Czy długość korb ma znaczenie ?

#1
Ostatnio nabyłem korby DX 170mm, choć posiadam 175. Pod wpływem teorii, którą chce sprawdzić w praktyce.

Przemieszczanie się na rowerze wydaje się nieskomplikowaną czynnością, ale... są ludzie zajmujący się biomechaniką, ergonomią... dla których liczy się maksymalny efekt przy minimalnym nakładzie sił i obciążeniu mechanizmu napędowego... rowerzysty

Na początek stojąc w lekkim rozkroku należy zmierzyć długość nogi od ziemi do krocza po wewnętrznej stronie.
I obliczamy np. wysokość siodła... długość nóg x 0,883 = oś suportu/wierzch siodełka
A długość korb to 10% wzrostu pomniejszone o 5. (wzrost 180cm = sugerowana długość korby to 175mm), albo wg. tabeli - wewnętrzna długość nogi = długość korby
do 72 cm = 165 mm
72- 80 cm = 170 mm
80- 85 cm = 172.5 mm
pow.85cm = 175 mm
Tendencja do wydłużania korby zwiększa co prawda siłę nacisku na pedały, ale niekorzystnie wpływa na szybkość. Zbyt długie korby zmniejszają prześwit i kadencję - prędkość obrotową pedałowania.
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#2
No tak - ze wzoru pierwszego powinienem mieć 170, z drugiego 172,5
jednak przy moim stylu pedałowania znacząco odbiegającemu od dzisiejszych standardów (kadencja 80-90 przy mojej 65-75) znacznie lepiej czuję się na dłuższych korbach
W "byle czym" czy w wyprawówce wystarczają 170, ale tam, gdzie liczy się efektywność stawiam na 175 (w ścigancie mam nawet 177,5)
cóż, jeżdżę "jak diesel" - "twardo", mam znacznie mocniejsze nogi niż płuca, i po prostu nie jestem w stanie kręcić szybko (męczę sie duuuuuuuuuuuuuużo szybciej)

Ja - jeździec z ponad 15 letnim stażem - za stary jestem na nowe przyzwyczajenia ;-) żaden wzorzec tego nie zmieni Natomiast jak ktoś owych nawyków nie ma, lub chce zacząć bawić się w kolarstwo profesjonalnie to jest już krok naprzód :-)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#3
Cezary, zarznisz nogi pod góre, krótsze korby wymagają większego nacisku niz dłuzsze, wałkujemy ten temat na Szosowym.
Ostatnio mam 170 no bo takie załozyłem do treningówki i szlag mnie trafia jak chce uciekać pod góre bo krece i siły nie ma.
Jesli jestesw stanie utrzymać obrót to 175 przy np moim wzroście jest wskazane nie mniej.

Długosc korby odczuwa sie najbardziej na szosie jak chcemy zakręcić mocą i pod góre.
Jeśli ktoś jeździ miękko i szubko kreci to może z powodzeniem krótsze założyć , nawet mu to pomoze - mniejsze kółeczka nogami robi.
www.velotech.pl
cron