Scandium ?????

#1
Stopy aluminiowe, obok swoich wszystkich zalet, posiadają bardzo poważną wadę. Te, które można zespawać, mają bardzo niską wytrzymałość. Jak podają źródła Eastona wytrzymałość najpodlejszej stali zaczyna się na poziomie 150 (celowo pomijamy jednostkę ponieważ większości z nas i tak ona nic nie mówi, chodzi tylko o uzmysłowienie, jak kształtują się różnice wytrzymałości pomiędzy poszczególnymi materiałami). Zdecydowanie przewyższa to parametry tytanu (ok. 85), ale w porównaniu do aluminium to tytan jest gigantem! Wytrzymałość stopów serii 6000 i 7000 kształtuje się pomiędzy 35–42! Tylko dzięki wyrachowanej obróbce materiału i potężnym przekrojom rur (kształtek) materiał ten nadaje się do stosowania w ramach rowerowych. W czasie zimnej wojny Rosjanie kombinowali, jak zbudować pocisk balistyczny, żeby przebił się spod lodu i doleciał do imperialistów. Wreszcie wypracowali materiał, który połączył lekkość, wytrzymałość i – co najważniejsze – pozwalał się spawać. Zapanowała moda na scandium. Budowano z niego Migi, statki kosmiczne Sojuz i elementy pocisków międzykontynentalnych. Dzięki Scandium zyskiwały one tę przewagę, że ich stateczniki nie odłamywały się przy przebijaniu lodowej skorupy, pod którą kryły się nuklearne łodzie podwodne. Minęły lata i ściśle tajny materiał militarny służy teraz do zabawy. Easton opracował własny stop aluminium z dodatkiem tego rzadkiego pierwiastka: Scandium 7000. Twierdzi się, że jego wytrzymałość to nadzwyczajne 68 (tego samego co na początku artykułu), ale najważniejsze jest to, że proces spawania porządkuje jego budowę krystaliczną, czyli w przeciwieństwie do innych stopów aluminium wzmacnia połączenie. Wytrzymałość scandium, oprócz całkiem oczywistych korzyści, takich jak obniżenie masy ramy przy właściwej trwałości, przynosi także inne, niejako uboczne, korzystne efekty. Pozwala stosować rury o mniejszej, niż inne stopy aluminium średnicy, co wpływa na lepszą absorpcję wibracji i przyjemniejszą, niż na ramach aluminiowych, jazdę.
śmietnik to nie retro!

#2
ciekawy artykol , ale czemu tutaj ten temat? i czemu pytajniki w tytule?? scandium ma bardzo duza wade , wciaz jest drogie ;)... mam kilka sztyc controltech z tego stopu , sa sporo lzejsze od ich odpowiednikow z al 7005t6, ale i kosztuja razy 2,5, co daje taki efekt, ze tyle samo kosztuje sztyca controltech z "carbonu" stad tez niezbyt szerokie dzis zastosowanie, bo poza oczywistymi zaletami, jak juz trzeba zrobic cos lekkiego ,mocnego to w tyej samej cenie zamiast uzyc scandium, uzywa sie wlokien carbonowych, poprostu dzis potocznie nazywane carbony kosztuja niewiele wiecej niz stopy scandium wlasnie, jak dobrze czaje scott robil z tego ramy, i kilku jeszcze , ale sie nie przyjelo ze wzgledu na wysoki koszt , a malejacy koszt ram carbonowych