Retro szosa firmy Allegro :-)

#1
Obrazek


Tym razem prezentuję szosowy rower firmy Allegro z 1994 roku.
Mylił by się ten kto by sądził, że to rower "brandowany" przez znany portal aukcyjny z okazji np. kolejnej rocznicy jego działalności.
Rower jest starszy od portalu aukcyjnego, a firma będąca jego producentem jest starsza od internetu, a nawet od komputerów w ogóle ;-)


Została założona w 1914 roku w Szwajcarii przez Arnolda Grandjeana i jego dwóch braci.
Pan Arnold był najpierw kolarzem amatorem, potem jeździł zawodowo. W 1911 brał udział w Tour De France jadąc w zespole Peugeot. W roku 1915 był na pozycji 22 w światowym rankingu, a w 1916 był czwarty.
Firma zaczynała od sklepu w którym w 1914 roku zbudowano pierwszy rower. Fabryka produkująca rowery i motocykle powstała w 1923. W latach 90-tych XX-wieku firma na skutek spadku zapotrzebowania na rowery szosowe (nigdy nie produkowała MTB) została sprzedana firmie Mondia. Rowery pod marką Allegro były jeszcze na rynku przez kilka lat. W 2004 roku Mondia zostaje zamknięta.
W którymś momencie jednak Allegro musiało wznowić działalność gdyż obecnie pod adresem http://www.allegrovelo.ch/ oferowane są rowery trekingowe i miejskie pod tym samym logo co niegdyś.
Więcej o historii tu: http://www.allegrovelo.ch/index.php?page=389 i tu: http://www.swissbicycles.com/category/allegro/

Rower zakupiłem na portalu aukcyjnym o tej samej nazwie.
Jest zbudowany na rurach Columbus SLX NEW. Konia z rzędem temu, kto powie czym się różnią od starszych SLX. Wg niepewnych informacji z sieci mają to samo cieniowanie, ale rzekomo SLX NEW mają krótsze pogrubione odcinki na końcach rur.
Osprzęt wyłączając sztycę to pełne Shimano 600. Jest w bardzo dobrym stanie jak i cały rower zresztą.

To mój pierwszy od 20 lat rower szosowy. Wczoraj przejechałem ~80km i po pierwszych 5 kiedy musiałem sie do niego trochę przyzwyczaić i wyjechać z miasta - euforia ! Jest szybki, średnia jakieś 10% większa niż na MTB z gładkimi oponami. Jest też bardziej wymagający - wyciąga z jadącego wszystkie siły. Na nim po prostu nie da się jechać powoli :-) Poza tym na szosówce muszą pracować chyba trochę inne mięśnie bo normalnie po 80km dawno nie miałem zakwasów tak jak dziś :-) Jestem teraz wewnętrznie rozdarty, bo szkoda mi na nim jeździć ze względu na ładny stan, a z drugiej strony jazda na nim strasznie wciąga :roll:

Galeria:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
;-)

#3
TAKI rower w tamtych czasach ...Jezu !!!!!!!!
w odroznieniu od " Gunter´a" na lancuchu ktos przyoszczedzil ;-)
........... na ostatnim zdjeciu to TY?
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#6
marcin74 pisze:TAKI rower w tamtych czasach ...Jezu !!!!!!!!
w odroznieniu od " Gunter´a" na lancuchu ktos przyoszczedzil ;-)
........... na ostatnim zdjeciu to TY?
Jak składałem w bodaj 92 roku swojego Jaguara to grupa 600 była moim marzeniem. Niestety powstał wtedy na mieszance z której najwyżej była RD RX100 :-) Ale i tak był niezły wypas jak na tamte czasy :-D

Z łańcuchem masz rację, to chyba HG70 więc niżej niż reszta, zamienię go na coś bardziej odpowiedniego

Tak na ostatnim zdjęciu skrzywiony autoportret ;-)
mekp pisze:Widziałem ten rower na żywo...szkoda byłomi go rozbierać...
On jest poprostu NOWY!
Pomijając już kwestie moralne, to też nie za bardzo by się opłacało go rozbierać, nie wiem czy w kawałkach by się zwrócił ;-)
skolioza pisze:zdjęcie słabe, z telefonu
ale widać górską przerzutkę rzeczonej marki - rower chyba był faktycznie innego producenta
Obrazek
Widać też mały napis Suntour co też można by interpretować, że to przerzutka Suntoura model Allegro.

#7
Klawy rowerek ,pozazdrościć ,serio!
Malowanie klasycznie ładne(+ten bidon :-o) ,chyba mój ulubiony okres dla kolarzówek;
Opisy(i zdjęcia) Twoich rowerów prezentowanych na forum są modelowe :-)

Slx od slx new różnił się minimalnie mocniejszym cieniowaniem górnej i skośnej rury (z tegoco pamiętam -sory ,ale nie mam czasu chwilowo kopać i mogę się mylić) ,i wersja new weszła do produkcji na początku lat 90tych; stop prawdopodobnie ten sam; -tak czy siak -wypas!

Wzmocnienie o którym piszesz ,w głowie mej figuruje jako "ryflowanie" , w sensie w przekroju poprzecznym odcinki rur które wchodziły w mufy -wyglądały mniej więcej jak podkładka/dystans kasety ,a nie jak zwykły okrąg; Miało to zwiększyć sztywność w miejscach kluczowych ..bla bla bla :-P

Cechowało to wszystkie główne rury grup SLX ,newSLX ,SPX i TSX (tyle ,że te miały to na całej swojej długości)

Jak dowiem się cokolwiek więcej ,to dam znać

#9
Gerwazy przecież nie zapłaciłbym za niego tyle co.na allegro :-)

Miałem klienta na grupę i myślałem czy nie kombinować tak żeby zostawić sobie ramę ale jest na mnie za mały. btw cieszę się że trafił do Ciebie a nie do mnie :-)

pozdrawiam
Mekp
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996

#10
rurokura pisze:Klawy rowerek ,pozazdrościć ,serio!
Malowanie klasycznie ładne(+ten bidon :-o) ,chyba mój ulubiony okres dla kolarzówek;
Opisy(i zdjęcia) Twoich rowerów prezentowanych na forum są modelowe :-)

Slx od slx new różnił się minimalnie mocniejszym cieniowaniem górnej i skośnej rury (z tegoco pamiętam -sory ,ale nie mam czasu chwilowo kopać i mogę się mylić) ,i wersja new weszła do produkcji na początku lat 90tych; stop prawdopodobnie ten sam; -tak czy siak -wypas!

Wzmocnienie o którym piszesz ,w głowie mej figuruje jako "ryflowanie" , w sensie w przekroju poprzecznym odcinki rur które wchodziły w mufy -wyglądały mniej więcej jak podkładka/dystans kasety ,a nie jak zwykły okrąg; Miało to zwiększyć sztywność w miejscach kluczowych ..bla bla bla :-P

Cechowało to wszystkie główne rury grup SLX ,newSLX ,SPX i TSX (tyle ,że te miały to na całej swojej długości)

Jak dowiem się cokolwiek więcej ,to dam znać
Czekam z niecierpliwością. Gdyby Ci się udało odkopać jakiś katalog z SLX NEW byłoby super.

Jeśli chodzi o to "żebrowanie" tudzież "ryflowanie" przez producenta zwane "rinforzi elicoidali" to miałęm okazję "macać to własnymi palcyma" w jednaj ramie na SLX. Oprócz obmacywania wykonałem też fotodokumentację, gdzie zielonym strzałkami zaznaczyłem owe żebra:

Obrazek
Obrazek



mekp pisze:... cieszę się że trafił do Ciebie a nie do mnie :-)
pozdrawiam
Mekp
Ja też :mrgreen:

#14
Śliczna. Mnie też tak ciągnie do kolarki. Mam co prawda mojego Rometa Sport, ale gdzieś ciągnie mnie do takich właśnie kolarek z takimi manetkami z takimi przeplotkami na linki, z taką grupą albo 600 albo 105 (retro oczywiście)
Powodzenia w jazdach.


Wojtek
Woodlands 29-er cr-mo
Trek 750
ARCADIA 6000
Suntour XC Pro WTB w kartonach czeka na nowe życie

#15
WojtekKa pisze:Śliczna. Mnie też tak ciągnie do kolarki. Mam co prawda mojego Rometa Sport, ale gdzieś ciągnie mnie do takich właśnie kolarek z takimi manetkami z takimi przeplotkami na linki, z taką grupą albo 600 albo 105 (retro oczywiście)
Powodzenia w jazdach.


Wojtek
Dzięki. Polecam, masa fajnych emocji :-) Wczoraj przejechałem 100 całkiem miło się kręci ;-)

#16
Wklejam skany zdjęć z katalogów Columbusa ze specyfikacją rur SLX NEW i dla porównania SLX.
Może ktoś będzie kiedyś potrzebował to się przyda, jakoże tych pierwszych w sieci próżno szukać.

Obrazek
Obrazek
Obrazek



Dziękuję Panu Andrzejowi Rybskiemu za udostępnienie katalogu ze swoich zbiorów.

#18
Allegro przechodzi modernizację. Gdyby rower miał węch, to po jej ukończeniu ten z pewnością by się mu poprawił za sprawą "doprawienia" mu kilku NOS-ów :-)

Obrazek

Nowe będą: RD, BR, FC, pedały LOOK, łańcuch Sachs, oponki.
Nowa będzie też kierownica (dzięki Mekp ;-) ), oryginalna miała 42cm szerokości, teraz będzie 45cm.
Obrazek

Obrazek

#20
Gerwazy pisze:oryginalna miała 42cm szerokości, teraz będzie 45cm.
przesiadka z gorala na szose z kierownica 42 ...musialo byc szokiem :roll:
przerabialem.... ;-)
osprzecik przepiekny :->
zastanawia mnie ostatnie zdjecie :idea: robione z zyrandola :lol: :lol: :lol:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#21
Czadowo, klamkomanetki dobrze chodzą? Smar w nich lubi sobie gęstnieć po latach ;D Szosowe grupy Shimano z tamtych lat, 105 czy Dura Ace to klasyka gatunku, chyba 8 lat produkcji bez większych zmian mówi samo za siebie.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#22
marcin74 pisze:
Gerwazy pisze:oryginalna miała 42cm szerokości, teraz będzie 45cm.
przesiadka z gorala na szose z kierownica 42 ...musialo byc szokiem :roll:
Dokładnie tak było. Pomijając kwestie wygody ułożenia rąk na kierownicy, miałem wrażenie że gorzej się oddycha przy tak wąskiej kierownicy.

A zdjęcie robiłem stojąc na krześle, aparat był na wyciągniętych rękach, tak że nie widziałem co fotografuję, ale za którymś razem się udało trafić :-)
elziomallo pisze:Czadowo, klamkomanetki dobrze chodzą? Smar w nich lubi sobie gęstnieć po latach ;D Szosowe grupy Shimano z tamtych lat, 105 czy Dura Ace to klasyka gatunku, chyba 8 lat produkcji bez większych zmian mówi samo za siebie.
Teraz już chodzą, ale smar rzeczywiście zgęstniał, tak że były problemy ze zrzucaniem z tyłu. Wpuściłem WD40, zastawiłem na trochę, potem wpuściłem kilka kropli oliwki i jest dobrze.

Dura Ace z tamtego czasu strasznie mi się podoba, ale chcąc kupić w takim stanie trzeba by wydać majątek.
Na pocieszenie mam tytanowe śrubki Dura Ace w korbach ;-)

#25
Gerwazy pisze:Dokładnie tak było. Pomijając kwestie wygody ułożenia rąk na kierownicy, miałem wrażenie że gorzej się oddycha przy tak wąskiej kierownicy.

mialem te same odczucia....zmienilem na 44c-c i jest ok

zdjecie drugie od gory ;-) z ta owijka fajnie sobie poradziles :idea: wielu mysli ze to prosta sprawa
a w rzeczywistosci jest zupelnie odwrotnie :roll:...... osobiscie uwazam to za sztuke :!: :!: :!:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#26
skolioza pisze:Grzesiek, zainwestuj w quadrokopter ;-)
Właśnie od Ciebie się dowiedziałem, że to się tak nazywa, a wczoraj pierwszy raz w życiu widziałem takie coś jak w Lipnicy nad palmami latało :-) Eh człowiek juz z trudem nadąża za nowinkami, dobrze że jest to retro jeszcze :-D
marcin74 pisze: zdjecie drugie od gory ;-) z ta owijka fajnie sobie poradziles :idea: wielu mysli ze to prosta sprawa
a w rzeczywistosci jest zupelnie odwrotnie :roll:...... osobiscie uwazam to za sztuke :!: :!: :!:
Dziękuję :oops: Zanim się za to zabrałem poszukałem informacji na ten temat w internecie, i spróbowałem 2x na sucho, czyli bez odbezpieczania taśmy klejącej pod owijką. Korzystałem głównie z tego:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... n-drop-bar
W innym miejscu ktoś napisał, żeby poniżej klamki owijać rzadziej, a powyżej gdzie ma być wygodniej owinąć gęściej. Tak też zrobiłem, bo uznałem że to ma sens.