#61
Piotr, link do bikekatalogu to rozwiązanie Twojej zagadki czy riposta do Marina?
Co do ram a'la Endorphin to sprecyzuj proszę pytanie - zarówno DH-R jak i Endorphin to nie systemy zawieszeń a sztywne ramy pracujące nieco ze wg na specyficzną konstrukcję i właściwości materiału
Czy zatem chodzi o ramę gdzie tył był "lekko miękki" czy o konstrukcję gdzie elastyczność materiału wykorzystano zamiast osi/łożysk obrotu jak np w Scalpelu?
Mnie przy zagadce zdecydowanie chodziło o konstrukcję tylnych widełek bez dampera i DH-R jest jedyną odpowiedzią jaką znam
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#62
Mnie chodziło o konstrukcje, bo mamy tutak jeszcze Scotta Evolution i Alpinestars Mega, konstrukcyjnie można je porównać do konstrukcji Endorphine.
Poza tym w E nie był to skok zawieszenia, rama po prostu pracowała , nie uginała sie , a raczej mozna powiedzieć ze była bardziej elastyczna niz normalne konstrukcje i nie można tu mówic o skoku tylnego zawieszenia.
Mam w zanadrzu rower, którego konstrukcja ramy jest jak najbardziej normalna, a widełki zostały tak " zaprojektowane " że tył pracujue-nie pracuje, tzn poddaje się bardziej , jest bardziej komfortowy niż normalnie.
I to też był cały widz Endorphina.
Moje spostrzezenia z jazdy ( z miałem z 2 lata to cudo ) , tył "pracował" na łagodnych muldach, materiał ogólnie zastosowany na rame pochłaniał więcej "wsztrząsów " niż sztywna rama alu, można smiało to przyrównać do dobrej 3-krotnie cieniowanej stalówki, na dobrych rurkach, rower był niesamowicie zwrotny i szybki, co było zasługą monolitycznej konstrukcji ramy
www.velotech.pl

#63
Piotr pisze:Mnie chodziło o konstrukcje, bo mamy tutak jeszcze Scotta Evolution i Alpinestars Mega, konstrukcyjnie można je porównać do konstrukcji Endorphine.
No to się nie mogę zgodzić że to są poprzednicy Endorphina!
To, że mają podniesione tylne widełki to jeszcze żadna wspólna konstrukcja - idea Endorphina była taka że poprzez pojedyńcze karbonowe ramię a nie trójkąt z tyłu był elastyczny, pracował
I dlatego - tak jak już pisałem - jedynym znanym mi rowerem Scotta o tej konstrukcji i właściwościach był DH-R
Piotr pisze: Poza tym w E nie był to skok zawieszenia, rama po prostu pracowała , nie uginała sie , a raczej mozna powiedzieć ze była bardziej elastyczna niz normalne konstrukcje i nie można tu mówic o skoku tylnego zawieszenia.
Mam w zanadrzu rower, którego konstrukcja ramy jest jak najbardziej normalna, a widełki zostały tak " zaprojektowane " że tył pracujue-nie pracuje, tzn poddaje się bardziej , jest bardziej komfortowy niż normalnie.
I to też był cały widz Endorphina.
Moje spostrzezenia z jazdy ( z miałem z 2 lata to cudo ) , tył "pracował" na łagodnych muldach, materiał ogólnie zastosowany na rame pochłaniał więcej "wsztrząsów " niż sztywna rama alu, można smiało to przyrównać do dobrej 3-krotnie cieniowanej stalówki, na dobrych rurkach, rower był niesamowicie zwrotny i szybki, co było zasługą monolitycznej konstrukcji ramy
Ja nic o zawieszeniu w Endorphinie nie pisałem...
zarówno DH-R jak i Endorphin to nie systemy zawieszeń a sztywne ramy pracujące nieco ze wg na specyficzną konstrukcję i właściwości materiału
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#65
Punkxtr pisze: Czy ktoś potrafi wskazać producenta (model niepotrzebny) klamek do V-brake'ów, których dźwignie poruszały się w idealnie prostopadłej płaszczyźnie wzgl. kierownicy, a nie jak 99,9% po łuku? Klamki zbudowane były na zasadzie równoległoboku i były naprawdę kultowe ;-)
Klameczki miały być wybitnie ergonomiczne dla naturalnego ruchu palców, ale niestety się nie przyjęły. Sama firma istnieje do dziś.
Piotr pisze:Odyssey, coś takiego było ( może inaczej pisane ) choć może i co innego.
Foto z Team Racinga 95 (źródło eBay) - tak dla wizualizacji tematu ;-)
Obrazek
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#71
1998 r.-korba XTR do DH
Nikt nie pamięta o dedykowanej przerzutce XTR z wózkiem SS?
Do dziś Shimano nie ma w ofercie górskiej (od Deore wzwyż ;-)) przerzutki z krótkim wózkiem.

#72
xtr 950 z krótkim wózkiem był owszem i xt 739 też był z krotkim wózkiem, zerknijcie na foto. hmmm co to znaczy z krótkim wózkiem bo w mtb krótki w porównaniu do szosy to średni.
Załączniki
S5030419.JPG
shimano xt
bez tytułu.JPG
xtr 950
bez tytułu.JPG (5.28KiB)Przejrzano 10447 razy

#75
Brawo, wszystko się zgadza: komponenty do DH to jednotarczowa korba XTR, karbonowy booster i przerzutka z hyper krótkim wózkiem (ta którą wkleił Punkxtr ma wózek jak w szosówce - znacznie krótszy niż krótki w typowej grupie z zakresem 24/27s jakie wkleił YvesMoi)
Z resztą nie wykluczone że były to właśnie szosowe wózki, gdyż część zabezpieczająca przed wypadaniem łańcucha na dole tylnej części wodzika nie stanowiła integralnej jego części - była przynitowana Pojemność tej zmieniarki również wykluczała jej zastosowanie do typowego napędu MTB - z trudem, po przesunięciu lub wykręceniu ogranicznika wychylenia wózka obsługuje bowiem napęd 29/44-12/32..
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#77
Exage Mountain (RD-M540), czy też stary LX RD-M550.
A tak w ogóle, to zagalopowałem się. Przecież z krótkim wózkiem SS jest Saint. Tak to jest, gdy za górskie uznaje się ze 3 grupy ;-)

#78
1. Saint nie należy do grupy Retro.
2. Jesli te przerzutki co podałeś są SS to chciałbym zobaczyć i przyznać Ci racje ,ale nie widze na razie powodu.
3. Jedyna przerzutki jakie widziałem do mtb to seria TY np RD TY 30-ss
www.velotech.pl

#79
Ad.1 Wzmianka odnośnie Saint-a tyczyła się mojego poprzedniego postu, a nie Twojego pytania. Wystarczyło obejrzeć stronę wstecz.
Ad.2 Oczywistym jest fakt, że przy tego typu pytaniach posiłkujemy się katalogami, bo nikt nie ma tych wszystkich literek i cyferek w głowie. Ja posłużyłem się zestawieniem z poniższego linku, które uznaję za wiarygodne:
http://www.fa-technik.adfc.de/Herstelle ... no/RD.html
Pewnego razu, do sklepu rowerowego w którym kiedyś pracowałem z Shimano Polska przyszło zestawienie wszystkich wydrukowanych PDF-ów Shimano od początku istnienia firmy.
Coś a'la http://www.paul-lange.de/produkte/shima ... en_archiv/
Przy okazji wizyty zajrzę tam i sprawdzę, czy wymienione przeze mnie przerzutki są tam uwzględnione-będzie dodatkowe potwierdzenie. Niestety nie widziałem tych przerzutek na własne oczy; jedynymi dedykowanymi do MTB jakie miałem okazje "pomacać były właśnie TY, oraz XTR serii 950 (SS) do DH. 2 albo 3 egzemplarze leżały kiedyś w warszawskim sklepie "Plus".
Ad.3 Zgadza się, TY posiada wersję SS.

#80
Zgadza się , w 92 r była przewrzutka o nazwie RD-M400-ss, obsługiwała max 28 z i to była ciekawostka bo nie było tego w wersji 300 i 500 .

Co do XTR-a nie znalazłem w katalogach zadnej wzmianki o tylnej z wózkiem ss aż do 99 r włącznie.
www.velotech.pl

#81
Z tym XTR-em jest taki problem, że ja też nie widzę go w żadnym katalogu. Istniał jednak na pewno, jak wspominałem sam takie widziałem i były to części fabryczne, a nie przerabiane. Za prawdziwość tej informacji na chwilę obecną może służyć moje słowo oraz wklejone przeze mnie wcześniej zdjęcie. Poszperam jeszcze w internecie; jak coś znajdę to na pewno zamieszczę.
SerwisBajka.pl i NieOceniam.pl

#82
Ja też coś mam gdzieś tam w pamięci że był XTR z krótkim wózkiem ale nie dam sobie głowy uciąć że to był jednak wózek GS tylko tak wyglądał jakby krótko.

Ale wracając do tematu, grupa DH w Shimano w 98 r to tylko i wyłącznie jeden element - Korba z blatem 56,48,50,52 lub 54 z,.
Buster - SM-V950 był elementem dodatkowym do hamulca v-break eleiminującym odkształcenie ramy przy silnym hamowaniu co niekoniecznie dotyczyło DH.
Pamiętam że kosztował coś ponad stówe w ówczesnych czasach.
W sumie z korb nie było się co cieszyć bo widziałem na MŚ jak podczas dłuuugiego skoku chyba Palmer urwał korbe :-)
www.velotech.pl

#83
Punkxtr pisze:Z tym XTR-em jest taki problem, że ja też nie widzę go w żadnym katalogu. Istniał jednak na pewno, jak wspominałem sam takie widziałem i były to części fabryczne, a nie przerabiane. Za prawdziwość tej informacji na chwilę obecną może służyć moje słoalwo oraz wklejone przeze mnie wcześniej zdjęcie. Poszperam jeszcze w internecie; jak coś znajdę to na pewno zamieszczę.
Daleko szukać nie musisz - fabryczny M950 "DH" z ultrakrótkim wózkiem jeżdzi w moim ścigancie Jedyna przeróbka o której już wspominałem to przesunięcie o 0,5 cm ogranicznika wychylenia wózka, aby zwiększyć pojemność przerzutki
Obrazek

Ja też coś mam gdzieś tam w pamięci że był XTR z krótkim wózkiem ale nie dam sobie głowy uciąć że to był jednak wózek GS tylko tak wyglądał jakby krótko.
Piotrze, to nie jest GS - to wózek szosowy, ma nawet nitowany element, którego w szosie nie potrzeba
Rozstaw kółeczek to tylko 50mm (środek/środek), podczas gdy standardowy wózek serii 900 miał 70mm

W temacie krótkich wózków - przed rokiem 93 były serie XT i DXa z bardzo krótkimi wózkami (55mm c/c), nie wiem jednak czy miały oznaczenie SS
Obrazek
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#84
skolioza pisze: Daleko szukać nie musisz - fabryczny M950 "DH" z ultrakrótkim wózkiem jeżdzi w moim ścigancie (...)
Dzięki za info na poparcie moich słów! :-)

#85
skolioza to foto co wkleiłeś z xtr to chyba jest 952 bo ma inną srubę. dziewięćsetpiędziesiatka miała tytanową pełniejszą srubę. ogólnie trochę to zakręcone z tymi wózkami...
ostatecznie można stwierdzić ze był seryjny xtr z wózkiem krótkim jak w szosie??

co do boostera uważam że był przypisany tylko do grupy DH, bo w XC nie wystepował a w tamtych czasach w dobie już rowerów na full tarczach tylko sponsorowane teamy przez shimano mialy najczęściej tylko z tyłu V-break plus booster, tak jak team speca i palmer

#86
YvesMoi pisze:skolioza to foto co wkleiłeś z xtr to chyba jest 952 bo ma inną srubę. dziewięćsetpiędziesiatka miała tytanową pełniejszą srubę. ogólnie trochę to zakręcone z tymi wózkami...
ostatecznie można stwierdzić ze był seryjny xtr z wózkiem krótkim jak w szosie??
racja, 952 - moje niedopatrzenie z pośpiechu
Nie zmienia to jednak faktu,
ze był seryjny xtr z wózkiem krótkim jak w szosie
;-)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#87
Booster był do hamulców v-break a nie do DH, a kto sobie stosował to jego wola.
Nie ma co dywagować bo w opisie do DH przez Shimano jest napisane tylko i wyłącznie o korbie.

Co do wózków to nie było takich, po prostu miały onaczenie w XTR GS, nie ma o wózkach ozanaczonych jako SS ( XTR ) żadnej wzmianki , no wybaczcie , ale jestem uparty katalogi mam po angielski i niemiecku i ni huhu więc nie na nasz rynek tylko .

Co nie oznacza że została wypuszczona jakaś seria,( katalogi z lat 92-94 są takie jakie są )o której nikt nie pisał, są opisy tylko jako model podstawowy - nr części a czy była ona wypuszczona z takim czy innym wózkiem to nie ma wzmianki.
Faktem jest że w 92 r była przerzutka XT z wózkiem SS, model 735, DX takze miał takie wersje, ale w przypadku XTR nic nie pisali, chociaż miał w ofercie kasete 11-28 wtedy.
Rocznik 93 - taka sama sytuacja.

Z czego mozna sądzic że XTR takze był ale opisu nie ma.

Przy okzaji dotkne sprawy śrub tytanowch w korbowodzie 900, z opisu co znalazłem była tylko śruba osi głównej tytanowa a śrubki blatów alu, , Shimano nie robiło śrubek tytanowych do blatów tylko alu.
Taki też zestaw zamienny można było kupić.
www.velotech.pl

#88
Piotr pisze: Przy okzaji dotkne sprawy śrub tytanowch w korbowodzie 900, z opisu co znalazłem była tylko śruba osi głównej tytanowa a śrubki blatów alu, , Shimano nie robiło śrubek tytanowych do blatów tylko alu.
Taki też zestaw zamienny można było kupić.
Mam nadzieję, że ten post nie dotyczy mojej wcześniejszej zagadki. Nigdzie nie wspominałem o tytanowych śrubach do zębatek, tylko właśnie do osi głównej.

#89
" Fabryczna znaczy oficjalna korba Shimano bez żadnych tuningowych upgradeów Tiso, IBS, etc. Podpowiadam-oczywiście była taka korba w grupie XTR, Japończycy zaczynali wtedy swoją przygodę z tego typu tuningiem. Korba ta miała zamiast stalowych śrub tytanowe, a w nazwie literki Ti
Pytanie, jaki to model. :

I Skolioza cos tam tłumaczył z polskiego katalogu i jakoś chodziło mi po głowie cały czas , więc żeby ktoś czegos nie doczytał sie ,to tytanowa był tylko śruba główna, nie było śrubek ani kominów tytanowych .
www.velotech.pl

#90
Co prawda zagadka brzmiała: "Czy kiedykolwiek w grupie XTR istniała fabryczna korba, w której śruby mocujące do środka suportu byłyby wykonane z tytanu?" co wyjaśnia kwestię śrub, ale dzięki za update.