#151
brawo Panowie - odpowiedź o którą chodziło to hamulce i pedały Elastomer w nich owszem uginał się, ale nie pełnił roli amortyzującej - stąd taka konstrukcja pytania Foto - swojego nie mam niestety, pogrzebię i jak znajdę w sieci albo archiwalnej prasie to oczywiście wkleję
BTW - mając na uwadze wrazliwość elastomeru na temperaturę zastanawialiście się jak te części działały zimą? hamulce twarde jak skała, noga przyspawana do pedału.... choć może się mylę - nie używałem jednego ani drugiego
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#153
A tak na chłopski rozum, to może mi ktoś wytłumaczyć sens montowania elastomera w hamulcu?
Jak rozumiem, jest to medium tłumiące, czyli pochłaniające energię. No to teraz mi łaskawie, drodzy retroguru wytłumaczcie, jaki jest sens pochłaniania energii, którą generują moje palce naciskające na klamkę hamulca? Zwykły gumowy pontonik by tu wystarczył przecież, a i na temperature nie byłoby to takie wrażliwe...
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#155
Może nie retroguru ale odpiszę choć nie wyjaśnię ;-)
sam nie wiem czemu akurat elastomer a nie guma - może większa ściśliwość i podatność na odkształcenia?

w każdym razie energii Twoich palców Aldku nie tłumi! naciskając klamkę pokonujesz opór jak w przypadku zwykłej sprężyny, tłumienie (jeśli w ogóle zauważalne przy takim "skoku") następuje gdy klamkę puścisz - ramiona w teorii powinny wracać wolniej (jak przy lekko przytartym pancerzu ;-)) Choć myślę że nie o to tłumienie tu głównie chodziło....

Punku - masz jakiś opis z uzasadnieniem może do tych hebli? ja postaram się poszukać takowego do pedałków
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#156
Skoliozo, czytaj proszę ze zrozumieniem.
Pisałem "jaki jest sens pochłaniania energii, którą generują moje palce naciskające na klamkę hamulca?"
No właśnie. Takie elastomerowe hamulce będą mułowato wracać do pozycji wyjściowej. Owszem, można skład tego MCU pewnie tak dobrać, by tłumienia nie było. Ale wtedy wyjdzie nam zwykły krążek gumowy. Ergo: marketing po prostu, bo elastomer lepiej brzmi.
W SPD-ach to w ogóle może być fajnie, bo tam, jak rozumiem, ma znaczenie szybkość wypięcia. Energia do tego wypięcia (poprawcie mnie, jeśli się mylę) pochodzi ze sprężyn, które napinamy zakleszczając but. No a jak zamiast sprężyn wsadzimy tam elastomer, to będzie mułowato wypinać...
Czy się mylę?
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#157
Ale sprężyny czasem sieprzycinają i są mało odporne na błoto.
Należy pamiętać iż to były czasy poczatków pewnych wynalazków w MTB i każdy szukał coś co przyciągnie klientów, choćby nawet działało jakos tak a nie inaczej.
Podejrzewam ze szczęki odbijają dosyć szybko, przynajmniej tak dobry elastomer działa, jest bardzo sprężysty, a tutaj jeszcze ma kształt okrągły i na nim sie opiera.

Nie wszystko ma sens , ale czasem działa :mrgreen:

Poza tym ta firma robi tylko lajtowe elementy.
www.velotech.pl

#158
Aldku, nie zrozumieliśmy się - sory
Co do pedałów - z tego co pamiętam zasada jest podobna jak w hamulcach Przekręcając stopę w bok działasz siłą na "system", elastomer się ugina i puszcza blok Teoretyczne tłumienie/ spowolnienie ruchu jest tylko w fazie powrotu odciągniętej ruchem nogi blaszki do pierwotnej pozycji
Piotr pisze: Podejrzewam ze szczęki odbijają dosyć szybko, przynajmniej tak dobry elastomer działa, jest bardzo sprężysty,
czy aby na pewno? przecież podstawową zaletą elastomeru w stosunku do sprężyny (poza wagą) jest to że tłumi - czyli wolniej się rozpręża niż spręża Tak jak pisałem - przy hamulcach i wynikającym z ich pracy ugięciu owego elastomeru będzie to pewnie niezauważalne Ale nie generalizujmy - dobry elastomer zbyt szybko odbijać nie powinien
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#159
Głównym zadaniem elastomera nie jest tłumienie; jego zaletą jest wysoka sprężystość. To, że takowy tłumi moim zdaniem wbili nam do głowy producenci tanich a czasami droższych widelców z tym wynalazkiem. Stosowane w rowerach MCU miały niby w jakimś stopniu tłumić poprzez mikroskopijne pęcherzyki powietrza, co w katalogach ochrzczono mianem "tłumienia ciernego".
Mój jedyny widelec z elastomerem to Suntour MG ULR2, który posiadał tytanową sprężynę; 5 żółtych (najtwardszych MCU) i tłumik olejowy. Bez tłumika nie było tłumienia i elastomer nie poprawiał komfortu jazdy. Później zaczęto (szczególnie w Suntour-ach) stosować elastomerowe szaszłyki wetknięte do środka sprężyny. Może i MCU rozpręża się wolniej niż sprężyna, ale moim zdaniem tłumienie cierne=brak tłumienia.
Sądzę, że przy dodatniej temperaturze hamulec odbija poprawnie. Kłopoty zaczynają się przy mrozach-elastomer twardnieje i hamulec nie działa, co potwierdzają opinie użytkowników. Nie sądzę, żeby jego zastosowanie można było tłumaczyć wagą. W moich XTR-ach mam tytanowe sprężyny i idę o zakład, że wcale nie są dużo cięższe. Uważam, że Steinbach postawił poprostu na nutę indywidualizmu.
Niestety nie dysponuję żadnym pdf-em, który wyjaśniałby sensowność stosowania elastomeru w tych hamulcach.
Poniżej znajdziecie fotkę pedałów OnZa:
http://i383.photobucket.com/albums/oo27 ... V80740.jpg

#162
Było to troche dawno temu i sam sie zastanawiam po co to robili, czyżby wspomaganie przy zrzucaniu, chyba nie, przy wrzucaniu - jest sens bo łamał sie pantograf i chyba lzej było wrzucić bieg, ale nie miałem okazji tego sprawdzic fizycznie, choć mam takie przerzutki w pudłach.
www.velotech.pl

#164
Cisza.......
zatem rozwiązanie: lata 90-92, grupy Exage 300/400/500LX
Ruchome mocowanie miało zapobiegać dewastacji napędu przy klikaniu manetką bez kręcenia korbami Jednocześnie całość była tak skonstruowana że do pokonania oporu "zabezpieczenia" potrzeba było większej siły niż do pracy przerzutki, co uniemożliwiało (przynajmniej w teorii) jego wpływ na pracę w normalnych warunkach
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#166
Skoro moja teoria to wytłumacz czemu owo "wspomaganie" z zasady nie działa podczas normalnej pracy przerzutki...
weź z resztą do ręki przerzutkę i zobacz, że jeśli owo cudo miałoby dziłać w trakcie normalnej zmiany biegów to jedynie opóźniałoby pracę - linka ciągnęłaby ruchomy dzyndzel a przerzutka nie zmieniałaby położenia, bądź zmieniała z poślizgiem
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#169
Sam miałem taką przerzutkę, ale nie wiem jaka to była grupa.. może coś w rodzaju 400CX..?
Nazywaliśmy to preselekcją. Dało się wrzucić na postoju kilka biegów w górę ruszyć a naciągnięta dodatkowa sprężyna robiła całą robotę. Podczas normalnej jazdy działa jak każda inna.

#171
wentyl pisze:Sam miałem taką przerzutkę, ale nie wiem jaka to była grupa.. może coś w rodzaju 400CX..?
Nazywaliśmy to preselekcją. Dało się wrzucić na postoju kilka biegów w górę ruszyć a naciągnięta dodatkowa sprężyna robiła całą robotę. Podczas normalnej jazdy działa jak każda inna.
od razu widać człowieka który miał z tym do czynienia :-D dokładnie tak to miało działać i nawet działało ;-)
Piotr pisze:Może zapobiegało to uszkodzeniom przerzutki - może zamysł był taki ???
Piotrze, mniej więcej napisałem to w moim wyjaśnieniu (użyłem bardziej ogólnego sformułowania "dewastacja napędu" mając jeszcze na uwadze boczne wyginanie łańcucha) :-P
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#172
Moja zagadka, niespecjalnie trudna:
Po tym, jak Shimano w swoich pierwszych i zarazem flagowych V'brake XTR wprowadziło system pantografu, niektórzy producenci podążyli tym trendem wypuszczając hmulce z podobnym systemem. Proszę o wymienienie nazw tych firm (wszystkich i tak się nie doliczymy, ale wspomnimy przynajmniej część).
Dodam, że oprócz Shimano sam znam bez grzebania w katalogach 3 manufaktury, a pewnie było ich więcej, także przy okazji sam się czegoś nauczę :-)

#176
Piotr pisze:Chyba długo poczekasz :-D
Faktycznie co kiepsko idzie ze zgadywaniem.
Hamulce z pantografem robili m.in.:
Tektro (niestety nie pamiętam modelu; nie doszukałem się też zdjęć-dawno, dawno temu były na ich oficjalnej
stronie. Model był dość prosty; za pantograf robiła elastyczna blaszka. Może ktoś z forumowiczów pa-
mięta?)
Diatech model Vc767 (zainteresowanych zdjęciem odsyłam do bB nr 8/99 str. 57)
Hurricane http://www.doityourself.com/video/Overv ... s-67721328

Na koniec ciekawostka (mam nadzieję, że łapie się do "retro"). W katalogu z roku 2000 pantografowe są V-ki Sram 9.0. Jednak jest to komputerowa grafika a ja nigdy nie trafiłem na zdjęcie potwierdzające ich istnienie. Może ktoś pomoże?

#177
Punkxtr pisze: Tektro
:shock:
Punkxtr pisze:Diatech
mgliste przypuszczenia które potwierdziłeś
Punkxtr pisze:Hurricane
:shock:
no cóż biję się w piersi, kiepski jestem w te klocki Bardziej obstawiałem firemki-manufaktury typu Pedersen czy Grafton
Punkxtr pisze:Na koniec ciekawostka (mam nadzieję, że łapie się do "retro"). W katalogu z roku 2000 pantografowe są V-ki Sram 9.0. Jednak jest to komputerowa grafika a ja nigdy nie trafiłem na zdjęcie potwierdzające ich istnienie. Może ktoś pomoże?
dobre pytanie, bo z tego co pamiętam to w katalogu nie było to nawet zdjęcie, tylko coś jakby projekt, czy grafika jak to nazywasz Może zatem pozostało w fazie prototypu przy dalekosiężnych planach zakupowych Srama :?:

EDIT a w sumie tak jeszcze ciągnąc temat Tektro - to było dla mnie większe zaskoczenie niż Hurricane... nigdy tej firmy nie utożsamiałem z hi-endem czy topowymi rozwiązaniami (choć trzeba przyznać że na łeście można znaleźć na prawdę ładne rzeczy CNC z ich sygnaturą) Pamiętam nawet jak w 96 roku na wiosnę, kiedy Vki Shimano to był tylko XT I XTR czyli samo równoległe prowadzenie ktoś przyniósł takie "zwykłe" Tektro właśnie Obśmialiśmy to na 10 stronę, że przedłużone kanty, że prawdziwe V to tylko równoległobok jak w Magurach, że tajwańska namiastka itd itp Ale nam gały na wierzch wyszły jak kilka miechów później zaprezentowano BR-M600 dla LXa i STXa RC, i w dodatku okazało się że to większe i mniej awaryjne "siekiery" niż te jedyne słuszne :mrgreen:
ależ się człowiek karmił onegdaj nowinkami i ślepo wierzył w to co napisane....
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#178
Równoległe prowadzenie klocków to w zasadzie pantograf ruchomy, czy Tektro to miało tego nie wiem, czy blaszka sie do tego typu łapie, do dzisiaj Tektro czegoś takiego nie ma w ofercie.

Sram był tylko komputerowym projektem, w sprzedaży nie było, wiec chyba nie możemy zaliczyć rysunków.

Diacompe, to chyba najprawdopodobniej Mounty Special tak sądze, ale tego pierwszego nie mam zdjecia, jakby ktoś miły był i wkleił.
www.velotech.pl

#179
Kto zgadnie jakiej firmy jest ta srebrna rama oklejona na Sintesi?Ten pomarańczowy w tle to oryginalny X-Wing.Sorry za jakość ale to zdjęcie ze zdjęcia , miłośnik tej marki jest na forum.A tak BTW to był rower który najbardziej lubiłem w swoim dorobku.Linki http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a7c ... 19102.html , http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0d8 ... f032d.html , http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f46 ... f9cd0.html , http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/aff ... 1610a.html .
Lodzermensch
cron