#4
skracałem - mialem starsznie długaśny mostek który ważył tonę
a że miał iść dla syna waga była istotna

przyłożyłemklin do mostka w miejscu gdzie miał wypadać, zaznaczyłem, oberżnąłem, doszlifowałem pilnikiem, dałem krótszą śrubę i dziala Ważne żeby klin przyłożony do rury mostka po obcięciu tworzył jej przedłużenie a nie wypadał jakoś po skosie na boki etc
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#5
wiec ten przymiar co dales na foto da rade tylko uzyj pily do metalu nie takiej jak na foto :) , pozniej na szlifierke , wyrownac i tyle, a uciac poprostu rownolegle do do skosu fabrycznego

#7
Można to zrobić przyzwoicie na 2 sposoby
1. łatwiejszy - zanosisz mostek do jakiegoś punktu obróbki metalu- ciachną ci dokładnie pod katem , oszlifują i po sprawie

2. Trudniejszy ale dający więcej satysfakcji- budujesz skrzynkę uciosową ( deska i w kantówki 4x4 cm po około 15 cm długości) - na podstawie mostka odznaczasz kąt i robisz nacięcie w drewnie- prowadnice do piłki do metalu. Następnie układasz mostek na potrzebna długość i docinasz piłka do metalu.
Ważne jest żeby ściany skrzynku uciosowej były co najmniej 1,5 cm wyższe od docinanej rury mostka- żeby dawały dobre prowadzenie dla piły do metalu.
Oczywiście póżniej pilnikiem szlifujesz miejsce cięcia.
Masz problem ze swoim staruszkiem?? Serdecznie zapraszam. www.bikeservice.com.pl
Profesjonalny serwis rowerów i amortyzatorów

#18
hmm mostek nie znosi jakiś gigantycznych obciążeń ale i tak byłbym ostrożny ze "zwykłymi śrubami w rowerze" - ja kiedyś sądziłem, że zacisk siodła można byle nierdzewką zastąpić - no i okazało się że to był błąd :-)

Chociaż tak właściwie - to tę śrubę udało mi się raz wygiąć - dokładniej mojej dziewczynie, przy małej wywrotce na jakimś tam zjeździe - może jednak lepiej żeby siedziała tam solidna śruba?!

#19
nie ma czegos takiego jak "zwykla nierdzewka ", kazda sruba ma swoj index wytrzymalosci, podawany jako cyfry z kropka, np 10.9 , pierwsza liczba przed kropka to wytrzymalosc na rozciaganie, druga na scinania, do mocowania mostkow sztyc, tarcz hamulcowych itd, zaleca sie sruby conajmniej 9.8 , zwyklych czyli np5.7 nie polecam, sa zaslabe do tego zastosowania i mozna sobie kuku zrobic

#21
sruba jak sruba, na lbie powinno byc wytloczone , wlasnie te liczby, 12.10, 10.9, 8.8 itd, 8.8 juz jest wystarczajaco mocna, wsio ponizej raczej bym nie ryzykowal... sprawdz co na srubie jest wytloczone/wygrawerowane, te normy co sa podane to dotycza wlasciwosci antykorozyjnych tej sruby, o wytrzymalosci nie mowia nic

#22
dobra znalazlem to sruba 8.8 , wiec od biedy moze byc, bedzie w miare ok, do mostkow i innych polaczen gdzie wytrzymalosc jest potzrebna najczesciej sa sruby 12.9, ale 8.8 to juz mocna sruba dosc wiec jest oki

#23
Pierwsza cyfra w indeksie to Rm/100 czyli wytrzymałość na rozciąganie w MPa, jeden megapaskal to w przybliżeniu 10kg/cm^2. Druga to stosunek Re/Rm (Re- granica plastyczności), czyli naprężenie, po którym śruba nie wróci do swojego kształtu. Na przykładzie śruby M5 8.8, w przybliżeniu:

Rm= 8*100 = 800MPa => 500kG
Re = Rm*0,8 => 400kG

Jak widać klasa 8.8 jest całkiem przyzwoita i nie widzę miejsca, w którym w rowerze byłaby potrzeba stosowania mocniejszych śrub, skoro są droższe. Śruby nierdzewne mają jakieś inne oznaczenia, najmocniejsze odpowiadają klasie właśnie 8.8 i to kolejny powód, by nie stosować mocniejszych bo będą rdzewiały ;]

W newralgicznych miejscach o których mówiłeś stosuje się śruby ze stopu tytanu ti6al4v który ma Rm min. 900 MPa, we wszystkich innych ładuje się często śruby ameliniowe, zwykle z 7075T6 które ma Rm ponad 500MPa, czyli tyle, ile przeciętne śruby na wagę w castoramach (5.8). Dla tej wartości nasza śruba M5 ma:

Rm=500MPa = 300kg
Re= 450MPa = 280kg

Jak widać takie słabe to to amelinium znowu nie jest ;] Jak mi się będzie nudzić, to spróbuję policzyć czy można alu śrubki dać do v-ek z przodu, widziałem sporo osób tak jeżdżących.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#24
tos wywalil katalogowo i naukowo, danych ze ho ho :), oczywiscie jak najbardziej sluszne i prawdziwe zeby nie bylo ze neguje :), zwyklemu smiertelnikowi wystarczy poprostu wiedziec ze im wieksze te cyferki tym sruba mocniejsza, a co do sensu stosowania mocniejszych srub niz 8.8 , to ja tam z producentami mostkow i osprzetu w polemiki nie wchodze :) skoro wiekszosc takowych srub ma ewidentnie wybite ze sa 12.9 , ta ja wnioskuje ze takowe sa potrzebne inaczej pewnie by stosowali slabsze :)

#26
Jeszcze co do śrub, przyznam że dopóki nie przeczytałem posta Andriu o śrubach nie zwracałem uwagi na oznaczenia na śrubach, zwykle ich nie było, 12 klasa wytrzymałości wydawała mi się jakąś fantazją w bądź co bądź prostych konstrukcjach, tymczasem niepozorna szosowa fajka SR mnie zaskoczyła- taka na 1 śrubę co są w każdej starej szosie, śruba zaciskająca mostek na kierownicy ma wybite 12.9 ;D Nie ma lipy, lubię tą firmę.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek
cron