jakie stery do TREKa 970

#1
Cześć
Rozpoczynam powolne składanie Treka 970 Hr.Mo do jazdy zarówno w góry (dosyć ostre szybkie zjazdy mile widziane) jak i do wypraw turystycznych z sakwami. Sprzęt nie będzie składany wg. oryginalnej specyfikacji a wg. moich ogólnych doświadczeń z poprzedniego sprzętu jakim była 930. I tak mam do Was pierwsze pytanie dotyczące sterów. jakie polecacie po względem wytrzymałości i podstawowa sprawa jaki jest ich wymiar. Główka po zmierzeniu ma +/- 21 mm średnicy u góry i teraz do niczego mi to nie pasuje więc zastanawiam się czy to wynalazek czy też moja wiedza w kwestii wymiarów "ryrek" jest aż tak uboga :) Czy mają być 1.1/8" ?
Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi :)
P.S
Będę potrzebował kilku innych maneli, ale wszystko po kolei bo kasa jest ograniczona. Jeśli ktoś ma coś z tej listy w dobrym stanie to proszę o info :)
Koła- nie najnowsze modele, ale lekkie; opony 2,1-2,3 z klockami; amor -10-12 cm skoku najlepiej z blokadą skoku; przerzutka tylna XTR starszy sprawdzony model; V-brake; manetki- porządniejsze i moga być bez wskaźnika biegu; kiera jeszcze się zastanawiam jaka; mostek tak samo; pedali lub może SPD, ale też się zastanawiam bo zawsze używałem nosków i było ok.

Re: jakie stery do TREKa 970

#7
Hubert, czy Ty czytasz w ogóle treści postów czy tylko tytuły? Przecież kolega zmierzył:
Misiek76 pisze: Główka po zmierzeniu ma +/- 21 mm średnicy u góry i teraz do niczego mi to nie pasuje więc zastanawiam się czy to wynalazek czy też moja wiedza w kwestii wymiarów "ryrek" jest aż tak uboga :) Czy mają być 1.1/8" ?

tylko mi się wydaje że coś nie tak z pomiarem - tu nawet 1" się nie zmieści.

#9
Zmierzę dzisiaj jeszcze raz na spokojnie i dam znać jak to wygląda. Co do amora to może faktycznie skok za duży bo widziałem podobny sprzęcik w niedzielę z amorem dwu półkowym i wyglądał ....dziwnie :) Więc raczej będzie 60-80 jak ktoś pisał. Lubię Słowację i jej niskie Tatry a tam chciałbym mieć coś co skutecznie wybierze nie tylko kamyczki, ale i większe cosik na zjazdach.

#11
Ja też kilka dni temu kupiłem treka, tyle że 990. Do tego wziąłem stery wtb od Jacoba na 1 1/8, koło piątku będę je wprasowywał, to ci dam znać czy siądą czy nie :-). Co do widelca to 80mm będzie optymalne jak nie chcesz się sztywno trzymać retro > http://fcdn.mtbr.com/attachments/vintag ... c03643.jpg
Trek Singletrack 990
https://picasaweb.google.com/112917211818073211566

https://www.facebook.com/Rowerowy-M%C5% ... /timeline/ Zapraszam do serwisu! :)

#14
Ty Hubert to chyba sobie wziąłeś za punkt honoru to, żeby nic mądrego nie napisać.
Weź sobie ramę z 1995 r. i z 1999r.
Obydwie są katalogowo zamontowane na Judy 63mm. Tyle tylko, że ta z 1995 r oryginalnie była dostępna też ze sztywniakiem i 63mm to dla niej max, a ta z 1999r. jest dostosowana do 63mm jako do skoku minimalnego.
Chcesz, to rób paździerz ze swojego roweru, ale przynajmniej nie wprowadzaj innych w błąd.

Misiek - pokaż ramę to ocenimy, jaki tam amor będzie najlepszy.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#15
Cześć ponownie
Wszystko pomierzone i faktycznie mierzone okiem po kilku bro było chyba... średnica 34 mm i zgodnie z podesłaną tabelką i jednym z kolegów 1 1/8 cala. Dziękuję za pomoc w tym temacie. Ramka wygląda tak jak na focie poniżej :) Ktoś z Was wie jak sprawdzić rok produkcji?
Załączniki
TREK 970.jpg

#17
hmmm muszę zakupić koła i podjadę do kolegi przymierzę 63 i jakaś 80 zobaczymy co wyjdzie. Może i faktycznie póki tego nie widzę wydaje się że będzie git. Dzięx za katalog coraz więcej info o sprzęcie :)

#19
Max 50-63 tak jak pisałem.
Focker tematu czy podejdzie czy nie ma co roztrząsać bo każda rama jest inna i tu z foto nie ocenisz czy podejdzie czy nie. Podałem w miare bezpieczną regułkę i nie jest ona wyrocznią a spotkałem sie że ten sam model i rocznik miał inną geo bo jeden był z amorem drugi nie. To trzeba sie przejechać aby na 100% ocenić.

#20
To po kiego grzyba wypisujesz takie mądrości z pewnością Putina mówiącego o malezyjskim Boeingu, skoro za chwilę (jak tylko wiatr z innej strony zawieje) piszesz, że wszystko zależy?
Ten trek był na sztywnym a ja uznaje ze oczko wyżej można 63 jakby był z 63 stockowo to 80 podejdzie.
Weź się ogarnij, bo Cię ludzie czytają. Sam bym Cię chętnie do ignorowanych wrzucił, ale jeśli nikt nie będzie na Ciebie reagować, to za chwilę wejdzie tu jakaś nowa osoba, przeczyta to co wypisujesz i zacznie rozpowiadać, że to forum niekompetentnych dzieciaków z googlami zamiast rozumu.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#22
Panowie ,,,nie ma qźwa tzw bezpiecznej regułki , a byś może , a nuż widelec, a jakoś to będzie .... itd.

Kazda rama jaka jest produkowana ma okresloną ścisle geometrie przystosowaną pod konkretną dł widełek , co za tym idzie także kąt wyprzedzenia .

Jęlsi zwiększymy dł widleca to zwiększamy także kąt wyprzedzenia , co za tym idzie rama już nie osiąga swojej geometri , tak samo jest jak skracamy dł widleca .

I w jednym i w drugim przupadku mamy dupe a nie rower, jak mamy za długi widelec to rower zakręca niebezpiecznie , zawija pod siebie , jest to szczególnie niebezpieczne np w mokrych warunkach , no chyba ze ktoś cały czas smiga prosto top kij mu w nery.

W drugim przypadku jak mamy za krótkie widełki kąt sie robi taki , iż każda przeszkoda to jak uderzenie taranem z przodu , w terenie moze byc też niebezpiecznie bo nam widełki zawija pod rame a cała praca opiera sie na dolnych sterach.

Jeśli rama z rozrysowanej geo przystosowana jest pod np 42 cm to stosujemy widełki sztywne 42 cm albo amor 42 cm , a nie np amor 45 cm i robimy se sag na 3 cm i jakos to będzie .

To bzdura .

Rower przy swojej geometri śmiga elegancko, a każde zmiany w geo robia go albo za wolnego muła , albo za ostergo i dostajemy po łapkach.

Zresztą i tak większość tu to turyści "straight ahead " , ale na pewno paru wie o co chodzi i trzyma sie tej złotej geometri , która została wymyślona dawno temu i wspaniale działą .

Ktoś kto sie ściagał i spedził mase km w terenie ma zielone pojecie dlaczego tak jest i dlaczego tak ma być.

Przykład ??

Ramy Boplighta były wyprodukowane pod amortyzator 80 mm skoku , klient kazał założyć 100mm skoku, pojechał na maraton, po czym grzecznie wrócił i kazał zmienicna 80 mm skoku, , pod góre go przerzucało, rower nie chciał skrecać , a przy dużych prędkosciach to ma zasadnicze znaczenie .

Więc jesli ktoś napisze że rama przyjmie amor np 50-80 i 120 to sie powinien puknąć w łeb i zmienić zainteresowania, rama moze przyjąć każdy amor czy widły, ale tylko z jedną dł zprojektowaną będzie pracowała dobrze.

Takie dane pobiera sie z katalogu albo specyfikacji producenta !!! a nie z własnej pustej makówki .


Powyzszy wywód dotyczy ram sztywnych zaprojektowanych do amortyzatorów lub widełek sztywnych o nie zmiennej geo.

Ramy typu full, enduro, All mountain, które używają amortyzatorów o zmiennym skoku to całkiem co innego .
www.velotech.pl

#23
I to jest konkret.
Ja sam wpakowałem 80mm do ramy gdzie jest 63 w ori i producent wspomina że rama jest dopasowana pod amor. Była też druga ten sam model ale z większą główką pod sztywniaka.
Obawiam się tez że stary stalowy rower nie wytrzyma amora o dużym skoku bo im mniejszy kat tym większa dźwignia i większe obciążenie główki ramy.
Piotrze a co jest jak ma się Foxa talas gdzie skok zmienia się o aż 40mm?

#24
ooo k...a no to teraz jestem na ziemii heeh Wielki Inkwizytorze dzięx za obszerne wyjaśnienie zagadnienia :) Reszcie oczywiście również bo lubię dyskusje, z których coś wynika... a tutaj tak było. Katalog jaki dostałem w którymś z postów w takiej sytuacji się na pewno przyda bo jest tam faktycznie moja przyszła maszyna :) :) Dam znać jak nabędę kolejne manele i zacznę go składać. Pytania pewnie też będą :) Jeszce raz wielkie dzięki!!

#25
Hubert, wraz z ilością Twoich postów na liczniku pod nickiem ich merytoryczna wartość IMO znacznie spada (nie wspominając o licznych off topach) A post z żółwikiem przelał czarę mojej tolerancji, bo kulturalnie sprowadza się do poziomu onetu
Opamiętaj się chłopie bo polecą warny - miłość do roweru jest ważnym i potrzebnym atrybutem tu piszących, ale sama w sobie czasem niestety niewystarczającym (byli tacy co się o tym przekonali)
EOT w tej kwestii
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#26
był sztywny wideł-
wsadzić sztywny
po co psuć?
centurion accordo gt '88, gary fisher big sur '99, trek singletrack 950 '95, romet-universal '82, centurion-ritchey '90-91, nishiki bombardier '94, peugeot black rock '90, univega dual action-pro '96, koga-miyata traveller '91/ ramy; wheller 6600 '93, centurion accordo '87, katrga dx '90 /było: muddy fox courier comp '92, peugeot mackenzie '92, giant cold rock '90, '91, '92,

#28
Hubert ! do sztywnych ram producenci nie dawali amortyzatorów o zmiennym skoku !!!! tylko do fuli a to napisałem pod spodem - czytaj.

Jęśli jakiś producent dał amora o zmiennym skoku do sztywnej ramy to on za to odpowiada jako producent i projektant geometri .

Takim np producentem jest Orange , który do swoich sztywniaków przedstawiał że przyjmują amortyzatory od .... do .... skoku , ale on to przetestował , on daje gwarancje i on to napisał a nie jakiś koleś . .
Zazwyczja są to ramy dzdrowo wzmocnione, cięższe xc, czy enduro

PRZECIEż NIEODOSOBNIONE SĄ PRZYPADKI JAK GÓWNIARZE DO STARYCH SZTYWNIAKÓW ZAKŁADALI WYSOKIE NAWET 2PÓLKOWE AMORY I RAMY PĘKAŁY W GŁÓWKACH , WIĘC.................



Każdy robi jak uwaza ale ja ściagałem sie pare lat i wiem co to znaczy dobra geometria jak sie zapiernicza po dzurach :lol: i na podjazdach też.

nastepny przykład :

ściagłem sie na Hawku , przyjmował on amortyzatory 75-80 mm skoku, ja nie miałem, takiego wtedy i załozyłem bombera co miał 55 mm ???Z3 chyba tak, i co ?? owszem rower jeździł , smigał , jeszcze nie był podsterowny, ale ...... na zjazdach niestety żle wybierał bo kąt był za ostry i wiecej amor dosatwał na poziomie sterów niż wybierał , za to na podjazdach nie było lepszego, przod niżej był , rower doskonale sie wspinał , na prostej też było dobrze , no ale na tych zjazdach jak było dziurawie to sie traciło , coś za coś ........

Mma fula z przednim amorem 80-120 skoku i tak , na płaskim przy 120 rower jedzie ale skręcanie nie jest najlepsze, po zmniejszeniu do 100 jest ok, 80 daje na podjazdy , wiadomo, 120 odkrecam na zjazdach .


przy kombinacjach z amortyzatorami warto zwrócić uwage , aby rowr nie był ani nadsterowny , ani podsterowny, róznica 1 cm może w niektórych przypadkach mieć znaczenie a w niektórych nie , to wszystko zalezy jak producent sobie zamierzył geo.

Byli tacy co robili geo suspension ready i zakładali sztywne widelce , a byli tacy co projektowali ściśle pod dany model czy firme bo np RS róznił sie wysokością od Marcocha o tym samym skoku i od Manitou także .
www.velotech.pl

#30
Lukasz pisze: Panowie po co tyle gdybania, wystrczy pomyslec od kogo ta rama :) a to rama odemnie :)
oo jaki ten świat mały heheh Jak będziesz miał chwilę to napisz co tam siedziało. Sztywniak nei wchodzi w grę bo ten sprzęcik może i będzie zapier...ł w górach nie ustępując nowszym maszynom :) Tym bardziej jeśli 930 dała radę to czemu 970 ma nie dać :) Trzeba dobrze ją doposażyć :) i tutaj na Waszą fachową pomoc liczę :)