#12
autor:elziomallo
Nie chcę robić wykładu z materiałoznawstwa, może innym razem ;] Napiszę tylko, że prawie każda alu rama jest robiona ze stopów umacnianych wydzieleniowo, a końcowym etapem ich obróbki cieplnej jest sztuczne starzenie. Polega ono na wygrzewaniu przez określony czas w określonej temperaturze, dla alu 6061 jest to 18h w t. 160st C, nie znalazłem dla 7005 ale to podobne wartości. Przebieg umocnienia pokazuje krzywa umocnienia wyglądająca parabolicznie, tzn jest wierzchołek przed którym i za którym własności stopu spadają. Zakładając, że producent ramy osiągnął przy obróbce cieplnej ów wierzchołek, każde kolejne nagrzewanie do temperatury starzenia lub ponad nią będzie powodowało spadek właściwości. Ze względu na krótki czas grzania przy malowaniu proszkowym spadek ten raczej nie jest dramatyczny, no ale jest ;] Szukam krzywych umocnienia, trochę by podpowiedziały. Z tej samej przyczyny spawanie alu powoduje duży spadek własności w okolicy spawu. Tyle teorii, poszukam jeszcze praktycznych zaleceń, czy można czy nie można ;]
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.