Piotr, link do bikekatalogu to rozwiązanie Twojej zagadki czy riposta do Marina?
Co do ram a'la Endorphin to sprecyzuj proszę pytanie - zarówno DH-R jak i Endorphin to nie systemy zawieszeń a sztywne ramy pracujące nieco ze wg na specyficzną konstrukcję i właściwości materiału
Czy zatem chodzi o ramę gdzie tył był "lekko miękki" czy o konstrukcję gdzie elastyczność materiału wykorzystano zamiast osi/łożysk obrotu jak np w Scalpelu?
Mnie przy zagadce zdecydowanie chodziło o konstrukcję tylnych widełek bez dampera i DH-R jest jedyną odpowiedzią jaką znam
#62
Mnie chodziło o konstrukcje, bo mamy tutak jeszcze Scotta Evolution i Alpinestars Mega, konstrukcyjnie można je porównać do konstrukcji Endorphine.
Poza tym w E nie był to skok zawieszenia, rama po prostu pracowała , nie uginała sie , a raczej mozna powiedzieć ze była bardziej elastyczna niz normalne konstrukcje i nie można tu mówic o skoku tylnego zawieszenia.
Mam w zanadrzu rower, którego konstrukcja ramy jest jak najbardziej normalna, a widełki zostały tak " zaprojektowane " że tył pracujue-nie pracuje, tzn poddaje się bardziej , jest bardziej komfortowy niż normalnie.
I to też był cały widz Endorphina.
Moje spostrzezenia z jazdy ( z miałem z 2 lata to cudo ) , tył "pracował" na łagodnych muldach, materiał ogólnie zastosowany na rame pochłaniał więcej "wsztrząsów " niż sztywna rama alu, można smiało to przyrównać do dobrej 3-krotnie cieniowanej stalówki, na dobrych rurkach, rower był niesamowicie zwrotny i szybki, co było zasługą monolitycznej konstrukcji ramy
Poza tym w E nie był to skok zawieszenia, rama po prostu pracowała , nie uginała sie , a raczej mozna powiedzieć ze była bardziej elastyczna niz normalne konstrukcje i nie można tu mówic o skoku tylnego zawieszenia.
Mam w zanadrzu rower, którego konstrukcja ramy jest jak najbardziej normalna, a widełki zostały tak " zaprojektowane " że tył pracujue-nie pracuje, tzn poddaje się bardziej , jest bardziej komfortowy niż normalnie.
I to też był cały widz Endorphina.
Moje spostrzezenia z jazdy ( z miałem z 2 lata to cudo ) , tył "pracował" na łagodnych muldach, materiał ogólnie zastosowany na rame pochłaniał więcej "wsztrząsów " niż sztywna rama alu, można smiało to przyrównać do dobrej 3-krotnie cieniowanej stalówki, na dobrych rurkach, rower był niesamowicie zwrotny i szybki, co było zasługą monolitycznej konstrukcji ramy
#63
No to się nie mogę zgodzić że to są poprzednicy Endorphina!Piotr pisze:Mnie chodziło o konstrukcje, bo mamy tutak jeszcze Scotta Evolution i Alpinestars Mega, konstrukcyjnie można je porównać do konstrukcji Endorphine.
To, że mają podniesione tylne widełki to jeszcze żadna wspólna konstrukcja - idea Endorphina była taka że poprzez pojedyńcze karbonowe ramię a nie trójkąt z tyłu był elastyczny, pracował
I dlatego - tak jak już pisałem - jedynym znanym mi rowerem Scotta o tej konstrukcji i właściwościach był DH-R
Ja nic o zawieszeniu w Endorphinie nie pisałem...Piotr pisze: Poza tym w E nie był to skok zawieszenia, rama po prostu pracowała , nie uginała sie , a raczej mozna powiedzieć ze była bardziej elastyczna niz normalne konstrukcje i nie można tu mówic o skoku tylnego zawieszenia.
Mam w zanadrzu rower, którego konstrukcja ramy jest jak najbardziej normalna, a widełki zostały tak " zaprojektowane " że tył pracujue-nie pracuje, tzn poddaje się bardziej , jest bardziej komfortowy niż normalnie.
I to też był cały widz Endorphina.
Moje spostrzezenia z jazdy ( z miałem z 2 lata to cudo ) , tył "pracował" na łagodnych muldach, materiał ogólnie zastosowany na rame pochłaniał więcej "wsztrząsów " niż sztywna rama alu, można smiało to przyrównać do dobrej 3-krotnie cieniowanej stalówki, na dobrych rurkach, rower był niesamowicie zwrotny i szybki, co było zasługą monolitycznej konstrukcji ramy
zarówno DH-R jak i Endorphin to nie systemy zawieszeń a sztywne ramy pracujące nieco ze wg na specyficzną konstrukcję i właściwości materiału
#64
jeśli chodzi o amora to może SPINNER - Folding Bike Fork
http://www.spinner-usa.com/e/spinner-fo ... -fork.html
http://www.spinner-usa.com/e/spinner-fo ... -fork.html
#65
Punkxtr pisze: Czy ktoś potrafi wskazać producenta (model niepotrzebny) klamek do V-brake'ów, których dźwignie poruszały się w idealnie prostopadłej płaszczyźnie wzgl. kierownicy, a nie jak 99,9% po łuku? Klamki zbudowane były na zasadzie równoległoboku i były naprawdę kultowe
Klameczki miały być wybitnie ergonomiczne dla naturalnego ruchu palców, ale niestety się nie przyjęły. Sama firma istnieje do dziś.
Foto z Team Racinga 95 (źródło eBay) - tak dla wizualizacji tematuPiotr pisze:Odyssey, coś takiego było ( może inaczej pisane ) choć może i co innego.
#66
Takie szybkie odświeżenie tematu:
czy Shimano miało w swojej ofercie przed rokiem 2000 komponenty dedykowane stricte do DH?
czy Shimano miało w swojej ofercie przed rokiem 2000 komponenty dedykowane stricte do DH?
#68
zapewne chodzi o coś pomijając airlines...
wg katalogu 1999:
SM-V950 booster carbo
FC-M952-DH
tarcze od 46 do 54, waga 610g.
:)
wg katalogu 1999:
SM-V950 booster carbo
FC-M952-DH
tarcze od 46 do 54, waga 610g.
:)
#71
1998 r.-korba XTR do DH
Nikt nie pamięta o dedykowanej przerzutce XTR z wózkiem SS?
Do dziś Shimano nie ma w ofercie górskiej (od Deore wzwyż ) przerzutki z krótkim wózkiem.
Nikt nie pamięta o dedykowanej przerzutce XTR z wózkiem SS?
Do dziś Shimano nie ma w ofercie górskiej (od Deore wzwyż ) przerzutki z krótkim wózkiem.
#72
xtr 950 z krótkim wózkiem był owszem i xt 739 też był z krotkim wózkiem, zerknijcie na foto. hmmm co to znaczy z krótkim wózkiem bo w mtb krótki w porównaniu do szosy to średni.
#73
O ile dobrze rozpoznaję zdjęcie XTR-a, to jest to ten model:
http://biketrials.com/fun/99-12-20-Adam/xtr1.jpg
Jak widać to krótki wózek-ten sam rozstaw co w szosie.
Zdjęcie XT także jest słabe-moim zdaniem jet na nim średni, w nie krótki wózek.
http://biketrials.com/fun/99-12-20-Adam/xtr1.jpg
Jak widać to krótki wózek-ten sam rozstaw co w szosie.
Zdjęcie XT także jest słabe-moim zdaniem jet na nim średni, w nie krótki wózek.
#75
Brawo, wszystko się zgadza: komponenty do DH to jednotarczowa korba XTR, karbonowy booster i przerzutka z hyper krótkim wózkiem (ta którą wkleił Punkxtr ma wózek jak w szosówce - znacznie krótszy niż krótki w typowej grupie z zakresem 24/27s jakie wkleił YvesMoi)
Z resztą nie wykluczone że były to właśnie szosowe wózki, gdyż część zabezpieczająca przed wypadaniem łańcucha na dole tylnej części wodzika nie stanowiła integralnej jego części - była przynitowana Pojemność tej zmieniarki również wykluczała jej zastosowanie do typowego napędu MTB - z trudem, po przesunięciu lub wykręceniu ogranicznika wychylenia wózka obsługuje bowiem napęd 29/44-12/32..
Z resztą nie wykluczone że były to właśnie szosowe wózki, gdyż część zabezpieczająca przed wypadaniem łańcucha na dole tylnej części wodzika nie stanowiła integralnej jego części - była przynitowana Pojemność tej zmieniarki również wykluczała jej zastosowanie do typowego napędu MTB - z trudem, po przesunięciu lub wykręceniu ogranicznika wychylenia wózka obsługuje bowiem napęd 29/44-12/32..
#76
Ja poprosze o pokazanie przerzutki tył górskiej z oznaczeniem SS, nie mówimy o systemie Airlines.
Przerzutka GS miała max pojemność 33 z i obsługiwała elegancko kasete do 32.
Przerzutka GS miała max pojemność 33 z i obsługiwała elegancko kasete do 32.
#77
Exage Mountain (RD-M540), czy też stary LX RD-M550.
A tak w ogóle, to zagalopowałem się. Przecież z krótkim wózkiem SS jest Saint. Tak to jest, gdy za górskie uznaje się ze 3 grupy
A tak w ogóle, to zagalopowałem się. Przecież z krótkim wózkiem SS jest Saint. Tak to jest, gdy za górskie uznaje się ze 3 grupy
#78
1. Saint nie należy do grupy Retro.
2. Jesli te przerzutki co podałeś są SS to chciałbym zobaczyć i przyznać Ci racje ,ale nie widze na razie powodu.
3. Jedyna przerzutki jakie widziałem do mtb to seria TY np RD TY 30-ss
2. Jesli te przerzutki co podałeś są SS to chciałbym zobaczyć i przyznać Ci racje ,ale nie widze na razie powodu.
3. Jedyna przerzutki jakie widziałem do mtb to seria TY np RD TY 30-ss
#79
Ad.1 Wzmianka odnośnie Saint-a tyczyła się mojego poprzedniego postu, a nie Twojego pytania. Wystarczyło obejrzeć stronę wstecz.
Ad.2 Oczywistym jest fakt, że przy tego typu pytaniach posiłkujemy się katalogami, bo nikt nie ma tych wszystkich literek i cyferek w głowie. Ja posłużyłem się zestawieniem z poniższego linku, które uznaję za wiarygodne:
http://www.fa-technik.adfc.de/Herstelle ... no/RD.html
Pewnego razu, do sklepu rowerowego w którym kiedyś pracowałem z Shimano Polska przyszło zestawienie wszystkich wydrukowanych PDF-ów Shimano od początku istnienia firmy.
Coś a'la http://www.paul-lange.de/produkte/shima ... en_archiv/
Przy okazji wizyty zajrzę tam i sprawdzę, czy wymienione przeze mnie przerzutki są tam uwzględnione-będzie dodatkowe potwierdzenie. Niestety nie widziałem tych przerzutek na własne oczy; jedynymi dedykowanymi do MTB jakie miałem okazje "pomacać były właśnie TY, oraz XTR serii 950 (SS) do DH. 2 albo 3 egzemplarze leżały kiedyś w warszawskim sklepie "Plus".
Ad.3 Zgadza się, TY posiada wersję SS.
Ad.2 Oczywistym jest fakt, że przy tego typu pytaniach posiłkujemy się katalogami, bo nikt nie ma tych wszystkich literek i cyferek w głowie. Ja posłużyłem się zestawieniem z poniższego linku, które uznaję za wiarygodne:
http://www.fa-technik.adfc.de/Herstelle ... no/RD.html
Pewnego razu, do sklepu rowerowego w którym kiedyś pracowałem z Shimano Polska przyszło zestawienie wszystkich wydrukowanych PDF-ów Shimano od początku istnienia firmy.
Coś a'la http://www.paul-lange.de/produkte/shima ... en_archiv/
Przy okazji wizyty zajrzę tam i sprawdzę, czy wymienione przeze mnie przerzutki są tam uwzględnione-będzie dodatkowe potwierdzenie. Niestety nie widziałem tych przerzutek na własne oczy; jedynymi dedykowanymi do MTB jakie miałem okazje "pomacać były właśnie TY, oraz XTR serii 950 (SS) do DH. 2 albo 3 egzemplarze leżały kiedyś w warszawskim sklepie "Plus".
Ad.3 Zgadza się, TY posiada wersję SS.
#80
Zgadza się , w 92 r była przewrzutka o nazwie RD-M400-ss, obsługiwała max 28 z i to była ciekawostka bo nie było tego w wersji 300 i 500 .
Co do XTR-a nie znalazłem w katalogach zadnej wzmianki o tylnej z wózkiem ss aż do 99 r włącznie.
Co do XTR-a nie znalazłem w katalogach zadnej wzmianki o tylnej z wózkiem ss aż do 99 r włącznie.
#81
Z tym XTR-em jest taki problem, że ja też nie widzę go w żadnym katalogu. Istniał jednak na pewno, jak wspominałem sam takie widziałem i były to części fabryczne, a nie przerabiane. Za prawdziwość tej informacji na chwilę obecną może służyć moje słowo oraz wklejone przeze mnie wcześniej zdjęcie. Poszperam jeszcze w internecie; jak coś znajdę to na pewno zamieszczę.
SerwisBajka.pl i NieOceniam.pl
#82
Ja też coś mam gdzieś tam w pamięci że był XTR z krótkim wózkiem ale nie dam sobie głowy uciąć że to był jednak wózek GS tylko tak wyglądał jakby krótko.
Ale wracając do tematu, grupa DH w Shimano w 98 r to tylko i wyłącznie jeden element - Korba z blatem 56,48,50,52 lub 54 z,.
Buster - SM-V950 był elementem dodatkowym do hamulca v-break eleiminującym odkształcenie ramy przy silnym hamowaniu co niekoniecznie dotyczyło DH.
Pamiętam że kosztował coś ponad stówe w ówczesnych czasach.
W sumie z korb nie było się co cieszyć bo widziałem na MŚ jak podczas dłuuugiego skoku chyba Palmer urwał korbe
Ale wracając do tematu, grupa DH w Shimano w 98 r to tylko i wyłącznie jeden element - Korba z blatem 56,48,50,52 lub 54 z,.
Buster - SM-V950 był elementem dodatkowym do hamulca v-break eleiminującym odkształcenie ramy przy silnym hamowaniu co niekoniecznie dotyczyło DH.
Pamiętam że kosztował coś ponad stówe w ówczesnych czasach.
W sumie z korb nie było się co cieszyć bo widziałem na MŚ jak podczas dłuuugiego skoku chyba Palmer urwał korbe
#83
Daleko szukać nie musisz - fabryczny M950 "DH" z ultrakrótkim wózkiem jeżdzi w moim ścigancie Jedyna przeróbka o której już wspominałem to przesunięcie o 0,5 cm ogranicznika wychylenia wózka, aby zwiększyć pojemność przerzutkiPunkxtr pisze:Z tym XTR-em jest taki problem, że ja też nie widzę go w żadnym katalogu. Istniał jednak na pewno, jak wspominałem sam takie widziałem i były to części fabryczne, a nie przerabiane. Za prawdziwość tej informacji na chwilę obecną może służyć moje słoalwo oraz wklejone przeze mnie wcześniej zdjęcie. Poszperam jeszcze w internecie; jak coś znajdę to na pewno zamieszczę.
Piotrze, to nie jest GS - to wózek szosowy, ma nawet nitowany element, którego w szosie nie potrzebaJa też coś mam gdzieś tam w pamięci że był XTR z krótkim wózkiem ale nie dam sobie głowy uciąć że to był jednak wózek GS tylko tak wyglądał jakby krótko.
Rozstaw kółeczek to tylko 50mm (środek/środek), podczas gdy standardowy wózek serii 900 miał 70mm
W temacie krótkich wózków - przed rokiem 93 były serie XT i DXa z bardzo krótkimi wózkami (55mm c/c), nie wiem jednak czy miały oznaczenie SS
#84
Dzięki za info na poparcie moich słów!skolioza pisze: Daleko szukać nie musisz - fabryczny M950 "DH" z ultrakrótkim wózkiem jeżdzi w moim ścigancie (...)
#85
skolioza to foto co wkleiłeś z xtr to chyba jest 952 bo ma inną srubę. dziewięćsetpiędziesiatka miała tytanową pełniejszą srubę. ogólnie trochę to zakręcone z tymi wózkami...
ostatecznie można stwierdzić ze był seryjny xtr z wózkiem krótkim jak w szosie??
co do boostera uważam że był przypisany tylko do grupy DH, bo w XC nie wystepował a w tamtych czasach w dobie już rowerów na full tarczach tylko sponsorowane teamy przez shimano mialy najczęściej tylko z tyłu V-break plus booster, tak jak team speca i palmer
ostatecznie można stwierdzić ze był seryjny xtr z wózkiem krótkim jak w szosie??
co do boostera uważam że był przypisany tylko do grupy DH, bo w XC nie wystepował a w tamtych czasach w dobie już rowerów na full tarczach tylko sponsorowane teamy przez shimano mialy najczęściej tylko z tyłu V-break plus booster, tak jak team speca i palmer
#86
racja, 952 - moje niedopatrzenie z pośpiechuYvesMoi pisze:skolioza to foto co wkleiłeś z xtr to chyba jest 952 bo ma inną srubę. dziewięćsetpiędziesiatka miała tytanową pełniejszą srubę. ogólnie trochę to zakręcone z tymi wózkami...
ostatecznie można stwierdzić ze był seryjny xtr z wózkiem krótkim jak w szosie??
Nie zmienia to jednak faktu,
ze był seryjny xtr z wózkiem krótkim jak w szosie
#87
Booster był do hamulców v-break a nie do DH, a kto sobie stosował to jego wola.
Nie ma co dywagować bo w opisie do DH przez Shimano jest napisane tylko i wyłącznie o korbie.
Co do wózków to nie było takich, po prostu miały onaczenie w XTR GS, nie ma o wózkach ozanaczonych jako SS ( XTR ) żadnej wzmianki , no wybaczcie , ale jestem uparty katalogi mam po angielski i niemiecku i ni huhu więc nie na nasz rynek tylko .
Co nie oznacza że została wypuszczona jakaś seria,( katalogi z lat 92-94 są takie jakie są )o której nikt nie pisał, są opisy tylko jako model podstawowy - nr części a czy była ona wypuszczona z takim czy innym wózkiem to nie ma wzmianki.
Faktem jest że w 92 r była przerzutka XT z wózkiem SS, model 735, DX takze miał takie wersje, ale w przypadku XTR nic nie pisali, chociaż miał w ofercie kasete 11-28 wtedy.
Rocznik 93 - taka sama sytuacja.
Z czego mozna sądzic że XTR takze był ale opisu nie ma.
Przy okzaji dotkne sprawy śrub tytanowch w korbowodzie 900, z opisu co znalazłem była tylko śruba osi głównej tytanowa a śrubki blatów alu, , Shimano nie robiło śrubek tytanowych do blatów tylko alu.
Taki też zestaw zamienny można było kupić.
Nie ma co dywagować bo w opisie do DH przez Shimano jest napisane tylko i wyłącznie o korbie.
Co do wózków to nie było takich, po prostu miały onaczenie w XTR GS, nie ma o wózkach ozanaczonych jako SS ( XTR ) żadnej wzmianki , no wybaczcie , ale jestem uparty katalogi mam po angielski i niemiecku i ni huhu więc nie na nasz rynek tylko .
Co nie oznacza że została wypuszczona jakaś seria,( katalogi z lat 92-94 są takie jakie są )o której nikt nie pisał, są opisy tylko jako model podstawowy - nr części a czy była ona wypuszczona z takim czy innym wózkiem to nie ma wzmianki.
Faktem jest że w 92 r była przerzutka XT z wózkiem SS, model 735, DX takze miał takie wersje, ale w przypadku XTR nic nie pisali, chociaż miał w ofercie kasete 11-28 wtedy.
Rocznik 93 - taka sama sytuacja.
Z czego mozna sądzic że XTR takze był ale opisu nie ma.
Przy okzaji dotkne sprawy śrub tytanowch w korbowodzie 900, z opisu co znalazłem była tylko śruba osi głównej tytanowa a śrubki blatów alu, , Shimano nie robiło śrubek tytanowych do blatów tylko alu.
Taki też zestaw zamienny można było kupić.
#88
Mam nadzieję, że ten post nie dotyczy mojej wcześniejszej zagadki. Nigdzie nie wspominałem o tytanowych śrubach do zębatek, tylko właśnie do osi głównej.Piotr pisze: Przy okzaji dotkne sprawy śrub tytanowch w korbowodzie 900, z opisu co znalazłem była tylko śruba osi głównej tytanowa a śrubki blatów alu, , Shimano nie robiło śrubek tytanowych do blatów tylko alu.
Taki też zestaw zamienny można było kupić.
#89
" Fabryczna znaczy oficjalna korba Shimano bez żadnych tuningowych upgradeów Tiso, IBS, etc. Podpowiadam-oczywiście była taka korba w grupie XTR, Japończycy zaczynali wtedy swoją przygodę z tego typu tuningiem. Korba ta miała zamiast stalowych śrub tytanowe, a w nazwie literki Ti
Pytanie, jaki to model. :
I Skolioza cos tam tłumaczył z polskiego katalogu i jakoś chodziło mi po głowie cały czas , więc żeby ktoś czegos nie doczytał sie ,to tytanowa był tylko śruba główna, nie było śrubek ani kominów tytanowych .
Pytanie, jaki to model. :
I Skolioza cos tam tłumaczył z polskiego katalogu i jakoś chodziło mi po głowie cały czas , więc żeby ktoś czegos nie doczytał sie ,to tytanowa był tylko śruba główna, nie było śrubek ani kominów tytanowych .
#90
Co prawda zagadka brzmiała: "Czy kiedykolwiek w grupie XTR istniała fabryczna korba, w której śruby mocujące do środka suportu byłyby wykonane z tytanu?" co wyjaśnia kwestię śrub, ale dzięki za update.