#271
Gerwazy pisze:A wogóle odkryłem niedawno, że wbrew powszechnemu mniemaniu to nie Euclid był pierwszą grupą MTB Campy
bodajze VICTORY miala swoja "terenowa "odmiane :?:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#273
marcin74 pisze:bodajze VICTORY miala swoja "terenowa "odmiane :?:
:shock: Dokładnie

Właściwie grupa nazywała się Rally ale niektóre podzespoły jak np. korby pochodziły z Victory.
Rally była produkowana w latach 70-tych jako grupa do rowerów touringowych, potem zaniechano jej produkcji na jakiś czas, by reaktywować ją bodaj w 2 poł. lat 80-tych. Poszperam trochę i napiszę coś więcej niedługo

#275
Gerwazy pisze:
A wogóle odkryłem niedawno, że wbrew powszechnemu mniemaniu to nie Euclid był pierwszą grupą MTB Campy ;-) Więcej szczegółów niebawem :-)
cos tam kupil(a moze dopiero licytujesz 8-) ) :roll: przyznaj sie :evil:

a wracajac do tematu wozkow ...ktora widziales tylko raz na ebay´....Euclida z krotkim wozkiem ???
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#276
marcin74 pisze: cos tam kupil(a moze dopiero licytujesz 8-) ) :roll: przyznaj sie :evil:
Staram się nie podbijać niepotrzebnie, licytuje wtedy kiedy trzeba, czyli że mam jeszcze troche czasu ;-)
marcin74 pisze: a wracajac do tematu wozkow ...ktora widziales tylko raz na ebay´....Euclida z krotkim wozkiem ???
Taa, nawet go kupiłem, po czym 5 minut później dostałem zwrot wpłaty z informacją, że "skończył się zapas towaru". Kilka tygodni później sprzedający wystawił ją ponownie za prawie 2x wyższą cenę... :-)

Chyba jeszcze była Record O.R. którą kiedyś wkleiłeś taka grawerowana

#279
Gerwazy pisze:Chyba jeszcze była Record O.R. którą kiedyś wkleiłeś taka grawerowana

tak pamietam :-|
TRI COLORE ...
Ostatnio zmieniony 2014-04-12, 20:36 przez marcin74, łącznie zmieniany 1 raz.
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#281
corrado1111 pisze:Zboki :mrgreen:
Obrazek


fotka z netu ;-)
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#286
:shock: :shock: :shock:

fajnie to wyglada ...do tego noweczki :shock:
alez to bylo drogie ....mialem kolege ktory jezdzil na Battaglinie wyposazonym w pelna" szescsetke"
nowka sztuka w neonowych kolorka ..... KOSMOS !!!!!!!!
Ostatnio zmieniony 2014-04-12, 21:11 przez marcin74, łącznie zmieniany 2 razy.
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#288
600 z tych lat to jedna z ładniejszych grup Shimano, i chyba żadna inna przez tyle lat bez żadnych zmian się nie utrzymała.

Ale wracając do tematu:
http://www.ebay.it/itm/NOS-NIB-Campagno ... 461de11236

To właśnie korba Victory/Rally wyprodukowana w pierwszej połowie 88 roku. Najmniejsza zębatka ma oznaczenie ATB i jest taka sama jak w pół roku później zaprezentowanym Euclidzie. Niestety cena już przekracza kwotę którą założyłem że mogę na nią przeznaczyć :-/

Wklejam zdjęcia z ww aukcji, żeby było wiadomo o co chodzi jak link przestanie działaś za jakiś czas:
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2014-04-12, 21:33 przez Gerwazy, łącznie zmieniany 1 raz.

#289
ciekawe jaki bedzie final ??
piekne uzupelnienie kolekcji.....tylko ta cholerna kasa :evil:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#290
Niestety większość moich zdjęć z tego tematu była umieszczona na serwerze imageshack.com i przestała się otwierać.
Stało się tak dlatego że imagehack wprowadził jakoś na przełomie roku opłaty za korzystanie, obiecując równocześnie, że zdjęcia dodane wcześniej pozostaną dostępne. Jak widać obietnicy nie dotrzymał...
Wczoraj, udało mi się uzyskać dostęp do nich przez wykupienie abonamentu na miesiąc, więc będę się starał przenieść je na inny serwer i stopniowo "podlinkować" zmieniając ścieżki dostępu w postach

#293
W temacie cisza trwa od półtora miesiąca, czas coś wrzucić ;-)

Tym razem będzie to film, z porównaniem działania mechanizmów zmiany biegów Campagnolo i Shimano z 1991 roku.
W przypadku Campagnolo, zmiana biegów jest realizowana za pomocą przerzutki z grupy Centaur, drugiej od góry w katalogu, która jednak od topowego Euclida praktycznie się nie różni. W przypadku Shimano jest to przerzutka z najwyższej wówczas grupy Deore XT.

Dla przypomnienia:

-Shimano - w 1989 roku wprowadzono system HG (niższe i specjalnie wyprofilowane zęby koronek) który po raz pierwszy umożliwił płynną zmianę biegów na niższe pod obciążeniem (tzn np podczas jazdy pod górę). W rowerze z filmu są klamkomanetki model ST-M092. Manetki były obsługiwane kciukiem (rozwiązanie wprowadzone bodaj w 1990). Nowością w nich było zastosowanie SLR+ dzięki czemu wydatnie wzrosła skuteczność hamulców.


-Campagnolo w 1990 roku wprowadziło 8-biegowe wielotryby kasetowe, do 1989 stosowali wielotryby nakręcane produkcji włoskiej firmy Regina. W 1990 roku do wyboru były 2 rodzaje manetek - bullet shifters podobne do Grip-Shifta i klasyczne thumby. W rowerze na filmie są te drugie. Campagnolo dopiero w 1994 roku wprowadziło zębatki systemu Exa-drive będące odpowiedzią na HG Shimano.


Na filmie można zobaczyć działanie obu systemów. Trzeba pamiętać, że pokazane jest działanie "na sucho". Pod obciążeniem, zwłaszcza Campa mogłaby działać inaczej (nie chcę napisać gorzej ;-) ) W drugiej części widać w 3x zwolnionym tempie.

[center]
Obrazek
[/center]

#294
Super film zrobiłeś. Widać że rampy shimano działają jak należy – łańcuch płynnie wchodzi na górę, zbędnie nie napinając przy tym wózka. W kampie robi się pętla, napina wózek, i dopiero potem wpada na zęby, wózek odbija. Moim zdaniem, w tym przypadku wygrał lepszy.
Ciekawe byłoby też takie porównanie suntoura...
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#295
Było już pokazane działanie przerzutki Campagnolo Centaur z 1991 roku. A jak działała przerzutka "Cambio Corsa" z 1933 roku? :-)

Filmy które dziś prezentuję, co prawda nie dotyczą okresu z jakiego pochodzą komponenty prezentowane w tym wątku, ale postanowiłem je pokazać bo są dość unikalne.
Pokazują praktyczne działanie pierwszej przerzutki Campagnolo: "Cambio Corsa".
Muszę przyznać że po ich obejrzeniu jestem pod wrażeniem szybkości i skuteczności działania tego mechanizmu.

[center]
Obrazek

Źródło: http://davesbikeblog.squarespace.com[/center]
W paru słowach o zasadzie działania:
Zmiana biegów była realizowana za pomocą wodzika z dźwignią zamocowanego na górnej rurce tylnego trójkąta, podczas kręcenia pedałami do tyłu. Koło po odblokowaniu szybkozamykaczem (druga dźwignia) może przesuwać się tył-przód w haku ramy za sprawą ośki której zakończenia były wałkami zębatymi. Zazębiały się one z odpowiadającym im uzębieniem w haku ramy, dzięki temu koło utrzymywane było w osi roweru gdyż mogło się przesuwać tylko w jednej płaszczyźnie
[center]
Obrazek

Źródło: http://davesbikeblog.squarespace.com[/center]
Możliwość przesuwania koła była aby zniwelować, zmianę długości łańcucha po przerzuceniu go na większą/mniejszą koronkę.Dzięki temu po zmianie biegu łańcuch był odpowiednio naciągnięty, na koniec całej procedury należało zamknąć szybkozamykacz i gotowe.
Ta konstrukcja przeżyła do końca lat 40-tych, w między czasie ewoluowała tak, że dwie dźwignie zostały zastąpione jedną która zwalniała zacisk koła i przesuwała łańcuch jednocześnie.

Film 1

I działanie podczas jazdy:
Film 2


Należy wspomnieć że podobne mechanizmy zmiany biegów istniały już wcześniej, jednak w odróżnieniu od "Cambio Corsa", wyposażone były w napinacz który naciskał na dolny odcinek łańcucha między wielotrybem a korbą przez pojedyncze kółko podobne do tego znanego z dzisiejszych przerzutek. Nie miały szybkozamykacza, bo ten był opatentowany przez Campagnolo.
Co ciekawe protoplasta dzisiaj znanej przerzutki powstał już w 1928 roku, a producentem była francuska firma Simplex.
Rozwiązanie Campagnolo zdobyło spore uznanie wielu zawodników, używał go m.in słynny Gino Bartali który w 1948 na rowerze z przerzutką Cambio Corsa wygrał Tour de France, mimo że przerzutka Simplex w tym czasie była już dopracowana, i przypominała przerzutkę współczesną. Simplex zdobył już sporą popularność w pierwszej połowie lat 30-tych. Odpowiednik przerzutki Simplex - model Gran Sport Campagnolo wypuściło dopiero w 1951 roku. Włoska przerzutka zdobyła uznanie głównie za jakość i precyzję wykonania.
Analizując ewolucję rowerowych mechanizmów zmiany biegów w tamtych czasach można dojść do wniosku, że tak naprawdę Tulio Campagnolo wynalazł szybkozamykacz, a jego przerzutki były twórczym rozwinięciem pomysłów innych wynalazców.

Gino Bartali na rowerze z "Cambio Corsa" podczas Tour de France:
[center]
Obrazek
[/center]
Ostatnio zmieniony 2014-09-29, 06:44 przez Gerwazy, łącznie zmieniany 3 razy.

#297
Zapewne dlatego, że swoje rozwiązanie Tulio doprowadził do perfekcji, mimo że w którymś momencie musiało stać się jasne że to ślepa uliczka.

Tu widać późniejszy model tego mechanizmu, był juz znacznie bardziej skomplikowany:
Film 3

W 1947 Simplex wypuścił model Tour de France - była to pierwsza przerzutka z dwoma kółkami w wózku. Konstrukcja bardzo szybko stała się standardem w peletonie:
[center]
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Źródło:sheldonbrown.com[/center]


Tulio Campagnolo widocznie dostrzegł potencjał wózka z podwójnym kółkiem, bo 2 lata później w 1949 roku zaprezentował prototyp modelu Gran Sport z takim właśnie wózkiem, z tym że poszedł jeszcze dalej i zamiast mechanizmu przesuwania wodzika składającego się z dwóch sprężyn po raz pierwszy na świecie zastosował znany z współczesnych przerzutek pantograf:
[center]
Obrazek

[/center]
Na zdjęciach poniżej model 1951 produkowany seryjnie. Szybko zdobył uznanie, mimo że Simplex podobno działał sprawniej i szybciej, był jednak podatny na uszkodzenia i zużycie, oraz był znacznie trudniejszy w regulacji niż produkt Campagnolo. Wadą Simpleksa było też to, że zastosowanie wielotrybów 3,4 czy 5 biegowych wymagało stosowania specjalnej przerzutki dla konkretnej liczby zębatek.
Egzemplarz widoczny na zdjęciach został sprzedan na ebay w sierpniu br za 1990$ :shock:
Różnicę w jakości wykonania Campagnolo i Simplex widać gołym okiem nawet na zdjęciach.
[center]
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Źródło:ebay.com[/center]

#298
skolioza pisze:bardzo ciekawe rozwiązanie, aż dziw że nie Campa tak późno zaczeła kombinować z tak wydającym się dziś oczywistym sposobem napięcia łańcucha
dzisiaj oczywiste ale kiedys niekoniecznie ;-)
Gerwazy !!!! kolejny raz zadziwiasz :!: Szacun ;-)
Ostatnio zmieniony 2014-09-24, 21:42 przez marcin74, łącznie zmieniany 1 raz.
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#299
Szacun Gerwazy! Weź to wszystko o Campie skleć w całość i robimy forumową składkę na wydanie Twojej książki :-)
'92 Kona Cinder Cone
'99 Kona Kula
'95 Checker Pig CPX 4050
'94 Specialized Stumpjumper (kolor - blood red)
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'96 Cannondale M800 Beast of the East
'97 Cannondale M900