#4
Ceną, wagą, anodą. Ew. jeśli jesteś titan wizardem to po smaku, po czym po węchu, wzrok jest trywialnym kryterium rozpoznania stopu.

Stal nierdzewna prawie nie przyciąga magnesu, sprawdzone na wielu rzeczach, kwasówka może też nie, bądź pewny że z uranu ani jakiegoś magicznego stopu śrub nie masz.
cino cinelli santo subito

na sprzedaż:
https://picasaweb.google.com/wojd47h/NaSprzedaz#
moje aukcje:
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... d=24938441

#7
W czystym tlenie tytan zapala się w 600st C, a stal nie :) Można sprawdzić, tylko jak pójdzie to już po śrubie raczej.

W przypadku śrub najsensowniej przez porównanie wagi z śrubą na pewno stalową. Tytan ma gęstość 4,7 g/cm^3 a stal 7,8 stąd różnica powinna być znaczna. W przypadku większych fantów dla których trudno objętość policzyć (i stąd gęstość) można zrobić eksperyment- zważyć element normalnie, następnie zawiesić na nieważkiej nitce i sprawdzić ile waży cały zanurzony w wodzie. Z różnicy w wynikach da się wyprowadzić gęstość materiału (jak chcecie to to zrobię i podam wzór gotowy :P ). Wadą metody jest konieczność posiadania precyzyjnej wagi wędkarskiej.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#11
Zależy co mierzysz, do śrubek to już raczej taka co dziesiątki grama pokazuje. Wędkarska to skrót myślowy, chodzi ogólnie o taką na której wieszasz przedmiot, a nie kładziesz.,

Przykładowo mamy element tytanowy o masie 100g. Oznacza to, że element ma 22,6 cm^3 objętości. Jeśli wsadzimy go do wody, zadziała na niego siła wyporu równa ciężarowi wypartej cieczy, czyli 22,6cm wody, czyli 22,6g, więc waga powinna pokazać 77,4g. W przypadku stalowego elementu o masie 100g jego objętość wynosi 12,8cm, czyli w wodzie będzie lżejszy o 12,8g, czyli będzie ważył 87,2g.

Różnica między 77,4g a 87,2g spora i wystarczy mieć wagę z dokładnością do 1 grama by mieć pewność, że wynik jest ok

Teraz bierzemy element ważący 10g, jakąś większą śrubkę np.
W wodzie: Tytan 7,74g, stal 8,72g

Jak widać w tym przypadku bez wagi pokazującej miejsce po przecinku, a najlepiej 2 ani rusz :)

Dla odmiany rama o wadze 2kg

W wodzie: (o ile uda się ramę odpowietrzyć ;D) tytan 1548g, stal 1744g

Na tej samej zasadzie można odróżniać tytan od amelinium :) Gęstość stopów al to 2,7g/cm^3

Da się zrobić metodę wodną z "klasyczną" wagą, tylko trzeba się trochę pobawić, tzn. przez jakiś bloczek nitkę przełożyć żeby odciążała leżący na wadze ciężarek.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#12
Ale mu wymyślacie.
Yves Tytan jest paramagnetykiem a w praktyce oznacza to że magnesem nie uniesie się ale jak położysz i podsuniesz magnes to zacznie się obracać i kulać na boki ale się nie podniesie. Jak stukniesz o siebie śrubki tytanowe to maja zupełnie inny dźwięk niż stal.

Mam kilka takich śrubek w tym dokładnie te od tego gościa kupiłem 8 jak sprzedawał po 2 czy 3 zl.
http://allegro.pl/sruby-sruba-tytan-tyt ... 60903.html
Jak widzisz jest jeszcze próba w kwasie solnym i koleś nawet w aukcji ją pokazuje. Jego śruby lekko się poruszają od magnesu.

śruby co uznajesz za tytanowe są tytanowe raczej ale ta ubrudzona klejem może być stalowa. Niektóre mają oznaczenia na łebkach i po tym też dojdziesz co to.

Połóż śrubę na płask i przyłóż magnes przy gwincie z boku, jak lekko się przesunie to jest tytan. Oczywiście każdy stop inaczej się zachowuje i dlatego masz mieszane uczucia. Tylko ja mam magnes neodymowy a właściwie 3 tak mocne że jeden mam na dłoni a drugi pod i się przez dłoń przyciągają. Podejrzewam że twój magnes jest za słaby do testu i dlatego tytan się nie rusza.

Co to za muzyka w tle filmu?

#15
jak na mój gust to stalówki. a tytan poznasz po dotyku. jest inny- bardziej ciepły od stali.
zobacz też na powierzchnię. na wszystkim co mam tytanowe są ślady po ostrzu które to toczyło

#16
a tytan poznasz po dotyku. jest inny- bardziej ciepły od stali.
zobacz też na powierzchnię. na wszystkim co mam tytanowe są ślady po ostrzu które to toczyło
Dokładnie.

#17
Miśki stal austenityczna (np cr18ni8, znany z cieniowanych szprych np.) też jest paramagnetykiem i zachowuje się podobnie do tytanu w tym względzie, więc to dupa nie metoda z tym magnesem.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#18
Podobnie z odpornością chemiczną, stal austenityczna jest ciężka do ruszenia i dość porównywalna w tym względzie z tytanem. Jeśli są na sali chemicy będę wdzięc, zny za prosty, chemiczny sposób odróżniania tytanu od stali austenitycznej, póki co o takim nie słyszałem.

Ciepły w dłoniach, żółtawy, ślady obróbki... można i tak, ja wolę metody dające pewny wynik a nie przypuszczenie :)
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#24
Tytanu nie przyciąga magnes. Stopy na śruby i rowery mają bardzo mało tytanu. Przynajmniej moich śrubek od mostka 3T nie turlają się nic.
Polecam magnes Neodymowy o wysokiej mocy aby uniknąć błędu.

Co do nie rdzewiejących:
Przyciągają się A2 lub turlają zależy jak im wyszło w fabryce.
A4 nie przyciągają się. (A4 kwasówka)

Sprawdzałem przed chwilą i filmik też mogę nagrać ;-)

Jakby ktoś miał wątpliwości co do stali: klik

Jak sprawdzić czy na 100% tytan? Palnik w łapkę i jazda. Jak się odbarwia szybko na tęczowe kolorki to tytan :-P

#25
Takich bzdur jeszcze nie czytałem!Wystarczy google i 5 min. zeby wszystko sprawdzic.Tytanu nie ruszą kwasy a złota też?Stali kwasowej magnes nie łapie?Neodym zawsze przyciąga stal.Mocny magnes podnosi nawet żabę-youtube.Stopy na sruby i ramy mają mało tytanu?99 % ram jest ze stopu 3al2,5v czyli ma ok. 94,5 % ti .Na 100 % można sprawdzic stop tylko spektrometrem.

#26
Ależ komplikujecie. Wystarczy zwykła waga z dokładnością do 1g. Przykładowo - stalowa śruba M6x20 waży 6-7g, tytanowa 3-4g (ważyłem śruby o różnym kształcie łba). Śruby są z reguły znormalizowane, więc raczej nie powinno być problemu ze znalezieniem stalowego odpowiednika do porównania.

#27
Słuchajcie - odgrzebuję temat.
Wraca pytanie - jak odróżnić ramę tytanową od aluminiowej mogąc jedynie obmacać cały rower. Wiadomo - kwestia badań wyporności czy spektrometr odpadają. Ze spawami też jest różnie - jedne ramy tytanowe mają spawy delikatne, inne grube praktycznie jak aluminium. Co mi przyszło na myśl - jeśli są jakieś zadrapania, to w ramie alu lakierowanej lub anodowanej na tytan pod warstwą lakieru/anody powinien pojawić się srebrny, aluminiowy kolor. W ramie tytanowej materiał będzie jednolity. Macie jeszcze jakieś sposoby?
Ostatnio zmieniony 2017-03-23, 15:47 przez focker, łącznie zmieniany 2 razy.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#28
Grzesiu wydaje mi się że jeżeli jest możliwość zaglądnięcia do mufy suportu to będziesz miał odpowiedz.
No i jak już napisałeś spawy.Ja jeszcze nie spotkałem się z ramą aluminiową która by miała tak drobne i ładnie wykonane spawy jak chociażby najmniej estetycznie wykonana rama tytanowa ... być może jeszcze się nie spotkałem z takową ;-)

#29
Osobiście poznaję ramę tytanową po kolorze . Miałem w swojej karierze 4 ramy tytanowe. Dwie mam do dziś są matowe mają charakterystyczny dla tytanu kolor. Trzecia była szkiełkowana i była delikatnie chropowata. Mocno zapuszczona rama alu po chwili polerowania pastą K2 nabierała połysku. Ta mimo dłuższej obróbki praktycznie nie zmieniła koloru i faktury. Czwarta była prawdopodobnie z Rosji . Najbardziej przypominała polerowane alu.
Miała podobny kolor
Obrazek


I chyba taką ramę najtrudniej poznać . Tylko drobne spawy ukierunkowują w kierunku tytanu . Alu spawa się dużo grubiej

PS. Nad jaką ramą dumacie :)?