Zbieznosc tylnego kola

#1
Problem tyczy sie Cannondale R900. Korba posiada rowne odleglosci od ramy ,od kola niestety już nie. Kolo patrzac od tylu lezu równo ,przygladajac sie blizej jednak w dolnym polozeniu pedaly nie maja rownego odstepu od obreczy. Od strony korby odstep jest wiekszy o ok 7-8 mm Foto. Kolo przy chamulcu lezy rowno. Wtf?
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike
Załączniki
20181111_224537-2322x3096.jpg
20181111_224514-2322x3096.jpg
20181111_224454-2322x3096.jpg
20181111_224437-2322x3096.jpg

#2
1. sprawdź czy koło jest wycentrowane
2. sprawdź czy oś koła weszła dobrze w haki - zdarza sie przy ciasnym dopasowaniu że wchodzi nie do końca . - taki przypadek nie jest rzadki.
3. jak nic nie pomaga to zadzwoń.
www.velotech.pl

#3
Moge teraz)
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#5
Wyszlo na to ,że rama nie jest idealnie prosta. Postanowiłem co zrobilem, rowne odleglosci korby od kola uznalem za kluczowe. W takim wypadku os korby pokrywa sie z osia tylnego kola. Trzeba bylo uzyc pilnika, tylny hak od strony kasety wystarczylo poglebic o okolo 1,5mm. W takim ustawieniu czy mierzylem odleglosc obreczy od korby w dolnym jej polozeniu czy w gornym odlegosci byly rowne. Odleglosc jednak od lewej korby i prawej w dowolnym jej polozeniu byla rozna o okolo 5 mm. Postanowilem przecentrowac kolo w strone kasety o ta roznice i teraz jest rowno. Odleglosc kola w miejscu gdzie jest hamulec jest idealna. W dolnych widelkach jest blizej o okolo 3 mm od strony korby.
Rower jedzie prosto i nie sciaga itp...Zmierzylem inne szosy co mam i zawsze jakies male roznice sa....to tylko rower...)
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#6
Nastepnym razem duzo latwiej to sprawdzisz, bo nie bedziesz musial przekrecac korby zeby zmierzyc, przez co o blad pomiarowy trudniej.
Przywiaz sznurek do haka kola po jednej stronie i oplec go dookola glowki ramy wracajac do haka po drugiej stronie, teraz mozesz mierzyc srodki ramy, kola, czego tylko chcesz.
:mrgreen:

#7
Slabo to widze z tym sznurkiem. Musiał by byc mocno naciagniety.... mierzyc wtedy mozna tylko odleglosc w jednym punkcie. Kolo w hakach siedzi sztywno. Co do przekrecania korby to chodzi o jej polozenie gora ,dół. Wystarczy pedałami pokrecic) Raz mierzymy nad osia kola raz ponizej ..;)
Trudno to opisac ale praca byla podzielona na dwa etapy. Pierwszy sprawdzenie pochylenia kola , drugi rowne ustawienie w osiach.
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#9
Retromen pisze:Slabo to widze z tym sznurkiem. Musiał by byc mocno naciagniety.... mierzyc wtedy mozna tylko odleglosc w jednym punkcie. Kolo w hakach siedzi sztywno. Co do przekrecania korby to chodzi o jej polozenie gora ,dół. Wystarczy pedałami pokrecic) Raz mierzymy nad osia kola raz ponizej ..;)
Trudno to opisac ale praca byla podzielona na dwa etapy. Pierwszy sprawdzenie pochylenia kola , drugi rowne ustawienie w osiach.
Naprawialem, spawalem ramy wierz mi troszeczke znam sie na tym, robisz jak uwazasz, pokazalem Ci najprostszy i w zasadzie najbardziej miarodajny sposob pomiaru.

#10
SoloTM, Odleglosc ramion od rury podsiodlowej jest u mnie równa.
2ass, Z calym szacunkiem na sznurek to mozna plot stawiać...u Rychtarskiego jak Meride mi naprawial sznurka nie widzialem ,tylko specjalne stanowiska w ktore mocuje sie ramy.
Metoda jaka podaleś nie jestes w stanie zmierzyc tego co u mnie sie nie zgadzalo ,mianowice pochylenia kola
W przypadku mojej ramy i tak ta metoda sie nie sprawdzi bo przeszkadzaja tylne widelki gorne.
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#11
Retromen pisze:2ass, Z calym szacunkiem na sznurek to mozna plot stawiać...u Rychtarskiego jak Meride mi naprawial sznurka nie widzialem ,tylko specjalne stanowiska w ktore mocuje sie ramy.
Metoda jaka podaleś nie jestes w stanie zmierzyc tego co u mnie sie nie zgadzalo ,mianowice pochylenia kola
W przypadku mojej ramy i tak ta metoda sie nie sprawdzi bo przeszkadzaja tylne widelki gorne.
Pojecia nie masz co piszesz, a tego o plocie to nawet nie skomentuje, pozdrawiam.

#12
Sznurek sie sprawdzi zeby zobaczyc czy rama jest prosta ,malo dokladnie ale wieksze buble da sie zmierzyc. Mi chodzilo glownie o pochylenie kola od osi. To da sie zmierzyc metoda sznurkową? Serio pytam.

Edit: Sznurek przeprowadzilem od miejsca styku oski z rama ,udalo sie przeprowadzic go omijajac gorne widelki(w R900 sa blizej niż standardowo) Roznica odleglosci od rurki podsiodlowej wynosi 1,5mm ,odleglosc do kola roznica 1mm.....
Widocznie jest ok, wizualnie tylko kolo jest blizej dolem korby roznica z 3mm. No i kolo jest przecentrowane w strone kasety o 2mm. Zakladajac prawidlowo wycentrowane kolo cale jest przesuniete o 2mm w strone od napedu.
Reasumujac widocznie to skrzywienie ramy o 1,5mm daje takie efekty....
Ostatnio zmieniony 2018-11-17, 21:36 przez Retromen, łącznie zmieniany 1 raz.
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#13
Retromen pisze:Sznurek sie sprawdzi zeby zobaczyc czy rama jest prosta ,malo dokladnie ale wieksze buble da sie zmierzyc. Mi chodzilo glownie o pochylenie kola od osi. To da sie zmierzyc metoda sznurkową? Serio pytam.
Dlaczego piszesz malo dokladnie ??

Co do Twojego pytania, da sie, sznurek mozesz zaczepic w roznych miejscach glowki.

#14
Zastanawiam sie teraz czy rama jest lekko skrzywiona od nowosci ,czy przez 25 lat swojego zycia ktos ja dziabnął)
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#16
Szalu nie ma z tymi spawami ,rama wyglada bajecznie ,polerowane laczenia itp ,ale jak sie przyjrzec to mocowanie chamulca w tylnych widelkach tez lekko skosnie idzie.....
Wnikalem dalej, odleglosc korb od rury podsiodlowej rowna ,odleglosc korb od rury skosnej z napisem cannondale roznica 4mm w odleglosci.....
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#17
Ze sznurkiem jest super metoda. Wiadomo, że spawacze mają specjalne stoły, ale w warunkach amatorskiego warsztatu ta metoda jes.t mega precyzyjna. Mierzenie odległości od korby to bezsens totalny.
A ramy alu łatwo skrzywić, wystarczy przygnieść własnym ciężarem gdy rower leży np. na trawie i już jest troche przekoszona.
https://www.facebook.com/evobikesycow

#18
Co do metody sznurkowej to po jej zastosowaniu przzyznaje racje ,ze daje rade.
Mierzenie od korby w moim przypadku sens jednak mialo. Odleglosc od rury podsiodlowej byla rowna wiec wiedzialem ,ze srodek jest wyznaczony prawidlowo. Mierzenie wtedy odleglosci od korby do kola w kilku miejscach jest dobrym pomyslem. Sznurek potwierdzil przypuszczenia. 1,5mm roznicy w polowie dlugosci roweru, daje okolo 3mm na koncu przy kole ,o tyle musialem przecentrowac kolo zeby bylo na srodku....
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#19
Adamello pisze:Ze sznurkiem jest super metoda. Wiadomo, że spawacze mają specjalne stoły, ale w warunkach amatorskiego warsztatu ta metoda jes.t mega precyzyjna. Mierzenie odległości od korby to bezsens totalny.
A ramy alu łatwo skrzywić, wystarczy przygnieść własnym ciężarem gdy rower leży np. na trawie i już jest troche przekoszona.
Jasne, tylko ze przygnieciesz ją jedynie na tylnych widełkach z boku, widać nie kumasz tematu, on ma ramę w pionie skoszoną , tzn haki tylnego koła są jeden wyżej drugi nizej , powoduje to że np w dolnych widełkach jest równo a w górnych niesymetrycznie albo odwrotnie.
Zgniecenie widełek spowodowałoby także zmianę szerokości pod piastę tył co tutaj nie występuje.
Takie przekoszenie nie jest możliwe do uzyskania bez destrukcji ramy fizycznie , co tutaj też nie występuje bo rama jest jak igła sztuka . . .byłą .

Można by też przyjąć ze cały trójkąt tył został przygnieciony i przesunięty w prawo albo w lewo - było bu to widoczne skrzywienie z daleka i uniemożliwiało by prosta jazdę, tu także to nie występuje.

Z całości tego wynika ze jeśli nie ma widocznych zmian w ramie , wada jest na poziomi montażu - odpuszczenia - moje teorie.
I już mówiłem wcześniej - było zapytać producenta, może by wymienił ramę :mrgreen: takie cuda siezdarzały.
www.velotech.pl

#20
Pamiętam jak pracowałem u dealera pewnej amerykańskiej marki to fabrycznie nowe rowery były krzywe. Nie sądzę by działo się to na poziomie produkcyjnym, a raczej podczas przechowywania i transportu rowerów w kartonach między magazynami. Zresztą było kilka przypadków że ewidentnie kartony upadały z wysokiej wysokości, rowery wewnątrz były dość zmasakrowane. Inne dopiero po złożeniu wykazywały nieprawidłowości, troche ściągały, czy właśnie koła w widełkach nie siedziały prawidłowo. I wcale się wtedy nie zmienia szerokość między hakami (no chyba że komuś pierdyknie sama rama bez koła w środku). Małe nieścisłości można było pilnikiem "wyregulować", przy większych przekoszeniach zdjecie i do producenta z żądaniem nowej ramy/roweru, na co praktycznie zawsze przystawał. Dla takiego molocha to był żaden problem.
https://www.facebook.com/evobikesycow

#21
Wytłumacz teraz . . .masz koło w ramie i skrzyw ramę w tym miejscu, nawet pizdnij kartonem z 5 piętra - nie da sie , po prostu wyszły takie z produkcji i to nie jest przypadek jednostkowy, tak jest i tyle, zwłaszcza że mamy tutaj do czynienia z produktem z lat 90 tych , gdzie technologie nie były doskonałe, znam przypadki wadliwych ram najwyższej klasy i co , nie ma o co się kłócić , wymieniali i tyle.
Firmy popełniają błędy i to najbardziej znane na świecie, głupie pękające wahacze Scotów to też nie przypadek.

Jakby nie grzebał w tej ramie, można ją było wysłać np do Rychtarskiego, sprawdziłby i powiedział na 100
% czy da się coś "spiłować", bo na stole wszystko wyjdzie.
www.velotech.pl

#22
Tez obstawiam, ze wyszedl taki z produkcji. Tylne kolo jest krzywe w dwoch plaszczyznach, pochylone i przesuniete. To udalo sie zniwelowac podpilowujac z jednej strony hak i nastepnie przecentrowujac kolo.
Z przodu natomiast odleglosci od korby do rury podsiodlowej sa rowne ,ale do rury poziomej juz nie ,4mm roznicy. To nie moglo sie samo skrzywic , widac jak przy suporcie rura skosna jest blizej lewej strony suportu...
Spawali w tym USA różnie)
Co do wysylki do Rychtarskiego to nie ma sensu. Jak naprawial mi meride i wstawial z tylu nowe haki ,jak rama wrocila do mnie kolo ciezko wchodzilo. Rozstaw byl 127mm a nie 130....tez bez pilnika sie nie obylo....
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike