Tak jak
zimny pisze ramy speca są dość długie i niskie (trek jest jeszcze dłuższy w analogicznym rozmiarze). Mają praktycznie bliźniaczą geometrię z cannondale.
Epic ma ok 95-100mm skoku. Do przodu potrzeba widła 100mm. Ramę kupiłem jako nową i na rurze górnej koło sterów była nalepka żeby stosować wideł o skoku max 115mm.
W analogicznym rowerze żony dałem sida race, bodajże 2000. Po wywaleniu tłumika miał 80mm skoku i powiem że ten rower nie jeździł dobrze z tym widłem. Pionowy kąt główki powodował nerwowość. Musi być 100mm byle nie minetu... Kto do Speca ładuje mańka??
Nie no żartuje, wsadzaj co chcesz i lubisz ale najlepiej by miało to wysokość montażową widelca o skoku 100mm.
IMO epic działa bardzo dobrze z foxem terralogic. Jest dobrze zestrojony z brainem i mamy wówczas całkowicie bezobsługową, inteligentną zawiechę.
Mój rower (ta sama rama co u zimnego) wyglądał tak:
Lekki nie był - standardowo ok 10.8kg. Dociążały go cześci Chrisa - piasty i stery, wideł F100X - ok 1650g, opony ok 500g/szt, hample tarczowe no i rama 2750g.
Ale był (poza oponami) bardzo niezawodny przynajmniej.
Anodowane wersje ram byly najlżejsze - różnica dochodziła nawet do 200g w stosunku do malowanych. Z biegiem lat zmieniało się nieco mocowanie wahacza przy suporcie, tłumiki i później konstrukcja ramy z tłumikiem montowanym centralnie. Jednak waga praktycznie nie spadała - wszystkie alumniowe L-ki ważyły ok 2650-2800g.
Wracając do roweru
Himayera ...
Ile masz wzrostu i jaki to rozmiar ramy? Jeśli starczy Ci mostek poniżej 100mm oraz kiera poniżej 600mm IMO nie ma sensu włazić w standard OS. Te kiery są mega ciężkie - przecietna waży powyżej 150g no i mostki do lekkich nie należą. Przy krótkich mostkach i wąskich kierach różnicy nie wyczujesz (wideł typu scareb czy stary SID będzie się bardziej poddawał niż taka kiera/mostek). Sauser długo (jeśli nawet nie teraz) jeździł na szerokiej kierze z mostkiem na standard 25.4. Firma extralite snuła nawet teorie że 25.4 jest sztywniejsze niż 31.8 - mają na ten temat jakieś fizyczne równania na swojej stronie.
Na 25.4 są dużo lżejsze i tańsze kierownice - easton ct2, ec70, 90, syntace duraflite...
Epic ma jeszcze jedna zaletę - dolny ciąg FD. Zamiast montować ciężkie przerzutki typu M960, 970 czy nie daj Boże jakichś nowszych XT/SLX można spokojnie wsadzić czarnego LXa ok 130g a jak pasuje Ci napęd 2xX to najlepiej włożyć coś szosowego typu DA i masz wagę 70g bez roboty. Tam dość słabo pasuje przerzutka typu top swing bo koliduje z mocowaniem wahacza. Miałem co prawda kiedyś wsadzonego tego klekota XTRa 950 ale trzeba go było powycinać bo się nie mieścił i słabo działał (nie miał "mocy" przy zrzucaniu).
Jak masz ramiona hamulców SD Mag to musiałbyś zdobyć jeszcze wersję Ti, pozamieniać tulejki i odsprzedać dalej. Klamki Avid FR za 50zł (ok. 150g) a zaoszczedzona kasę na co innego. Kooki (one działają z V-kami w ogóle?) tanie raczej nie będą.