[serwis] indy c oraz manitou black super

#1
Witam, do tej pory nie robiłem jeszcze samemu serwisu amortyzatorów ale kiedyś musi być ten pierwszy raz. Przy rowerach grzebie samemu wiec chciałbym się nauczyć serwisować jeszcze amory. Powiedzcie jakie narzędzia muszę mieć i jakie oleje dokupić ( smar manitou mam bo dostałem z amorem ).
Jeśli ktoś ma już jakieś doświadczenie przy serwisach tych amorów to chętnie skorzystam z porad.

#3
do blacka nie potrzebujesz smaru, bo jest smarowany olejem , uszczelki evil genius,(chyba ze to starszy rocznik ze smarowniczkami microlube, te wymagaja smaru prep m ) z blackiem taki klopot ze jest sporo wersji, sa z IT, sa z manualna regulacja skoku, sa na sprezynie i sa pneumatyczne, wszystkie bez wyjatku maja w prawej goleni tylko tlumiki i olej, a w lewej goleni sprezyne (powietrzna badz stalowa), potrzebne klucze to imbusy oraz dlugi klucz nasadowy z mozliwoscia wsuniecia go do wnetrza goleni, klucz nasadowy do odkrecenia korkow gornych, jesli to pneumetyczna wersja bezwzglednie wypuscic wczesniej powietrza, bo moze wybic zeby lub oko tloczysko jak pod duuuzym cisnieniem wyskoczy w powietrze, olej do blacka to 2 rodzaje 5w do tlumikow i 15w do smarowania evil genius, jesli z microlube to tylko prep m i olej 5w do tlumikow
... co do indy to banal, tylko rozkrecic ,wszystko dokladnie wymyc i wytrzec z brudu, zaplikowac prep m i dokladnie poskladac w kolejnosci odwrotnej

#5
tak samo jak do manitou i wszystkich innych dzisiejszych suntourow itd, najlepiej klucz w ksztalcie litery T o dlugosci 50cm sobie wyspawac, na koncu przyspawac koncowke na nasadki (te male) i wtedy bezproblemowo kazdy amorek rozmontujesz, bo nasadki sa rozne potrzebne w indy jest 5mm imbus, w innych 6mm czasem 4mm,

#7
ja sobie zrobilem taki klucz z rurki stalowej o srednicy 1cm, mniejsze prawdopodobienstwo ukrecenia, mozna tez uzyc zestawu przedluzek do malej grzechotki, ale lepszy jest dobrze wyspawany klucz T, serwis manitou nie polega tylko na wyczyszczeniu i zmianie oleju, czasem trzeba zmienic uszczelki, a jest ich masa , w powietrznym jeszcze wieksza masa;0, ale na szczescie wszystkie konieczne do wymiany czesci no manitou sa dostepne u Pawla Szewczyka w plusie na zamiany w warszawie, wiec z tym problemu nie ma

#8
Jeszcze jeden sposób na klucz. ( jak ktoś nie ma dostępu do spawarki)
W marketach można kupić klucze nasadowe na dłuuugiej rączce typu "T"
Do tego klej dwuskładnikowy "Distal" i do roboty. Przez 6 lat się nie ukręciło a trochę przerobił :)
Minus jest taki ze najmniejsze klucze z jakimi się spotkałem to nasadka pod śrubę 8mm i w indy jest za szeroki zewnętrznie :(
Masz problem ze swoim staruszkiem?? Serdecznie zapraszam. www.bikeservice.com.pl
Profesjonalny serwis rowerów i amortyzatorów

#9
to może parę szczegółów:
dostępu do spawarki nie mam i bede musial pokombinowac z kluczem;
black to wersja powietrzna o skoku 80/100 zmienianym ręcznie na goleni, tłumik tpc, blokada skoku na goleni.
smarowanie smarem przez microlube.
czy klucze do rozkrecania kupic jakies specjalne, tak jak ma rst do odkrecania korkow?
olej 5w do blacka to duzo wchodzi? motorex czy jakis inny ole?

#10
oleje najlepsze sa dedykowane do manitou czyli motorex, ale moze kazdy dobry olej do amortyzatorow , dostepne np w sklepach z motocyklami...manitou nie wymaga specjalistycznych kluczy, chyba ze chcesz wymienic tuleje slizgowe, dobre klucze typu imbus wystarcza, ilosci oleju w zaleznosci od wersji podane sa manualach , wiec trzeba je sciagnac z sieci ze strony answer manitou, jesli masz wersje manitou black super air, to potrzebujesz 5w do spv, (na oko go wchodzi przy wysunietych goleniach na max, mniej wiecej tak zeby 4cm bylo luzu od gory), i jeszcze olej 15w do posmarowania uszczelek powietrznych i do wlania na zawory od gory (sladowe ilosci rzedu 3ml)...napisz czy widel jest sprawny, w sensie czy nie puszcze oleju, nie puszcza powietrza, bo od tego jest uzaleznione co potrzebujesz wymienic....

#11
amor jest sprawny. powietrze przez zimę ucieka ale nie używam roweru zima. czyli bede potrzebowal dwa rodzaje oleju 5w i 15w. smar mam jedynie smarowniczki nie posiadam. do tej pory dawalem do serwisu ale 100 za obsluge to chyba za duzo.

#12
pistoelet do prep m warto sobie kupic, koszt w granicach 50pln, a oszczedzi wiele czasu , bo nie trzeba rozbierac widelca by nasmarowac, co do powietrza jesli przez zime ucieka tzn ze jednak uszcelki juz nie trzymaja prawidlowo, moj platinum air, trzyma przez caly rok idealnie bez dopompowywania, oleju 5w potrzebujesz sporo a 15w na upartego moze byc nawet kilka kropel silnikowego do samochodu, on jest tam tylko w celu poprawienia szczelnosci, 5w musi byc dobrej jakosci , specjalny do amortyzatorow , aby sie nie spienial, trzymal wartosci cieplne itd...jak juz rozbierzesz widelec, powymieniaj uszczelki, olejowe to o-ringi roznej wielkosci i jest ich naprawde sporo, ale skoro nie cieknie to narazie daj sobie spokoj, a powietrzne to tez niby o-ringi , ale z 2 krawedziami, specjalne uszczelnienia i to potrzebny jest juz kontakt z wigwamem, jak rozumiem w swoim nie masz IT, wiec tych uszczelek jest znacznie mniej, ale warto dac nowe i kilka lat z glowy, potem wysmaruj tuleje slizgowe prep m, i poskaladaj, warto tez wymienic zzaworek powietrzny na nowy (taki jak w detce) bo moze on jest przyczyna uciekania powietrza przez zime

#13
a mogłbys polecic jakis sklep z pistoletem do smaru. na allegro nie znalazlem a w okolicznych sklepach samochodowych nie maja.
czy motorex wystepuje tylko w ilosciach 1 litrowych opakowaniach? bo jesli potrzebuje tylko odrobine 15w to bez sensu kupowac litr.

#14
nie musi byc to pistolet manitou, moze byc exu np, czy kazdy inny do tego celu, poszykam na alledrogo i podesle link, napewno taki maja w wigwamie w wawie, aa sorki teraz to sie plus nazywa, maja strone internetowa, zobacz sobie plus.pl

#16
jest telefon , trzeba dzwonic, maja napewno bylem tydzien temu byla na pulce, czasembyly na allegro, nie ma sie co pieklic, trzeba poszukac , jak nie dzis to jutro ale bedzie , jak sie pojawi naallegro , podam link

#19
sciagnales sobie manual?? tam sa podane ilosci, ale jak pol litra kupisz to na pare ladnych lat Ci wystarczy, olej zmieniamy raz na dwa lata przy wersji z microlube

#21
amor byl serwisowany w 2010 nie jezdze duzo a zima wcale wiec nie katuje sprzetu. czy oprocz uzupelnienia smaru przez microlube rozkrecac i wymieniac olej w tym roku?

#22
tak przeliczyc jak pisalem kilka postow wyzej, wlewasz olej do goleni (lewa golen musi byc napompowana zeby widelec sie wyprostowal na max) i mierzysz ile w cm jest wewnatrz goleni, pewnie wyjdzie jakies 160mm, wiec wlewasz te 120mm, i zostanie pustej przestrzeni jakies 40mm, gdybys zalal golen do pelna to wcale by sie nie uginal widelec, a najprosciej zalej olej do takiego poziomu zeby od gornej krawedzi goleni zostalo jakies 3-4cm pusto...., ja bym wymienil olej dla pewnosci i swietego spokoju, a wazniejsze w Twoim przypadku zeby wymienic zaworek i uszczelki powietrzne, bo sprawny black nie puszcza powietrza wcale , przez 2 lata moze spadnie z 20psi...

#23
ok. zobacze czy w komorze powietrznej jest olej , bo wiem ze czasem moze przeciekac do sprezyny i postaram sie wymienic zaworek.
nie wiecie kto moze ma na zbyciu olej do amora?

#24
w komorze powietrznej nie ma byc oleju, tam sie daje te wlasnie 3ml, ktore tylko maja za zadanie poprawic szczelnosc uszczelek, olej ma byc tylko w goleni prawej, czyli tam gdzie tlumiki, a gdzie go dostac, wszedzie, alllegro, serwisy motocyklowe, sklepy rowerowe itd

#25
Uściślijmy - w komorze powietrznej ma być olej, nalewasz go od góry, od strony komory. Amen, bez kombinowania. Ma to być właśnie ok. 3ml, ale jeśli amor gubi powietrze, to możesz wlać odrobinę więcej (np. 5ml) - jeśli uszczelka puszcza powietrze, to może też puszczać olej. Większa ilość uszczelni tłok na dłużej.
Ja bym Ci polecił na tłok powietrzny (do komory powietrznej) nalać oryginalnego Red Ruma firmy Pit-Stop - oficjalnego dostawcy środków smarnych dla Rock Shoxa. Powiadają, że można tam zamiast Red Ruma nalać oleju przekładniowego do skrzyń biegów albo oleju do silników - może to i prawda, ale jeśli stać Cię na dobry amortyzator, to nie oszczędzaj na materiałach eksploatacyjnych. Gdyby Hołowczyc lał do silnika samochodu ruski olej od kombajnu, to pewnie nie byłby mistrzem Europy :)
Oczywiście zamiast Red Ruma można tam wlać też gęstszy olej do amortyzatora (np. wspomniany 15WT) ale jeśli amor puszcza powietrze, to w Red Ruma warto zainwestować - jest gęsty i specjalnie przeznaczony do smarowania ciężko dostępnych miejsc - lepiej uszczelni tłok jeśli coś z nim jest nie tak. Zamiast Red Ruma można też zastosować Fox Float Fluid - on jest sprzedawany w opakowaniach "na raz" i jego cena jak na jednokrotne zastosowanie jest do zaakceptowania - choć musisz popytać u dystrybutora Foxa, czy jest dostępny w Polsce.
http://www.excelsports.com/main.asp?pag ... =2&minor=3

Olej do tłumika jak najbardziej może być Motorexa przeznaczony do motocykli- 5WT. Warto tylko dodać, że to nie jest ten sam olej, który jest wlewany na pierwszy montaż do amorów Manitou. Co prawda dostawcą oleju dla Manitou jest właśnie Motorex, ale nie jest to ten sam olej, co sprzedawany na allegro za 35zł z przeznaczeniem do motorów. Niemniej i tamten do brze się nada - byle tylko był to olej przeznaczony stricte do amortyzatorów.

Poza tym w Blacku jest jeszcze kilaka rzeczy, o których warto pamiętać przy serwisie, a które można przeoczyć czytając instrukcję serwisową:
- na dole goleni z komorą powietrzną jest odwrotny gwint - wspornik jest wkręcany do środka, więc żeby go odkręcić trzeba kręcić w prawo, a nie w lewo
- Black Super to amor powietrzno - sprężynowy. Na wsporniku w goleni z komorą powietrzną jest krótka sprężyna odpowiadająca za pierwszą fazę skoku; ona musi być przed montażem bardzo dobrze nasmarowana, bo pracuje w goleni górnej i ma z nią styczność; oblep ją dokładnie smarem
- bardzo ważny jest poziom oleju w tłumiku; zbyt dużo oleju doprowadzi do zwiększenia progresji i w efekcie do wywalenia uszczelek na dole tłumika. Zbyt mało doprowadzi do utraty tłumienia w początkowej fazie skoku. Poziom oleju najlepiej mierzyć suwmiarką z głębokościomierzem - koniecznie zastosuj poziom określonym w instrukcji serwisowej dla konkretnego modelu Blacka - bo poziom ten jest zależny od zamontowanego tłumika.

Reszta już została powiedziana - rób wszystko zgodnie z instrukcją (szczególnie jeśli chodzi o poziom oleju - nie rób tego na oko), to dasz sobie radę z pewnością.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#26
ok wielkie dzieki za porady.
A co sadzicie o Liqui Moly Racing FORK Oil Syntetyk 5W? ktos mi proponuje sprzedaz 300ml za 25 zł.
a red ruma szukam bo na innym forum ktos sprzedawal swoje nadwyzki lecz nie wiem czy sprawa aktualna.
cron