#121
Piotr pisze::mrgreen: :lol: Wiedziałem że odp będzie szybka i skuteczna :lol: :lol:

No dobra, odp na 2 pytanie
Dx po prostu znikł w 94 już go nie było.
Nie został zastąpiony żadna grupą.
W 94 były natomiast 2 grupy LX , ale żadna z nich nie zastepowała DX, gdyż nowy Lx był Hyperdrive -C system, czyli mikrodrive, w tymże także roku zakończył żywot LX standard.
No nie wiem czy mozna mieć inne teorie na ten temat, nie widze raczej powodu.
Rozwiń temat dwóch LXów w 94 :shock: w moim katalogu jest tylko ten systemu Hyperdrive-C, a czarny standard był tylko w 93 (ale ja z tych lat mam tylko małe broszurki)

DX - pisałem że można podejść dwojako, gdyż grupa jako pośrednia między LX a XT nie doczekała się kontynuacji Jednak biorąc pod uwagę jej rodowód (Deore --> Deore II --> Deore DX) za kontynuację można uznać współczesną grupę Deore - taki powrót do korzeni
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#122
Popatrz na skany, po to są wklejone, hm chyba nie oglądałeś :-( mojej twórczosci ciężkiej.

W 94 r były dwa LX nowa wersja i nazwa LX Hyperdrive -C i stary LX na blaty standard i to był jego ostatni rok produkcji .

W tym że roku nie było już DX, jego koniec to 93 r.

Lx nowy nie był kontynuacją DX tylko zmianą starego Lx na nowy system.

Róznica polegała chocby np, na wprowadzeniu do klamkomanetek wskazników - model 563, kaseta od 11 z blaty w korbach systemu mikrodrive tak jak i w XT.

Także kolego , pytanie podchwytliwe było :-)

Wspólczesnego DEORE raczej nie bierzemy teraz pod uwage.
www.velotech.pl

#124
nie no, czym się różnił LX micro od standardu to ja wiem Tyle że nigdy nie widziałem czarnej grupy na standard w innym katalogu niz 93 Z resztą to są dokładnie te same komponenty co 93 więc mogło być tak że wepchnęli to do katalogu bo mieli zapasy na magazynach, ale planowo grupa była już zmieniona na Micro, piasty Parralax , klamki SLR+ z telewizorkami itd
Zobaczę jeszcze w domu czy w specyfikacjach technicznych 94 występują 2 rodzaje LXa....

A co do Deore - może być tak postrzegane więc dlaczego nie bierzemy go pod uwagę? Od razu mówiłem że na to pytanie jednoznacznej odp nie ma

A lecąc dalej z zagadkami:
Co powiecie o SHIMANO RIDE LIGHT?
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#125
No i jest :)
Obrazek

ale czy to można jako dwie grupy traktować? hmmmm nie wiem, moim zdaniem było to dołączone do specyfikacji żeby opróżnić magazyny, a nie z założenia że tak miało być - podobnie z resztą jak np sztyca DXa

Tak czy siak przyznaję że nie zwróciłem wcześniej na to uwagi

No a co z tym Ride Light moi drodzy? nie ma chętnych?
To podpowiem - poniekąd nie była to żadna grupa osprzętu, ani część Poruszamy się cały czas w okolicy połowy lat 90
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#126
Mam naklejki Ride Light, nawet naklejone na witrynie- reaklamie głównej mojego sklepu nad wejściem - oryginały :mrgreen:

Skolioza, nie mozna tłumaczyć inaczej pewnych faktów jakoś tak inaczej niż są oczywiste.
Stary Lx jeszcze był bo był po prostu w ofercie, a kupic szpeja mozna było jeszcze pare lat pózniej, to nie wypychanie z magazynu, po prostu koniec "Standardu " i poczatek "Mikro "
Do dziasiaj można kupić piasty STX-a jeszcze , do zeszłego roku były bebenki starego XTR-a , i czasem wiele innych szpejków .

Takze coś się kończy i coś zaczyna ;-)
www.velotech.pl

#127
Piotr pisze: Skolioza, nie mozna tłumaczyć inaczej pewnych faktów jakoś tak inaczej niż są oczywiste.
Stary Lx jeszcze był bo był po prostu w ofercie, a kupic szpeja mozna było jeszcze pare lat pózniej, to nie wypychanie z magazynu, po prostu koniec "Standardu " i poczatek "Mikro "
Do dziasiaj można kupić piasty STX-a jeszcze , do zeszłego roku były bebenki starego XTR-a , i czasem wiele innych szpejków .

Takze coś się kończy i coś zaczyna ;-)
Może się mylę ale IMO co innego jeśli zostaną poszczególne części, co innego cała grupa.... co innego jeśli możesz takie rzeczy kupić bo zalegają w sklepie/hurtowni/u dystrybutora, co innego jak zalegają u producenta

Nieważne - grupa była w katalogu 94, a z jakiego powodu to sobie tylko pogdybać możemy
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#128
Wg. Twojej teori gdybania " co by było gdy " t o97 było sporo cantisów jeszce w grupach i klamkomanetek do nich, a 98 jeszcze STX z podtstawowych grup takze miał canti.
Po prostu było w pfercie jaką prezentuje każda firma.
Np , dostałem oferte od Magnum na rowery na ten rok ale w katalogu nie ma modeli , które mozna jeszcze na magazynie kupić a produkowali co najmniej 4 lata temu.
www.velotech.pl

#129
Ride Light - okreslenie, stwierdzenie, koncepcja, system, jak by tego nie nazwał .
Po prostu :
Lżejsza waga komponentów, lżejsze przekładanie biegów, lzejsze hamowanie , prostszy seriws i monatz komponentów itd, wszystko aby ulzyć uzytkownikowi i uprościć.
Dochodzi do tego koncepcja STI, Shimano Total Integration - połączenie Dual Sis i M-system, z czego dalej jest Sis + SLR+ SPD.
wprowadzono to ( przynajmniej ja to wyczytałem ) w 93 r - system Dual Sis w korbowodzie, M-system w hamulcach, montaż przerzutki przód ze wskaznikiem położenia wstępnego itd.
www.velotech.pl

#131
o to ja mam takie pytanie bo widze, że napomkneliście o STI. czym ten sytem się charakteryzował i czym się rózni od rapidfire. w praktyce chyba (podkreślam chyba) wiem o co chodzi - szybsza zmiana przełożeń, krótki skok dzwigni? a w STI o co kaman? połączenie sis i m-system to przecież jakby dwa oddzielne systemy, zmiany przełożeń i hamowania.

cytuje piotra: "z czego dalej jest Sis + SLR+ SPD." o jezu a tego nie czaje, SLR?? z SPD (to to od pedałów zatrzaskowych?)

no wiecie sobie tak gadacie i widze że na poziomie ale jak nie przeszkadza to czasem zapytam o to i o tamto...

#132
Zastanawiam sieczy nie lepiej zrobić z tego osobnego teamtu - czyli skróety i określenia W Shimano, bo jednak jest tego i czasem to zagmatwane jest.

Spd ?? to ten system pedałów zatrzaskowych na chłopski rozum mówiac, należ do systemu Ride Light bo ma Ci się lżej pedałować - efektywniej, mozliwość podciągania korby od dołu, lepsze trzymanie buta, lepszy balans ciałem, rowerem , mozliwość podskoku itd. i wiele innych mozliwości , których nie zrobimy w zwykłych butach albo w noskach.
SPD dawało nam jako jedyny mozliwość oderwanai buta od pedała w natycmiastowy sposób lekkim ruchem nogi na skos w bok, choć były tezi sa bloki do wypinania wielokierunkowego, systemu takiego nie było w noskach - tutaj wyciagamy noge tylko do tyłu, co było czasem niemozliwe jak ktoś np przelatywał przez kierownice.
Poza tym do nosków mozna było zastosować jedynie buty z twarda gładką prawie powierzchnią aby wyciaganie nie powodowało zacinania podeszwy.
Teraz ostatnio pojawiły sienoski bez pasków, taki nowszy model, ale to już inna bajka.

Mysle że tłumaczenie terminów damy w osobnym dziale.

A nowe zapytanie , hm ciekaw jestem czy ktoś to wie, po co i w jakim celu na hamulcach canti starszego typu do ok 94 r na plastykowej osłonce były dwa napisy - SLR i NORMAL ??
www.velotech.pl

#133
SLR-chodziło o system Shimano (Shimano Linear Response), który wespół z klamkami i odpowiednimi sprężynami miał dawać lżejsze i płynniejsze działanie całości.
Co do Normal, to nie wiem.

#134
YvesMoi pisze:o to ja mam takie pytanie bo widze, że napomkneliście o STI. czym ten sytem się charakteryzował i czym się rózni od rapidfire. w praktyce chyba (podkreślam chyba) wiem o co chodzi - szybsza zmiana przełożeń, krótki skok dzwigni? a w STI o co kaman? połączenie sis i m-system to przecież jakby dwa oddzielne systemy, zmiany przełożeń i hamowania.
Po to jest forum aby coś się dowiedzieć więc pytaj :-)

STI - Shimano Total Integration, wprowadzone w roku 90 to nic innego jak klamkomanetki
To czy było to zwykłe rapidfire (czyli 2 guziczki nad sobą) czy rapidfire plus (system który przetrwał do dziś), czy klamka była SLR (czyli otwór na linkę bezpośrednio w dźwigni) czy SLR Plus (czyli wieszak linki ruchomy poruszający się po prowadnicy zmieniającej ciąg linki wraz ze skokiem klamki), czy Normal (linka na wieszaku na stałe przynitowanym do klamki) nie ma znaczenia
STI zostało wprowadzone jako oznaczenie klamek zintegrowanych z manetkami (wcześniej manetkami były Thumby, przeważnie nie zintegrowane z klamkami, i nie dające takiej ergonomii jak "dolnociąg") - stąd takie wyeksponowanie tego systemu
Zwyczajowo, aby w prosty sposób rozróżnić oba systemy (rapidfire, rapidfire plus) przyjęło się nazywać klamkomanetki z dwoma guziczkami nad sobą mianem STI, a rapidfire pozostało określeniem dla manetek gdzie kciukiem wrzucasz a wskazującym zrzucasz

Mam nadzieję że jasno to objaśniłem
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#136
tematu Ride Light nikt nie podejmuje, więc aby pytanie nie pozostało bez odpowiedzi zamieszczam wykaz grup 93 zakwalifikowanych do tej koncepcji:
Deore LX, Exage ES, Altus A10, 700CX

A lecąc dalej:
znane nam wszystkim elastomery były w naszym światku rowerowym powszechnie stosowane do amortyzacji Czy użyto ich gdzieś, gdzie spelniały by inną funkcję?
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#137
skolioza pisze:A lecąc dalej:
znane nam wszystkim elastomery były w naszym światku rowerowym powszechnie stosowane do amortyzacji Czy użyto ich gdzieś, gdzie spelniały by inną funkcję?
Np. w hamulcach Steinbach, gdzie zastąpiły tradycyjne sprężyny.

#139
Poprosze o fotke takiego hamulca .

I myśle że warto dać więcej czasu na odpowiedzi bo to nie teleturnieje ostatnie szansy życiowej.
Dawajcie odpowiedzi bardziej szczegółowe i poparte jakimś faktem np, zdjecie, skan adres strony itd, to ma głębszy sens, a tak to w 3-4 osoby się tylko bawimy , a inni się nudzą :-D
www.velotech.pl

#143
Jesli to nie sprawi jakiejś trudności to bardzo prosze, aby był kompolet info .
Steinbach robił zawsze coś czego inny by się nie podjął, w latach 90-tych znajomy przywiózł rower na ramie tej firmy, coś ok 6.5 kg to miało wazyć, po prostu kosmos wagowy :shock:
www.velotech.pl

#144
Właśnie wysłałem mail do Steinbach-a z prośbą o określenie roku wprowadzenia na rynek V-brake'a z elastomerem. Jak odpiszą, to zamieszczę odpowiedź na forum. Chyba, że Skolioza wie coś więcej.

#145
Oczywiście nie zapomniałeś dołączyć linka do strony Retromtb :-D że to na potrzeby naukowe .
Tak siezastanawiałem chwile, jak z regulacją symetryzacji to było , bo na zdjeciu nie widze ,no i fakt , sprężynka troche waży :lol: w porównaniu do elastomera.

Przy okazji jakby ktoś wiedział czy gdzieś można kupić -zamówić elastomery jakiejś średnicy.
www.velotech.pl

#146
Podejrzewam, że regulacja mogła wyglądać następująco:
-element z elastomerem jest ruchomy i przed dokręceniem śruby można nim w pewnym zakresie obracać, co reguluje naprężenie wstępne. Na koniec dokręca się śrubę główną i gotowe.
Były kiedyś hamulce Promax, w których regulacja przebiegała analogicznie. Sprężynę regulowało się kluczem płaskim a potem dokręcało śrubę główną. Hamulec odbijał równo przez jakies 5-6 naciśnięć klamki. To była prawdziwa zmora serwisu.

#148
No tak ,Aldek a dasz rade zciagnąć koło bez odpuszczenia- odkręcenia deczke szczęk hamulca - ??? bo wiem jak montowałem to że cholera człowieka trafiała jak napompował koło i hamulce trza było popuszczać albo spuszczać powietrze :mrgreen:
www.velotech.pl

#149
Skolioza niestety rocznikowo nie wie, znał jedynie zastosowanie
Patent z regulacją naciągu kluczem płaskim i zablokowaniem ustawienia śrubą mocującą był stosowany niemal we wszystkich hamulcach MTB Dia Compe / Suntour ze słusznego okresu - tam także nie było kłopotu z de-regulacją Moze to zatem kwestia jakości Promaxa? A w przypadku przedmiotowych hamulców - to faktycznie wydaje się jedynym logicznym rozwiązaniem
No a co dalej z tymi elastomerami? może mała podpowiedź - Onza
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#150
Elastomer zawsze służył do tego aby się uginał a nie do jedzenia czy lizania, w amorkach, sztycach, mostkach, damperach tył, no ostatnio widzimy tutaj że i do hamulców także zawitał, nie wiem nie kojarze, w siodełkach jakoś może coś tam dawali także.
ja sobie nie przypominam jakiegoś wynalazku , to już dawno było, dawaj fotke bo chłopaki nogami przebierają z ciekawości. :-P


A bym zapomniał - dawaj te pedałki SPD Onzy - fotki , które masz, one mają elastomery zamiast sprężyn :lol:
www.velotech.pl