OK, ja wywołałem temat, to niech będzie, że ja zacznę.
Czy regulowana przewieszka do canti LX ma w ogóle sens (mam taką od hamulców tektro RBP), czy też po prostu założyć to, co orginalnie dawało Shimano, bo i tak długość tego shimanowskiego dynxa jest optymalna, i nic się tutaj lepszego nie wykombinuje?
#2
W skrócie to napisze jedną zasade jak występowała w hamulcach typu Canti.
Szczęki - ramiona hamulców po założeniu wieszaka powinny przu styku klocka do obreczy tworzyć do tej obreczy kąt prosty, tzn, dolna pionowa czesć ramion bo powyżej ramiona sie odchylają na boki.
Czyli regulujesz długość linek przywieszek tak aby po zaciśnięciu klamek ramiona tworzyły kąt 90 st albo przynajmniej go przypominały.
Ramiona hamulców tworzą wraz z linkami równoległobok, im bardziej kwadratowy tym lepiej.
Poza tym klocki nie powinny idealnie równo przylegać (równolegle ) do powierzchni obręczy, tylna czesć klocka powinna być odchylona na zewn ok 1-2 mm, zależnie od klamek jakie stosujemy.
Długośc linek w wieszakach dostosowujemy na koniec do klamek - czyli do pracy jaką wykonują, czyli ustalamy odległość klocka od obręczy.
Niestety jeżdżąc musimy z czasem korygować wysunięcie klocków , albo regulacja na klamce, albo przesuwając klocek w ramieniu hamulca.
To drugie jest bardziej wskazane ze względu na zachowanie kształtu równoległoboku, czyli zachowanie max siły docisku, bo skrecając linke przesuwamy ramiona do wewnatrz.
Wieszaki Shiamno - a było ich pare modeli są najprostsze w ustawieniu.
Szczęki - ramiona hamulców po założeniu wieszaka powinny przu styku klocka do obreczy tworzyć do tej obreczy kąt prosty, tzn, dolna pionowa czesć ramion bo powyżej ramiona sie odchylają na boki.
Czyli regulujesz długość linek przywieszek tak aby po zaciśnięciu klamek ramiona tworzyły kąt 90 st albo przynajmniej go przypominały.
Ramiona hamulców tworzą wraz z linkami równoległobok, im bardziej kwadratowy tym lepiej.
Poza tym klocki nie powinny idealnie równo przylegać (równolegle ) do powierzchni obręczy, tylna czesć klocka powinna być odchylona na zewn ok 1-2 mm, zależnie od klamek jakie stosujemy.
Długośc linek w wieszakach dostosowujemy na koniec do klamek - czyli do pracy jaką wykonują, czyli ustalamy odległość klocka od obręczy.
Niestety jeżdżąc musimy z czasem korygować wysunięcie klocków , albo regulacja na klamce, albo przesuwając klocek w ramieniu hamulca.
To drugie jest bardziej wskazane ze względu na zachowanie kształtu równoległoboku, czyli zachowanie max siły docisku, bo skrecając linke przesuwamy ramiona do wewnatrz.
Wieszaki Shiamno - a było ich pare modeli są najprostsze w ustawieniu.
Ostatnio zmieniony 2009-09-28, 08:15 przez Piotr, łącznie zmieniany 1 raz.
#3
Aldek, rozumiem że chodzi o coś takiego jak wklejał onegdaj Piotr (wklejam na samym dole postu fotkę)
Wg mnie jest sens
Co prawda Shimano swoich "trójkątów" robiło 4 długości i do każdych ramion sugerowało odpowiednią, ale wraz ze ścieraniem się klocków kąty pod jakimi wieszak "ciągnął" ramiona zmieniały się (sporą różnicę w skuteczności widać zwłaszcza przy długich wieszakach o oznaczeniach C i D) Stosując wieszak regulowany masz możliwość
- po pierwsze ustawienia na samym początku optymalnego położenia wieszaka (za nisko - klamka będzie się zachowywać jakby zrobiona byla z gumy, za wysoko - niska skuteczność hamulca)
- po drugie - w trakcie użytkowania hamulców i ścierania klocków można je przeregulować bez straty skuteczności (tzn nie trzeba podciągać wieszaka do góry - czy to na regulacji przy klamce, czy przesuwając go po lince jak w nieregulowanym Shimano Wystarczy skrócić linkę łączącą ramiona hamulca Wieszak pozostaje na tej samej wysokości, nie zmieniają się kąty itp)
Aby byc obiektywnym - wieszak nieregulowany ma jedną zasadniczą zaletę - po zerwaniu linki hamulcowej niekontrolowane zablokowanie kola przez linkę naciąganą sprężynami hamulców jest dość mało prawdopodobne, przy patentach w których ramiona połączone są dodatkową linką (nie ta biegnącą z klamki) jest to niestety nieuniknione
W kwestii wieszaków warto wspomnieć także o wcześniej konstrukcji stosowanej min przez Shimano, którą można spotkać Daje podobne możliwości do wieszaków regulowanych, jednak linka łącząca ramiona nie jest zabezpieczona przed samoistnym spadnięciem z wieszaka (jest to zatem patent większego ryzyka - dlatego na przednich widelcach stosowane były w tej wersji specjalne haczyki wyłapujące )
poglądowo na tej fotce możecie zobaczyć taki starej konstrukcji wieszak
http://retromtb.pl/galerie_foty/boulder_90/IMG_1200.jpg
a tu dobrze widać ten wkręcany w dziurkę na błotnik haczyk-wyłapywacz
http://retromtb.pl/galerie_foty/boulder_90/IMG_1189.jpg
Wg mnie jest sens
Co prawda Shimano swoich "trójkątów" robiło 4 długości i do każdych ramion sugerowało odpowiednią, ale wraz ze ścieraniem się klocków kąty pod jakimi wieszak "ciągnął" ramiona zmieniały się (sporą różnicę w skuteczności widać zwłaszcza przy długich wieszakach o oznaczeniach C i D) Stosując wieszak regulowany masz możliwość
- po pierwsze ustawienia na samym początku optymalnego położenia wieszaka (za nisko - klamka będzie się zachowywać jakby zrobiona byla z gumy, za wysoko - niska skuteczność hamulca)
- po drugie - w trakcie użytkowania hamulców i ścierania klocków można je przeregulować bez straty skuteczności (tzn nie trzeba podciągać wieszaka do góry - czy to na regulacji przy klamce, czy przesuwając go po lince jak w nieregulowanym Shimano Wystarczy skrócić linkę łączącą ramiona hamulca Wieszak pozostaje na tej samej wysokości, nie zmieniają się kąty itp)
Aby byc obiektywnym - wieszak nieregulowany ma jedną zasadniczą zaletę - po zerwaniu linki hamulcowej niekontrolowane zablokowanie kola przez linkę naciąganą sprężynami hamulców jest dość mało prawdopodobne, przy patentach w których ramiona połączone są dodatkową linką (nie ta biegnącą z klamki) jest to niestety nieuniknione
W kwestii wieszaków warto wspomnieć także o wcześniej konstrukcji stosowanej min przez Shimano, którą można spotkać Daje podobne możliwości do wieszaków regulowanych, jednak linka łącząca ramiona nie jest zabezpieczona przed samoistnym spadnięciem z wieszaka (jest to zatem patent większego ryzyka - dlatego na przednich widelcach stosowane były w tej wersji specjalne haczyki wyłapujące )
poglądowo na tej fotce możecie zobaczyć taki starej konstrukcji wieszak
http://retromtb.pl/galerie_foty/boulder_90/IMG_1200.jpg
a tu dobrze widać ten wkręcany w dziurkę na błotnik haczyk-wyłapywacz
http://retromtb.pl/galerie_foty/boulder_90/IMG_1189.jpg
- Załączniki
-
- wieszak.jpg (3.34KiB)Przejrzano 25498 razy
#4
Specjalnie dla uzytkowników forum zrobiłem profesjonalne powieszenie wieszaka i montaż canti:
klamka na luzie :
Klamka zaciśnięta :
Dopuszca sie aby szczęki po nacisnięciu klamki lekko były nachylone do środka, zależy to głównie od kształty i długości "systemu " wieszaka.
Tutaj jest Shimanowski wieszak jeden z najdłuzszych ( akurat taki był w rowerze ).
W zasadzie do górali stosuje sie wieszaki typu A i B., pozosatałe długosci były popularniejsze w trekingach.
Na tym wieszaku - konkretnie kółku jest zaznaczona linia, po naciśnięciu klamki linia przywieszki i kółka wieszaka powinny sie pokrywać ) widoczna jest druga krótsza linia , to max wychylenie wieszaka, powyżej tego należy skorygować położenie klocków
klamka na luzie :
Klamka zaciśnięta :
Dopuszca sie aby szczęki po nacisnięciu klamki lekko były nachylone do środka, zależy to głównie od kształty i długości "systemu " wieszaka.
Tutaj jest Shimanowski wieszak jeden z najdłuzszych ( akurat taki był w rowerze ).
W zasadzie do górali stosuje sie wieszaki typu A i B., pozosatałe długosci były popularniejsze w trekingach.
Na tym wieszaku - konkretnie kółku jest zaznaczona linia, po naciśnięciu klamki linia przywieszki i kółka wieszaka powinny sie pokrywać ) widoczna jest druga krótsza linia , to max wychylenie wieszaka, powyżej tego należy skorygować położenie klocków
#5
Piotr, dzięki. Tego mi było trzeba. Zostanę przy wieszaku od tektro, to raz, a dwa - muszę trochę skorygować swoje ustawienie.
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
#6
Powiem Ci że jakos najlepszą siłę hamowania maja wieszaki Shimano, jakoś te inne przywieszki i jakby to inaczej zwał, to troche słabiej hamowały.
Ogólnie można kombinować z położeniem szczęki klocków tutaj powinien być kąt prosty typu klocek/szczęka.
Ale !! teoretyczna porada czasem ma sie nijak do praktycznego zamontowania - po prostu nalezy ustawic/dobrać tak aby uzyskać największą siłę hamowania i aby szczęki nie schodziły sie pod katem wewnętrznym do obreczy, a klocek pracował prostopadle do obreczy.
Ważna rzeczą tutaj jest klamka - a jej dobór to juz inna sprawa , a takze jej tzw. luz roboczy.
Canti nie ustawiamy blisko obreczy tak jak v-ki.
Canti muszą mieć wiekszy luzik - odległosć od obreczy w przypadku klamek normalnych, odległość ta może byc mniejsza jak mamy klamki ze wspomaganiem typu XT z telwizorkiem.
Ciężko mi powiedzic jak to ma byc odległość/luz roboczy - taki przy którym nie będziemy czuc że klamka jest za twarda.
Klamki od V-ek nie nadaja sie do Canti - są za twarde, wystepują modele , które mają w klamce mozliwosć regulacji C/V płynną - jak Avid, lub skokową.
To samo dotyczy klamek pod v-ki - nie nadają się do canti - hamulec jest za miękki ( wystepuje tutaj max. wspomaganie ) i może to spowodować niekontrolowaną blokade koła i w efekcie fikoła.
Co do canti ogólnie po cichu powiem że zawsze sz...g mnie trafiał przy ustawianiu, praktycznie to najmocniejsze były stare XT.
WAZNA INFORMACJA !!!
Przy używaniu hamulców CANTI pod wieszakiem należy zamontować przynajmniej z przodu "bezpiecznik", typu światełko odblaskowe, lub coś ala hak - czemu - bo w przypadku zerwania lub poluzowania sie linki na wieszaku linka pozioma wieszaka nie spadnie na opone i nie spowoduje wypadku - typu kozioł na twarz.
Z tego powodu wieszki Shimano są pozbawione tej wady - w przypadku zerwania sie linki wieszak odstaje na bok.
Także proponuje stosować wieszaki Shimano ( lub podobnej konstrukcji ) takie jak na ostanim zdjęciu w poście powyżej.
Ogólnie można kombinować z położeniem szczęki klocków tutaj powinien być kąt prosty typu klocek/szczęka.
Ale !! teoretyczna porada czasem ma sie nijak do praktycznego zamontowania - po prostu nalezy ustawic/dobrać tak aby uzyskać największą siłę hamowania i aby szczęki nie schodziły sie pod katem wewnętrznym do obreczy, a klocek pracował prostopadle do obreczy.
Ważna rzeczą tutaj jest klamka - a jej dobór to juz inna sprawa , a takze jej tzw. luz roboczy.
Canti nie ustawiamy blisko obreczy tak jak v-ki.
Canti muszą mieć wiekszy luzik - odległosć od obreczy w przypadku klamek normalnych, odległość ta może byc mniejsza jak mamy klamki ze wspomaganiem typu XT z telwizorkiem.
Ciężko mi powiedzic jak to ma byc odległość/luz roboczy - taki przy którym nie będziemy czuc że klamka jest za twarda.
Klamki od V-ek nie nadaja sie do Canti - są za twarde, wystepują modele , które mają w klamce mozliwosć regulacji C/V płynną - jak Avid, lub skokową.
To samo dotyczy klamek pod v-ki - nie nadają się do canti - hamulec jest za miękki ( wystepuje tutaj max. wspomaganie ) i może to spowodować niekontrolowaną blokade koła i w efekcie fikoła.
Co do canti ogólnie po cichu powiem że zawsze sz...g mnie trafiał przy ustawianiu, praktycznie to najmocniejsze były stare XT.
WAZNA INFORMACJA !!!
Przy używaniu hamulców CANTI pod wieszakiem należy zamontować przynajmniej z przodu "bezpiecznik", typu światełko odblaskowe, lub coś ala hak - czemu - bo w przypadku zerwania lub poluzowania sie linki na wieszaku linka pozioma wieszaka nie spadnie na opone i nie spowoduje wypadku - typu kozioł na twarz.
Z tego powodu wieszki Shimano są pozbawione tej wady - w przypadku zerwania sie linki wieszak odstaje na bok.
Także proponuje stosować wieszaki Shimano ( lub podobnej konstrukcji ) takie jak na ostanim zdjęciu w poście powyżej.
Ostatnio zmieniony 2009-10-15, 10:35 przez Piotr, łącznie zmieniany 1 raz.
#7
Shimano A z nowymi klockami działa faktycznie OK Jeśli jednak w perspektywie mamy klocki starte, lub dłuższe wieszaki to Tektro można ustawić lepiej IMOPiotr pisze:Powiem Ci że jakos najlepszą siłę hamowania maja wieszaki Shimano, jakoś te inne przywieszki i jakby to inaczej zwał, to troche słabiej hamowały.
"To samo tyczy klamek do canti zestawionych z Vkami" czepiam się , literówka, wiem...Piotr pisze: To samo dotyczy klamek pod v-ki - nie nadają się do canti - hamulec jest za miękki ( wystepuje tutaj max. wspomaganie ) i może to spowodować niekontrolowaną blokade koła i w efekcie fikoła.
#8
Jednakowoż, istniały przejściowe modele klamek, które dawały radę i z v-kami, jaki i canti, i to bez żadnego przestawiania.
Takie są np. ulubione przeze mnie „płaskie” manetki stx rc lub lx. Warunek jest w zasadzie jeden: hamulec v nie może mieć ramion wygiętych do środka, a niektóre współczesne tak mają.
W zasadzie jedynym problemem przy canti jest to cholerne ustawianie klocków „na żyletkę” – zawsze brakuje mi rąk, by to cholerstwo zablokować i ustawić, zwłaszcza w warunkach "polowych"...
Takie są np. ulubione przeze mnie „płaskie” manetki stx rc lub lx. Warunek jest w zasadzie jeden: hamulec v nie może mieć ramion wygiętych do środka, a niektóre współczesne tak mają.
W zasadzie jedynym problemem przy canti jest to cholerne ustawianie klocków „na żyletkę” – zawsze brakuje mi rąk, by to cholerstwo zablokować i ustawić, zwłaszcza w warunkach "polowych"...
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
#9
Klamki o których piszesz dedykowane były do canti - wraz z wprowadzeniem Vek do tych grup zmieniono i klamki (różnica polega na tym że klamka do canti wybiera inną długość linki przy tym samym skoku, stąd konieczność zmiany położenia wieszaka w klamkach uniwersalnych)
#10
Skoliozo, czy aby na pewno? Kilka lat temu widziałem fabrycznie zestawionego stevensa z tymi klamkami (chodzi rzecz jasna o model ST-MC36, z 97 r.), który miał do tego podpięte v-ki stx-rc, te dziwne z klockami mocowanymi jak do canti. To raz.
Dwa: próbowałem kiedyś podpiąć v-brejka do zwykłej klamkomanetki stx (czyli wybitnie pod canti), i było źle. A tutaj daje radę.
Dwa: próbowałem kiedyś podpiąć v-brejka do zwykłej klamkomanetki stx (czyli wybitnie pod canti), i było źle. A tutaj daje radę.
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
#11
IMO tak
'96 ostatni rok canti w tych grupach: klamkomanetki LX ST-M567, STX RC ST-MC36
'97 pierwszy rok V w tych grupach - klamki rozdzielone z manetkami o oznaczeniach LX BL-M601, STX RC BL-MC40
Nota bene zarówno klamkomanetki w roku 96 jak i klamki w 97 w obu grupach były niemal identyczne, a konstrukcja tych do Vbreake żyje nadal tyle że w nowych szatach
'96 ostatni rok canti w tych grupach: klamkomanetki LX ST-M567, STX RC ST-MC36
'97 pierwszy rok V w tych grupach - klamki rozdzielone z manetkami o oznaczeniach LX BL-M601, STX RC BL-MC40
Nota bene zarówno klamkomanetki w roku 96 jak i klamki w 97 w obu grupach były niemal identyczne, a konstrukcja tych do Vbreake żyje nadal tyle że w nowych szatach
#12
Co firmy zakładały do rowerów jak była przejsciówka to inna sprawa, a jak to działało to takze inna.
To co widzisz nie zawsze jest prawdą.
Arkus przez pare lat produkował rowery wyposażone w klamki do canti a dawał hamulce v-ki - po prostu wypychanie magazynów.
Co do Cantileverów to dopisze jeszcze że wrowadzono do sprzedazy słynne bustery, aby wspomóc działanie hamulców.
Jednakże bustry te powodowały to iż hamulec stawał sie twardy i modulacja jego spadała.
Nie proponuje tego stosować.
To co widzisz nie zawsze jest prawdą.
Arkus przez pare lat produkował rowery wyposażone w klamki do canti a dawał hamulce v-ki - po prostu wypychanie magazynów.
Co do Cantileverów to dopisze jeszcze że wrowadzono do sprzedazy słynne bustery, aby wspomóc działanie hamulców.
Jednakże bustry te powodowały to iż hamulec stawał sie twardy i modulacja jego spadała.
Nie proponuje tego stosować.
#13
Aby wspomóc Wasze działania w zakresie wieszaków , doboru ich długości w zalezności od modelu hamulca, na początek rocznik 1992 i długości do danych modeli:
Z katalogu z 1993 r poniżej przedstawiono jak ustawić i wyregulować prawidłowo Cantilever-haulce.
Dodatkowo z katalogu z 1994 r rozpiska nowszego typu wieszaków Shimano.
Z katalogu z 1993 r poniżej przedstawiono jak ustawić i wyregulować prawidłowo Cantilever-haulce.
Dodatkowo z katalogu z 1994 r rozpiska nowszego typu wieszaków Shimano.
Ostatnio zmieniony 2009-10-16, 07:26 przez Piotr, łącznie zmieniany 1 raz.
#14
Niektóre hamulce miały nawet wytłoczony sugerowany rodzaj wieszaka...
osobiście bym się tym jednak nie sugerował - te same canti z grupy Exage o zacięciu trekkingowym miały sugerowane C/D podczas gdy ich identyczny górski odpowiednik z grupy Deore miał oznaczenie A/B
Po prostu krótszy wieszak to większa siła hamowania co w trudnym terenie jest bardzo istotne Jeśli zatem chcemy mieć "dobrego strzała w kantach" to niezależnie od sugestii producenta używamy A, maksymalnie B
osobiście bym się tym jednak nie sugerował - te same canti z grupy Exage o zacięciu trekkingowym miały sugerowane C/D podczas gdy ich identyczny górski odpowiednik z grupy Deore miał oznaczenie A/B
Po prostu krótszy wieszak to większa siła hamowania co w trudnym terenie jest bardzo istotne Jeśli zatem chcemy mieć "dobrego strzała w kantach" to niezależnie od sugestii producenta używamy A, maksymalnie B
#15
Skolioza, zwróciłeś uwage na to iż te same wersje szczęk występowały w róznych długościach ??
To samo dotyczyło klamek hamulcowych, do trekingów używano wersje z dłuższą dzwignią, mam nawet takie STX-y.
Nie proponuje dawać innych wieszaków niz przeznaczone do danego modelu ze względu na ich konstrukcje - wieszak i hamulec tworzą ze sobą wraz z dobrze ustawionym klockiem równoległobok, który zaciska sięna obręzy.
Jeśli klocki ścierają się to należy je wysuwać stopniowo ze szczeki, a nie zwiększać długosć wieszaka-linki.
To oczywiście zalecenia producenta i serwisanta Shimano, ale czasem może byćinaczej, jak kto lubi.
Wieszaki nie Shimano są to wieszaczki tuningowe i tutaj istnieje dowolnosć montaż, ale zasade podstawową należy zachować.
Uzupełniłem posta powyżej swojego o dodatkowe zdjecia.
To samo dotyczyło klamek hamulcowych, do trekingów używano wersje z dłuższą dzwignią, mam nawet takie STX-y.
Nie proponuje dawać innych wieszaków niz przeznaczone do danego modelu ze względu na ich konstrukcje - wieszak i hamulec tworzą ze sobą wraz z dobrze ustawionym klockiem równoległobok, który zaciska sięna obręzy.
Jeśli klocki ścierają się to należy je wysuwać stopniowo ze szczeki, a nie zwiększać długosć wieszaka-linki.
To oczywiście zalecenia producenta i serwisanta Shimano, ale czasem może byćinaczej, jak kto lubi.
Wieszaki nie Shimano są to wieszaczki tuningowe i tutaj istnieje dowolnosć montaż, ale zasade podstawową należy zachować.
Uzupełniłem posta powyżej swojego o dodatkowe zdjecia.
#16
Piotr..... jesteś jedyną chyba z tego forum osobą zawodowo zajmującą się rowerami Ale to nie znaczy że reszta to totalni ignoranci
oczywiście że zwróciłem uwagę na geometrię szczęk, dlatego zanim napisałem poprzedniego posta dokładnie je pomierzyłem I jak stało wyżej - geometrycznie są identyczne, zatem długość wieszaka nie zmienia się z długością ramienia hamulca
Co więcej, zbija to nieco Twój argument o utrzymaniu równoległoboku tworzonego przez ramiona hamulca i wieszaka (z matematycznego punktu widzenia - jeśli chcielibyśmy zachować te same kąty przy zmianie długości ramion wieszaka bez zmiany dlugości ramion hamulca musiałoby się zmienić położenie piwotów, które bezsprzecznie jest stałe)
Prawdopodobnie sugerowany wieszak ma związek z klamką (4 palce, 2 palce, z servo, bez) - w obrębie tej samej grupy bowiem, przy tych samych szczękach z biegiem lat klamki ewoluowały (np DX, XT dostały po pewnym czasie SLR plus, co w połączeniu z krótkim wieszakiem mogło zaburzać modulację, dawać za dużą siłę etc)
Niestety nie bardzo mam czas w tej chwili aby wgłębić się w Twoje skany i spróbować znaleźć zależność klamka-wieszak więc powyższe dotyczące klamek pozostaje teorią/domyslami
oczywiście że zwróciłem uwagę na geometrię szczęk, dlatego zanim napisałem poprzedniego posta dokładnie je pomierzyłem I jak stało wyżej - geometrycznie są identyczne, zatem długość wieszaka nie zmienia się z długością ramienia hamulca
Co więcej, zbija to nieco Twój argument o utrzymaniu równoległoboku tworzonego przez ramiona hamulca i wieszaka (z matematycznego punktu widzenia - jeśli chcielibyśmy zachować te same kąty przy zmianie długości ramion wieszaka bez zmiany dlugości ramion hamulca musiałoby się zmienić położenie piwotów, które bezsprzecznie jest stałe)
Prawdopodobnie sugerowany wieszak ma związek z klamką (4 palce, 2 palce, z servo, bez) - w obrębie tej samej grupy bowiem, przy tych samych szczękach z biegiem lat klamki ewoluowały (np DX, XT dostały po pewnym czasie SLR plus, co w połączeniu z krótkim wieszakiem mogło zaburzać modulację, dawać za dużą siłę etc)
Niestety nie bardzo mam czas w tej chwili aby wgłębić się w Twoje skany i spróbować znaleźć zależność klamka-wieszak więc powyższe dotyczące klamek pozostaje teorią/domyslami
#17
hehehehehe udało Ci siemnie pogubić w rozumowaniu Twoim.
Po mojemu, jak sie klocki ścieraja to nie prastawiamy linki od wieszaka ( w przypadku wieszaków regulowanych, ) , ale przesuwamy klocki w hamulcu .
Jak widać na jednym ze skanów nie da sie zainstalować innego wieszaka niż dedykowany, z powodu konstrukcji hamulca - jego kształty i kąt.
Ale , zycie nam przynosi rózne ciekawostki i takie wieszaki jakie widziałem w zyciu i długości wieszaków , to rzadko było to zgodne z zamysłem kostruktora.
Ja się nighdy nie upieram na siłe, ale najczęściej robie tak jak zalecano.
Po mojemu, jak sie klocki ścieraja to nie prastawiamy linki od wieszaka ( w przypadku wieszaków regulowanych, ) , ale przesuwamy klocki w hamulcu .
Jak widać na jednym ze skanów nie da sie zainstalować innego wieszaka niż dedykowany, z powodu konstrukcji hamulca - jego kształty i kąt.
Ale , zycie nam przynosi rózne ciekawostki i takie wieszaki jakie widziałem w zyciu i długości wieszaków , to rzadko było to zgodne z zamysłem kostruktora.
Ja się nighdy nie upieram na siłe, ale najczęściej robie tak jak zalecano.
#18
ok nieważne.... kwintesencja
długośc ramienia hamulca nie wyznacza sugerowanej długości wieszaka, co najwyżej rodzaj klamki stosowanej w danym modelu/roczniku (wytłumaczenie z punktu widzenia geometrycznego i nie tylko w poście powyżej)
długośc ramienia hamulca nie wyznacza sugerowanej długości wieszaka, co najwyżej rodzaj klamki stosowanej w danym modelu/roczniku (wytłumaczenie z punktu widzenia geometrycznego i nie tylko w poście powyżej)
#19
Sorry, że tak odkopię temat ale mam problem. Chodzi o to, że chcę zamontować cantilevery ale nie mam w ramie z tyłu oporu. Jest jakaś opcja (oprócz dospawania) zamontowania canti bez tego oporu?
#20
proponuję opór montowany na zacisku podsiodłowym...
Był: pewna Gusta, Votec F7 '99, jakiś karbonowy Scott, trzeszczący Mountain Cycle San Andreas, całkiem ładny Rocky Mountain Blizzard '96, Intense M1 '03,
#21
w sumie nie o tym ten temat, ale...
wykorzystywane seryjnie:
+ inne tego typu rozwiązania montowane na zacisku sztycy - było już gdzieś o tym
wykorzystywane seryjnie:
+ inne tego typu rozwiązania montowane na zacisku sztycy - było już gdzieś o tym
#24
W sumie to znalazłem taki pusty temat, to pomyślałem, że skorzystam :D
Czy takie coś: http://www.ebay.com/itm/AVID-B-D-CANTI- ... 500wt_1363
będzie pasować da kantów ext? Ładne bo czarne, ale jeśli jest do dostania w Krk bez problemu to wolę osobiście się gdzies pofatygować.. :)
Czy takie coś: http://www.ebay.com/itm/AVID-B-D-CANTI- ... 500wt_1363
będzie pasować da kantów ext? Ładne bo czarne, ale jeśli jest do dostania w Krk bez problemu to wolę osobiście się gdzies pofatygować.. :)
#25
wszystko zależy od tego jaka jest długość tych wieszaków - na poprzedniej stronie Piotr zeskanował tabelę Shimano, w której podana jest zależność między długością szczęk a sugerowaną długością wieszaka
Te wieszaki, podobnie jak podobne Shimano, mają tą zaletę, że przy zerwaniu linki nie blokują koła, lepsze możliwości ustawienia jednak dają wieszaki w pełni regulowane (wszelakie "tuningowe" bądź najprostsze, stare Shimano/Dia Compe)
Te wieszaki, podobnie jak podobne Shimano, mają tą zaletę, że przy zerwaniu linki nie blokują koła, lepsze możliwości ustawienia jednak dają wieszaki w pełni regulowane (wszelakie "tuningowe" bądź najprostsze, stare Shimano/Dia Compe)
#26
No to jeszcze jedno pytanie za 100pkt - jakiego wieszaka się używa z przodu? Podmostek ciężko raczej włożyć gdy mostek długi i płaski... ?
Coś takiego wygląda dobrze: http://www.ebay.com/itm/Cantilever-Cant ... 500wt_1180
Wystarczy, czy jakiś inny patent? Wideł to znany już żółty Bomber i nie bardzo widzę tam opcję montażu..
Coś takiego wygląda dobrze: http://www.ebay.com/itm/Cantilever-Cant ... 500wt_1180
Wystarczy, czy jakiś inny patent? Wideł to znany już żółty Bomber i nie bardzo widzę tam opcję montażu..
#27
MUSISZ linkę zamontować na widelcu (podkowie) - inaczej ugięcie widelca pozbawi Cię hamulca (poluźni linkę)
Do pierwszych bomberów były dedykowane dokręcane wieszaki - pytanie, czy Twój jako nowszy ma otworu montażowe w podkowie
Do pierwszych bomberów były dedykowane dokręcane wieszaki - pytanie, czy Twój jako nowszy ma otworu montażowe w podkowie
#28
Jeśli to otwory "na wylot" to nie mam:
Zresztą chyba tutaj to widać definitywnie, że nie ma:
Oj szykują się vki chyba D:
Zresztą chyba tutaj to widać definitywnie, że nie ma:
Oj szykują się vki chyba D:
#29
To sobie zrób tam otwory jak już będzie ten wieszak, spoko wytrzyma. Miałem tak rozwierrcane boostery w xcr i Z2 (powiększane dziury) - bynajmniej nie po to by montować tam wieszak ale żeby było lżej.
#30
Jeśli masz z4 to tylko się cieszyć. Tutaj podejdzie taki wieszak:
http://www.roseversand.com/article/tekt ... aid:422029
Tu był temat:
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... ight=cypis
Gdybyś miał z1-z3, to musiałbyś kupić dedykowany wieszak albo wiercić podkowę.
Taki wieszaczek jeden od biedy mogę Ci zaoferować po kosztach.
http://www.roseversand.com/article/tekt ... aid:422029
Tu był temat:
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... ight=cypis
Gdybyś miał z1-z3, to musiałbyś kupić dedykowany wieszak albo wiercić podkowę.
Taki wieszaczek jeden od biedy mogę Ci zaoferować po kosztach.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .