Oglądając rowery z wczesnych lat MTB można natknąć się na sztyce z zaciskiem zwalniającym siodło w celu szybkiego ustawia pozycji bez użycia narzędzi.
Sztyce tego rodzaju, podobnie jak "agrafki" które dzięki swojej sprężystości podnosiły siodło po zwolnieniu zacisku podsiodłowego to chwilowa moda, która jak mi się wydaje mogła trwać kilka lat.
Jak sądzę jej kulminacja miała miejsce w drugiej połowie lat 80-tych, i jeśli chodzi o regulowane szybkozamykaczem sztyce dotyczyła chyba rowerów europejskich, bo np. przeglądając katalogi Ritchey'a czy innych firm zza oceanu nie znalazłem ich wcale, spotkać tam można jedynie "agrafki".
Pomysł z regulacją miał zapewne na celu umożliwienie dostosowanie pochylania siodła do aktualanych warunków terenowych np. inaczej można je było ustawić przy podjeździe pod górę, inaczej przy zjeździe.
Na fali tej mody, pod koniec 1988 roku kiedy Campagnolo wchodziło na rynek MTB przedstawiony został w grupie Euclid wspornik siodła z takim właśnie rozwiązaniem.
[center]
[/center]
Bazą dla tej konstrukcji, była znana już wcześniej sztyca z topowej, szosowej grupy Record. W Recordzie dostępne były wtedy dwa rodzaje sztyc - jedna aero, ze zwężoną górną częścią rury, oraz ta właśnie wersja "cylindrical" gdzie rura ma tą samą średnicę na całej swojej długości.
W wersji Euclid rura ma 330mm długości i zakończona jest głowicą z szybkozamykaczem i śrubą umożliwiającą regulowanie pochylenia siodła.
Regulacja jest trzeba przyznać precyzyjna, śruba jest sprzężona z jarzmem w taki sposób, że nie ma między tymi elementami nadmiernego luzu. NIestety całość działą dość ciężko, i trzeba dobrych kilku obrotów dla uzyskania zmiany nachylenia siedziska. Trochę trudno mi sobie wyobrazić korzystanie z tego podczas jazdy.
W katalogach grupy Euclid z lat 1988-1989 była jeszcze jedna sztyca, już bez szybkozamykacza, a pochodziła ona z torowej odmiany Grupy Record, ale o tej wersji powiem przy innej okazji.
Ciekawostką jest fakt, że w drugiej z grup MTB włoskiego producenta - grupie Centaur istniała identyczna sztyca jak wyżej prezentowana, tyle że nie miała szybkozamykacza. Była więc identyczna jak szosowa Record, tyle że była dłuższa. Ciekawe jest to dlatego, że katalogi oficjalnie pokazywały jako przynależącą do tej grupy sztycę bazującą na szosowej konstrukcji z grupy Chorus (trzeciej od góry) i nie wspominał o istnieniu żadnej innej. Jakby tego było mało taka sama sztyca, też bez szybkozamykacza była także sprzedawana w pudełkach z logo grupy Euclid, różniła się od wersji Centaur śrubą - tu była na imbus a w centaur na klucz płaski 13mm.
Na zdjęciach niżej Euclid w wersji katalogowej, oraz Centaur w wersji jakiej w katalogach brak:
Rury pokazanych wyżej wsporników siodła składają się z dwóch połączonych ze sobą elementów. Są one spojone przy pomocy kleju, a połączenie zabezpieczone jest dodatkowo nitem:
Żaden z pokazanych tu dzisiaj komponentów raczej nie zdobędzie uznania fanów "light bike"
Euclid waży skromne 484gramy, a Centaur 398 g. Grubość ścianki rury wynosi 3,5mm więc ma co ważyć.