Piasta XTR M950 tył - podmiana bębenka na XT?

#1
Witam!
Pytanie, czy da się podmienić bębenek z piasty XTR M950 na bebenek z serii XT M750? Wszedłem w posiadanie takowej piasty, ale niestety koło hałasuje jak kolej trans-syberyjska. Reszta bebechów w bdb stanie, wyczyszczone i nasmarowane osobiście, kręci się jak po maśle.

Bębenki pasujące do XT są dość tanio dostępne - jednak nie ma w opisie nic o kompatybilności z XTR'em.
Znalezienie XTR'a w rozsądnej cenie jest niemożliwe. A serwis obecnego bębenka może być kłopotliwy - jest na nim spory luz, więc obawiam się, że bez "rzemiosła" nie przywrócę go do stanu "cichej" używalności :]
Wymiana wydaję się byc najsensowniejsza...

Z góry dzięki za pomoc;)

#2
yasiuuu- rozbierz, wyczyśc , posmaruj odpowiednim smarem i poskładaj- możesz się zdziwić.

Smar polecam Shimano Special Grase for Freehuub- dostępny bez problemu w dobrych sklepach albo na zamówienie
Masz problem ze swoim staruszkiem?? Serdecznie zapraszam. www.bikeservice.com.pl
Profesjonalny serwis rowerów i amortyzatorów

#3
Dokładnie. Zrób serwis. Luzy na bębenku Shimano kasuje się przez wywalenie takich cieniutkich podkładek, które znajdziesz pod bieżnią prawego łożyska (tego dużego, nie tego małego od bębenka). Wyczyść, nasmaruj (na zapadki coś rzadszego typu rohloff, na łożyska jakiś smar np Dura Ace, skasuj luz i będzie jak nowy:)
Ed: Albo użyj tego smaru do bębenków od Shimano jak pisze bikeservice

#5
Witam zrób dokładnie jak ci koledzy radzą. Ja swojego 950 tez tak zreanimowałem i smiga z powodzeniem juz chyba czwarty rok. U mnie był spory luz i zardzewiała jedna biezna w bębenku ta blizej kasety. Bieznia nietety była juz poddarta ale przepolerowałem ją drobniutkim papierem wyczysciłem z rdzy i nasmarowałem smarem dura ace i juz. Pamietaj tylko zeby niewyjąć za duzo tych podkładek z bębenka co najwyjej jedną najcienszą bo inaczej bebenek bedzie sie zacinał i zwijał ci łańcuch. W bębenku musi byc minimalny luz roboczy. A jesli chodzi o kompatybilnosc tego bębenka z xt to mysle ze powinno to by to samo. Napewno co wiem to do tego xtr-apasuje srodek z czarnego lx. mam na mysli stozki kulki i oska. pozdrawiam
cannon rider

#6
Zależy co w tym bębenku jest, nie zawsze da się go uratować jak bieżnie są zeżarte. Jeśli wierzyć katalogom, to 950 zarówno bieżnie jak i konusy miał wykonane (albo raczej pokryte) borazonem, czyli odmianą azotku boru, droższym od sztucznego diamentu i prawie tak samo twardym, więc w sumie jest o co walczyć ;D
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#8
Matka Boska Pieniężna dała wypłatę - czekam na klucz do bębna i będę działał;-)

Jeszcze pytanie techniczne. Beben od piast odkręcam imbusem, tak? Gwint jest "odwrotny" (odkręcam zgodnie z ruchem wskazówek zegara) czy normalny?
A rozbiórka bębna? Tym kluczem z dwoma zębami? odkręcam normalnie czy na odwrót?

#11
No i lipa. Po rozebraniu bębenka okazało się, że smar zamienił się w smołę, a bieżnie łożysk są wyrobione (te zewnętrzne na trzpieniu i zakrętce - w korpusie bębenka wszystko OK). Niektóre kulki okazały się wyrypane... Wyczyściłem wszystko, wyjąłem cieńszą podkładkę i nawaliłem smaru Shimano Grease. Skontrowałem to z czuciem - jest ciszej, luz trochę mniejszy - ale mocniejsze dokręcenie powodowało już blokowanie i przeskakiwanie.

W wolnej chwili obczaję bebechy w XT M756 - może uda się sam trzpień z zakrętką i kulkami przeszczepić.

#15
1/4 cala to nie do wnętrza bębenka, tylko do łożyskowania osi.
Do bębenka ostatnio kupowałem te (1/8cala):
http://allegro.pl/kulki-rowerowe-do-wol ... 47914.html
Ciężko mi powiedzieć jak z trwałością, ale po ich zamontowaniu bębenek odżył.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#18
Najpierw poskładaj wszystko na nowych kulkach i zobacz, jak będzie śmigało. Weź co najwyżej jakiś drobny wodny papier ścierny ok. 800 - 1000 i przejedź delikatnie miejsca najbardziej zniszczone. Wcześniej wymocz wszystko w jakimś rozpuszczalniku, żeby ta smoła nie została. Zdemontuj tylko uszczelki.
U mnie było tak, że jedne kulki były mniejsze, inne większe (różnica w uszczelnieniach dolnej i górnej bieżni - górne kulki szybciej się zużyły). Zapodanie nowych kulek o jednakowej wielkości rozwiązało problem pomimo stanu bieżni dalekiego od ideału. A powiem tylko, że u mnie bieżnie od zewnętrznej strony bębenka były aluminiowe.

Jeśli sama wymiana kulek nie pomoże, to zostaje dremel i polerka. Ale to już ostateczność, bo możesz więcej szkody zrobić niż pożytku.

I pamiętaj - bieżna zewnętrzna musi być zawsze dokręcona z pełną siłą.
Pisałeś, że po wyjęciu podkładki wsio jest ok, ale jak mocniej dokręcisz to się blokuje. Nie może tak być - ma być dokręcone na maks i wtedy nie może się nic blokować. Jeśli zostawisz nie do końaca dokręcone, to dokręci się po jakimś czasie samo - a za mocno ciśnięte kulki rozwalą Ci do końca bieżnie.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#19
Istnieje jeszcze jakiś smar, który używa się do regeneracji takich bieżni. Ładnie wyrównuje powierzchnię bieżni podczas użytkowania podobno. Smaruje się tym, składa wszystko i jeździ parę tygodni/miesięcy. Ktoś kiedyś nawet ratował tym powżerane miski XTR-a te główne od osi, wynalazek nie jest nowością, więc raczej sprawdzony.

#20
Ten smar Billstein się nazywa. Co do dremlowania to osobiście podjąłbym się tego tylko mając kamień o średnicy kulki (1/8") żeby promienia nie zgubić. Mam w szosie stery Ritcheya z totalnie zeżartymi bieżniami, wrzuciłem nowe kulki i jakoś działa, z tego się nie strzela w końcu.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek
cron