U brake były montowane w dwóch miejscach na ramie Kiedy widzimy piwoty wspawane w okolicy suportu, na dolnych rurach widelca nie ma wątpliwości że o ten system chodzi W przypadku montażu na górnych rurach tylnego trójkąta piwoty będą ponad obręczą, będą miały ciut większą średnicę niż klasyczne canti/V oraz nie będą miały otworów oporowych dla sprężyny

MONTAŻ
A by poprawnie założyć hamulec musimy wykorzystać grawitację W przypadku hamulca na górnych rurach trójkąta wystarczy aby stał on na kołach, w przypadku dolnych rurek rower trzeba postawić w pionie na tylnym kole
Na posmarowane piwoty nakładamy szczęki - zaczynamy od tej, której ramię wypada od strony ramy Szczękom pozwalamy opaść swobodnie i oprzeć się o siebie


Następnie montujemy drobiazgi - plastikowe osłony sprężyn jeśli nie były założone na szczękach oraz tuleje ślizgowe



Kolejne czynności wynikają z rodzaju hamulca:
- jeśli jest to hamulec bez podkowy (w Shimano typ I) dokręcamy szczęki do ramy (cały czas muszą opierać się o siebie pod wpływem grawitacji!)

- jeśli jest to typ II pozostaje nam jeszcze przykręcenie podkowy Zaczynamy od szczęki wewnętrznej (tej od której zaczynaliśmy montaż do ramy) Bezpośrednio do tulei ślizgowej przykładamy booster i dokręcamy go (tak aby można było jeszcze obracać nim wokół osi śruby)

Układamy booster w poziomie, po czym za pomocą szerokiej podkładki niesymetrycznie wyciętym otworem dokręcamy go.

Pamiętajmy, że wszystkie czynności do ostatecznego dokręcenia wykonujemy przy szczękach opierających się wzajemnie o siebie! pozwala to na równomierne naciągnięcie sprężyn i symetryczną pracę hamulca
REGULACJA
Ustawienie klocków w 99% Ubraków jest rzeczą prostą - przychodzą tam bowiem klocki z systemem mocowania identycznym jak w szczękach szosowych (bardzo podobnie wygląda też system ustawienia V brake-ów) W klocku jest łezkowata wklęsła podkładka pozwalająca na dowolne ustawienie kąta względem obręczy


Regulacja ogranicza sie do zaciśnięcia klamki hamulcowej w chwili gdy klocki całą powierzchnią stykają się z obręczą i dokręcenia klocka w celu utrwalenia jego pozycji
Możecie też trafić szczęki z systemem mocowania kloców jak w canti (np niektóre Dia Compe) Sposób ustawiania takich klocków opisywaliśmy już na forum
Szczęki mamy możliwość wyregulować ostatecznie podobnie jak w canti - w jednym ramieniu hamulca mamy do dyspozycji śrubę pozwalającą wycentrować ramiona względem obręczy

Z ciekawostek dotyczących tego rodzaju hamulców - warto wspomnieć że w przypadku montowania ich na dolnych rurach widelca spełnialy one także dodatkową funkcję uzupełniającą Shark Fina - na śrubie szczęki od strony łańcucha (U wersji I) montowana była nakładka Shark Tooth zapobiegająca wciąganiu łańcucha między ramę a oponę od dołu (Shark Fin zaś od góry) W przypadku wersji II ów ząb rekini był integralną częścią podkowy

Dla dociekliwych przedstawiam zaczerpniętą z RB instrukcję U serii I (XT) z rozrysowanym hamulcem na części składowe
