Było już pokazane działanie przerzutki Campagnolo Centaur z 1991 roku. A jak działała przerzutka "Cambio Corsa" z 1933 roku?
Filmy które dziś prezentuję, co prawda nie dotyczą okresu z jakiego pochodzą komponenty prezentowane w tym wątku, ale postanowiłem je pokazać bo są dość unikalne.
Pokazują praktyczne działanie pierwszej przerzutki Campagnolo: "Cambio Corsa".
Muszę przyznać że po ich obejrzeniu jestem pod wrażeniem szybkości i skuteczności działania tego mechanizmu.
[center]
Źródło: http://davesbikeblog.squarespace.com[/center]
W paru słowach o zasadzie działania:
Zmiana biegów była realizowana za pomocą wodzika z dźwignią zamocowanego na górnej rurce tylnego trójkąta, podczas kręcenia pedałami do tyłu. Koło po odblokowaniu szybkozamykaczem (druga dźwignia) może przesuwać się tył-przód w haku ramy za sprawą ośki której zakończenia były wałkami zębatymi. Zazębiały się one z odpowiadającym im uzębieniem w haku ramy, dzięki temu koło utrzymywane było w osi roweru gdyż mogło się przesuwać tylko w jednej płaszczyźnie
[center]
Źródło: http://davesbikeblog.squarespace.com[/center]
Możliwość przesuwania koła była aby zniwelować, zmianę długości łańcucha po przerzuceniu go na większą/mniejszą koronkę.Dzięki temu po zmianie biegu łańcuch był odpowiednio naciągnięty, na koniec całej procedury należało zamknąć szybkozamykacz i gotowe.
Ta konstrukcja przeżyła do końca lat 40-tych, w między czasie ewoluowała tak, że dwie dźwignie zostały zastąpione jedną która zwalniała zacisk koła i przesuwała łańcuch jednocześnie.
Film 1
I działanie podczas jazdy:
Film 2
Należy wspomnieć że podobne mechanizmy zmiany biegów istniały już wcześniej, jednak w odróżnieniu od "Cambio Corsa", wyposażone były w napinacz który naciskał na dolny odcinek łańcucha między wielotrybem a korbą przez pojedyncze kółko podobne do tego znanego z dzisiejszych przerzutek. Nie miały szybkozamykacza, bo ten był opatentowany przez Campagnolo.
Co ciekawe protoplasta dzisiaj znanej przerzutki powstał już w 1928 roku, a producentem była francuska firma Simplex.
Rozwiązanie Campagnolo zdobyło spore uznanie wielu zawodników, używał go m.in słynny Gino Bartali który w 1948 na rowerze z przerzutką Cambio Corsa wygrał Tour de France, mimo że przerzutka Simplex w tym czasie była już dopracowana, i przypominała przerzutkę współczesną. Simplex zdobył już sporą popularność w pierwszej połowie lat 30-tych. Odpowiednik przerzutki Simplex - model Gran Sport Campagnolo wypuściło dopiero w 1951 roku. Włoska przerzutka zdobyła uznanie głównie za jakość i precyzję wykonania.
Analizując ewolucję rowerowych mechanizmów zmiany biegów w tamtych czasach można dojść do wniosku, że tak naprawdę Tulio Campagnolo wynalazł szybkozamykacz, a jego przerzutki były twórczym rozwinięciem pomysłów innych wynalazców.
Gino Bartali na rowerze z "Cambio Corsa" podczas Tour de France:
[center]
[/center]