jaki rozmiar ramy do wyścigów??

#1
Witam. Ponieważ chcę zakupić ramę i złożyć nowy sobie rower i mam problem. Nie wiem jaki wybrać rozmiar. Różnie mi doradzano. Że jak do wyścigów xc to o rozmiar mniejszy niż ma być pod dany wzrost. Wtedy niby jest bardziej wzrotny Ile w tym jest prawdy. Mam 21 lat i śmigam od dwóch lat na rowerze atala mtb. Jest to nic ciekawego lecz nauczyłem się na nim już jeździć bardzo agresywnie... Mój wzrost to 183cm i 85kg wagi.

Oto kilka uwag które zaobserwowałem:
Na moim rowerze jest podany rozmiar ramy L i jeździ mi się na nim znakomicie. Rama wydaje się nie duża a po zmierzeniu mi wyszło niby że to jest rozmiar 20"
-górna rura mierzona po boku,od srodka osi steru do środka osi sztycy wynosi 58cm
-Całkowita długość rury podsiodłowej mierzona od środka osi suportu wynosi 52cm
-długość rury podsiodłowej mierzona od środka suportu do środka osi górnej rury wynosi 46cm.
To są wymiary mojej ramy. Dobrze mi się na tym rowerze rozpędzą i wstawia na koło. Dodam że mój brat ma rower cannondale w rozmiarze 20" i kolega ma też kona 20" i na tych rowerach mi się źle jeździ są takie długie i ciężko mi się na nich rozpędza. Nie wiem dlaczego niby mój rower też ma 20"

Mam okazje odkupić fajną ramę w rozmiarze 20,5. Ta rama ma identycznie wymiary jak moja tyle że ma o 3cm opuszczoną niżej, górną rurę.
Zadzwoniłem do pewnego sklepu o poradę czy ten rozmiar będzie odpowiedni pod mój wzrost. Koleś się zapytał do czego ma mi służyć rower. Ja mu powiedziałem że do ostrej jazdy po lesie i podskakiwania. To doradził mi rozmiar 17cali. Odpowiedziałem że czy na pewno taka mała i że robię też trasy po asfalcie. Więc powiedział mi to wybierz pan rozmiar 19" ale w terenie już będzie mniej wzrotnie niż w tych 17" . On coś dodał że jeśli chodzi o ramy niskoprofilowe i powiedział że rozmiar 20,5" to już na gościa dwa metry.

Proszę Was bikerów doradźcie mi fachowo ile ten koleś powiedział prawdy?
Są też fajne ramy poison ale rozmiary to 18"-20" czyli rura 46cm i 50cm tak podaje producent. Który mam wybrać rozmiar?? Bo dziewiętnastek nie ma orginalnie u nich. Rower ma mi służyć do tego jak opisałem wcześniej agresywna i szybka jazda po lesie i mieście coś jak XC . Cżęsto nawet też traska po asfalcie. Czy będę wariatem jak odkupię od kogoś tam tą ramę 20,5" ?? CZy wybrać coś z tych poison?? Rozmiar 18" będzię zbyt mały czy odpowiedni??

Rower musi mi być poręczny i lekko wchodzić na koło oraz dobrze się rozpędzać oraz nie powinna być na nim męcząca pozycja.Więc który rozmiar?? mój wzrost to 183cm.

Aha i co to są ramy nisko profilowe jak powiedział mi ten facet?? Są też ramy wysoko profilowe??

Na prawdę wielkie dzięki za przeczytanie tych wypocin i za pomoc.

#4
widzisz chłopie, tak to jest na początku. Ty tez nie wiesz czego Ci trzeba, a tym bardziej facet w sklepie po drugiej stronie słuchawki. pewnie myślał, że chcesz rower do sportów grawitacyjnych dlatego doradził ramę niskoprofilowaną - krótka i nisko opadająca rura górna, jednym słowem mała i zwrotna ramka tylko do jak to napisałeś "podskakiwania". kup sobie jakiegoś poisona albo cube w rozmiarze 19 cali i od tego zacznij przygodę na dobre. ja mam 180cm i ramki 19 są dla mnie idealne a jeżdzę uważam dość ostro, a do tego startuję w wyścigach. jeśli chcesz się ścigać w zawodach xc to rzeczywiście ramka o rozmiar mniejsza jest wskazana. często bikerzy mają dlatego po dwa/trzy rowery w tym jeden startowy do piłowania.
Obrazek

>>KLIKNIJ PO WIĘCEJ!!<<

#5
Na Twoj wzrost Rama 19 cali bedzie w Sam raz , ewentualnie 18 cali, dzisiejsze ramy sa inaczej budowane I prz sporym rozmiarze ramy gorna rura opada I tak bardzo nisko, a 20-21 cali to faktycznie na chlopa ponad 2 metry, co do dlugosci ramy itd, najwazniejszy rozmiar to dlugosc rury glownej gornej mierzona w linii prostej I dlugosc rury podsiodlowej mierzona do jej szczytu ( bo to producenci tez roznie podaja, jedni rozmiar ramy daja do konca rury podsiodlowej,inni do sklepienia rur gornej I podsiodlowej) I tego sie trzymaj , a reszte wyregulujesz dlugoscia mostka, wysokoscia sztycy, I'm agresywniejsze cross country tym rura gorna powinna nizej opadac, bedzie rower zwrotniejszy, ale to nadal zaden pewnik, bo dochodzi kwestia zastosowanego widelca itd, na Twoj wzrost 18-19 cali - reszte skoro I tak rower skladasz dobierasz pod siebie, czyli mostek, widel, sztyce , dlugosc korb itd , jezdzenie na cudzym biku nie jest miarodajne wlasnie ze wzgledu na komponoenty zastosowane

#6
Swoją drogą takie retro spece są niezłą (w sensie cenowym i sztywności) alternatywą dla wielu współczesnych ram.. no chyba że masz sporo sosu na wydanie to można powalczyć. Z nowych do xc brałbym jakiegoś corrateca superbowa. Czasami można w miarę tanio wyrwać.

Co do geometrii wiadomo że nie ma złotego środka. Ja wolę jak rower mnie nie zabija (chodzi mi właśnie o "agresywność" ramy). Ułamki sekund, które stracisz na switchbacku (których nie ma aż tak dużo i nie są wcale takie ciasne) odzyskujesz na zjeździe, bo możesz jechać szybciej, bo rower jedzie prosto i nie ucieka (po prostu jest stabilny). Ogólnie wydaje mi się że w wyścigach (i to każdego typu - od samochodowych zaczynając kończąc na pieszych) agresywnie nie znaczy szybko. Krótka rama jest ok ale z innego powodu - zapewni bardziej ergonomiczną pozycję (co przy dzisiejszym XC, które jest bardziej siłowe niż techniczne ma duże znaczenie). Co do przyspieszeń to jest to jest uwarunkowane innymi sprawami niż rozmiar ramy - raczej wagowo-sztywnościowymi niżli kątowymi (które mają wpływ wyłącznie na subiektywne odczuwanie - porywczość ramy).

Wg mnie trzeba kupić jakąś odpowiednią ramę a resztę pierdół dobierać i testować, bo szczerze wątpię, że uda Ci się "sfitować" na papierze zwłaszcza jeśli nie masz doświadczenia (a takie się ma dopiero przy którymś z kolei rowerze złożonym dla siebie.. może przy 5-tym, może przy 10-tym :lol: )

#7
Dokladnie tak, dobrac odpowiednia marke, model, rozmiar - dopiero metoda prob I bedow dopasowywac wszystkie komponenty pod siebie, a szybkosc, zrywnosc itd, zyskujemy glownie dzieki sztywnosci I niskiej wadze komponentow tzw masy rotujacej, czyli glownie kola, korby , rower o tej samej wadze calkowitej ale z nizsza masa rotujaca jest szybszy I zrywniejszy niz rower nawet z super lekka Rama, ale wieksza masa rotujaca, lekkie , mocne kola to podstawa

#8
Trendy w geo można podpatrywać w pucharach świata. Wielu zawodników ma podane swoje wymiary ciała, można znaleźć człowieka podobnego do siebie, popatrzyć jaką geo miał przed wejściem 29" i dążyć do podobnej. Obecnie geo wyścigowe jest bardziej ergonomiczne niż kiedyś więc można założyć że powinno to działać mimo że różnica poziomów (zarówno technicznego jak i wydolnościowego) jest olbrzymia. Niestety frofesjonalny fitting jest dość drogi więc czemu się nie odgapiać? :mrgreen:

#9
No mozna podjechac tez do specialized body geometry fit , zaplacic 300pln I miec dokladnie wszystkie wymiary I dopasowac rower, studia speca sa m in w kielcach I wawie , ale to jesli ktos chce profesjonalnie podejsc do tematu, lub przy okazji zakupu ramki speca za pare ladnych tysi ;) , w innym przypadku mysle ze juz uzyskal kolega wszelkie info , a reszta juz od niego zalezy

#10
Można poszukać jeszcze po starych bajkbordach, w sezonie jesienno zimowym o czasami fittingu jest. Polecam też zagraniczne strony i fora, tam MTB było trochę dłużej niż u nas :mrgreen:

#11
Zgadzam się że 19" byłaby najlepsza. Z tym że poison ma w rozmiarach orginalnie 18"-20"

W rozmiarze 18" rama POISON ZYANKALI ma długość górnej rury 58cm i długość rury podsiodłowej 46cm oraz rozstaw osi 1053mm
Dodam że moja obecna bez firmowa MTB rama w rowerze w rozmiarze 20" ma tak samo górną rurę o długości 58cm. Różnica jest tylko w długości rury podsiodłowej. A jeździ mi się na nim spoko nawet chociaż ta rama nie wydaje się duża. Górna rura nie ma prawie wcale opadu, może trochę. Pozycja jest pochylona.

Natomiast rama POISON w rozmiarze 20" ma górną rurę o długości 59cm.
Rura podsiodłowa 50cm rozstaw osi 1062mm.

Różnica pomiędzy tymi dwoma rozmiaram w ramach POISON jest nie wielka. Po jednym centymetrze w długości. Wyższa jest tylko rura podsiodłowa o 4cm.

Mi odpowiada pozycja pochylona. Natomiast kierownica powinna być na mostku o kącie w górę. Kierownica ta taka gięta stercząca w górę. Z tym że nie powinna ona być zbyt wysoko. Pozycja ma być pochylona mocno.

Co do amora to już mam. Kupiłem używkę kultowego manitou sx-e z tłumikiem tpc. Jego waga to 1460g skok 80mm. Jest cholernie mocny i lekki. Z tym że rura sterowa ma długość 18,5cm. Główka w tych ramach POISON w rozmiarze 18" ma długość 13cm a w rozmiarze 20" 14cm. Dochodzą stery pół zintegrowane i w tej ramie dwudziestce by mi zostało tylko 4cm na rurze sterowej,na założenie jakiegoś mostka. A powinno się dać jeszcze jakiś dystans pod mostek.

W sumie to który rozmiar wybrać z tych ram POISON 18" czy 20" ? Opisałem wymiary nie różnią się wiele. Jak myślicie czy da radę upchać ten amor w główcę 14cm??

#12
Roznica jest w rozmiarach, bierz 18 cali, a zawsze mozna dac stery z nizszymi miskami , lub mostek nizszy, a sx dobry wybor , choc 80mm to troche Malo jak na dzisiejsze czasy

#13
Skok 80mm mało nie mało ale zawsze lepiej niż mam w tym rowerze. bo Jest tam jakiś amor ale po dwóch dniach się sklinował. Podczas jazdy się klinuje i jest sztywno. To rama turecka mtb jest nawet zajebista taka sama jakość jak te poisony itp. Tylko że pewnie waży te 2kg na pewno i, tylne widełki są źle pospawane. Jest to na pewno krzywo. Z pewnością nie ma tam żadnej symetri skoro z jednej strony rurki są przyspawane wyżej a z drugiej trochę niżej. Nie, no śmiech na sali. Zresztą gołym okiem widać że jest to krzywo z leksza. Więc ta rama mi odpada. Musi być nowa.

Byłem dzisiaj w sklepie rowerowym to sprzedawca polecił mi 19" Stwierdził że 18" Jest za mała. W sumie to teraz nie wiem czy z tych poisonów brać 18" czy lepiej będzie wziąść tą ciut większą 20". Nie wiem jak to teraz będzie lepiej ciut mniejszą czy ciut większą. Bo to też tutaj chodzi że jak dobiera się rozmiar to nie tylko jest potrzebny jeden wymiar, wzrost ale i też długość nóg. Jutro zmierzę dł nóg i mam wzór na obliczenie tego rozmiaru. Bo też nie chcę dać kapy. Że kupię tą 18" a to będzie maleństwo i będę się źle na tym czuł. Rower fajnie jak jest mniejszy ale bez przesady.