#331
To wszystko trzeba kiedys wydac drukiem ;)
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#332
Pewnie są na świecie ludzie którzy mogli by powiedzieć 1000x więcej na ten temat. Poczekajmy, może któryś z nich się ujawni i zdecyduje się przelać swoją wiedzę na papier ;-)

#334
Jestem raczej realistą Piotrze. Z pewnością są ludzie którzy mieli z tym osprzętem do czynienia w warunkach nazwijmy je bojowych na początku lat 90-tych i mogliby sporo opowiedzieć. Myślę że to kwestia czasu żeby pojawiły się jakieś publikacje , bo rzeczywiście nic o tym nie ma. Campagnolo konsekwentnie unika tematu swojego osprzętu MTB w publikacjach dotyczących historii firmy i chyba trochę trudno się dziwić. A zainteresowanie jest dość duże na świecie oceniając choćby po ilości obserwujących aukcje jak pojawi się coś ciekawego na ebay, czy fakcie, że na retrobike dość często pojawia się jakiś góral na Campie.

Dziś chciałbym zrobić niewielki offtop ale myślę, że przedmiot który chciałbym pokazać to usprawiedliwia.
Piasty które poniżej, to dość rzadko spotykana odmiana szosowych piast najwyższej grupy Record z końca lat 80-tych. Ta wersja kolorystyczna była nazwana przez producenta "Century" i była dostępna jako opcja.
Te konkretne są dedykowane pod 6-cio biegowy wielotryb nakręcany.

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

#335
Jestem raczej realistą Piotrze. Z pewnością są ludzie którzy mieli z tym osprzętem do czynienia w warunkach nazwijmy je bojowych na początku lat 90-tych i mogliby sporo opowiedzieć.


ale kurna zdjęć lepszych nie zrobią ;-)

#336
Gerwazy pisze:Dziś chciałbym zrobić niewielki offtop
chcemy wiecej takiego offtop´u
nie ma rzeczy bardziej poszukiwanej przez kolekcjonerow jak CAMPA wlasnie w tym kolorze :-P ...gratki
z drugiej strony ogarnia czlowieka smutek gdy uswiadomi sobie jak ten czas szybko leci :-| 6 biego i nie jakies lata szescdziesiate ale koniec 80 a te przeciez dobrze pamietamy :-(
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#337
himayer pisze:Jestem raczej realistą Piotrze. Z pewnością są ludzie którzy mieli z tym osprzętem do czynienia w warunkach nazwijmy je bojowych na początku lat 90-tych i mogliby sporo opowiedzieć.


ale kurna zdjęć lepszych nie zrobią ;-)
Ano bo jak nie mogę się powymądrzać za wiele na temat tych gratów, to próbuję je przynajmniej porządnie pokazać :-)

Marcinie, offtopów na razie nie przewiduje (niestety) ale za to coś w temacie niebawem, bo dziś trafiłem rzecz na którą dawno polowałem. Więcej za jakiś tydzień - półtora ;-)

#340
z tamtego okresu to ci chyba tylko sztycy z seksownym zaciskiem brakuje :?:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#342
Oglądając rowery z wczesnych lat MTB można natknąć się na sztyce z zaciskiem zwalniającym siodło w celu szybkiego ustawia pozycji bez użycia narzędzi.
Sztyce tego rodzaju, podobnie jak "agrafki" które dzięki swojej sprężystości podnosiły siodło po zwolnieniu zacisku podsiodłowego to chwilowa moda, która jak mi się wydaje mogła trwać kilka lat.
Jak sądzę jej kulminacja miała miejsce w drugiej połowie lat 80-tych, i jeśli chodzi o regulowane szybkozamykaczem sztyce dotyczyła chyba rowerów europejskich, bo np. przeglądając katalogi Ritchey'a czy innych firm zza oceanu nie znalazłem ich wcale, spotkać tam można jedynie "agrafki".
Pomysł z regulacją miał zapewne na celu umożliwienie dostosowanie pochylania siodła do aktualanych warunków terenowych np. inaczej można je było ustawić przy podjeździe pod górę, inaczej przy zjeździe.
Na fali tej mody, pod koniec 1988 roku kiedy Campagnolo wchodziło na rynek MTB przedstawiony został w grupie Euclid wspornik siodła z takim właśnie rozwiązaniem.
[center]
Obrazek
Obrazek
[/center]
Bazą dla tej konstrukcji, była znana już wcześniej sztyca z topowej, szosowej grupy Record. W Recordzie dostępne były wtedy dwa rodzaje sztyc - jedna aero, ze zwężoną górną częścią rury, oraz ta właśnie wersja "cylindrical" gdzie rura ma tą samą średnicę na całej swojej długości.
W wersji Euclid rura ma 330mm długości i zakończona jest głowicą z szybkozamykaczem i śrubą umożliwiającą regulowanie pochylenia siodła.
Regulacja jest trzeba przyznać precyzyjna, śruba jest sprzężona z jarzmem w taki sposób, że nie ma między tymi elementami nadmiernego luzu. NIestety całość działą dość ciężko, i trzeba dobrych kilku obrotów dla uzyskania zmiany nachylenia siedziska. Trochę trudno mi sobie wyobrazić korzystanie z tego podczas jazdy.
W katalogach grupy Euclid z lat 1988-1989 była jeszcze jedna sztyca, już bez szybkozamykacza, a pochodziła ona z torowej odmiany Grupy Record, ale o tej wersji powiem przy innej okazji.

Ciekawostką jest fakt, że w drugiej z grup MTB włoskiego producenta - grupie Centaur istniała identyczna sztyca jak wyżej prezentowana, tyle że nie miała szybkozamykacza. Była więc identyczna jak szosowa Record, tyle że była dłuższa. Ciekawe jest to dlatego, że katalogi oficjalnie pokazywały jako przynależącą do tej grupy sztycę bazującą na szosowej konstrukcji z grupy Chorus (trzeciej od góry) i nie wspominał o istnieniu żadnej innej. Jakby tego było mało taka sama sztyca, też bez szybkozamykacza była także sprzedawana w pudełkach z logo grupy Euclid, różniła się od wersji Centaur śrubą - tu była na imbus a w centaur na klucz płaski 13mm.

Na zdjęciach niżej Euclid w wersji katalogowej, oraz Centaur w wersji jakiej w katalogach brak:
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Rury pokazanych wyżej wsporników siodła składają się z dwóch połączonych ze sobą elementów. Są one spojone przy pomocy kleju, a połączenie zabezpieczone jest dodatkowo nitem:
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek


Żaden z pokazanych tu dzisiaj komponentów raczej nie zdobędzie uznania fanów "light bike"
Euclid waży skromne 484gramy, a Centaur 398 g. Grubość ścianki rury wynosi 3,5mm więc ma co ważyć.

#343
pieknosci :!: :!: :!:

wzor kopiowany przez wiele firm w czasch PRL ;-)
sam w latach 80 miale szczesie jezdzic na takim ;-) nie pamietam tylko REMO GLOWNO :?: czy PAMA :idea:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#345
marcin74 pisze:pieknosci :!: :!: :!:

wzor kopiowany przez wiele firm w czasch PRL ;-)
sam w latach 80 miale szczesie jezdzic na takim ;-) nie pamietam tylko REMO GLOWNO :?: czy PAMA :idea:
Na takiej? :-)
Obrazek
Obrazek

Źródło: olx.pl
Wygooglałem, że to Pama. WIedziałem o piastach, ale że sztyce robili to nie myślałem. Faktycznie wierna kopia ;-)
Piotr pisze:NO ... włąśnie podobny system ustawienia mam w Kuwie
Tak mi się coś kojarzyło że Kuwa miała takie wynalazki, ale nie znalazłem żadnych zdjęć.
Szukałem, kiedy to mniej więcej było robione i znalazłem tylko Gazelle z 1986 roku, i Pinarello z 88/89 roku:
Obrazek

Źródło: www.streba-bike.cz

#347
to ta ;-) zdjec nie mam ,ale u znajomych napewno cos jest ...ech historia
robili tez kierownice do szosowek wtedy mowilo sie "GIECIA"

.............................................................................................................

ta sztyca z Gazelo-Kuwy to czasem nie ITM ??
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#348
skolioza pisze: Co do sztycy z regulacją - SR takie robił
https://www.google.pl/search?q=sr+seatp ... f-De8ZM%3A
Tam jest podane, że to 1984 rok. Więc pewnie ten patent później znalazł naśladowców.

Podobnie jak inna sztyca SR: http://www.velosaloon.com/shop/sr-seatpost-26-8.html
Druga z katalogowych sztyc Euclida wygląda niemal identycznie, więc tym razem to Campa skopiowała inne rozwiązanie.
marcin74 pisze:to ta ;-) zdjec nie mam ,ale u znajomych napewno cos jest ...ech historia
robili tez kierownice do szosowek wtedy mowilo sie "GIECIA"

.............................................................................................................

ta sztyca z Gazelo-Kuwy to czasem nie ITM ??
Ciężko powiedzieć. Jest bardzo podobna do tej SR co Marcin wkleił wyżej. Ale cały rower jest na Campie, może więc i sztyca włoska była.

#349
mala zmiana tematu ale warto zeby mlodziez wiedziala na czym jezdzili mistrzowie ;-)


Obrazek


Obrazek
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#351
piotrex pisze:Klein
Campagnolo ;)
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#354
Na tym pierwszym zdjęciu to wczesny Record jak mi się wydaje bo klamki ma jeszcze Icarusowe czarne a te były bardzo krótko.

A tu wcześniej - rower na grupie Centaur

Obrazek

skolioza pisze:Taaak, a bodajże Furtado? albo któraś insza zawodniczka z topu, dzień przed ważnym wyścigiem kazała wypierniczyć grupę Campy z roweru bo nie dało się jej dobrze wyregulować
I pojechała na XT - taka anegdota...
Nawet nie w dzień, w nocy jej Szimano zakładali :-) Bo to zła kobieta była. Nie widziała co dobre ;-)

#355
Gerwazy pisze:Nawet nie w dzień, w nocy jej Szimano zakładali Bo to zła kobieta była. Nie widziała co dobre
;-)

Gerwazy :!: :?: :!: pedaly na drugim zdjeciu to nasze centaury ???
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#356
Tak mi się wydaje że to Centaury. Oj chłop musiał nie mieć z nimi łatwego życia ;-)


A tutaj na Euclidzie '90 z klasycznymi pedałami z tradycyjnymi skórzanymi paskami Campy odjeżdża panu na Skocie z (skądinąd fajną) kierownicą AT-4, grip shiftem, Rock Shoxem i (chyba) SPD :-)
Obrazek

#357
Gerwazy pisze:A tutaj na Euclidzie '90 z klasycznymi pedałami z tradycyjnymi skórzanymi paskami Campy odjeżdża panu na Skocie z
a wiesz ,ze pan na scocie to uciekinier z PRL niejaki Jan Wiejak ;)
nooooo tak mi sie przynajmniej wydaje :idea: mam to zdjecie w lepszej rozdzielczosci i na kasku wyraznie mozna odczytac nazwisko w wymienionego :idea:

edit
na twoim zdjeciu tez to wyraznie widac
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#358
Miałem na myśli pana z prawej na zdjęciu - też na Skocie. Ale słuszne spostrzeżenie - z tyłu pan na kasku ma napis Wiejak. Dobra okazja do uzupełnienia mojej wiedzy o tej osobie

#359
oj ten po prawej to niie scott ;-)
ale faktycznie na numerze startowym taki widnieje :idea: dziwne mieli te numery :idea: kazdy z innej parafii
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie