Poniżej przedstawiam historię amortyzatora Judy - od wzlotu do upadku. Mając te informacje można zajrzeć do swojej Judyty i określić rok produkcji:
Pierwsza seria Judy (1995-96) z rozkręcaną podkową miała smarowanie stałym smarem i bardzo, proste uszczelki chroniące jedynie przed błotem i kurzem i do tego gumowe osłony w standardzie. System amortyzacji to kilka krótkich elastomerów (o różnej twardości) na każdą goleń. Tłumienie to plastikowy cartridge (zamknięty tłumik z możliwością wymiany uszczelek), który potrafił eksplodować w czasie jazdy i często ciekł. Cartridge ma regulowane tłumienie we wszystkich wersjach.
Druga seria (1997) miała smarowanie smarem stałym, ale uszczelki poprawiono. Golenie były wytwarzane początkowo tylko w wersji "niskiej" - krawędź kończyła się niewiele nad wysokością piwotów. Amortyzacja to jeden długi kawałek elastomera i krótka sprężyna. Tłumik poprawiono i zastąpiono plastikową obudowę aluminiową. Dolne golenie występują od teraz jako jeden odlew.
Trzecia seria (1998) - Sprężyna i cartridge, ale system smarowania ze stałego smaru zmieniono na olejowe – po kilka mililitrów oleju SAE15 na każdą goleń. Wytwarzano je wersji wysokiej - górna krawędź dolnych goleni znacznie powyżej piwotów) i opisanej wcześniej niskiej. System uszczelek niezmieniony zasadniczo w stosunku do 1997. Cartridge nieznacznie udoskonalony (np. wymiennik ciepła). Elastomer całkowicie wyeliminowano, za amortyzację odpowiadają sprężyny stalowe w obydwu goleniach. Mocowanie pod tarcze w większości egzemplarzy. Zmieniono położenie cartridge'a z lewej do prawej goleni (wpływ hamulca tarczowego).
Czwarta seria (1999) - wprowadzenie Hydracoil, czyli pełnej, otwartej kąpieli olejowej. Ten sam olej tłumi i smaruje. Uszczelki pozostały bez zmian. Wersje Sl oraz XL mają nadal cartridge, ale jest to wersja C3 z możliwością regulacji tłumienia dobicia i odbicia. Co ciekawe - niewiele osób z tego zdaje sobie sprawę - nawet w tym teście ( http://www.rower.com/testy-giant-mcm.asp ) piszą, że testowana Judy ma system Hydracoil, podczas gdy można nawet odczytać na goleni C3 Dual Adjust ;) Amortyzacja to sprężyna stalowa we wszystkich wersjach.
Piąta seria (2000) wprowadzenie AllTravel (wewnętrzna zmiana skoku) oraz uszczelek XXX, bo poprzednie uszczelki nie zapewniały wystarczającego smarowania górnych goleni. Zmieniono gumę uszczelek na bardziej miękką, bardziej przylegającą do goleni, ale nie zmieniono jej kształtu.
Szósta seria (2001- 2003 - w 2003 już praktycznie nie było jej na rynku i nastąpiła krótka przerwa w sprzedaży Judy) - Zmiana dolnych goleni. Dodawano dodatkową uszczelkę olejową do niektórych egzemplarzy, ale nie wszystkie je miały. Większość modeli ma już stalowe górne golenie – wyjątkiem jest tylko Judy Race z koroną w kolorze dolnych goleni, oraz szczątkowa ilość wersji Sl. Judy powoli staje się widelcem z niższej półki. Wprowadzono też Air Assist - sprężyna stalowa oraz pompowana komora powietrzna, wspomagająca sprężynę stalową.
Siódma seria (2004-2005)- Judy to najniższy model RS. System tłumienia to Hydracoil 2 - nie jest to pełna, otwarta kąpiel olejowa. Oddzielono olej smarujący od tłumiącego. Jest tylko kilka ml oleju do smarowania w każdej goleni (jak w modelach 1998). Wszystkie Judy mają już stalowe golenie górne. Zmieniono dolne golenie. Wersje bez tłumienia (TT)smarowane smarem stałym.
Ósma seria, ostatnia (2005- 2006) - J1, J2, J3 i j4 – zmiany w stosunku do poprzednich wersji to materiały, malowanie i dodanie systemów blokady skoku itp.
2007 - RIP ;)
Historia Judy
#1OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .