Na pewno pojawią się tu wypowiedzi w kontekście imbusa nr 5 i płaskiej dychy (liczę na to), ja jednak prosiłbym także na wyjaśnienie innej kwestii
A mianowicie chodzi o poruszoną przez Piotra (w temacie wieszaków) regulację hamulców w miarę zużywania się okładzin przez wysunięcie klocków zamiast naciągania linki Macie dobry sposób aby zrobić to nie zmieniając położenia ułożonego już klocka względem obręczy?
#2
Po prosty wysuwasz go odrobine dalej.
Najważniejsze jest pierwsze ustawienie klocka, prostopadle do obręczy.
Jeśli będziesz linke skracał, zmienisz kąt hamulca i będziesz bardziej rozpychał piwoty w widelcu/ramie..
Typowy przykałd z innej beczki, hamulce hudrauliczne,ustawiamy raz, a płyn za nas robi - przybliża klocki w trakcie ścierania się, klocki utrzymiją się w tej samej odległości od obreczy.
Inna sprawa znowu z v-breakami, tutaj skracamy niestety linke bo klocek jest zamontowany w stałej pozycji, ale znowuż ta konstrukcja bardziej kwadrat/prostokąt przypomina.
Najważniejsze jest pierwsze ustawienie klocka, prostopadle do obręczy.
Jeśli będziesz linke skracał, zmienisz kąt hamulca i będziesz bardziej rozpychał piwoty w widelcu/ramie..
Typowy przykałd z innej beczki, hamulce hudrauliczne,ustawiamy raz, a płyn za nas robi - przybliża klocki w trakcie ścierania się, klocki utrzymiją się w tej samej odległości od obreczy.
Inna sprawa znowu z v-breakami, tutaj skracamy niestety linke bo klocek jest zamontowany w stałej pozycji, ale znowuż ta konstrukcja bardziej kwadrat/prostokąt przypomina.
Re: Ustawianie klocków w canti
#3Oczkowej, płaskie to ostateczność.skolioza pisze:płaskiej dychy
Ja ustawiałem tak jak Piotr, cały klocek od nowa.
KOOL STOP DYLEMAT
#4założenie każdych klocków asymetrycznych z tyłu jest oczywiste Z przodu jednak w przypadku Kool Stopa miałem dylemat
Z jednej strony konstrukcja (kształt "lamelek" i ząbek z tyłu klocka pozwalający go prawidłowo ustawić) sugerują aby ustawić dłuższą częścią za piwotami Wtedy większa część klocka dociskana jest poprzez ruch koła
Z drugiej przy takim ustawieniu wyjęcie koła to jest kłopot - klocki zapierają się o booster i wypada spuścić powietrze
Pewnie dylematu by nie było, gdyby nie to że widziałem u ludzi te klocki ustawione tak jak Shimano sugerowało dla długich M system (z przodu dłuższym do przodu) - tylko jak to sensownie zrobić z tym "ząbkiem"....
Wasze sugestie w temacie?
Z jednej strony konstrukcja (kształt "lamelek" i ząbek z tyłu klocka pozwalający go prawidłowo ustawić) sugerują aby ustawić dłuższą częścią za piwotami Wtedy większa część klocka dociskana jest poprzez ruch koła
Z drugiej przy takim ustawieniu wyjęcie koła to jest kłopot - klocki zapierają się o booster i wypada spuścić powietrze
Pewnie dylematu by nie było, gdyby nie to że widziałem u ludzi te klocki ustawione tak jak Shimano sugerowało dla długich M system (z przodu dłuższym do przodu) - tylko jak to sensownie zrobić z tym "ząbkiem"....
Wasze sugestie w temacie?
#6
Na każdym klocku powinna być strzałka w którym kierunku ustawiamy klocki.
Ząbek powinien być z tyłu ze wzgkledu na to iż jest to specjalnie zrobione aby automatycznie ustawić klocek w stosunku do obręczy - klocki do canti ustawiamy nie równolegle do obreczy - i w tym pomaga własnie ten ząbek.
Co do wyjmowania koła, no cóż, ja spotkałem sie że są klocki Koll Stopa symetryczne i montuje sieje własnie jako przednie ( albo one są krótsze , jakostak widziałem )
Ząbek powinien być z tyłu ze wzgkledu na to iż jest to specjalnie zrobione aby automatycznie ustawić klocek w stosunku do obręczy - klocki do canti ustawiamy nie równolegle do obreczy - i w tym pomaga własnie ten ząbek.
Co do wyjmowania koła, no cóż, ja spotkałem sie że są klocki Koll Stopa symetryczne i montuje sieje własnie jako przednie ( albo one są krótsze , jakostak widziałem )
#7
No właśnie tak zamontowałem jak strzałka i żeby ząbek był z tyłu.... Może nie będę musiał koła wyjmować za prędko A jak mnie będzie wkurzać to upitolę ząbek [jonder za dowcip +10 punktów ] albo sam się zetrze i przełożę
#8
w singlu mam takie klocki (tylko że v-ki) mają przejechane ok 600 km i ząbek dalej się trzyma (choć jest lekko "stępiony")
a tak na marginesie gdzie można dorwać Kool Stopy do canti??
a tak na marginesie gdzie można dorwać Kool Stopy do canti??
#9
W sklepie to widziałem u Miska na Długiej - 60zł para
ja poluję na aukcjach - można czasem kupić kanty wyposażone w takie klocki (nierzadko nowe)
ja poluję na aukcjach - można czasem kupić kanty wyposażone w takie klocki (nierzadko nowe)
#12
Zapomnijcie o klockach Kool Stopa, nie dosć że brak ich już , to ceny u Miśka są abstrakcyjne, do niego nic nie mam , ale ogólnie cena oscyluje ok 75-79 zł za pare, więc lepiej kupić rower z wystawki na same klocki, a reszte opylić , albo na złom oddać i kasa zostanie.
Proponuje zakładać Saccony, Tektro , wybierając wersje miękkie, także dzisiejszy dzień powalił mnie ze śmiechu na cenie klocków, po prostu hahahahahahahaha.
Proponuje zakładać Saccony, Tektro , wybierając wersje miękkie, także dzisiejszy dzień powalił mnie ze śmiechu na cenie klocków, po prostu hahahahahahahaha.
#13
NIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, ważniejsze rowerki już wyposażyłem i zrobiłem mały zapasikPiotr pisze:Zapomnijcie o klockach Kool Stopa
#14
Nie no weż , ale usmiałem siez kumplem z innego serwisu na temat cen, zdeka paranoja, zreszta jak rowerek ma być rzadko używany jakiś pokazowy to jeszcze ujdzie, ale do codziennego tyrania to daje v-breaki i nie będę się kultował za wszelką cene.
Była jeszcze firma AZTEC co robiła super klocki, ale to już historia.
Była jeszcze firma AZTEC co robiła super klocki, ale to już historia.
#15
Każdemu wedle gustu - ja tam lubię jeździć na canti, a i hamulec lubię mieć dobryPiotr pisze:Nie no weż , ale usmiałem siez kumplem z innego serwisu na temat cen, zdeka paranoja, zreszta jak rowerek ma być rzadko używany jakiś pokazowy to jeszcze ujdzie, ale do codziennego tyrania to daje v-breaki i nie będę się kultował za wszelką cene.
#16
Czołem.
Ostatnio przeglądałem moje stare materiały drukowane, które gromadziłem kiedy zaczynałem jeździć (1997 na poważnie ;). Przypomniałem sobie świetnie tłumaczenie doskonałego wykładu mojego idola - Keitha Bontragera (jeśli ktoś ma na sprzedaż jego stalową ramę - biorę za każdą cenę ;) On tam opisuje, jak powinny być ustawione Canti - zrobiłem wg jego zaleceń - wszystko to co pisze, to prawda, choć jego osobiste ustawienie ze zdjęć jest w mojej ocenie przesadzone. Tak czy owak - to garść wiedzy, którą warto posiąść, potwierdzona wyliczeniami matematycznymi. Już miałem to skanować i załączać na jakimś chomiku, ale w googlach udało mi się to znaleźć. Ta strona działa w niezmienionej formie od końca lat 90-tych!. Wielkie pozdrowienia dla Twórcy. Niewiele jest tak rzeczowych stron. Link do wykładu poniżej. I ważna sprawa (w szczególności do Piotra) - w wykładzie wskazane są skutki złego wykonania instrukcji. Wszystko robicie na własną odpowiedzialność ;)
http://www.videa.com.pl/bigfoot/bikerider/v-ub_all.htm
A tutaj matematyczne podstawy:
http://www.videa.com.pl/bigfoot/bikerider/kristian1.htm
Ostatnio przeglądałem moje stare materiały drukowane, które gromadziłem kiedy zaczynałem jeździć (1997 na poważnie ;). Przypomniałem sobie świetnie tłumaczenie doskonałego wykładu mojego idola - Keitha Bontragera (jeśli ktoś ma na sprzedaż jego stalową ramę - biorę za każdą cenę ;) On tam opisuje, jak powinny być ustawione Canti - zrobiłem wg jego zaleceń - wszystko to co pisze, to prawda, choć jego osobiste ustawienie ze zdjęć jest w mojej ocenie przesadzone. Tak czy owak - to garść wiedzy, którą warto posiąść, potwierdzona wyliczeniami matematycznymi. Już miałem to skanować i załączać na jakimś chomiku, ale w googlach udało mi się to znaleźć. Ta strona działa w niezmienionej formie od końca lat 90-tych!. Wielkie pozdrowienia dla Twórcy. Niewiele jest tak rzeczowych stron. Link do wykładu poniżej. I ważna sprawa (w szczególności do Piotra) - w wykładzie wskazane są skutki złego wykonania instrukcji. Wszystko robicie na własną odpowiedzialność ;)
http://www.videa.com.pl/bigfoot/bikerider/v-ub_all.htm
A tutaj matematyczne podstawy:
http://www.videa.com.pl/bigfoot/bikerider/kristian1.htm
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
#17
Hmn, a jak Ci się hamuje w śniegu, tzn, jak butami hamujesz z góryskolioza pisze:Każdemu wedle gustu - ja tam lubię jeździć na canti, a i hamulec lubię mieć dobryPiotr pisze:Nie no weż , ale usmiałem siez kumplem z innego serwisu na temat cen, zdeka paranoja, zreszta jak rowerek ma być rzadko używany jakiś pokazowy to jeszcze ujdzie, ale do codziennego tyrania to daje v-breaki i nie będę się kultował za wszelką cene.
bo ja na zime to na tarczach tylko ostatnio, nawet V-breaki nie dawały rady.
#18
A może faktycznie warto przeczytać ten wykład Keitha Bontragera, bo raczej średnio wygląda retrobike z tarczami (no chyba, że Sachs Power Stop). ;)
A poważnie - kiedyś nie było tarczówek w ogóle, a V-brake były droższe niż dziś niejeden nowy rower - jakoś udawało mi się śmigać całą zimę na Canti. I nigdy butami nie szurałem - szkoda było je wyciągać z nosków ;)
Kiepsko wyregulowane tarcze będą gorsze nawet w śniegu od dobrze (wg przytoczonej instrukcji Keitha) wyregulowanych Canti.
A poważnie - kiedyś nie było tarczówek w ogóle, a V-brake były droższe niż dziś niejeden nowy rower - jakoś udawało mi się śmigać całą zimę na Canti. I nigdy butami nie szurałem - szkoda było je wyciągać z nosków ;)
Kiepsko wyregulowane tarcze będą gorsze nawet w śniegu od dobrze (wg przytoczonej instrukcji Keitha) wyregulowanych Canti.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
#19
No to ja powiem tak: kiepsko wyregulowane hamulce zawsze będą kiepskie, choćby działały nawet na zasadzie działa elektronowego wspomaganego magicznym światłem z planety krypton.
Dwa: w swoich rozlicznych bojach z canti próbowałem ustawienia takiego, jak radzi prof. Bontrager (czyli linka dość nisko, i szeroko rozwarte ramiona, nawet hample były te same, czyli czarne STX), i nie hamowało mi się dobrze tylnim. Przednim, zgoda, było OK. Prawdopodobnie dlatego, że miałem dość wiotką ramę, i szeroko rozstawione ramiona, jak każe fizyka, ze znacznie większą siłą rozginały widełki. Więc, pamiętajcie o tym.
Zmodyfikowałem nieco ten układ, chowając nieco klocki, i podwyższając punkt skrzyżowania linki hamulcowej z wieszakiem, ale wciąż zachowując zasadę, że zaciśnięte na obręczy ramiona są tak, by wieszak tworzył kąt prosty. Nawet ekierką to sprawdzam I jest znacznie, znacznie lepiej.
Aha, Piotr, i owszem, nawet w śniegu daje się tym hamować, zresztą teraz nawet mam w swoim roboczym gt tak z tyłu ustawione, i robię codziennie 20 km do roboty, i to po wszystkich cudach zimy, z lodem pod śniegiem takoż. I jest świetnie – bo hamulce mają super modulację, czuję się na nich znacznie pewniej, niż na rowerze z v-kami.
Tak świetnie, że kupiłem sobie jeszcze jedną parę czarnych lx-ów, bo jednak przy moim zamiłowaniu do błota, to nie uszczelniany STX nie daje rady...
Dwa: w swoich rozlicznych bojach z canti próbowałem ustawienia takiego, jak radzi prof. Bontrager (czyli linka dość nisko, i szeroko rozwarte ramiona, nawet hample były te same, czyli czarne STX), i nie hamowało mi się dobrze tylnim. Przednim, zgoda, było OK. Prawdopodobnie dlatego, że miałem dość wiotką ramę, i szeroko rozstawione ramiona, jak każe fizyka, ze znacznie większą siłą rozginały widełki. Więc, pamiętajcie o tym.
Zmodyfikowałem nieco ten układ, chowając nieco klocki, i podwyższając punkt skrzyżowania linki hamulcowej z wieszakiem, ale wciąż zachowując zasadę, że zaciśnięte na obręczy ramiona są tak, by wieszak tworzył kąt prosty. Nawet ekierką to sprawdzam I jest znacznie, znacznie lepiej.
Aha, Piotr, i owszem, nawet w śniegu daje się tym hamować, zresztą teraz nawet mam w swoim roboczym gt tak z tyłu ustawione, i robię codziennie 20 km do roboty, i to po wszystkich cudach zimy, z lodem pod śniegiem takoż. I jest świetnie – bo hamulce mają super modulację, czuję się na nich znacznie pewniej, niż na rowerze z v-kami.
Tak świetnie, że kupiłem sobie jeszcze jedną parę czarnych lx-ów, bo jednak przy moim zamiłowaniu do błota, to nie uszczelniany STX nie daje rady...
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
#20
To mamy takie same doświadczenia - u mnie ustawienie dokładnie takie samo jak na zdjęciach w artykule też się nie sprawdziło i dokonałem takiej samej modyfikacji. Zresztą - jeśli się już zna podstawowe zasady, to znacznie łatwiej dojść do optimum metodą prób i błędów.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
#21
no niestety trzeba znaleźć złoty środek... miękka nie musi być rama, wystarczą klocki, do tego długa tylna linka i już klamka robi się gumowa Dla mnie to sygnał aby podnieść wieszak - jeśli mam pewność że klocki ustawione są OK to ich nie ruszam Jednym słowem - za niski wieszak też dobry nie jest (gumowa klamka, mniejszy ruch dźwigni przez co klocki mogą za mało dystansować się od obręczy)
A canti mam w podstawowym rowerze do tyrania - działają na co dzień, działają w lesie... a jak przymarzną to po 2 obrotach koła zaczynają i tak robić swoje (mam najtańsze klocki - gdyby mi nie było szkoda kool-stopów to pewnie nie miałbym i z tym kłopotów)
A canti mam w podstawowym rowerze do tyrania - działają na co dzień, działają w lesie... a jak przymarzną to po 2 obrotach koła zaczynają i tak robić swoje (mam najtańsze klocki - gdyby mi nie było szkoda kool-stopów to pewnie nie miałbym i z tym kłopotów)
#22
Dotarł do mnie fajny patent, szczególnie przydatny do ustawiania klocków w kantach - gdzie brakuje trzeciej ręki. Mnie to kosztowało 35zł - oficjalna cena jest wg mnie za wysoka:
http://www.bikestacja.pl/pl/przyrzad-do ... -8870.html
Dziś to sobie obejrzałem i ścianka ma jedną stronę grubszą, a drugą cieńszą - można więc ustawiać klocki jak Bóg przykazał - czyli przód około 1mm bliżej obręczy niż tył.
Fajna rzecz ogólnie.
http://www.bikestacja.pl/pl/przyrzad-do ... -8870.html
Dziś to sobie obejrzałem i ścianka ma jedną stronę grubszą, a drugą cieńszą - można więc ustawiać klocki jak Bóg przykazał - czyli przód około 1mm bliżej obręczy niż tył.
Fajna rzecz ogólnie.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
#23
Robiłem to na dwie jednogroszówki, więc znacznie taniej
A tak serio, to nabyłem za 9 zł takie druciane trzymadło do ustawiania szosówek od jasia, i kombinuję, by je przerobić właśnie na coś takiego, ino by jeszcze dociskało szczęki do obręczy.
Plan pewien już mam.
A tak serio, to nabyłem za 9 zł takie druciane trzymadło do ustawiania szosówek od jasia, i kombinuję, by je przerobić właśnie na coś takiego, ino by jeszcze dociskało szczęki do obręczy.
Plan pewien już mam.
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
#24
Powiem Ci, że to urządzonko jest na prawdę fajnie pomyślane.
Od góry po wewnętrznej stronie ma ranty zaczepiające się o obręcz - więc samo z siebie się nie zsunie.
Po zewnętrznej stronie ma ranty nad i pod klockiem - nie można więc ustawić klocka ani za nisko, ani za wysoko. No i jeszcze oczywiście ten 1mm różnicy odległości robi za nas robotę.
Od góry po wewnętrznej stronie ma ranty zaczepiające się o obręcz - więc samo z siebie się nie zsunie.
Po zewnętrznej stronie ma ranty nad i pod klockiem - nie można więc ustawić klocka ani za nisko, ani za wysoko. No i jeszcze oczywiście ten 1mm różnicy odległości robi za nas robotę.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
#25
No właśnie ten milimetr robiłem jednogroszówkami, a resztę - dodatkowymi rękami, które mi wtedy cudownie - jak u Brahmy - rosną.
Mój mod Tego pomysłu polega jeszcze na tym, by do tej V dorobić sprężynujące dociskanie szczęk. Najpierw zaciskasz to V na obręczy, a każde z dwu ramion tego V ma na sobie sprężynujący u-uchwyt z blachy, który dociska do siebie klocek. W efekcie klocki same się trzymają we właściwym położeniu na obręczy, a jedyne co musisz zrobić, to wybalansować na nich ramiona.
Jak się ociepli, to pokombinuję, i zdam fotorelację.
Mój mod Tego pomysłu polega jeszcze na tym, by do tej V dorobić sprężynujące dociskanie szczęk. Najpierw zaciskasz to V na obręczy, a każde z dwu ramion tego V ma na sobie sprężynujący u-uchwyt z blachy, który dociska do siebie klocek. W efekcie klocki same się trzymają we właściwym położeniu na obręczy, a jedyne co musisz zrobić, to wybalansować na nich ramiona.
Jak się ociepli, to pokombinuję, i zdam fotorelację.
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/