#76
Możesz narysować schemat jakbyś to uczynił? Jak zrobiłem to co mówiłeś praca amorka niestety pogorszyła się :(. Zmniejszyła się czułość i amorek stał się bardziej sztywny :mrgreen: Chyba coś robię źle :-)

#77
Wiesz - jaka guma, taka praca.
Ja tam nie wiem jaki byłby efekt gdybyś zamontował gumkę od majtek do amora - ale nie mogę wykluczyć, że poprawiające pracę prawdziwego elastomeru smarowanie nie przyniosłoby w takim przypadku pożądanego efektu ;)
Zapytaj Radzieja jak działa jego normalny elastomer po nasmarowaniu.

A poważnie - czym smarowałeś i czy smarowałeś w końcu też ślizgi? Może to kwestia złego smaru, bo ciężko mi sobie wyobrazić, żeby od smarowania zwiększyło się tarcie wewnątrz widelca przy odpowiednio dobranym specyfiku.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#79
Nie za bardzo wiem o co Ci chodzi. To smarowanie elastomeru pogorszyło Ci pracę, tak? Czy jeszcze coś innego?
Jeśli amorek stał się mniej czuły i bardziej sztywny to gdzieś musi być za duże tarcie, tak? (bo tłumienia olejowego mu chyba nie zrobiłeś?;)
Więc:
- albo masz zły smar na elastomerze
- albo to jakiś dziwny poliuretan źle znoszący smar,
- albo masz nieposmarowane ślizgi.
Chyba, że nadal czegoś nie rozumiem.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#80
Nie rozumiesz -> żartowałem co do pogorszenia pracy (niczym z wentylami rowerowymi w dziurach :D). Rower i tak teraz mam w Zakopanem, a przecież w tygodniu urzęduję w Krakowie. Wszystko jest w należytym porządku...

#81
Moi drodzy, jak mam określic twardośc elastomeru amorka? Wiem tylko tyle ze stary był w rozsypce i koloru czerwonego, natomiast co do budowy i współpracą z e sprężyną nie mam pojęcia jak to wygląda...?..

#83
A jaki masz amorek? (z tego co wiem były stosowane różne kolory dla określenia twardości przez różne firmy...) Na aukcji drożyzna :D
Zlotowy fotoreporter.

Rowery:
Scott Windriver
Hot Chili X-Rage I

#86
Musiałbyś mieć 70mm górne golenie :)
Nie sugeruj się za bardzo kolorami elastomerów, jeśli nie znasz ich producenta i nie masz podanej ich twardości. Rock Shox dla przykładu miał kompletnie inne twardości kolorów niż Manitou i RST. Wolna amerykanka.

Poza tym elastomer dla celów budowlanych określany jako "miękki" może być w ogóle za miękki lub za twardy do amortyzatora rowerowego. Tu tylko metoda prób i błędów pomoże. Ale przy cenie z allegro chyba lepiej już poszukać jakiegoś powietrznego amora, bo Fastrax to niestety nie był szczyt techniki rowerowej.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#88
Panowie, a gdzie można dostać jakiś elastomer? Potrzebuje do Zokesa Pro. Kiedyś rozmawialiśmy że gdzieś w okolicach Krk można kupić. Sprężyna w połączeniu z pozostałymi elastomerami zupełnie się nie sprawdza :-x

#89
Jesteś uzależniony tylko od średnicy... Ja jak byłem to najmniejsza średnica to około 30mm. Jednak jak gadałem z kolesiem to jeśli byłoby większe zamówienie to są w stanie sprowadzić i mniejsze... Dawno tam nie byłem, dlatego to co piszę może być nieaktualne. Może ktoś się wypowie, kto tam był ostatnio? :D

#91
halo!
ktoś będzie to kupował ?
wypowiedz się prosze Focker ,czy ktokolwiek kto może coś o tm wiedzieć - może mieć to sens ?
mam na mysli wsadzenie ich do manitou comp'a
pozdro

#92
Ja sobie zapas robię ;)
Ale one strasznie grube są. Normalnie do Judy i Manitou III-IV wchodzą elastomery o grubości 20mm. 25 chyba nawet w goleń nie wejdą (średnica wewnętrzna ok. 23mm). Ale jak masz szlifierkę, to da się z zewnątrz taki elastomer objechać trochę. Tylko zabawy z tym trochę będzie.

Tak czy owak - niczego lepszego na rynku w dobrej cenienie nie widziałem.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#95
Zastanawialiście się może dlaczego elastomerowe amortyzatory mają obniżoną czułość? Otóż zastanawiałem się nad tym... Wszystko jest spowodowane naprężeniem wstępnym elastomeru. Na obrazku:
1 - elastomer nie naprężony
2 - elastomer w urządzeniu z ogranicznikiem, który utrzymuje go w naprężyniu
3 - elastomer w urządzeniu przygnieciony małym odważnikiem -> brak dodatkowego ugięcia
4 - elastomer w urządzeniu z większym odważnikiem -> cała siła odkłada się na ciężarku, a nie ograniczniku
5 - elastomer w urządzeniu z dużym odważnikiem -> wreszcie przezwycięża działającą siłę sprężystości elastomeru i zaczyna uginać się

Obrazek


Wnioskuję, że w przypadku gdy elastomer nie ma żadnego naprężenia wstępnego czułość jest porównywalna ze sprężyną... Co o tym sądzicie?

#96
Elastomer ma kompletnie inną charakterystykę i sprężyna inną.
Elastomer ma bardziej progresywną charakterystykę niż sprężyna. Na wykresie przebieg charakterystyki jest bardziej stromy. Dlatego oczywiste jest, że:
- elastomer musi mieć mniejsze naprężenie wstępne niż sprężyna, bo jeśli się go za bardzo ściśnie, to nie będzie w ogóle czuły - to co zauważyłeś;
- nie ma możliwości osiągnięcia dużego skoku przez widelec elastomerowy, gdyż progresja jest tu znacznie większa;
- elastomer ugina się na boki i jest ograniczony ściankami goleni, dlatego musi mieć trochę przestrzeni wewnątrz. Ale w pewnym momencie ugięcia już tego miejsca nie ma, co dodatkowo zwiększa progresję i nie pozwala na zwiększenie skoku powyżej około 63mm.

Jeśli chcesz poprawić czułość widelca, to raczej polecam dodanie krótkiego kawałka sprężyny. Krótka sprężyna pozwoli na poprawę czułości i nie będzie za dużego pogo na dziurach. Lepiej będzie też wykorzystany skok widelca. W Judy nazywało się to System 2 albo T2 i wyglądało tak jak na załączonym zdjęciu.
Obrazek

Manitou stosowało to rozwianie od modelu Mach5 ale tam już był też tłumik olejowy. Minus jest taki, że odczuwalny poziom tłumienia delikatnie spadnie.

Tak czy owak - sam elastomer to kiepskie medium i taki trochę ślepy zaułek. Tak jak Ci pisałem - warto pokombinować z innymi mediami. Najlepiej byłoby dorwać set sprężyna - cartridge olejowy, ale to tylko na ebayu za duże pieniądze. Może warto pomyśleć o dostosowaniu cartridge'a od Judy, po od Mach 5 bardzo trudno będzie dostać.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#97
W moim amorku oczywiście próbowali mniej więcej zmniejszyć ten efekt za pomocą elastomerów negatywnych:

Obrazek


Co do moich zmagań z amorkiem już nic z nim nie robię i mi całkowicie odpowiada... Jedynie może jak będę miał troszkę kasy to w coś zainwestuję teraz jest jak jest. Jedyne co zrobiłem to wyczyściłem elastomery, żeby mieć większe cierne tłumienie, a dziurki w elastomerach zwiększają tarcie także jest OK. Puściłem się ze schroniska w dolinie Chochołowskiej z całej prędkości na kocich łbach i nie było żadnego pogo... A... no i ja nie mam tych elastomerów naprężonych, bo nie potrzebuję... Są wystarczająco jak dla mnie twarde... Dlatego też amorek jest wystarczająco czuły.

#98
Elastomer negatywny ma taką samą kiepską charakterystykę jak i pozytywny i przy odbiciu nie wykonuje tak dobrze swojej pracy jak negatywna sprężyna stalowa. Po prostu za mało się ugina - spróbuj kiedyś chociaż z ciekawości negatywną sprężynę stalową zamontować - mam dwie od Bombera na pożyczenie.
Ale w sumie z drugiej strony - jeśli jeździ Ci się ok, to ok. Poteoretyzować zawsze można.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#100
focker zauważyłem, że na tym zdjęciu jest dość długi elastomer. u mnie w judy jest szaszłyk z małymi kawałkami. czy to ma jakiś wpływ na działanie? na logikę biorąc to małe elastomery potrzebują mniej miejsca rozporowego na boki, więc bardziej się uginają w dolnej części lag, większy zakres działania?.
Obrazek

>>KLIKNIJ PO WIĘCEJ!!<<

#101
Ja sobie sam zrobiłem w Judy XC System 2, w jednej nodze mam sprężynę a w drugiej krótkie oryginalne elastomery, działa ok jak na moje potrzeby czyli w sumie żadne:)
Lodzermensch

#102
Yves - małe kawałki bez żadanej sprężyny to Judy 95-96. W 1997 RS wprowadził nowy System 2 (T2) taki jak na zdjęciu. Tam właśnie zakres pracy jest większy, bo sprężyna ma większy zakres ugięcia niż elastomer, Ona działa na małych nierównościach - w początkowej fazie skoku. Potem do akcji wchodzi elastomer i tłumi duże nierówności. To działanie już jest lepsze niż same kawałki elastomeru, ale dla mnie progresja i tak była za duża. Fajnie chodzi Judy z 1998 gdzie jest system C3 - same sprężyny z cartridge'm. To jak dla mnie optymalny wybór, na równi z trochę cięższym Hydracoil. Niestety - jak się założy same sprężyny do Judy 96 albo 97 to tłumienie jest za słabe - nie przystosowane do szybciej wybijającej sprężyny.
Ja pamiętam, że świetnie pode mną chodził elastometr w systemie T2 w jednej goleni i sprężyna z systemu C3 w drugiej - jak u Corrado. Z czystym sumieniem mogę polecić takie rozwiązanie.

Rysiu. Chętnie Ci to wyślę, ale błagam - przypomnij mi w święta o tym. Wtedy będę u rodziców.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#104
Chyba Cię złudzenie optycznie ogarnęło.
Ten wałek ma dokładnie 2cm i jest szerokością dokładnie taki sam jak kawałki z Judy 96. Gdyby był szerszy, to nie miałby się jak rozpierać wewnątrz goleni.
Ostatnio zmieniony 2011-04-13, 22:09 przez focker, łącznie zmieniany 1 raz.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .