#2
Nie, piasta na łożyskach tocznych kulkowych to zupełnie inna rzecz niż cokolwiek na kulkach luzem i konusach. Rzecz rozbija się o to, że sprawne łożysko po wprasowaniu w korpus piasty nie ma luzu, a zacisk jako taki nie ma wplywu na pracę tegoż ze względu na budowę piasty.
Wiem, że są jakieś tam piasty na łożyskach, w których jest regulacja ich luzu (Mavic zawsze taką możliwość podawał w swoich), ale nie wiem w jaki sposób jest zrealizowana, i nie widzę sensu takiej regulacji.
I w ramach ciekawostki, moje piasty na łożyskach tj. Fulcrum, Cannondale i Dt Swiss nawet na zajechanych i luźnych (po wyjęciu z korpusu) łożyskach nie miały żadnego luzu na osiach (świetnie znanego z tradycyjnych piast), jedynie nie obracały się płynnie i były głośne.

#3
DOMAN pisze:Wiem, że są jakieś tam piasty na łożyskach, w których jest regulacja ich luzu (Mavic zawsze taką możliwość podawał w swoich), ale nie wiem w jaki sposób jest zrealizowana, i nie widzę sensu takiej regulacji.
nakrętka na gwintowanym odcinku osi z blokadą na mały imbus jak w sterach - przynajmniej z takimi się spotkalłem w nowszych konstrukcjach (2 poł lat 90), bo Suntour miał konstrukcję +/- jak w piaście konusowej (nakrętka + przeciwnakrętka do kontrowania) tyle że dochodziło to nie do kulek a do łożyska maszynowego
Tu widać system SRa
Obrazek

Obrazek
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#5
Jeśli chodzi o Mavica to kasowanie luzu na łożyskach miały niektóre tylko modele kół, dlaczego miały kasowanie ? bo stosowało się tam łożyska z luzem C3,l zasadniczo niepotrzebnie bo ten luż stosowano w łożyskach w urządzeniach nagrzewających łożyska w trakcie pracy, a piasty tak sienie nagrzewają , z tego co pamiętam zrezygnowano z tego

a kontrowanie nakrętek w piastach z łożyskami służy właśnie temu aby nie zgniatać łożysk szpilką za bardzo, dzięki temu łożysko doskonale pracuje w swoich bieżniach , nie ma luzu i nie jest ono obciążone ściskiem.
Niektóre rozwiazania stare były ciekawe i przydatne, niestety . . . zmniejszanie wagi, materiału itd .\
Teraz piasta ma łożyska maszynowe z łożyskami osadzonymi w komorach, oś ma wypusty opierające się o bieżnie wew a piasta jest skręcana "konusami" w bieżnie wew od zew, jeśli to jest precyzyjnie zrobione to jest ok i łożysko nie jest obciążone zbytnim ściskiem.
www.velotech.pl