W 1933 roku Tullio Campagnolo u schyłku swej kolarskiej kariery postanowił rozpocząć produkcję szybkozamykaczy kół własnego pomysłu.
Tak powstała jedna z najbardziej utytułowanych firm przemysłu rowerowego. Właściwie cała historia kolarstwa przeplata się z historią tej firmy. Na jej komponentach jeździli najlepsi, w naszym kraju te komponenty przez lata niedostępne pozostawały przedmiotem marzeń wielu kolarzy.
Pierwsza rzeczą tej firmy jakiej stałem się posiadaczem była przednia piasta w Jaguarze kupionym za bezcen od byłego kolarza gdzieś pod koniec lat osiemdziesiątych.
Kilka lat później Jaguara sprzedałem na części a za uzyskane pieniądze kupiłem (za dopłatą acz co mnie wtedy dziwiło nie aż taką wielką) najnowsze komponenty Deore XT M737. Posiadaczem kolejnych komponentów tej firmy stałem się dopiero w ubiegłym roku poprzez zakup roweru Gazelle prezentowanego wcześniej na forum
Chciałbym w tym wątku prezentować komponenty Campagnolo z krótkiego bo trwającego 7 lat (a nie 6 jak wcześniej błędnie napisałem) epizodu związanego z obecnością tej firmy w kolarstwie górskim.
Epizodu którego Valentino (syn Tullio - obecny właściciel) zapewne mocno żałuje, gdyż m.in. to on zachwiał potęgą firmy w latach 90-tych.
□ Poniżej ogólne zestawienie grup MTB według lat produkcji i klasy osprzętu (wysokie grupy u góry)
□ Link do katalogów Campagnolo z lat 1989-1995:
https://docs.google.com/folder/d/0B2jDd ... sp=sharing
□ Dobrej jakości skany zdjęć komponentów z katalogów Euclid 9/88, 4/89 i Centaur 4/89 do pobrania:
□ Dalej zdjęcia komponentów jakie znajdują się w moim posiadaniu, oraz niektóre zdjęcia prezentowane przez użytkowników w dalszej części tego tematu.
-zestaw hamulców, klamek i manetek z grupy Euclid z 1989 roku. Waga jednej tylko klamki hamulcowej bez manetki to 275g a całkowita długość to ponad 25cm. Na zdjęciech widać też charakterystyczną dla wszystkich manetek z początkowego okresu produkcji wadę, mianowicie pękające tworzywo sztuczne. Inną ciekawostką jest fakt, że klamka hamulcowa nie ma absolutnie żadnego bocznego luzu na osi obrotu zupełnie jakby była na łożyskach - widać że precyzja wykonania u Campagnolo jest niezwykła.
-manetki Bullet Shifters produkowane od 1990 roku obok thumbów dostępnych od 1989. W niezmienionej formie były dostępne we wszystkich grupach do 1991, potem zostały zmodyfikowane.
Niekiedy były krytykowane za tendencje do samoczynnej zmiany biegu podczas jazdy, co miało dotyczyć zwłaszcza przedniej przerzutki. Poza tym były trudne do ustawienia, a manetka była tak skonstruowana, że mechanizm indeksowania zmiany biegów był umieszczony wewnątrz kierownicy, co uniemożliwiało np. montaż rogów.
-korby Centaur z 1991 roku. To obok piast jedyny z górskich komponentów Campagnolo, którego rok produkcji jest wybity na wewnętrznej stronie ramion (w piastach jest na przeciwnakrętkach). Ale żeby nie było zbyt łatwo do 1991 jest zakodowany
Ogólnie można przyjęć że dwie cyfry wybite we wnętrzu kwadratu oznaczają: 4x = 1988 rok, 5x =1989 rok, 6x =1990 rok, 7x = 1991rok, przy czym x może przyjmować wartości 1 lub 2 jak sądzę w zależności od tego w jakiej połowie roku korba została wyprodukowana. Później datę produkcji oznaczano dwiema ostatnimi cyframi roku czyli np. 92=1992 rok itd.
Korby Euclid
-przerzutka Centaur z 1989 roku. Jeśli chodzi o tylne przerzutki z górskich grup, to rok produkcji można łatwo i jednoznacznie zidentyfikować, jeśli przerzutka ma szare kółka w wózku. Kółka w tym kolorze były tylko w 1989 roku (w grupach szosowych także wcześniej) Od 1990 kółka były wyłącznie czarne
Przerzutka rozebrana w celu konserwacji. Jak widać nie posiadała żadnych uszczelnień.
Przerzutki Euclid '89 (z lewej) i Centaur
To jeden z pierwszych egzemplarzy Euclida z 1989 roku. Świadczy o tym kilka cech charakterystycznych m.in sposób mocowania wózka do korpusu, który został potem zmieniony jeszcze w tym samym roku. Obie niżej prezentowane przerzutki są bliźniaczo podobne, różni je jedynie to, że wewnętrzna płytka pantografu w Euclidzie jest z alu, a nie ze stali jak w Centaurze, oraz to że Euclid ma łożyskowane kółka (choć nie wszystkie egzemplarze). Są jeszcze różnice wynikające z tego, że produkty ewoluowały, były udoskonalane na podstawie zdobywanych doświadczeń, ale one raczej przebiegały równocześnie we wszystkich grupach osprzętu jakie były w danym czasie produkowane, więc te różnice są raczej charakterystyczne dla czasu produkcji a nie klasy osprzętu. Temat myślę na tyle ciekawy, że za jakiś czas poświęce mu osobnego posta w tym temacie.
Na poniższym zdjęciu widać dwie różnice wynikające z wprowadzonych z czasem zmian. W Centaurze wózek mocowany jest śrubą poprzez stalową nakrętkę, oraz ma szersze uwypuklenie o które ociera łańcuch podczas zmiany przełożenia na niższe. Te zmiany dotyczyły też przerzutek Euclid które zostały wyprodukowane w późniejszym czasie.
Widoczne wewnętrzne płytki pantografów - alu w Euclidzie, stalowa z Centaur
Łożyskowane kółka przerzutki Euclid. Górne kółko pozbawione jest luzu bocznego, w związku z czym mogę być problemy z precyzją zmiany biegów. Co ciekawe Centaur '89 już miał luz na górnym kółku.
Za to ma minimalne opory toczenia - rozkręcone toczy się prawie pół minuty do chwili zatrzymania, jak można zobaczyć na filmie:
[URL=http://player.vimeo.com/video/61711922]
Anatomia Euclida:
Porównianie Centaur (z prawej) do Record OR (z lewej) młodszej o co najmniej 3 lata , która jak widać uległa odchudzeniu, zrezygnowano też (zapewne wzorem Shimano) z przechodzącej "na wylot" śruby mocującej wózek.
Jak się okazało fabrycznie krzywy wózek. Pytanie "po co?" na razie jest bez odpowiedzi. Edit: z pomocą przychodzi katalog Euclid z 1989 gdzie można przeczytać: "The jockey wheel cage is shaped to eliminate possible interference with the spokes of the rear wheel and is provided with two tabs to prevent the chain from coming off the cage" czyli , że "Wózek jest wyprofilowany w celu wyeliminowania możliwego kontaktu ze szprychami tylnego koła i jest zaopatrzony w dwa występy zapobiegające spadaniu łańcucha"
-przerzutki Olympus i Themis z roczników 1990-1991 oraz Centaur 1989 dla porównania
Bananowe wózki obowiązkowo
Przerzutka Olympus od Centaura różni się przede wszystkim wózkiem, który tu jest wykonany ze wytłoczek blaszanych, śruba mocująca go do przerzutki ma mniejszą średnicę, podkładka między wózkiem a przerzutką jest wykonana z plastiku (w Centaurze jest brązowa). Reszta elementów wygląda identycznie jeśli pominąć sposób wykończenia powierzchni.
Przerzutka Themis jest niemal identyczna jak Olympus, z tą różnicą, że tu zaoszczędzono jeszcze na płytce pantografu na której widnieje logo firmy - jest to wytłoczka z blachy z przymocowaną plastikową osłoną
- przerzutka Record OR z któregoś z roczników 1992-1995. Myślę, że gdyby Campa wprowadziła tą grupę w 1989 roku w miejsce Euclida i Centaura a nie w 1992, historia jej górskich komponentów potoczyła by się zupełnie inaczej. Choć wtedy szkoda byłoby pięknego choć niepraktycznego Euclida i Centaura
Podobnie jak wyżej wózek jest "krzywy".
Przerzutka Centaur z lat 1990-1991. Korpus identyczny jak w przerzutkach Centaur '89, ale wózek już taki sam jak w Icarus 1992. Egzemplarz ze średnim wózkiem z kolekcji Marcina74
Długi, średni, krótki wózek (opowiednio: Euclid 88, Centaur 89, Centaur 90-91)
Ewolucja wózka przerzutki: od lewej Centaur 90-91, Centaur 89, Euclid 88
Kasety 8-biegowe 12-28 oraz 13-32 oferowane w latach 1990-1993 czyli z przed wprowadznia systemu ExaDrive który było odpowiedzią na system HG Shimano. Napęd 8-biegowy Campagnolo wprowadziło 2 lata wcześniej niż Shimano (XTR '92) bo już w 1990 roku. Kasety ze zbiorów Marcina74 który jest autorem zdjęć
Duża rzadkość. Piasty Euclid z 1989 roku, tylna na wielotryb nakręcany. Rok później zastała zastąpiona piastą pod kasetę
-Hamulce Icarus z 1992 roku (z lewej - rok produkcji można oznaczyć po kształcie trzpienia klocków hamulcowych) i Record OR z lat 1994-1995. Od 1992 Campagnolo oferowało hamulce tylko o takim kształcie. W latach 1992-1993 Icarus i Record OR, później tylko Record OR. Autorem zdjęć jest Marcin74
-Grupa Centaur została zaprezentowana z hamulcami U-Brake w kwietniu 1989 roku. W kolejnym katalogu 6/90 u-brejki zostały zastąpione cantileverami których zdjęcia prezentuję poniżej. Od wersji katalogowej różnią się kolorem, który w katalogu jest grafitowy. Hamulce pochodzą z roweru Gazelle
Hamulec U-brake z Grupy Olympus z lat 1990-1991. Oprócz koloru, wizualnie nie różni się niczym od hamulca z najwyższej grupy Euclid z 1989 roku.
Grupa Centaur w 1989 roku, została zaprezentowana ze sztycą o długości 325mm zapożyczoną z szosowej grupy Chorus .
Rok później katalog oferował już sztyce o długościach 280 i 350mm dedykowane dla grupy Centaur.
Sztyce o średnicach 25,4 - 26,8 były aluminiowe, 27,0mm i powyżej były stalowe.
Prezentowana na zdjęciach została wyprodukowana w 1990 roku, ma średnicę 27,0mm, pochodzi z roweru Gazelle.
Sztyca Centaur z późniejszego okresu produkcji (prawdopodobnie 1991) która różni się od powyższej brakiem nitu mocującego jarzmo do rury. Widocznie Campagnolo dopracowało technologię łączenia tych elementów.
W 1992 roku ta sztyca trafiła do grupy Icarus, ale oferowana była też w pozostałych grupach w tym Record O.R.
Pedały Centaur z 1989 roku. Rok później zostały zastąpione mniej masywnym, trafiły jako opcja do nowej niższej grupy Olympus, a w 1991 roku nieco inaczej wykończone pojawiły się w jeszcze niższej grupie Themis.
Pedały Centaur systemu LOOK. To jedyne pedały zatrzaskowe jakie oferowało Campagnolo dla swoich komponentów MTB.
Zostały zaprezentowane w katalogu 1992 jako alternatywa dla klasycznych pedałów. Bardzo rzadko spotykane ze względu na to że były w ofercie bardzo krótko (co sprawia że są łakomym kąskiem dla kolekcjonerów). Trudno się dziwić że nie zdobyły popularności jeśli wziąć pod uwagę, że Shimano swoje rewolucyjne na owe czasy SPD M737 zaoferowało rok wcześniej. Przedstawiona poniżej para pochodzi z kolekcji Marcina74, który jest autorem zdjęcia.
Przednia przerzutka Euclid z 1989 roku. W 1990 został zmieniony kształt prowadnika łańcucha, dzięki temu można zidentyfikować rok produkcji przerzutki.
Przerzutki Record OR z lat 1992-1995, na pierwszym i drugim zdjęciu górny i dolny ciąg z regulowaną średnicą obejmy , na kolejnych z obejmą na rurę o średnicy 28,6mm. Pierwsze 3 zdjęcia są autorstwa Marcina74.
Poniżej pokazano "dziwny" kształt prowadnika, co u nieświadomego nabywcy takiej przerzutki może powodować "nerwa", że ktoś mu wcisnął bubla. Spokojnie, Campagnolo tak ma Dotyczy to też niektórych przerzutek szosowych (na pewno Recorda 1993-1994 i Chorusa z 1994)
Przerzutki Euclid 1989 (z lewej) i przerzutka zdjęta z Gazelle, prawdopodobnie też Euclid z 1990.
W 1989 roku grupa Centaur nie miała własnej przerzutki, korzystała z przerzutki z wyższej Grupy Euclid jak można dowiedzieć się z katalogów. W latach 1990-1991 prawdopodobnie było tak samo, katalogi nie podają tej informacji, ale przerzutka Euclid i druga zdjęta z roweru na kompletnej grupie Centaur są identyczne, pomijając kształt prowadnika łańcucha i mocowanie do ramy.
W 1990 Campagnolo zmieniło kształt prowadnika łańcucha w wszystkich przerzutkach MTB na taki jak w przerzutce z prawej strony. Można się domyślić, że miało to poprawiać zmianę biegów, i eliminować ocieranie łańcucha jeśli był na małym blacie i małej koronce z tyłu czyli "na krzyż".
Przednia przerzutka Olympus 1990-1991
Stery Euclid 1 i 1/8" z roczników 1990 i 1991.
[url=hhttps://c2.staticflickr.com/2/1705/23887877671_8f0a2af293_o.jpg][/url]
Mała rzecz a cieszy. Ale w końcu od tego wszystko się zaczęło Jakość powłoki chromowej jak zwykle u Campagnolo na najwyższym poziomie
Campagnolo - osprzęt do rowerów górskich
#1Ostatnio zmieniony 2015-12-25, 23:22 przez Gerwazy, łącznie zmieniany 33 razy.