Koła 27,5 w ramie 26

#1
Temat nie retro, ale może mi ktoś pomoże. Szczególnie liczę na Adamello, bo on robił już takie hocki.
Zastanawiam się, czy nie wstawić kół 27,5 do mojego Cannona serii F z 2006 r.
No i teraz pytanie - czy to w ogóle ma sens. Czy się sprawdza - szczególnie w kontekście podwyższenia środka suportu. Jak to wpływa na prowadzenie?
Drugie pytanie - wiem, że różnica pomiędzy 27,5 a 26 to CA 4cm. Matematycznie wychodzi więc, że w widełkach powinno być 2cm więcej miejsca, żeby operacja się powiodła. Jak to jednak jest w rzeczywistości - szczególnie, jeśli opony Conti Mountain King 2.2 wymieniłbym na coś 27,5 o szerokości 1,95.

Czy może jednak zamiast zmieniać całe koła, spróbować po prostu szerszych opon - np. Mountain King 2,4? Ale to jednak traktory są jak nie wiem.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#2
Tak się składa, że obecnie mam 3 rowery tak przerobone - tzn. ramy i widelce pod 26, a koła 27.5". Efektu podwyższenia środka ciężkości, suportu nie odczuwam. W ostatnim projekcie, takim do zabawy All Mountain i lekkim ęduro nawet mi to pasuje, bo korba nieco wyżej i mniejsze ryzyko przyhaczenia.o kamolce czy korzenie. Sam rozmiar koła bardzo mi odpowiada, wygląda zgrabnie, ładnie się zbiera (koła mam ok. 1300-1600g) a i nie wpada tak pomiędzy przeszkody. Na więcej można sobie pozwolić niż przy 26. Po prostu płynniej po tym przejeżdża. IMO dodaje ok. 10% do skoku amortyzacji (tak wirtualnie).
Opony trzeba sobie "zaplanować" bo nie każde się mieszczą. Większość 2.1 wchodzi bezproblemu, ale zawsze trzeba najpierw sprawdzić. W Van Nicholasie mam continental 2.2 i na tyle przy mocnym deptaniu (naprawdę mocnym, w korbach) lub przy zarzucaniu tyłem potrafi obetrzeć o widełki trójkąta. O dziwo w wersji kevlarowej to występuje, jak miałem takie same opony, ale druciane, to były jakby mniejsze i nie obcierało.
Podsyłam fotkę z porównania: Continental Mountain King 27.5x2.2 vs Continental X-King 26x2.4. Rożnica na średnicy ok. 16-17mm. Ale tak duży balon na crossowej feldze jest niezdrowy, trochę to pływa przy mniejszym ciśnieniu. No i do 27.5" jednak brakuje.
Ogólnie polecam zabawę. Koszt nieduży, a rower inny.
https://www.facebook.com/evobikesycow
Załączniki
275.jpg

#3
Hmmm. Dzięki wielkie. To mi dużo dało.
Mam jednak dodatkową prośbę - czy dałbyś radę zmierzyć wysokość kół 27,5 razem z oponami? Najlepiej na oponach 2.2 oraz 2.1 jeśli masz? Boję się, że mi do Fki nie wejdą, a nie mam teraz za bardzo od kogo pożyczyć.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#4
Vittoria Barzo
2.25 / 2.1 mierzone najdokladniej jak sie dalo ;-)
wychodzi okolo 69.2 /69.1 cm
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#7
Bart pisze:Z przodu to i 29 wlezie :-P
nie wlezie bo mierzy sie max ugięcie amora, jak dasz za dużo to jak zamkniesz skok wylądujesz na ryju w piachu ... albo od razu do piachu .....

zwiekszanie wysokosci koł zwiększa środek cieżkości przy ramie pod mniejsze i rower jest mniej stabilny na zakrętach

Ramy pod 27.5 " nie są takie drogie http://www.force-components.pl/index.ph ... a-czarna-m

są też i tańsze poniżej 5 stowek

większe koła .... mniejsza manewrowośc większa masa rotacyjna opon...

Ale dla amaotora moze to nie miec różnicy i nic nie czuje jak se pozmienia tak czy siak ...
www.velotech.pl

#10
Piotr pisze:większe koła .... mniejsza manewrowośc większa masa rotacyjna opon...
argument juz nie aktualny ;)
od paru ladnych lat swiat sciga sie na 29..... no moze z malym wyjatkiem w postaci NINO ;-)
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#12
marcin74 pisze:
Piotr pisze:większe koła .... mniejsza manewrowośc większa masa rotacyjna opon...
argument juz nie aktualny ;)
od paru ladnych lat swiat sciga sie na 29..... no moze z malym wyjatkiem w postaci NINO ;-)
Sprzedaj ten chiński plastik po prostu.
Lodzermensch

#13
focker pisze:To dupa zbita. Do efki nie wlezie z tyłu.
Nie ma co tak demonizować od razu. Bez realnej przymiarki nie da rady. Teoria teorią, wystarczy mały błąd pomiarów i będzie różnie.
Mój sąsiad chciał przerobić Treka Elite na 27.5. Opona Rubeny 2.25 mu zahaczała, ale dałem mu na próbę 2.1 i było git. U mnie 2.25 czasem też przytarła, ale to w scalpelu bo tył pracował i zmieniała się odległość do poprzeczki. Normalnie była prawie na styk, ze 2mm luzu. Aktualnie mam 2.1 tam włożone i miejsca od groma, z pół centymetra będzie.
Ale nie czyści się tak fajnie z błota.
Tak więc moja rada - przymierz realne koło, olej pomiary. Chyba że lubisz kapcie powyżej 2.25 i na węższych sobie życia nie wyobrażasz. To już mało która rama pod 26 przyjmie.
https://www.facebook.com/evobikesycow

#14
Piotr pisze:no to powiem ci że nie masz pojęcia i jak fizyka była to wagary miałeś , zastanów sie co Ty gadasz ..... i dlaczego 29" już jest nieaktualne
nie zakumales Piotr ;-)
praw fizyki nie podwazam ;-) chodzi mi o to ze o tych wszystkich "fizycznych " zaletach 26 nad 29 mowilo sie dawno dawno temu ;-)
dzisiaj ta teoria nikt sie nie przejmuje i wszyscy zasuwaja na duzych kolach
...ktore z roku na rok sa coraz lzejsze

....................................................................................................................

jeszcze jedna sprawa ...nigdzie nie napisalem ze " 29 juz nie aktualne "
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#19
Ok. Ciekawostka. Z prostych wyliczeń wyszło mi, że za cholerę nie wejdzie 650b do mojej ramy. Postanowiłem jednak sprawdzić to empirycznie. Po założeniu kola z opona 2.1 jest jeszcze bardzo dużo miejsca. Wniosek z tego taki, jak pisał Adamello. Nie ma co wyliczać, trzeba sprawdzić empirycznie czy rama przyjmie większe kolo.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#22
Swoją drogą - zastanawiam się, po co jest dolna poprzeczka w ramie. Górna wiadomo - usztywnia wszystko, bo odległość od węzła do poprzeczki jest dość duża. Na dole ta odległość jest niewielka. Zastanawiam się, czy usunięcie dolnej poprzeczki może na coś wpłynąć. Znajomy jeździ na Cannonie Scalpelu z usuniętą poprzeczką już szmat czasu (a tam wiadomo - wszystko z tyłu się gnie). Koło 27,5 wchodzi pięknie, nić nie blokuje - i niema z tym problemów.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
cron