Punkxtr pisze:Serwisowałem wszystkie amortyzatory z systemem Brain. Na szybko znalezione zdjęcia modelu rozebranego przez ciebie:
Zacznijmy od tego, że elementarny szacunek dla rozmówcy wymaga, żeby w takim kontekście "Ciebie" pisać wielką literą.
Skoro rozbierałeś ten widelec to będziesz mógł potwierdzić, czy to co piszę poniżej jest prawdą. Nie wiem tylko czy rozbierałeś sam tłumik - ale to w sumie mniej ważne (o czym dalej).
Więc od początku.
Amortyzatory dla Speca zawsze robił Rock Shox. Począwszy od Judy FSX, poprzez Future Shock,a skończywszy na SID-zie z Brainem. Jedynie (i aż, bo to serce całego systemu) tłumiki z systemem Brain nie są z koncernu SRAM. Większość patentów ma Specielized, ale robił je oczywiście Fox. Myślałem, że doktor resor wie takie rzeczy
A tu dochodzenie jak z Kobry... do prawdy, którą każdy człowiek mocniej siedzący w temacie zna. Więc już chyba wiadomo, skąd ten karbon
W Stanach to Fox prowadzi serwis Braina i co ciekawe od 2016 roku nie wspiera modeli sprzed roku 2014.
Nie jest prawdą, że amortyzatory dla Speca robił zawsze w całości RS. W pierwszych FSach RS dostarczał tylko górne golenie z tłumikiem + ślizgi + uszczelki. Dolnych goleni i korony z rurą sterową Spec nie zamawiał u RS. Podobnie w Judy FSX. Dolne golenie nie były robione przez RS o czym świadczy chociażby to, że ślizgi nie pasowały od zwykłej Judy. Rock Shox nie robił w całości tego wiodła. Dlaczego więc sądzić, że zawsze dla Speca wszystko robił RS? Może cześć amora FS robił RS (golenie) a część FOX? Mógłbym napisać, że człowiek zarabiający na życie serwisem i chwalący się tak wszechstronną, profesjonalną wiedzą powinien o tym wiedzieć... ale po co? No chyba tylko po to, żeby podreperować swoje ego pokazując, że wiem lepiej i jestem lepszy.
Między bajki należy włożyć to, że dwuzwojową sprężynę stosuje tylko Fox. To, że się z nią nie spotkałeś nie znaczy, że inni jej nie stosują. Aczkolwiek na pewno się z tym zetknąłeś - robisz przecież tyle amortyzatorów - tylko nie pamiętasz. Kto stosował sprężyny? Ano Rock Shox, np. w modelu SID XC. A i u innych producentów też się znajdą.
Doskonale wiesz, że ta zawleczka w SIDach wyglądała inaczej niż w Foxach. Zawleczki z FSa i FOXów są IDENTYCZNE - i o tym też doskonale wiesz, skoro rozbierałeś ten widelec. Nie spotkałem się nigdy, żeby ktokolwiek stosował identyczne rozwiązanie jak FOX. Zawleczki FSa i Foxów mają dokładnie te same wymiary, tą samą grubość i zostały wykonane z tego samego materiału. Są IDENTYCZNE - a nie podobne.
Wracając natomiast do samego FSa. W 2009 r. RS nie stosował podwójnej zawleczki w swoich widelcach o średnicy 32mm. Golenie golenie RSów były przystosowane do zwykłego snap ringa. Natomiast w FSie górne golenie miały nacięcia idealnie takie same jak nacięcia pod podwójne sprężynki Foxów. Co więcej. Zadałem sobie też trud i spróbowałem zamontować korek od SIDa do FSA i wiesz co? Gwint był inny. Wiesz za to jaki gwint był zastosowany? Taki sam jak w Foxie. Potem zadałem sobie kolejny trud.
Następnie zadałem sobie kolejny trud. Sprawdziłem, jakie dokładnie oznaczenia są na oryginalnych uszczelkach od FSa. Poza tym, że są głębsze niż w RS (głębokość mają taką samą jak uszczelki Foxa) to jeszcze mają oznaczenia identyczne jak uszczelki Foxa. Ślizgi tak jak pisałem - są identyczne jak w Foxie, za to inne niż w RS (mają charakterystyczne wzdłużne kanaliki olejowe - w tulejach RSa z tamtego okresu tego nie ma). Średnicy zewnętrznej nie porównałem - nie będę wyciągać ślizgów z dolnych goleni. Skoro jednak ślizgi są identyczne jak w Foxie (więc inne niż w RSie) to można się domyślać, że średnicę mają taką jak w FOXie - a nie jak w RSie.
Potem zerknąłem sobie do manuala od SIDa Brain. Okazuje się, że tam dolne mocowanie tłumika i komory Dula Air... nie jest już takie samo jak Foxach (więc nie jest też takie samo jak w FSie) tylko takie jak w innych RSach. Czyli jednak tłumik brain dostosowano do goleni RSa a nie na odwrót. Co więcej - w FSie dolne mocowanie wspornika neutralnego w drugiej goleni też jest takie samo jak w Foxach. Natomiast wspornik DulalAir w SIDzie Brain jest standardowe - jak w każdym innym SIDzie. Skoro RS robił amor FS dla Speca, to po co stosował system mocowanie tłumika i wspornika neutralnego identyczny jak Fox? Zakładając nawet, że Fox robił tłumik, to po co RS zgodził się na to obce sobie rozwiązanie i jeszcze zdublował je we wsporniku neutralnym? Przecież to dla nich dodatkowe koszty wdrożenia technologii.
Podsumowując. Nie twierdzę, że na 1000% RS nie robił dolnych i górnych goleni do FSa. Skoro jednak tak miało być, to wytłumacz mi proszę:
- dlaczego w dolnych goleniach RS zgodził się zwymiarować wszystko pod komponenty Foxa (uszczelki i tuleje ślizgowe)? Przecież w późniejszym SIDzie te elementy były już zwymiarowane pod komponenty RSa- uszczelki były RSa i tuleje ślizgowe były RSa.
- dlaczego dolne mocowanie tłumika i wspornika neutralnego były w standardzie FOXa? Przecież robiąc później SIDa Brain miał już tłumik i wspornik DulaAir dostosowany pod swoje golenie. Da się? Da się.
- dlaczego w górnych goleniach RS zgodził się zwymiarować wszystko pod Foxa - gwint korka, golnie mocowania?
- dlaczego FS miałby zlecać RSowi zrobienie dolnych i górnych goleni zwymiarowanych w 100% pod FOXA (dodatkowe koszty wdrożenia dla RSa), skoro FOX mógł wytworzyć to samo bez ponoszenia dodatkowych kosztów?
- dlaczego RS miałby wkładać do dolnych goleni wytworzonych przez siebie tuleje ślizgowe i uszczelki FOXa? Przecież jeśli Spec dawał uszczelki Foxa jako części zamienne (wymiar i oznaczenia), to dla RSa to był strzał w stopę.
- dlaczego po zaprzestaniu produkcji FSa nagle pojawił się SID Brain? Przecież to dość jednoznacznie sugeruje, że Spec swoim zwyczajem pożarł się z FOXem i dał dla odmiany RSowi montować w widłach swój patent.
To są pytania nasuwające się po rozebraniu widelca - a nie zasłyszane od niepewnego źródła internetowego. Czy masz zatem jakiekolwiek wiarygodne źródła potwierdzające, to RS robił te golenie (bo to, że wnętrzności robił FOX chyba nie budzi żądnych wątpliwości)? Jeśli nie, to dla mnie nadal między bajki można włożyć to, że RS zgodziłby się na tak niekorzystną dla siebie umowę z RSem. Mógł się zgodzić co najwyżej do włożenia do swojego wiodła tłumika Brain - tak jak ma to miejsce w późniejszym RS SID Brain.
Wg mnie RS to mógł do tego widelca zrobić koronę. Nie byłby to dla nich problem, bo średnice górnych goleni w Foxie i RSie są identyczne.
Na koniec najważniejsze: komory IFP nie pompuje się powietrzem tylko azotem. Oczywiście można wbić tam powietrze ale to błąd w sztuce. Najciekawsze jest to, że napompować ją może każdy kto ma końcówkę i komorę azotową ale tajemnicą jest to, ile się pompuje. Bo Spec nie udostępnia tej informacji i skrzętnie ukrywa ją dla wybranych serwisów. Także rozebrać ten tłumik może każdy, kto zna się trochę na rzeczy ale złożyć całość nawet nie z zaleceniami ale wyraźnymi wytycznymi producenta, już nie.
No - złapałeś mnie na błędzie. Możesz być z siebie dumny. Napisałem, że powietrze z IFP nie ucieka chociaż wcześniej nic o powietrzu nie wspomniałem. Nieważne, że IFP dałem do napompowania azotem tak, jak to robię z IFP w damperach (oczywiście klucza nikt nie miał i musiał go zorganizować sam - co potwierdzi Corrado). Ważne, że na końcu użyłem niefortunnego skrótu myślowego i napisałem, że powietrze nie ucieka. Prostuję to bijąc się w pierś - AZOT nie ucieka z IFP. Mea maxima culpa. Dobrze, że to wyhaczyłeś. Znów jesteś lepszy.
A co do samej komory IFP - głębokość osadzenia tłoka oraz ciśnienie można znaleźć na rysunku, który zamieszczam poniżej. Sam rozumiesz, że musiałem zmniejszyć jego rozdzielczość i usunąć z niego dane niezbędne do serwisu - bo to ściśle tajna informacja którą zna tylko kilka osób na świecie ;)
A poważnie mówiąc- albo Ci się nie chciało poszukać tego dokumentu (nie przeszkadza Ci to oczywiście oskarżać innych o brak wiedzy do złożenia tego tłumika), albo z premedytacją wciskasz kit, jaka to niedostępna informacja i jak to zwykły śmiertelnik nie ma prawa zrobić dobrze tego serwisu. Nieładnie.
qsik pisze:Troche z innej beczki. Mam takie lagi górne jak na zdjęciu. Do jakiej wersji amora one pasują? Był plan przeszczepić je do reby 29. Oczywistym jest, że nie założymy tłumika kompresji ale pytanie o długość lag, czy dadzą radę?
Tak jak pisałem - wymiarowanie jest zrobione pod Foxa. Gwint na górze jest taki jak w FOXie, jednak osadzenie uszczelki trochę inne. Mogą być z tym problemy. Poza tym jak chcesz żeby to działało z zaślepioną jedną golenią? Albo nie będziesz miał medium ściskanego, albo tłumienia :)