Chciałem opisać serwis tego ciekawego widelca, jakim jest Votec GS4 Classic.
Medium ściskanym w tym widelcu jest sprężyna, za tłumienie, prograsję i skok odpowiadają elastomery. Ilością elastomerów regulujemy skok widelca, doborem ich twardości jego progresję i tłumienie. Widelec smarowany jest za pomocą smaru stałego, np. Judy Butter, Manitou PrepM, prawdopodobnie sprawdzi się tez Motorex Bikre Grease... Z racji samorowania amortyzator posiada kiepskie uszczelki, powoduje to częstą potrzebe serwisu. Tutaj, jak w bomberze cały syfex ląduje wewnątrz amorka i pięknie szoruje nam jego wnętrze ( w Bomberze na szczęście osiada grawitacyjnie na dnie, tutaj wiązę go gęsty smar).
W celu serwisu, najpierw sciągamy dolne golenie - wystarczy do tego odkręcenie śrub ich spodu.
Drugim krokiem jest sciągnięcie górnej półki amortyzatora. Teraz za pomocą klucza imbusowego możemy wykręcić szaszłyki. W tym celu wykręcamy śrubę w korkach górnych goleni. Teraz odkręcamy dolne tuleje szaszłyków, ręcznie :)
Teraz mamy czas na ocenę strat.......
Kilka słów na temat działania i doboru elastomerów.
W górnej części szaszlyka mamy elastomery odpowiedzialne za progresję jak i skok widelca.
Mamy do wybóru trzy twardości elastomerów:
- miękkie - fi 20mm
- średnie - fi 25mm
- twarde - fi 28mm
Im twardsze elastomery zastosujemy, tym progresja będzie większa.
W dolnej części szaszłyka znajdują się elastomety odpowiedzialne za tłumienie odbicia i skok widelca.
Mamy wyboru tylko jedną twardość elastomerów, by nie mieszać ich z górnymi producent umożliwił montaż jedynie elastomerów o średnicy 16,5mm.
Zmiana skoku widelca.
I tu zaczynają się schody... W sieci można znaleźć manual do tego widelca, twierdzi on że zmniejszając liczbę elastomerów w górnej części szaszłyka, zwiększając jednocześnie ich ilość u dołu jesteśmy w stanie zwiększyć skok widelca. Przekonałem się, że tutaj teoria mija się z praktyką jak i logiką :)
Po pierwsze, im więcej damy elastomerów nad sprężynę, tym większy będzie skok widelca. Mieści się tam sześć sztuk elastomerów (te górne są ciut wyższe od tych dedytkowanych na pod sprężynę). Wyobraźmy sobie sytuację, że wyjmujemy dwa elastomery z szaszłyka. Wtedy skok widelca zmniejszy się nam o wysokość tych elementów, dlaczego? Ano dlatego, że w trakcie pracy korek szaszłyka oprze się o górny elastomer, czyli cały szaszłyk przesunie się do góry o wysokość zabranych elastomerów....
Elastomery poniżej sprężyny.
Ilość tych elastomerów powinna być tak dobrana, by podczas odbicia koniec szaszłyka opierał sie o nie opierał. W przeciwnym wypadku będziemy mogli podciągnąć jeszcze kawałek widelec do góry, wydaje mi się, że nie ma to wpływu na pracę widelca, jedynie na komfort psychiczny użytkownika... Oczywiście dając zbyt dużo elastomerów skrócimy skok i spowodujemy że górne elastomery i sprężyna będą non stop napięte.
Jak już dostosowaliśmy widelec do swoich potrzeb należy wszystko obficie okrasić smarem i skęcić :)
Proszę uważać podczas mycia na gumowe tulejki znajdujące się na spodzie dolnych goleni, łatwo je zgubić....
serwis Votec GS4 Classic
#1Był: pewna Gusta, Votec F7 '99, jakiś karbonowy Scott, trzeszczący Mountain Cycle San Andreas, całkiem ładny Rocky Mountain Blizzard '96, Intense M1 '03,