1) ROLKA
fabrycznie przystosowane do niego ramy miały poniżej obejmy FD, na tylnej ściance rury podsiodłowej nagwintowany otwór (M5 najczęściej) służący wkręceniu tego ustrojstwa Fabryczne rolki miały plastikowe osłonki zapobiegające syfieniu się osi obrotu (dłuższe precyzyjne działanie)
Ale niekoniecznie musimy podpierać się fabryką aby patent ten zastosować:
a) rolka
nie mając oryginału możemy wyciągnąć zamiennik z "kółeczek" zmniejszających tarcie na ostatnim odcinku pancerza RD, lub zastępujących fajki V brake'a Możemy także udać się do tokarza (dobrze aby dorobił tak rolkę, aby jej łożyskowanie opierało się np na tulei i uszczelkach kółeczka przerzutkowego)
b) mocowanie rolki
sposób pierwszy to zamocowanie po najmniejszej linii oporu, czyli przykręcenie rolki do otworu na błotnik w poprzeczce dolnych widełek tylnego trójkąta (oczywiście od strony mufy) Jest to jednak kiepskie wyjście - mało tam miejsca na jakąkolwiek operację narzędziami, cały syf z tylnego koła magazynuje nam się na rolce, a i czyszczenie / smarowanie wiąże się z rozbiórką całości z wyjęciem tylnego koła włacznie
sposób drugi to zakręcenie obejmy od starej przerzutki (najlepiej od takiej z możliwością mocowania na hak) z rolką poniżej fd (czyli w miejscu przypadającym na gwintowany otwór w rozwiązaniu fabrycznym)
Ideę działania oraz rozwiązanie obejmy ze starej fd z fabryczną rolką obrazują foty:
2) ZMIANA PUNKTU OPORU PANCERZA
ten patent wypatrzyłem w maszynie Prymitywa (patrz galerie na stronie głównej) Poprosiłem o kilka wskazówek, myśląc że to domowa robótka Okazało się jednak, ze:
ja wykombinowałem sobie - choć jeszcze nie sprawdzałem dokładnie możliwości technicznych - że jako opór pancerza może posłużyć.... opór pancerza - taki wkręcany w ramach szosowych w miejsce manetek jeśli używa się klamkomanetek na kierownicyPrymityw pisze:Jesli chodzi o przerzutke w moim rowerze, to jest to
autorski patent Treka (ewentualnie podpatrzony lub podkupiony od jakiegos
mniejszego producenta;), wykorzystywany chyba tylko przez niego przez 2, max
3 lata na początku lat 90, zanim na dobre nie zadomowil sie prawdziwy gorny
ciag. (...) Ogólnie pomysl jest bardzo prosty. Do ramienia przerzutki dorobiony jest niewielki element
(jakby gruba blaszka) z tulejka, o ktora zapiera sie pancerz (nie ma zadnej
ingerencji w konstrukcję przerzutki - po zdemontowaniu tego elementu, mamy
pełnosprawna przerzutke z dolnym ciągiem). Linka jest przykręcona do rury
suportowej (nagwintowany otwór na środku rury). Wydaje mi się, że jest
to doskonały patent dla kogoś kto ma bardzo dobrą przerzutkę z dolnym
ciągiem i ramę z górnym ciągiem. Nie trzeba dorabiac nowych oczek do ramy, itp.
Myslę, że jak ktos dobrze pokombinuje, to nawet nie będzie musiał wiercic otworu
w ramie do przytrzymywania linki. Sposób taki ma chyba tylko jedną wadę:
linka przez dluższy czas znajduje sie jednak w pancerzu. No ale nie mamy
standardowych problemow z dolnym ciagiem, jak zapychanie pancerza, itp. (...)
Pozdrawiam
Adam
Podobnie - jeśli rama nie ma otworu u dołu mufy, linkę śmiało można zamocować do wspomnianego już przy patencie z rolką otworu na błotnik
Ideę działania oraz foty fabrycznego rozwiązania w rowerze Prymitywa przedstawiają foty:
SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA ADAMA (PRYMITYW.COM ) ZA POMOC W REALIZACJI MATERIAŁU!