Blaty korby mocowane na pięć śrub - dlaczego zrezygnowano z

#1
tego rozwiązania na rzecz czterech śrub ?

Może inaczej - dlaczego Shimano w MTB zrezygnowało, bo widzę że w szosowych nadal to jest stosowane.

Jak wygląda z innymi producentami ?

Czego szukać jako zamiennik ?

Obecnie zamontowana jest korba FC-MC16 175mm z zębatkami 42/34/24 z dopiskiem IG Chain Only.
Jest to część która wymaga pilnej wymiany. Największa zębatka straciła kilka zębów oraz lekko bije.
Jestem skłonny zastosować oryginalne rozwiązanie tylko nie wiem czym się kierować, skazany jestem chyba na jakieś używki z aukcji.
Wczoraj się skończyła http://allegro.pl/show_item.php?item=1317477556
Z aktualnie trwających
http://allegro.pl/show_item.php?item=1325496969
http://allegro.pl/show_item.php?item=1331009367
Ostatnio zmieniony 2010-11-25, 19:29 przez Ragnarok, łącznie zmieniany 1 raz.

#2
FC-MC16 ma zintegrowane wszystkie trzy zębatki mocowane jednym zestawem śrub do pająka. Rozkręć ją i zobaczysz, że nie można w nich wymienić tylko jednej zębatki. Poza tym rozstaw jest zupełnie inny niż korb w aukcjach, które podałeś (swoją drogą - jakiś chochlik wyciął Ci część inków).

Tak więc pozostaje Ci zmiana korb, bo nie słyszałem, żeby można było gdzieś dostać tarcze do tego co masz. Ale zawsze możesz zadzwonić do Pawlaka.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#3
Tak jak napisał Skolioza, system 5 śrub zastosowany w alivio nie ma nic wspólnego z standardami, bo jest kompatybilny tylko sam ze sobą. W sumie, to mogli sobie te śruby olać, i przynitować od razu te zespawane zębaty do pająka.
Ale powiem Ci jeszcze jedno: fajnie się na tych blachach jeździ. Ja zajeździłem już dwie takie korby – tylko szare alivio, bodajże mc12.
Aukcje, które wklejasz, to pewnie stx rc. To są fajne korby, uwielbiam je, ale pamiętaj, że też są w pewnym sensie niestandardowe. Duży i średni blaty są co prawda w systemie 94 mm/ 5 śrub (zwanym microdrive), ale najmniejsza – już nie. Było to już objaśniane na tym forum, poszukaj.

Aha, i jak będziesz wybierał korby, to zwróć uwagę, jaka jest polecana do nich długość suportu. Ma to znaczenie przy starszych korbach (czyli z początku lat 90.), które lubiły mieć długą oś.
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#4
Jakiś czas temu na allegro ktoś wystawiał chyba z 40 sztuk właśnie tych zintegrowanych zębatek do korb Alivio.Nie podawałem tego w obserwowanych aukcjach bo jakoś mało ważne mi się wydawało.Było w dobrej cenie chyba a ilość porażała.
Lodzermensch

#5
Takie tracze były też w "szarych" Alivio (ze śrubami w ramionach pająka) - tak jak pisała Aldek, ale także w rozkręcanych Acera X, nierozkręcanych Acera X i chyba w starych Altusach. W tych dwóch ostatnich tarcze są zanitowane, ale nity można rozwiercić i zdjąć zintegrowany system zębatek.

Ale to już chyba lepiej szukać "standardowych" korb niż czatować na takie.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#6
Ja zapytam tak - co chcesz osiągnąć?
a) wierność oryginałowi - pozostaje szukanie jedynie korb jakie masz obecnie, żadnych innych
b) wierność epoce - większa dowolność i możliwość upgreadu Zakres jaki ja przyjmuję to +/- 1, max lata Ma to o tle sens, że gdyby wszyscy trzymali się oryginału, to wielu tuningowych cacuszek w życiu byśmy na oczy nie zobaczyli....
c) jakkolwiek byleby jeździło - to jedyna opcja przy której jest sens rozważać korby które sprzedawałem (z pierwszego linka) działać będą, ale to ani nie ten czas, ani nie ten zakres przełożeń No i jeszcze trzeba by wymienić oś o czym wspominał Aldek

A nawiązując do tematu - czemu zrezygnowano z 5 śrub? nie wiem... waga? nic innego mi do głowy nie przychodzi! 5 śrub teoretycznie jest sztywniejsze (mniejsze odległości między śrubami), ma możliwość zastosowania bardziej zróżnicowanych zębatek przy doborze indywidualnym (4 śruby np nie przyjmą koronki 20, 29 bo rozstaw jest zbyt duży), w razie zgubienia którejś ze śrub korba dalej trzyma fason (na 3 śrubkach to już bym jechał jak z jajkiem)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#7
Dlaczego ??
Bardzo proste, w korbach-blatach Mtb średnica blatów jest tak mała ze wystarczają 4 śruby aby zachować sztywność boczną blatów , oczywiscie dobrych blatów nie puszek :lol: jakiś tam.
W szosie jest 5 bo blat ma sporą średnice i dajac 4 śruby prawdopodobieństwo wygięcia blatu na odcinku między śrubami byłoby większe.
Waga - to niewielka różnica , choć raczej korby w pózniejszym studium zyskały na sztywności - puste ramiona i waga

Jesli system zszedł by poniżej 40 z najwiekszej koronki to wystarczz 3 śruby system 386 Mtb http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... ut=product
Tyle że model afterburner ma bardzo szeroki blat aby zapewnić sztywność boczną
www.velotech.pl

#9
Linki do aukcji poprawiłem. Nie wiem co się stało, że nie były poprawne :-/
corrado1111 pisze:Jakiś czas temu na allegro ktoś wystawiał chyba z 40 sztuk właśnie tych zintegrowanych zębatek do korb Alivio.Nie podawałem tego w obserwowanych aukcjach bo jakoś mało ważne mi się wydawało.Było w dobrej cenie chyba a ilość porażała.
Masz to na myśli ? -> http://allegro.pl/komplet-zebatki-shima ... 16668.html

skolioza,
a) wierność oryginałowi - nie wiem jaki był oryginał więc choćby z tego powodu tymczasowo odpada.
b) wierność epoce - to już szybciej bo przecież wiele osób wymienia na najnowszy/najlepszy sprzęt jeszcze w sklepie.
c) jakkolwiek byleby jeździło - na dzisiaj na pewno ta opcja wygrywa bo to rower do jazdy innego nie posiadam :)

Więc ustalmy - kupie coś bo jeździć muszę, ale w grę wchodzi też zakup czegoś bliskiego oryginałowi a wtedy będę mógł się bawić w odbudowe. Tylko musicie 8-) mi pomóc i podpowiedzieć lub wskazać czego szukać.

Bo niestety zawiłość tematu napędu jest w chwili obecnej nie do przeskoczenia dla mnie. Mam na myśli obecne rozwiązania, a wstecz to jeszcze trudniejsze :roll:
Giant Terrago - rocznik chyba 1998. Interesuje mnie technika i sama radość jazdy.

#10
to nie takie zębatki jakich potrzebujesz niestety... te są do współczesnej, w pełni rozbieralnej 4-ro ramiennej korby
Co do tego czego szukać - znalazłem Twoj rower w katalogu Jest to istotnie wersja 98 Specyfikacja jest lakoniczna, ale i ona daje pewne wytyczne: napęd: Sh Alivio/Deore LX, manetki Sh STX RC, KOrba Sh Alivio
Jak więc widzisz rozrzut jest spory, bo sięga 4 grup osprzętu Możesz zatem celować w Aivio, STX, STX RC, Deore LX bez obawy ze coś będzie sie znacząco wyróżniać Osobiście polecałbym poszukanie z tej czwórki korb Deore LX o symbolu M563 Jako jedyne z nich mają standardowy dla układu 5 ramiennego system mocowania koronek, a same koronki są w miarę dostpne jeśli zaszłaby potrzeba wymiany
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#11
Była ta korba na dniach za cenę około 200zł więc i tak nie była dla mnie :-?
Może przyuważę coś na licytacji wtedy zawalczę, dzięki.
Informacja o dostępie do koronek jest interesująca tylko czy ściągnę instrukcję do tej korby bo z krótkiego doświadczenia widzę że te starsze nie są łatwe do znalezienia. Może źle szukam, ale do tej swojej też nie mogłem znaleźć dopiero mi podesłano.

Zapewne rower nie posiadał amortyzacji i hydraulicznych hampli ? Pytanie retoryczne.
Giant Terrago - rocznik chyba 1998. Interesuje mnie technika i sama radość jazdy.

#13
Terrago w 1998 miał plastikowe czarne HS11. Ogólnie ok, ale klamki długaśne na 4 palce i średnia tłoczków większa niż w hs33.

Giant w latach 1997-1999 lubował się w osprzętach Sram i korbach Sugino lub czteroramiennych zintegrowanych Shimano. Do tego w 1998r. montował głównie amory RST.

Jeśli chciałbyś w miarę podejść do tematu w miarę "oryginalnie", to polecałbym na dłuższą metę polowanie na komplet manetek i tylnej przerzutki Sram 7.0 (szare, bez systemu DiRT)i do tego korby Sugino Impel. Jak dla mnie czteroramienne zintegrowane korby Shimano XT/LX 97/98 się u Ciebie nie sprawdzą. Są piękne, ale dość drogie i niepraktyczne - bardzo ciężko zdobyć do nich dużą zębatkę na wymianę, trzymająca pozostałe tarcze.

A do tego amor RST Mozo PRO, ewentualnie późniejsza Delta TL. Tanie i trwałe widelce.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#14
Piotr pisze:Dlaczego ??
Bardzo proste, w korbach-blatach Mtb średnica blatów jest tak mała ze wystarczają 4 śruby aby zachować sztywność boczną blatów , oczywiscie dobrych blatów nie puszek :lol: jakiś tam.
W szosie jest 5 bo blat ma sporą średnice i dajac 4 śruby prawdopodobieństwo wygięcia blatu na odcinku między śrubami byłoby większe.
Waga - to niewielka różnica , choć raczej korby w pózniejszym studium zyskały na sztywności - puste ramiona i waga

Zgadzam się z kolegą i dodam jeszcze, że cztery ramiona to prostszy proces produkcyjna, a tym samym mniejszy koszt produkcji dla producenta - o 20 % mniej śrub, mniej wiercenia, mniej gwintowania i obrabiania...
Ostatnio zmieniony 2010-11-26, 13:31 przez Jaś Kołodziej, łącznie zmieniany 2 razy.

#16
skolioza pisze:PS co to znaczy instrukcji do korb?
No tak nazywam dokumentacje gdzie jest informacja jakie zębatki są użyte - oznaczenia kodem producenta. Coś mieszam ?

Sugino Impel też były, sprzedawał je ten sam gość co FC-M563 które wymieniał skolioza Ogólnie ma ciekawe aukcje i dobre dojście do takich szpargałów :)
Giant Terrago - rocznik chyba 1998. Interesuje mnie technika i sama radość jazdy.