Czy wiekowe rowery mogą konkurować ze współczesnymi wagowo, przy założeniu podobnej "użyteczności" (tzn z amortyzatorem, odpowiednią ilością przełożeń etc)? Ja napiszę tak:
Boulder 93 (podwójnie cieniowane Tange MTB, czyli wcale nie jakieś rury ultralight) w rozm 17,5 (44cm środek/środek) waży ok 2100-2200 - nie pamiętam dokładnie Ramy z potrójnie cieniowanych rur Ritcheya (np Team Racing 94) ważyły poniżej 1900, Orłowski lutował ramy z potrójnie cieniowanego TrueTempera czy Reynoldsa (nie pamiętam dokładnie) schodzące poniżej 1700...
Tyle że jak kumpel na wspomnianym Team Racingu zrobił delikatne, niegroźne i przy niewielkiej prędkości OTB, to miał wgniot na rurze wielkości pięści... rama w zasadzie została zniszczona
Tak więc IMO można złożyć rower w takiej wadze (tzn poniżej lub w okolicy 10kg) niekoniecznie ograniczając się do Shimano oczywiście W czasach pierwszej świetności (w poprzednim wcieleniu) mój Boulder ważył poniżej 11kg na grubych gumach, choć rama jak czytaliście nie jest hyperlite
Ja jednak restaurując retrobiki mam takie ideały aby te rowery jeździły a nie tylko wisiały wypolerowane ciesząc oczy Dlatego nie wiem czy zaryzykowałbym takiego wiekowego piórkowca...
#2
Nie wiem co Ci napisać, ale rama to rama , a szpeja to szpeja i tutaj mozna sporo zejść.
Rowerki z lat 90-tych wazyły ogólnie mniej niz te co są obesnie produkowane w danej klasie cenowej.
Porównaj wagi komponentów - amortyzatory choćby nawet.
Dobre ramy naet z tamtych lat np Scapin z 98 r wazy ok 1690 g, teraz to droooga alu ramka tyle waży.
Chcesz złożyc lekki retro rower - sztywny widelec, cieniowane szprychy, alu nyple, lekkie 2-3 krotnie cieniowane komponenty, mostek, sztyca, kiera, klamki, gripy i sramowskie przerzutki, spoko rower w ok 10-10.5 kg złożysz.
Poppatrz na Mariny i Treki z lat dawnych jakie to lekkie było.
Rowerki z lat 90-tych wazyły ogólnie mniej niz te co są obesnie produkowane w danej klasie cenowej.
Porównaj wagi komponentów - amortyzatory choćby nawet.
Dobre ramy naet z tamtych lat np Scapin z 98 r wazy ok 1690 g, teraz to droooga alu ramka tyle waży.
Chcesz złożyc lekki retro rower - sztywny widelec, cieniowane szprychy, alu nyple, lekkie 2-3 krotnie cieniowane komponenty, mostek, sztyca, kiera, klamki, gripy i sramowskie przerzutki, spoko rower w ok 10-10.5 kg złożysz.
Poppatrz na Mariny i Treki z lat dawnych jakie to lekkie było.
#3
Oczywiscie - masz racje ze mozna Chodzi jednak nie o samo zbicie wagi, a polaczenie dobrej wagi z dobra funkcjonalnoscia
Ladujac sztywny widel oszczedzasz co najmniej 0,5kg, tyle ze nie tedy droga Wlozenie jednak takiego Indy SL, wazacego 1260g to juz krok w dobra strone
A rama jest o tyle istotna, ze trzeba miec na prawde dobre zrodlo, aby kupic ramke 1700-2000g w takim stanie aby do czegos sie nadawala, a nie giela sie jak makaron....
Ladujac sztywny widel oszczedzasz co najmniej 0,5kg, tyle ze nie tedy droga Wlozenie jednak takiego Indy SL, wazacego 1260g to juz krok w dobra strone
A rama jest o tyle istotna, ze trzeba miec na prawde dobre zrodlo, aby kupic ramke 1700-2000g w takim stanie aby do czegos sie nadawala, a nie giela sie jak makaron....
#4
Oj sztywny widelec dużo zniesie jeśli to dobry materiał.
Indy, manitou i inne wynalazki sa dla mnie za słabe - za miekkie, ja musze mieć sztywniaka, poza tym lata jazdy w terenie szybko na sztywnym daje sporą dawke techniki, którą niełatwo opanować.
Rama fakt, cieżko dostać, ale warto zapłacic czasem tyle ile trzeba i mieć to co trzeba.
Pamiętasz gościa z g...... miał Team Marina całego za ok 6 stówek, i na tym po oczywiscie przegladzie mozna sieścigać było.
Indy, manitou i inne wynalazki sa dla mnie za słabe - za miekkie, ja musze mieć sztywniaka, poza tym lata jazdy w terenie szybko na sztywnym daje sporą dawke techniki, którą niełatwo opanować.
Rama fakt, cieżko dostać, ale warto zapłacic czasem tyle ile trzeba i mieć to co trzeba.
Pamiętasz gościa z g...... miał Team Marina całego za ok 6 stówek, i na tym po oczywiscie przegladzie mozna sieścigać było.
#5
Technika i owszem, ale zmęczenie na sztywniaku po iluś tam godzinach, tym bardziej na wyścigu (a przez to kontrola nad rowerem) to już nie to samo Jesteś zmęczony, w górach i widelec amortyzowane pewne rzeczy Ci jednak wybacza
Z resztą dla obiektywnego porównania - teraz nie ma dobrych rowerów na sztywniakach....
Z resztą dla obiektywnego porównania - teraz nie ma dobrych rowerów na sztywniakach....
#6
mysle ze 2,1-2,2kg o ktorych piszesz to BARDZO ladny wynik!skolioza pisze:Boulder 93 (podwójnie cieniowane Tange MTB, czyli wcale nie jakieś rury ultralight) w rozm 17,5 (44cm środek/środek) waży ok 2100-2200 - nie pamiętam dokładnie Ramy z potrójnie cieniowanych rur Ritcheya (np Team Racing 94) ważyły poniżej 1900, Orłowski lutował ramy z potrójnie cieniowanego TrueTempera czy Reynoldsa (nie pamiętam dokładnie) schodzące poniżej 1700...
Wklejam tu dane z ww ktore odnalazlem n.t. ram stalowych:
1.Voodoo Bizango - 1996 - 19.5" - 1789 g - Tange Ultimate Superlight MTB tubing
2.Ritchey P-20 - 1997 - 19" - 1591 g - 1", incl. seat tube clamp bolt, TIG-welded Dedacciai Ritchey Logic WCS
3.Ritchey P-21 - 1993 - 18" - 1730 g - 1", incl. seat tube clamp bolt, fillet brazed Tange Ritchey Logic WCS
4.Ritchey Plexus - 1997 - 18" - 1715 g - 1", incl. seat tube clamp bolt, TIG-welded Dedacciai Ritchey Logic WCS
5.Ritchey Plexus - 2000 - 19" - 1700 g - 1 1/8", incl. seat tube clamp bolt, TIG-welded Dedacciai Ritchey Logic WCS Correct or complete this entry
6.Ritchey Plexus - 2002 - 18" - 1650 g - 1 1/8", incl. seat tube clamp bolt, TIG-welded Dedacciai Ritchey Logic WCS
7.Kona Lava Dome - 1998 - 14" - 1850 g
8.Kona Explosif - ? - 18" - 1608 g
9.Kona Explosif - 1995 - 18" - 1842 g - cable guides removed
10.Kona Explosif - 2002 - 20" - 1950 g
11.Kona Explosif - 2003 - 19" - 1930 g - incl. seatpost clamp and cage bolts, Disc+V-brake compat., True Temper Ox w/ Ritchey dropouts
12.Kona Explosif - 2004 - 21" - 2486 g - incl. seatpost clamp and Ritchey dropouts
13.GT Tequesta - 1999 - 16.5" (S) - 2409 g - Reynolds steel tubing, triple triangle
14.Bianchi Grizzly - 2001 - 19.5" - 2065 g - Dedacciai CrMo tubing
15.Cotic Soul - 2003 - 17.5" (M) - 2065 g - disc only, Reynold 853 tubing, 4130 CrMo rear wishbone stay
Dodam jeszcze, ze moja tequesta 20,5" (c-c) to 2,4kg (prawie rowno), GF HKEK 19" znajomego to ok. 2,1kg...
#7
Skolioza, amor potrafi być w wielu przypadkach mało potrzebny.
Ostatnio na sztywniaku Stevens zaliczyłem, Turbacz, Mały Luboń i Luboń , takie kółko z Mszany do Mszany i nie narzekałem ani troche.
Akurat to nie był wyścig , więc .......
Ostatnio na sztywniaku Stevens zaliczyłem, Turbacz, Mały Luboń i Luboń , takie kółko z Mszany do Mszany i nie narzekałem ani troche.
Akurat to nie był wyścig , więc .......
#8
jeszcze zbiorczo przenosze z tematu na RB ( http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 74&start=0 ):
Kod: Zaznacz cały
-GT Lightning titanium 20" 1700g
Scott Pro Racing (2003) 1515 Gr. (3,3 lbs)
Scott Expert Racing (2003) 1629 Gr. (3,6 lbs)
Principia MacB 1651 Gr. (3,6 lbs)
GT Zaskar LE Team (1999) 1760 Gr. (3,9 lbs)
Trimble 1990's inverse 4 carbon 20'' 5lb 11oz
Saracen Extreme Zen 6061 Alu 5lb's 5oz
'95 Mantis Flying V 3.7lbs
Cadex PS-S1 20" 1994 1615gr / 3,59lbs -> 3lbs 9oz
Giant MCM team 19,5" 1996 1695gr / 3,74lbs -> 3lbs 12oz
Giant MCM D900 team 19" 1998 3286gr / 7,24lbs -> 7lbs 4oz (without shock)
Trek 8000 18" 1996 ZX alu 1810gr / 4lbs
Trek 8700 20" 1993 carbon/alu 1790gr / 3,95lbs ->3lbs 15oz
Intense Uzzi 19" 1999 2627gr / 5,79lbs -> 5lbs 13oz (without shock)
18 '' trimble 5lb 9oz
RC300 1545g
RC200 1845g me thinks from memory!
1993 Cannondale M500 20" (22" c-t) 1500g (3.3lbs) Shocked
Kona Hei Hei 1994 18" 1605g
John Tomacs merlin built raleigh ti/carbon 3.9lb.
19" Orange E4 Frame (Painted) 3lb 7oz.
16.5" RC300 1490g Cool
Ibis Tranny 2.75lb for Medium
Pace RC 200 17" 1670g 3.7lb
Proflex 1191 18" 2672g
Stumpjumper M2 metal matrix (first generation) 17" 1680g
Trex Pro Carbon rioad bike 58cm 1570g
Holdworth Pro 531C c16" 1820g
2005 Hardrock Sport 1900g
b1 mystic carbon 1800g 19 ctc size with headset and bb fitted (ritchey headset/shimano un72 bb)
Rocky Mountain Altitude (1991 - 20") 2150g 4.7lb
1990 ish (non afterburner rear stays) Marin. Tange double butted. Oversize down tube. 17.5” (center to center) frame size. Zolatone paint. No forks but with DX steel headset cups. 2.5Kg / 5.51Lb
Merlin XLM Works Custom, XS 13 inch "ish" seat tube 2.55 lbs (1160g)
1999 S/works hardtail frame 3.3lb
19" yoeddy frame 4.4 lbs
giant xtc allaince 0 in 16" size 3lbs exactly or 1360 grams
17" Parkpre Pro 825 1780g 3.92lb
18" Skipfind Mongoose Hilltopper SX 2280g 5.03lb
Rocky Mountain:
1994 Tibolt. 17,5" 1520 gr.
1996 Blizzard. 17,5" 2075 gr.
1997 Element TO 16,5" 2190 gr.
1990 Saracen Kili Flier Comp 18.5" C to T weight 6.4l
Raleigh 450 the first mtb frame built from 853, small size, 4 pounds dead.
2005 KHS Alite team 17.5" 1405g 3.09 lbs
1994 Saracen Kili Ultra Ti 17.5" canti noodle removed: 1641g
Kona Explosif 1997 Just plastic bb cable guide, no seat collar (with added rear canti brace)20" 4 lb 10½ oz (4.65lb)
Raleigh titanium (IMI supplied Titanium) Special Products Division built in Ilkeston I believe (still got certificate by frame builder)
59.5cm c-c (full horizontal top tube) 1625g/3.575lbs/3lb 9oz
19" 1992 Litespeed Mountain Titanium 1610g or 3lb 9oz
20" 1991 Kona Hei Hei tapered dropouts1720g or 3lb 13oz
19" 1993 Kona Hei Hei bullet dropouts1660g or 3lb 11oz
19" 2003 Rock Lobster Team Scandium 1330g or 2lb 15oz Shocked
Ritchey P22 Team, 1991, fillet brazed Ritchey Logic Supertubing, 18" - 1.72kg or 3lb 10oz
2001 GT zaskar in a L 1674 grams 1634 once the paint's removed
Bontrager Race Lite 1997 size L 1880 g / 4,14 lbs
2001 Dekerf Solitaire, 19.5", 853.... 1.81kg
Serotta TiMax (titanium) 18" : 1368 gram
92 alpinestars cro-mega lx 16" bare frame 2616g 5.8 lbs Shocked
2003 Litespeed Tanasi 18" 1550g incl integrated headset
95 Diamond back Apex frame, 18", True Temper TT-Lite (with Tioga Alchemy headset zip-tied in) 2130g / 4.7lbs. Stock forks (actually Spinner) 888g.
Klein attitude 17inch year 2000........3.1lbs Shocked Cool
marin mount vision mark 1 1997.........5.1lbs with rear shock fitted Shocked
2000 Airborne ‘Lucky Strike’ DB (Ti), fitted with V and disk mounts. 1673.4g / 3.69 lb
Kestrel CSX one piece graphite carbon 19 1/2'' 1992/3 - 3lb 12oz
Scott endorphin 1997 carbon no fittings atall
2.79lbs....in 15inch
2001 Principia Rex E ellipse project. Full horizontal top tube 55cm/215/8" c-t 1380g
RSP Dyna-tech Torus Titanium 20" ctt 1720g incl seat collar & 4x bottle bolts
1998, size medium Sunn Notion frame, weighed in at 5lb 5oz in old English money
91/92 Kona Explosif 19" 4.5lbs
90/91 Kona Lava Dome 19" 5.5lbs
GT Xizang 1992 18" : 1555g
GT Zaskar LE 1998 18" : 1718g
1993 Klein Atittude 19'' = 3lb. 15 grams
1997/8 Klein Pulse Comp.1270g....
on one scandal 3.2 lbs anodized finish
FAT Chance SAB MkI (L)2.479 Kg or 5.465lbs
Cannondale 3.8 series(polished Twisted Evil )
1792g +hanger 20g or 3.95lbs + 0.04lbs
PACE RC250T 1.7kg which is 3lb 10oz in old money!
PACE RC35 forks were (from memory) 2.2 lbs which is 1 kg!
KHS Alite team (2005 model) 17" with cheapo seat clamp and alluminium bottle cage screws, previously estimated at just over 1400g
#9
a moje:
Kod: Zaznacz cały
GT Bravado 1997 (grey-ti color) 18" ("cr-mo 4130", w/out canti "eye-let", cables under down-tube, integrated seat-QR, seat-post 26.8mm, w/out any bolts) 2260g
GT Tequesta all terra 1994 (red, flame-ish stickers) 20" (Tange, groove tube, canti eye-let, most specs. like Bravado) 2420g
GT RTS-1 1992/3(?) (polished front, black rear) 16" (Alu 7005 front / cr-mo D.B. rear traingle, Noleen steel spring damper) 2927g
Gary Fisher X-Caliber 1997 (white, red-black stickers) 13,5" c-c / 15" c-t (catalogue says it's Reynolds 831, seatpost 27.2, w/out canti rear hanger, w/out bolts) 1828g
size 19" - 2066g
Gary Fisher Sugar 1 2001(?) "L" (team subaru painting, w/ Manitou QR 165mm damper) 2537g
Wheeler 5500 1993/94(?) 19" (Tange OS. , plum, 30.0mm seatpost, all cables on toptube, canti hanger) 2450g
Trek 950 singletrack 1992/3(?) 19" (dark blue, TrueTemper OX II, ver. with eye for usage of FD with bottom pull, all cables on top tube) 25xx g (don't remember exactly)
Mongoose Iboc Pro 1989 20" (turqois, tange, 1" steering tube, 26.0mm seat-post) 29xx g (forgive me for being not exact)
Rocky Mountain Element 1998 18" (Easton Ultralite?, white front, blue rear) 220x g
DiamondBack AXIS 1997/8(?) 20" (red-saphire-white with yellow stripes on rear stays), (w/out canti-hanger, True Temper LITE) 2105g
KENSTONE - (elevated rear stays tange mtb), size 20" 3300kg
Gazelle Champion AB r56 (1985r) - 2060g
+ widelec 705g
#10
wtrące się w temat, ostatnio stwierdizłem , że brakuje mi sztywności. Po mojej Birii kupiłem rame Tormenty, na początku tłumaczyłem sobie brak sztywności , ze jest bardziej wylajtowana. Fakt faktem jest to dobra rama , ale nie dla mnie w zakrętach mam czasem wrażenie jak bym śmigał na plastelinie. Dlatego kieruje do was pytanie: jaką rame byście polecali w rozmiarze tak 21 cali z główką 1 i 1/8 CR-MO pod sztywny widelec , w miare agresywną na miasto oczywiście. Chciałbym założyć tarcze , ale wiem że będe musiał się liczyć z dorabianiem mocowania Będe wdzięczny za pomoc , pzodrawiam
chcieć to móc
#12
moim skromnym zdaniem kwestia "sztywnosci" to bardzo subiektywna sprawa.
zobacz czy lub ile powietrza w oponach masz, jak naciagniete sa szptychym czy siodlo nie lata za bardzo, albo dluga sztyca nie pracuje zanadto.. czy korby troche nie plywaja, albo widelec ma luzy....
a dopiero pozniej mysl o zmianie ramy na "sztywniejsza"... albo kup po prostu alu 2kg i bedziesz usatysfakcjonowany ;]
zobacz czy lub ile powietrza w oponach masz, jak naciagniete sa szptychym czy siodlo nie lata za bardzo, albo dluga sztyca nie pracuje zanadto.. czy korby troche nie plywaja, albo widelec ma luzy....
a dopiero pozniej mysl o zmianie ramy na "sztywniejsza"... albo kup po prostu alu 2kg i bedziesz usatysfakcjonowany ;]
#13
Troche czasu minelo i wartaloby dopisac do listy piekne ramki:
- Adamella TbT Absolute z 96r 20" - 1931g
- Skoliozy TbT ~18" 2056gze stalowymi miskami (czyli ile bez? 2000?)
- Corradowa Kona Explosif 19" (geo pod nizszy widel) 2100g z wieszaczkiem i zaciskiem (czyli ok. 2050g bez?)
- Corrado - Breezer Lightning 17" - 1643g !!!
Od siebie dodam:
- Kona Lava Dome 17", r.95 - 2012g (ze stalowymi miskami sterow, to pewnie ~-50g?)
- Gary Fisher X-Caliber 19", r.97 - 2066g (goly)
- Kona Kilauea 19", 97r. - 1980g
- Scapin Team 17" 01-02r? - 19xx g (caly oblepiony tasmami ochronnymi grubosci ponad 3mm :)
- Adamella TbT Absolute z 96r 20" - 1931g
- Skoliozy TbT ~18" 2056gze stalowymi miskami (czyli ile bez? 2000?)
- Corradowa Kona Explosif 19" (geo pod nizszy widel) 2100g z wieszaczkiem i zaciskiem (czyli ok. 2050g bez?)
- Corrado - Breezer Lightning 17" - 1643g !!!
Od siebie dodam:
- Kona Lava Dome 17", r.95 - 2012g (ze stalowymi miskami sterow, to pewnie ~-50g?)
- Gary Fisher X-Caliber 19", r.97 - 2066g (goly)
- Kona Kilauea 19", 97r. - 1980g
- Scapin Team 17" 01-02r? - 19xx g (caly oblepiony tasmami ochronnymi grubosci ponad 3mm :)
#14
rozmiar 18"zimny pisze:- Skoliozy TbT ~18" 2056gze stalowymi miskami (czyli ile bez? 2000?)
waga nie jest do końca pewna - moja waga po wybiciu misek pokazała 1824g, waga mojego kolegi kilka dni później ok 150g więcej...
do listy można dodać jeszcze Breezera Storm 96 Sierżanta, ok 1,7kg - dokładnej wagi jednak nie znam
#17
albo moja to przekleństwo - choć to tej pory wyniki były potwierdzalnezimny pisze:waga tego kolegi w dobie kryzysu to istny skarb, np. gdy handlujesz cukrem... ;P
#18
sugerujac sie waga 20ki Adamella, sklanialbym sie ku Twojemu 1,83kg ...skolioza pisze:albo moja to przekleństwo - choć to tej pory wyniki były potwierdzalne
inspirujace:
#19
Mój Iboc waży 10,37 i nic tam nie jest cieniowane ani lajtowane zbytnio.Lekkie dętki i opony no i brak amora.Spokojnie można zejść z wagi na kołach , korbach , RD, sztycy , kokpicie itd tak że po założeniu amorka i tak byłoby 10 z hakiem a rower nie byłby jakiś specjalnie delikatny.Postaram się przyłożyć do złożenia Breezera na lekkich gratach i zobaczymy co wyjdzie.
Lodzermensch
#21
No cieniowane są rury z metali różniastych poprzez ich ciągnięcie , karbon co najwyżej może być chyba po prostu lżejszy lub cięższy poprzez więcej/mniej warstw tkaniny karbonowej.
A to o czym napisałem to chodziło mi o to że rama jest w miarę normalnej wagi(chyba bo w sumie jej nie ważyłem) a rower bez zbytniego nakładu wyszedł lekki, taki sens miałem na myśli to pisząc:)
A to o czym napisałem to chodziło mi o to że rama jest w miarę normalnej wagi(chyba bo w sumie jej nie ważyłem) a rower bez zbytniego nakładu wyszedł lekki, taki sens miałem na myśli to pisząc:)
Lodzermensch
#22
hm no tak nie pamiętam czy była z karbonu tylko rzuciłem pytanko jako cr-mo.
Karbony lekkie były i nawet pół kilo różnicy robi różnice
Karbony lekkie były i nawet pół kilo różnicy robi różnice
#23
zapowiada sie forumowa rywalizacja?corrado1111 pisze:Postaram się przyłożyć do złożenia Breezera na lekkich gratach i zobaczymy co wyjdzie.
#25
corrado1111 muszę przyznać, że ten Breezer rozpalił mój apetyt. Czekam z niecierpliwością na gotowy rower.
#26
Ale nie oczekuj zbyt wiele, nie zamierzam się znów wypsztykać z całej kasy aby złożyć rower na którym i tak prawie nie jeżdzę:).Większość części będzie średniej klasy i to tych które już u mnie są więc zbytnich fajerwerków nie będzie:)Punkxtr pisze:corrado1111 muszę przyznać, że ten Breezer rozpalił mój apetyt. Czekam z niecierpliwością na gotowy rower.
Lodzermensch
#29
proponuję - albo Breezer schodzi poniżej dychy, albo ramę dziedziczę w gratisie w ramach zadośćuczynienia że tak się nie stało
#30
Poniżej dychy to ja mogę Iboca w 20 min zrobić zmieniając korby wkład i zmieniarki,słabo poprzeczkę ustawiacie:)
Lodzermensch