Długość korby

#1
Witam.Mam małe pytanka:
Czy długość ramion korby(mtb)nie będzie miało wpływu na wielkość najmniejszej zębatki biorąc pod uwagę że będą miały tę samą ilość zębów?Pytam bo jak zmienię na korbę z dłuższymi ramionami np z 170 obecnie na 175 żeby najmniejsza zębatka nie tarła mi po tylnych widełkach.
Czy suport może pozostać ten sam jeżeli oczywiście jest zgodność z wejściem na korbie.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy takiej zmianie od strony pod pasowania pod ramę

Dziękuję chłopaki !!Pozdrawiam

#2
jesli to jest ten sam typ/model korb , to nie ma zadnego wplywu, sa technicznie idebtyczne tylko dlugosc ramienia sie zwieksza

#3
A jeżeli to nie będzie ten sam model??? Czy BCD ma tutaj jakieś znaczenie na wielkość tarcz? czy to tylko rozstaw pomiędzy śrubami a wszystkie blaty są identycznej wielkości biorąc za przykład zestaw 22/32/42...??

#4
to dawaj konkretne pytanie chce zmienic korbe xx na korbe xx , po tak to pisanie o wszystkim i nicz\ym, dlugosc korb jako taka nie ma nigdy wplywu na offset i inne rzeczy, a wszystkie , czy prawie wszystkie ramy sa przystosowane do wszystkich, korb , kwestia tylko pakietu suportowego,

#6
zaatakuj temat z innej strony
każda korba ma dedykowaną do swojeo profilu dlugość osi Ta właśnie długość jeśli nie zostanie zachowana może spowodować ew kolizję z ramą (nie tylko zębatek, ale także ramion o rurę widelca przy czym sama długość korb nie ma tu znaczenia),
Żeby nie było tak latwo przeważnie do danej korby sugerowane są 2 długości osi w zależności od linii łańcucha - poruszając się w nich nie powinno być jednak obawy o kolizję, co najwyżej o zabużenie owej linii

Tyle teorii - najprościej będzie jeśli faktycznie napiszesz co chcesz czym zastąpić
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#7
Obecnie mam korbę Shimano Deore Lx FC-M563 170mm i tak mi chodzi po głowie jedna z dwóch korba Pana Little Otik'a albo Hor Crux z Harrego Pottera albo Kastle...to tylko taka przymiarka bo chciałbym najpierw wiedzieć jak to wyglada od strony technicznej dopasowania do mojego obecnego napedu,ramy i suportu.

#12
konkluzja i tak jest taka, ze jak zadajemy pytanie to konkretnie, wtedy sie uzyskuje konkretna odpowiedz :) , a ta kastle fajowa ....

#13
zważ jeszcze na jedną ważną sprawe, korby czasem nie siadają identycznie na kwadratach, ale to sąsprawy do regulacji przerzutką

Długość korb ma duze znaczenie wyłącznie w czasie jazdy i dobieramy je pod kątem własnego wzrostu czy długości nóg.

Choc czasem do sportów extr.. stosuje sie krótsze niż osobnik powinien mieć, ale to ze względu na prześwity roweru i trasy.
www.velotech.pl

#14
odgrzeję temat
Długość ramion 165mm... Fajna sprawa do roweru dziecięcego lub dla jakiegoś konu... tzn. małego wzrostu
170cm wzrostu to faktycznie niedużo, ale do korby ważniejsza jest wewnętrzna długość nogi

mając nogę 73.6cm teoretycznie korba 170 jest za duża, ale z biopace fajnie się kręci
próbowałem jeździć na 175 i początek jest fajny - czuć moc, a potem ... tylko ból kolan - o 13cm musiałbym mieć dłuższe dolne kończyny, żeby dobrze się kręciło


korba noga orientacyjnie
165 ___ <<70cm
167.5 _ 71-74
170 ___ 75-80
172.5 _ 81-86
175 ___ 87-93
180 ___ 94 <<


Obrazek
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#21
No właśnie tak się zastanawiam bo jeździłem na 170 i 175 przy nodze 86 i żadnej różnicy nie odczułem, żadnych problemów z kolanami itp. Niewiedzę jak te 5mm może robić jakąkolwiek różnicę...

#22
Jest różnica i to spora, kumpel specjalnie w przełajce zmieniał 175 na 170 aby śmigać bardziej kadencyjnie - miękko a ma nogi jak ja - mamy te same rozmiary rowerów.

Zakładając ze mamy ten sam napęd, zmieniając w mtb korby na krótsze przy tych samych przełożeniach, będzie "twardziej ", przerabiałem ten temat około roku 2000 już, ale ja mam korby 175 i takie muszę mieć bo dł nóg nie pozwala na krótsze, w jednej szosie mam 172,5 i odczuwam "mniejszy obrót" niż w drugiej gdzie jest 175.
www.velotech.pl

#24
DługiDżon pisze:jeździłem na 170 i 175 przy nodze 86 i żadnej różnicy nie odczułem
jak będziesz miał krótszą korbę rower nie będzie miał takiego "kopnięcia" po depnięciu na pedała (dźwignia przyłożonej siły)
krótsza korba nie będzie tak "efektywna" jak rekomendowana
Piotr pisze:mam korby 175 i takie muszę mieć bo dł nóg nie pozwala na krótsze, w jednej szosie mam 172,5 i odczuwam "mniejszy obrót" niż w drugiej gdzie jest 175
DługiDżon pisze:żadnych problemów z kolanami itp.
"problem z kolanami" miałbyś zakładając dłuższą np. 180

zakładając, że wszyscy mamy podobne proporcje można uogólnić, że długość korby powinna wynosić 9,7% naszego wzrostu, ale...
ktoś, to wszystko musiał policzyć - korba dłuższa o 5mm to 1cm więcej na średnicy okręgu po którym porusz się stopa - stawy nie są gumowe i tylko przy określonych kątach mogą przenosić duże obciążenia, a w gruncie rzeczy chodzi o optymalne przeniesienie mocy na korbę



http://www.powercranks.com/cld.html?gcl ... tAodemAA3A
Uważam, że istnieje tak wiele zmiennych, że nie może istnieć jedna formuła. Zmienne obejmują:
1. Wysokość jeźdźca.
2. Stosunek długości nogi do wzrostu.
3. Chudy lub gruby.
4. Elastyczność.
5. Moc wyjściowa (wyższa moc prawdopodobnie wymaga dłuższych korb).
6. Poziom sprawności (początkujący prawdopodobnie potrzebują krótszych korb)
7. Pozycja (dłuższa, krótsza)


http://www.myra-simon.com/bike/cranks.html
Leg Length > Crank Length
60 to 65cm > 150mm
66 to 70cm > 155mm
72 to 75cm > 160mm
75 to 78cm > 162.5mm
79 to 81cm > 165mm
82 to 83cm > 167.5mm
83 to 86cm > 170mm to 172.5mm
87 to 90cm > 175mm to 177.5mm
91 to 94cm > 180mm
94cm plus 185mm
...

http://bikedynamics.co.uk/FitGuidecranks.htm
Próba zwiększenia maksymalnego kąta kolana (najniższe położenie pedału) poza określony punkt zwiększy dyskomfort i utraci moc, więc najlepiej go unikać (np. siodło ustawione za wysoko)
Minimalny kąt kolana jest również ważny, ponieważ działają wyższe siły ścinające w stawie kolanowym, a mniej efektywne są siły w popychaniu stopy do przodu (najwyższe położenie pedału)

i obrazki z tego linku oraz wykres
Obrazek
Obrazek
Obrazek


cienki szary - fabrycznie montowane raczej do wielkości ramy dobranej pod wzrost (170-180cm korba 172.5)
czerwony - bikedynamics
zielony - 9.7%wzrostu
Obrazek



według wszelkich publikacji powinienem uzywać 162.5 lub 165 lub 167.5, ale do 170 założyłem jajowate biopace - niweluje to przeciążenia stawów w pionowym położeniu korby i jest bardziej efektywne
zauważyłem też, że im większa zębatka na korbie, tym bardziej czuć efekt elipsy

a tu zagwozdka https://youtu.be/HFxBg7BnFlQ
145 :?:
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#25
Dzieki za poucxajace info Cezary. Bede musial siasc na maszynie i poprosic o zrobienie mi fotek bo za cholere niewiem jaki kat mam w kolanie przy pedale na dole. Ciekawa sprawa, musze wszystko pomierzyc :-D Przyszla mi do glowy sprawa z gruboscia platform i podeszw butow... To bedzie tez mialo wplyw na wyliczenia. Ale wedlug powyzszej rozpiski to 175 powinno byc za duzo, a jest ok. Chyba ze mi sie tylko wydaje... :-D Zreszta co tam, ja jezdze w starych pumach do biegania z gumowymi kolcami na podeszwie :mrgreen: Elegancko sie trzymaja pedalow.

#27
No ciekawe. Mam niby siodło, uwaga, 3,5-4 cm za wysoko ? Wtf? 3,5 - 4 cm w dół to dla mnie jakaś masakra w odczuciu by była... hmm..
/edit
źle zmierzona długość nogi, zamiast 84 mam 87, czyli jest ok, ewentualnie 0,5-1 cm w dół siodło, ale po sprawdzeniu, że moje siodło się lekko ugina na środku (btw. co jest bardzo fajne bo amortyzuje ) więc ni cholery nic nie zmieniam.
/edit 2

I 40 min poranka w d.. żeby nic nie zmienić :D
cron