Specialized RockHopper Sport '92

#1
Siemka,

Chciałbym się pochwalić moim dzisiejszym nabytkiem. Jak w tytule, Spec z 1992 roku, całkowicie na exage 500 LX. To, co mi się w nim spodobało to to, że jego stan jest prawie idealny. Tak jakby właśnie wyjechał ze sklepu. No dobra, jest kilka szczegółów, które moga zdradzić, że był używany. Jednak na ten rocznik to jest jak nówka sztuka. Ale ja jeszcze mało widziałem i stąd moje podjaranie. :mrgreen:

Obrazek


Narazie tylko to jedno zdjecie poglądowe, takie na szybko. Bratu pożyczyłem lampę więc foto bez światła i sorry za burdello w tle. Będzie czas i pogoda to porobię lepsiejsze zdjęcia.

Ja widać stan jak z fabryki, jednak osobiście nie podoba mi sie siodło, mostek i rogi. Te elementy będą wymienione tylko niestety nie wiem na co konkretnie wymienić. Nie znam się za bardzo, które komponenty by tu ładnie zagrały. I tutaj mam prośbe do Was o jakieś sugestie i porady a może nawet i pomoc w zakupach potrzebnych elementów.

Co prawda to mój pierwszy spec, ale już wiem, że nie ostatni. :-P

Pozdro

#2
Ładniutki :) Co do siodłoa to albo Vetta SP/SL, albo Avocet....
Ja osobiście uwielbiam Vetty....
Był: pewna Gusta, Votec F7 '99, jakiś karbonowy Scott, trzeszczący Mountain Cycle San Andreas, całkiem ładny Rocky Mountain Blizzard '96, Intense M1 '03,

#5
YvesMoi pisze:odblaski już ściągnięte....teraz wiem kto go z allegro wychaczył. chciałem go dla kumpla, ale widzę źle tez nie będzie miał :) jest fajny
Odblaski poszły precz. :evil:
A mnie juz nogi swędzą aby go troche przegonić, bo ewidentnie mu tego brakuje.
Przednie koło jest równiez oryginalne, tylko farba na rantach nie jest jeszcze wytarta od klocków.

#10
ładny w idealnym stanie bike, posiada wszystko co powinien posiadać rower górski
tamtych czasów czyli sztywny wideł i canti :mrgreen: nie zepsuj go!
Era retrobikera kończy się na cantileverach...
Dziewczyny wolą sztywnego :)

#11
No własnie, zostawię go sobie takiego jakim jest. Do różnych modów będzie inny sprzęt.
Tylko muszę skasować luz w suporcie i można śmigać.
/// 4x Specialized /// ;)

#12
Niestety jeszcze bez nowych zdjęć bo pogoda licha. Jednak do pracy non-stop nowym nabytkiem popylam. Bardzo mi podpasował ten hopperek.

Piszę, bo chciałbym poprosić Was o kilka rad. Generalnie rower chcę zostawić w stanie wizualnym takim jak jest. Chodzi mi tylko o wymiane kilku rzeczy na lepsiejsze, mam nadzieję że także lżejsze.
1. Czy kompnenty bontragera, typu sztyca i kierownica pasuję do speca, czy może są producenci uznawani za bardziej dedykowanych dla tej marki?
2. Trochę się pogubiłem w temacie sterów, pomimo że czytałem zamieszczone tutaj wątki. Chodzi mi o wymiane mostka i zastanawiam się nad zmianą sterów. Chyba teraz są stery 1" z mostkiem wpuszczanym 22.2mm. I ten właśnie mostek ogromnie się mnie nie podoba. Chcę aby wygladało to tak jak np. w specu rockhopper comp z 1992, czyli mostek z małym wzniosem. Tylko nie wiem czy wersja comp ma stery 1" czy 1 1/8". No i czy można zmienieć stery z 1" na 1 1/8" bez żadnego rzeźbienia?
3. A jak już jestem przy główce, to zastanawiam sie na jakimś amorkiem. Ale oczywiście zielony jestem w tym temacie również. Czy woglóle jakikolwiek amor podejdzie pod tą główkę. Jaki skok, aby geometrii ramy nie zmieniał za bardzo. Rura z gwintem, a może pod a-head (ale to koncepcja sterów i mostka inna). Oczywiście w grę wchodzą amory typy RS, Manitou, Marzzocchi. Żółty oczywiście.

Za wszystkie rady, pomysły, propozycje i oferty będze ogromnie wdzięczny.

#13
Ja się wypowiem tylko w kwestii amora - resztę zostawiam innym.
Ta rama wg mnie powinna przyjąć stary wideł o skoku maksymalnie 50mm - RS Mag21, Marzocchi XC itp. Najbardziej pasowałby bi tu jednak powietrzno - olejowy amor Specialized Future Shock FS szary - który był robiony na komponentach RS Mag. Czasem pojawia się na allegro.

A co do sterów - w główce 1" nie zamontujesz sterów 1 1/8". Tylko w odwrotną stronę da radę z odpowiednią redukcją. Wpływa to też na potencjalny wybór amora - który musi mieć calową rurę sterową.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#14
lukas pisze: 2. Trochę się pogubiłem w temacie sterów, pomimo że czytałem zamieszczone tutaj wątki. Chodzi mi o wymiane mostka i zastanawiam się nad zmianą sterów. Chyba teraz są stery 1" z mostkiem wpuszczanym 22.2mm. I ten właśnie mostek ogromnie się mnie nie podoba. Chcę aby wygladało to tak jak np. w specu rockhopper comp z 1992, czyli mostek z małym wzniosem. Tylko nie wiem czy wersja comp ma stery 1" czy 1 1/8". No i czy można zmienieć stery z 1" na 1 1/8" bez żadnego rzeźbienia?
Masz 1" - zostajesz z 1" - powiększyć głównie się nie da się.
Musisz szukać mostka wpuszczanego (nie ahead) na 1"
np. zobacz tu:
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php?t=1007
zainstalowałem tam pięknego Shogun'a - ma trochę mniejszy kąt (wznios 5st), i jest optycznie lżejszy.
Były kiedyś w http://www.mtb-kult.de/

lukas pisze: 3. A jak już jestem przy główce, to zastanawiam sie na jakimś amorkiem. Ale oczywiście zielony jestem w tym temacie również. Czy woglóle jakikolwiek amor podejdzie pod tą główkę. Jaki skok, aby geometrii ramy nie zmieniał za bardzo. Rura z gwintem, a może pod a-head (ale to koncepcja sterów i mostka inna). Oczywiście w grę wchodzą amory typy RS, Manitou, Marzzocchi. Żółty oczywiście.
Do pokazanego wyżej Diamondback'a dorwałem Quadrę 21, wymieniłem (nareszcie!) rurę sterową z 1 1/8" na 1" (wymaga nowej rury i prasy).
Można czasem dorwać na alle jakiś fajny retro amortyzator, ale z 1" to rzadkość -
w większości jednak retro modeli możesz ową rurę wymienić, ja niebawem pochwalę się wynikiem na forum.
--
Cypis

#15
Dzięki Panowie, temat strów i amora rozwiany.
focker, Dzięki za wskazówki, mam jeszcze jedno pytanie. Taki amor RS Mag21 ze skokiem 50mm ma taką sama długość jak wideł sztywny, a jeśli jest różnica to ile cm??

Cypis, ładny DB. Na allegro jest kilka mostków na wpuszczanych do sterów 1", ale takie sobie. Jakaś firma Profil czy jakoś tak, srebrne a ja potrzebuję czarnego. Widziałem jeszcze jakiś stalowy od gianta ale tez był kiepski. Generalnie to mnie wkurza prowadzenia pancerza przez mostek.
A czy zamiana rur jest bezpieczna?? To się spawa czy jak??? Z jakiego materiały dobrac rure na wymianę??
/// 4x Specialized /// ;)

#16
lukas pisze: Cypis, ładny DB. Na allegro jest kilka mostków na wpuszczanych do sterów 1", ale takie sobie. Jakaś firma Profil czy jakoś tak, srebrne a ja potrzebuję czarnego. Widziałem jeszcze jakiś stalowy od gianta ale tez był kiepski. Generalnie to mnie wkurza prowadzenia pancerza przez mostek.
A czy zamiana rur jest bezpieczna?? To się spawa czy jak??? Z jakiego materiały dobrac rure na wymianę??
Popatrz tu:
http://www.mtb-kult.de/vorbauten/schaft ... 2-2mm.html

Pancerz przez mostek jest taki sobie, szczególnie jeśli planujesz amortyzator.

Zamiana polega na wypchnięciu pod prasą starej rury,
a następnie wepchnięciu nowej - z zastosowaniem klejów typu Loctite (min. coby nie skrzypiało)

Mój trzyma się pewnie, rura 1" ma "przejciówkę"
(na zdjęciu: http://www.sklep-milou.pl/RST_rura_ster ... -1160.html )
do gniazda 1 1/8".
W lokalnym sklepie we Gdańsku Wrzeszczu udało mi się taką gwintowaną zanabyć za trzydzieści kilka pln - wtedy mieli jeszcze jedną sztukę.
--
Cypis

#17
Mag 21 jest odrobinę wyższy niż zwykły wideł nie "suspension ready", bo gdzieś ten zawrotny skok 50mm musi się zmieścić nad oponą - ale to jest różnica na tyle niewielka, że nie powinna wpłynąć w widoczny sposób na prowadzenie roweru. Tym bardziej, że konstrukcja tego widelca (duże wyprzedzenie realizowane w koronie) redukuje wysokość.

Co do rury sterowej - można ją spokojnie wymienić bez większego stresu. Z materiałem za bardzo nie masz wyboru i musisz postawić na stal. Dostanie aluminiowej calowej rury sterowej to nie lada wyczyn (przy założeniu, ze zmienisz tery na ahead, bo alu rury sterowe z gwintem nie występują). Niemniej cuda się zdarzają - ja mam taką jedną, a i na allegro się ostatnio dawca pojawił:
http://allegro.pl/marzocchi-z1-i2282648565.html
Możesz się jeszcze zdecydować na tytanową rurę sterową z eBaya, ale to już koszt przewyższający wartość amora.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#19
Jeszcze raz wielkie dzięki Panowie. Rozjaśniliście troche mroki mojego czerepu.
Askaniusz92 pisze:niby exage ale pięknie chodziło
Dokładnie. Lepiej chodzi i lepiej wyglada niż stx w mojej mambie.
/// 4x Specialized /// ;)

#23
siemka,
dawno się nie udzielałem w moim temacie, ale zapewniam że spec udziela się bardzo mocno. rowerek w ekspoatacji niemal codziennie. spisuje się rewelacyjnie i przyznaję, że jestem z tego staruszka bardzo zadowolony.,

krótka specyfikacja:

Rama: specialized crmo tubing custom butted 18"
Widelec: Cro-mo Direct Drive
Kierownca: Bontrager Superstock 6061 T6
Sztyca: SR Sakae
Siodło: Selle Italia Flite 1990
Mostek: jakiś z katalogu speca
Obręcze: Specialized Japan 26x1,5
Szprychy: Wheelsmith Spokes
Opony: Specialized Ground Control 26x1,95
Piasty: Shimano Exage
Hamulce: Shimano Exage 700CX cantilever
FD: Shimano Exage 500LX
RD: Shimano Exage 500LX
Klamkomanetki: Shimano STI ST-M050-s
Stery: jakieś katalogowe pewnie
Korba: Shimano Exage 500LX
Suport: Kinex
Kaseta: Shimano 13-28
Pedały: SPD-540
Chwyty: Velo
Pancerze: Shimano SIS
Linki: ?może z 1992, bo ja ich nie zmieniałem?
Licznik: Sigma 1009
i jakaś fotka pogladowa:

Obrazek


Mam problem ze zdjęciami rowerowymi więc tylko to jedno foto.
Rowerek jest prawie w stanie oryginalnym. Musiałem jedynie zamienić siodło bo to od speca to niesamowita kanapa była. Rowerek kupiłem bez pedryli więc doszły spd. Zmieniłem kierownice bo poprzednia była za krótka i chyba lekko krzywa i cieżka. Wywaliłm paskudne różki i zmieniłem chwyty na przykrecane velo. Oryginalny suport shimano un26 dostał za dużych luzów, więc zamontowałem kinexa 68/122,5 z alu miskami (niestety mufa ma 73 mm, ale jakoś bangla :-P )
Co do zmian jakie planuję to napewno mostek wylatuje i pojawi się jakiś ładny z minimalnym wzniosem. Sztyca też musi ustapić miejsca czemuś lzejszemu i nie tak bardzo oskrobanego. Ale z jednym i z drugim bardzo cieżko na rynku cześci. Oczywiści muszę poszukac pasujacy suport. I na koniec zmana hamulców na bardziej pasujące.
To tyle, jakiś opinie i sugestie mile widziane.
dziękuję
cron