty na zewnątrz. Więc wszelkie operacje na zdemontowanej klamce lepiej robić w miarę szybko, albo jakoś zabezpieczyć cylinderek.
Dziękuję Panowie, tak też zrobiłem, na krótki moment przykręcania obejmy tłoczek zachowywał się spokojnie.
Hmm, nie dałem Loctite... może następnym razem.

Teraz boostery do regeneracji - tylko muszę znaleźć farbę w tym upiornym kolorze :-)
--
Cypis

#30
a może warto by pokusić się o firmowe/fabryczne boostery? czasem trafiaja się w bardzo dobrych cenach na allegro, nawet karbonowe. nie wiem jak Ci zależy na czasie, ale z karbonowymi wyglądałaby czadowo.
Alpinestars x9, Breezer x2, Intense x2, Klein x3, Yeti x2, Cannondale, Specialized, GT, Rocky Mountain...
+ Checker Pig, Creme, Electra