oba koła na 36 szprych, 3-krzyże, 85+5kg (ja+plecak)
front 259mm / 265mm
rear 261mm / 260mm
1) Brać DT 2.0-1.5-2.0 czy 2.0-1.8-2.0 ?
2) Na tył brać 36 szt dł 262m czy 18 szt. 260mm i 18 szt. 262mm ?
3) Mam nyple heksagonalne DT z prolockiem ale może lepiej dać normalne ?
Re: dobór szprych
#2260 i 262. Tylna piasta ma oś symetrii w innym miejscu niż całe koło, więc siłą rzeczy szprychy z jednej strony są krótsze. Niedawno zaplatałem koła i długości wyszły identyczne jak u Ciebie. Wbrew pozorom te 2mm robi różnicę. Za pierwszym razem dobrałem za krótkie szprychy (o 2mm) i gwint wystawał z nypli. Po poprawce koniec szprychy książkowo zgrał się z dnem rowka nypla.cardamon pisze: 2) Na tył brać 36 szt dł 262m czy 18 szt. 260mm i 18 szt. 262mm ?
#3
Z długością też bym tak zrobił. Na równych też pewnie da radę wycentrować ale wygodniej i "porządniej" będzie 260 i 262. Co do cieniowania to zależy jaka obręcz i zastosowanie. Ważę podobnie jak ty i miałem koło na 36 cieniowanych 1.8 szprych. Do XC się nadawały idealnie, odpowiednio sztywne, nie centrowało się nic i było fajnie. Natomiast jak na takich szprychach zrobiłem rower do enduro mimo cięższych obręczy było stasznie makaroniasto i brak sztywności przedniego koła skończył się bolesnym szlifowaniem :/ Teraz na 2.0 jest sztywno i pewnie. Natomiast 1.5 dla człowieka z naszą wagą to moim zdaniem nieporozumienie. Pewnie, że się da, koło wytrzyma ale sztywności nie ma to za grosz.
#4
No sorry, to żadna reguła Ten parametr jest zdeterminowany dokładnymi wymiarami piasty i OSB obręczy.michal5150 pisze:Tylna piasta ma oś symetrii w innym miejscu niż całe koło, więc siłą rzeczy szprychy z jednej strony są krótsze.
Bierze się dokładne parametry piasty ze strony producenta i ERD obręczy. Czasem te wymiary lepiej zdjąć samemu, ERD jest częśto mierzone na różne sposoby. Wrzucasz to w kalkulator do szprych i gotowe.
Mocno cieniowane szprychy raczej daję minimalnie krótsze (tzn. jak wychodzi 261 to nie biorę 262 tylko 260) - z czasem się wyciągają o te ułamki.
#5
A czy ja napisałem że jest to regułą?
Jak myślisz, jak dobierałem swoje szprychy? Na oko?
Kolega zastanawia się nad różnymi długościami szprych na stronę więc wnioskuję że oś piasty nie będzie pokrywać się z osią koła. Oczywiście, można sobie wstawić równe szprychy po obu stronach ale wtedy opona będzie z jednej strony bliżej widełek, i będą też problemy z wyregulowaniem szczęk hamulca.
Przy wolnobiegu czy kasecie oś może być przesunięta:
http://img703.imageshack.us/img703/579/mjav.jpg
A najlepiej żeby wypowiedział się sam zainteresowany jakich elementów zamierza użyć do budowy koła.
Jak myślisz, jak dobierałem swoje szprychy? Na oko?
Kolega zastanawia się nad różnymi długościami szprych na stronę więc wnioskuję że oś piasty nie będzie pokrywać się z osią koła. Oczywiście, można sobie wstawić równe szprychy po obu stronach ale wtedy opona będzie z jednej strony bliżej widełek, i będą też problemy z wyregulowaniem szczęk hamulca.
Przy wolnobiegu czy kasecie oś może być przesunięta:
http://img703.imageshack.us/img703/579/mjav.jpg
A najlepiej żeby wypowiedział się sam zainteresowany jakich elementów zamierza użyć do budowy koła.
Ostatnio zmieniony 2013-11-20, 19:57 przez michal5150, łącznie zmieniany 2 razy.
#6
Wystarczy że kołnierz piasty od strony przeciwnapędowej będzie odpowiednio większy niż od napędowej i już mamy szprychy takie same. Przy piastach tylnych w wersji disc obie strony są zbliżone. Nie wiemy jakie piasty więc nie ma o czym gdybać.michal5150 pisze:A czy ja napisałem że jest to regułą?
Jak myślisz, jak dobierałem swoje szprychy? Na oko?
Kolega zastanawia się nad różnymi długościami szprych na stronę więc wnioskuję że oś piasty nie będzie pokrywać się z osią koła. Oczywiście, można sobie wstawić równe szprychy po obu stronach ale wtedy opona będzie z jednej strony bliżej widełek, i będą też problemy z wyregulowaniem szczęk hamulca.
Bez dokładnych danych piasty i obręczy kół nie zaczynam składać. Najpierw 30min pomiarów i wyliczeń i dopiero zamawiam szprychy.
#7
1) Brać DT 2.0-1.5-2.0 czy 2.0-1.8-2.0 ? - 2/1.8
2) Na tył brać 36 szt dł 262m czy 18 szt. 260mm i 18 szt. 262mm ?
3) Mam nyple heksagonalne DT z prolockiem ale może lepiej dać normalne ? - zwykłe
poza tym goscie piszą jakieś dziwne rzeczy tutaj a Ty nie podałeś nawet jakie to piasty ........
2) Na tył brać 36 szt dł 262m czy 18 szt. 260mm i 18 szt. 262mm ?
3) Mam nyple heksagonalne DT z prolockiem ale może lepiej dać normalne ? - zwykłe
poza tym goscie piszą jakieś dziwne rzeczy tutaj a Ty nie podałeś nawet jakie to piasty ........
#8
Dziekuje Piotrze za konkretne odpowiedzi i reszcie również
Coda 900 Disc (robione przez DT) łooooo takie:
Coda 900 Disc (robione przez DT) łooooo takie:
#9
Ło panie - tarcz do tego to jest w piz..u albo i więcej. A jakie letkie
Moja wersja się już nazywała competition czy jakoś tak ale to zwykła 240stka była.
Jeszcze taka ciekawostka-moja piasta pochodzi z najwyższego modelu Jekylla (tego z Leftym ELO). Nie wiem czy z tą ramą coś było inaczej, ale pod tylną tarczą hamulcową był dystans. Jak się tej piasty używa bez dystansu to praktycznie nie da się ustawić do zacisku hamulcowego - coś tam u siebie piłowałem w ramie czy hamulcu żeby to spasowało.
Moja wersja się już nazywała competition czy jakoś tak ale to zwykła 240stka była.
Jeszcze taka ciekawostka-moja piasta pochodzi z najwyższego modelu Jekylla (tego z Leftym ELO). Nie wiem czy z tą ramą coś było inaczej, ale pod tylną tarczą hamulcową był dystans. Jak się tej piasty używa bez dystansu to praktycznie nie da się ustawić do zacisku hamulcowego - coś tam u siebie piłowałem w ramie czy hamulcu żeby to spasowało.
Ostatnio zmieniony 2013-11-21, 09:11 przez Adamello, łącznie zmieniany 1 raz.
#10
tarcz jest mało mam 160 i 180mm w dobrym stanie oryginalne i A2Z tez robi swoją wersje na cztery otwory, co prawda nie ważyłem ale nie wygladają jakoś topornie
#11
piasty dla cody sa dedykowane pod hample coda, i maja inny offset mocowania tarczy, do zwyklych ram i zwyklych hamulcy trzeba kolnierz piasty, a dokladniej mocowanie tarczy przetoczyc inaczej nie da sie na niej jezdzic w innych ramach i z innym hamulcami jak cannondaleAdamello pisze:Nie wiem czy z tą ramą coś było inaczej, ale pod tylną tarczą hamulcową był dystans. Jak się tej piasty używa bez dystansu to praktycznie nie da się ustawić do zacisku hamulcowego - coś tam u siebie piłowałem w ramie czy hamulcu żeby to spasowało.
#12
jeżeli to będzie kwestia przetoczenia korpusu albo dorobienia przejściówki to nie ma problemu, jak będe sie musiał dremelkiem pobawić przy adapterze zacisku tez tragedii nie będzie, piasty są ładne wiec warto sie pobawić
#13
z tego co widze - obrazki to przód - lewa strona krótsza o 4 mm ( o ile nie wiecej bo nie znamy rozmiarówki ) od prawej, tył jeśli kołnierze są równej wysokości to od napędu 2 mm krótsze.
A jakie długosci to nie powiem , ja robie w 99% przypadkach niestety przymiarki długoiści a ponieważ 99% produkcji u mnie to koła z alu nyplami długość jest rzeczą najważniejszą .
Jeśli kolor srebrny to ja tu widze cieniowane 2/1.8 tył , przód jeśli 36 to 2/1.5 też będą dobre, to sporo szprych, ale jeśli 32 oba koła to 2/1.8 , nawet nyple alu bym dał , ale tio wszystko jeszcze zależy od felgi jaka , im sztywniejsza tym lepeij...
Na drugi raz jak ktoś pisze co i jak dobrać to lepiej dla niego i szybciej jest podać wszystkie komponenty składowe bo tak to sie rozwleka na xxx postów i tera sie bedziemy pytać o felgi ......
A jakie długosci to nie powiem , ja robie w 99% przypadkach niestety przymiarki długoiści a ponieważ 99% produkcji u mnie to koła z alu nyplami długość jest rzeczą najważniejszą .
Jeśli kolor srebrny to ja tu widze cieniowane 2/1.8 tył , przód jeśli 36 to 2/1.5 też będą dobre, to sporo szprych, ale jeśli 32 oba koła to 2/1.8 , nawet nyple alu bym dał , ale tio wszystko jeszcze zależy od felgi jaka , im sztywniejsza tym lepeij...
Na drugi raz jak ktoś pisze co i jak dobrać to lepiej dla niego i szybciej jest podać wszystkie komponenty składowe bo tak to sie rozwleka na xxx postów i tera sie bedziemy pytać o felgi ......
#14
No to moja kolej chcę złożyć koła i tu do Was prośba o pomoc
Piasty: przód SH LX HB-M563/ tył SH STX RC FH-MC33 obie po 32 otwory
Obręcze: Alexrims dm24
1.Co jeszcze jest potrzebne do ustalenia jakich długości szprych potrzebuje
2.Nie wiem jaki zaplot najlepszy
3.Jakiej firmy szprychy i nyple polecacie
Piasty: przód SH LX HB-M563/ tył SH STX RC FH-MC33 obie po 32 otwory
Obręcze: Alexrims dm24
1.Co jeszcze jest potrzebne do ustalenia jakich długości szprych potrzebuje
2.Nie wiem jaki zaplot najlepszy
3.Jakiej firmy szprychy i nyple polecacie
#15
Jaka Twoja kolej ? ;) ja sie nie pytalem o dlugosc szprych, bo od tego sa kalkulatory dostepne online, musisz pomierzyc suwmiarka kilka parametrow piasty i wklepac to do szablonu, zaplot na 3 krzyże, nikt Ci tu dlugosci nie poda, to nie przedszkole szprychy firmy DT lub Sapim
#16
Moja wiedza w tym zakresie jest na poziomie przedszkola Więc jak najbardziej wskazówki są cenne,co jak i dlaczego.Pogrzebałem trochę i znalazłem taki kalkulator o którym mówisz nie wiem tylko co oznacza ''ilość krzyży prawa i lewa strona"cardamon pisze:Jaka Twoja kolej ? ;) ja sie nie pytalem o dlugosc szprych, bo od tego sa kalkulatory dostepne online, musisz pomierzyc suwmiarka kilka parametrow piasty i wklepac to do szablonu, zaplot na 3 krzyże, nikt Ci tu dlugosci nie poda, to nie przedszkole szprychy firmy DT lub Sapim
#17
czemu akurat zdecydowałeś się na DM24? toż to pancerna waga ciężka
szprychy polecam Sapim. zaplot na 3 lub ewentualnie 4 krzyże.
szprychy polecam Sapim. zaplot na 3 lub ewentualnie 4 krzyże.
GT Avalanche 2.0 '04
GT Zaskar LE '94 [90%]
MBK Voyager '93
On-One Inbred 29 '14
Niner RIP9 v2.1 29/650B+ (11-'13)
GT Zaskar LE '94 [90%]
MBK Voyager '93
On-One Inbred 29 '14
Niner RIP9 v2.1 29/650B+ (11-'13)
#18
Po prostu trafiłem na takie w bardzo dobrej cenie i odpowiadały mi ich parametry jak i opinie o nich.Wiem że nie są lekkie ale mi to nie przeszkadza
#19
zadałeś w poście sporo pytań , a ja ci odpowiem tak:
Jśli nie masz pojęcia , oddaj to do zrobienia specjaliście bo jak nigdy nawet nie kręciłeś kluczem do nypli to nie zrobisz koła dobrze.
Koła musza być od poczatku dobrze naciągnięte , w przeciwnym przypadku odkształcisz felge i zawsze bedzie coś nie tak
za dobór szprych, jakosć , długość odpwiada montażysta a nie koleś z forum , jemu płacisz za robote , a jak robisz sam to sorki kase za robote bierzesz do swoje kieszeni ale o wszystko martwisz sie samodzielnie , a nie dobranie dł szprych prawidłowo kończy sie zakupem nastepnych i tak koszta rosną
c o do szprych czy top będą Sapimy, czy Dt , czy Cn Spkoe Mac series , czy np Mach 1 na których ja robie mase kół to jeden pieron i nie daj sie zwieść że te są x razy lepsze , to tylko marketing .
Do mtb ja bym, zastosował Cn Spoke Mac db 454 , robie na tym koła do enduro, fr, xc i doskonale soebie radzą a cena jest bardzo dobra , więcej nie powiem bo reszta nalezy do montażysty, choć on moze stosować innej firmy szprychy , bo np takie ma zamówienia roczne .
Jśli nie masz pojęcia , oddaj to do zrobienia specjaliście bo jak nigdy nawet nie kręciłeś kluczem do nypli to nie zrobisz koła dobrze.
Koła musza być od poczatku dobrze naciągnięte , w przeciwnym przypadku odkształcisz felge i zawsze bedzie coś nie tak
za dobór szprych, jakosć , długość odpwiada montażysta a nie koleś z forum , jemu płacisz za robote , a jak robisz sam to sorki kase za robote bierzesz do swoje kieszeni ale o wszystko martwisz sie samodzielnie , a nie dobranie dł szprych prawidłowo kończy sie zakupem nastepnych i tak koszta rosną
c o do szprych czy top będą Sapimy, czy Dt , czy Cn Spkoe Mac series , czy np Mach 1 na których ja robie mase kół to jeden pieron i nie daj sie zwieść że te są x razy lepsze , to tylko marketing .
Do mtb ja bym, zastosował Cn Spoke Mac db 454 , robie na tym koła do enduro, fr, xc i doskonale soebie radzą a cena jest bardzo dobra , więcej nie powiem bo reszta nalezy do montażysty, choć on moze stosować innej firmy szprychy , bo np takie ma zamówienia roczne .
#20
Piotr, dzięki za obszerne wytłumaczenia Od razu sprostuję że nie mam zamiaru sam składać kół jedynie chciałem kupić odpowiednie szprychy i zanieść komplet do zaplecenia. Żeby nie było że cenę za szprychy rzuci z kosmosu i narzuci swoje bo ma układ z danym producentem. Nie wiem może jednak zostawić to w rękach osoby która będzie składać
#21
możesz zanieść piasty i obręcze, niech pomierzy i powie Ci, jakie szprychy masz kupić (warto wiedzieć, że przy internetowych zamówieniach szprych i nypli zdarza się sklepom pomylić i np 1 szt jest innej długość, a 2 nyple 1.8 zamiast 2.0...) myślę, że samemu jest sens kupować jakieś specjalne, cieniowane, kolorowe szprychy , alu nyple i takie tam, a jak chcesz dać zwykłe nierdzewne szprychy 2mm i mosiężne nyple, chyba jeden karabin jakie będą
jeśli natomiast chcesz się douczać, polecam poszukać kalkulatorów długości szprych i się tym pobawić, zobaczyć jakie długości wychodzą z różnych kalkulatorów (wato zwrócić uwagę na sposób pomiaru ERD - niektóre kalkulatory wymagają podania wymiaru wewnętrznego obręczy, a niektóre razem z łebkiem nypla)
jeśli natomiast chcesz się douczać, polecam poszukać kalkulatorów długości szprych i się tym pobawić, zobaczyć jakie długości wychodzą z różnych kalkulatorów (wato zwrócić uwagę na sposób pomiaru ERD - niektóre kalkulatory wymagają podania wymiaru wewnętrznego obręczy, a niektóre razem z łebkiem nypla)
#22
lepiej daj do ręki "fachowcowi ", co do cen to widać po niecie co jest w jakich cenach aczkolwiek ceny w sklepach i serwisach co nieco wyższe bo są na miejscu pod ręką .
Lepiej nie szukaj , szkoda czasu, montarzysta Ci dobierze i on odpowiada za całość, masz gwarancje na robote u niego.
pozdr.
Lepiej nie szukaj , szkoda czasu, montarzysta Ci dobierze i on odpowiada za całość, masz gwarancje na robote u niego.
pozdr.
#23
tiomek, Piotr, wielkie dzięki za pomoc w takim razie zostawię to specjalistą o ile tacy są w Olsztynie Szprychy mają być solidne żeby nie było z nimi problemu no i w czarnym kolorze
#24
Co to sa za szprychy i po co sie je stosuje....
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike
#25
Specjalne szprychy PS - Position Sinus. Podobno pozytywnie wplywaja na podmuchy wiatu i rower prowadzi sie jak po sznurku w trudnych warunkach wietrznych.
#26
Cholerka myślałem że retromen sobie jajka robi i byłem pewien że to fota z PS (fotoszopa)
A to prawda jednak... hehe.
A to prawda jednak... hehe.
#28
Chcialem kupic komplet widoczny na zdjeciach ale wizualnie mi sie nie podoba. Wlasciciel mowi ze zaplatane u niemca)
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike
#29
Poczytajcie sobie o Otto Dicycle lub Otto Bicycle, one byly wyposazone w takie szprychy. Tutaj jest wytlumaczenie dlaczego sa falowane http://www.oldbike.eu/museum/bikes-1800 ... e-dicycle/ . Jezeli dobrze rozumiem ta angielszczyzne to falowane szprychy mialy dawac kolu wiekszosc elastycznosc tym samym odpornosc na zgiecia na slabych drogach. No i pewnie komfort wiekszy...