Wymiana osprzętu

#1
Na początek chciałbym serdecznie się przywitać :-D Mając nadzieję że ów temat jakoś nie "stroluje" owej sekcji ;-)
Choć od jakiegoś czasu po głowie chodzi mi modernizacja mojego leciwego "rumaka" do czasu gdy awarii uległy manetki, a że były w systemie 3x8 to jak już zawczasu sprawdziłem, ciężko takowe dostać w miarę w sensownym przebiegu za sensowne pieniążki :-P
Dlatego też postanowiłem nieco tchnąć ducha czasu w swojego ogiera 8-) Po czym zainwestować w nowszy osprzęt 3x9 bądź 3x10 ? Ale jak to bywa po zasięgnięciu wielu informacji z różnych to źródeł (gdzie jedni mówili "owo" a drudzy "tamto" ) powstał mały mętlik, który zechciałbym sprostować wraz ze specjalistami :-D Nim ciężko zaharowane pieniążki zainwestuje w bezsensowny zakup :->
A mianowicie:
~ Czy wymiana korby wraz z suportem na "kwadrat" na nową w systemie "Hollowtech II" Shimano (jeżeli czegoś nie pomyliłem) wymaga identycznego dopasowania do ramy, jak to polega na "kwadracie" i dobraniu odpowiedniej długości dla ramy - by zachować "linię" łańcucha - Oraz czy korba pod kasetę 10rz będzie równocześnie kontabilna wraz z kasetą 9rz ?
~ Czy tylna piasta na której obecnie znajduje się kaseta 8rz będzie kontabilna wraz z kasetą 10rz ? (bo szczerze tutaj już słyszałem wiele różnakich opowieści w sklepach :roll: )
~ Oczywistym jest że do kaset 10rz potrzeba tylko i wyłącznie łańcuchów 10, bo 9 już nie będą pasować ?
~ Czy manetki, zakładając że będzie to system 3x10, a w tym wypadku interesuje mnie przednia, będzie kontabilna wraz z przednią przerzutką starego już Shimano XT'ka FD-M738 ? Czy najlepiej zakupić wówczas nową ?

Z góry podziękować za jasne i klarowne odpowiedzi 8-)

#2
Witam.

Na bębenek 8sp kaseta 10sp powinna wejść.

Generalnie system 10sp czyli dyna-sys jest cóż... Kompatybilny tylko ze sobą.

Musisz mieć wszystkie elementy napędu pod 10sp. Specjalny łańcuch, kasetę, przerzutki, manetki... Nie wiem jak z korbą ale... podobno tez powinna być 10sp.

Pozatym wiele osób mówi że system ten działa... słabo ale sam nie testowałem.

A jeśli szukasz cześci napisz pw.

pozdrawiam
xMekpx
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996

#3
Czyli jak dobrze gdzieś usłyszałem 10sp mogło by dziwnie lub nawet wcale nie chcieć się dogadać wraz z moją już leciwą FD-M738 - no dobra a jakby to wyglądało wraz z 3x9 ? ;-)

#4
Witam.

Przy 3x9 już będzie lepiej. Sam miałem długi czas przerzutkę pod 8sp w napędzie 9sp i działało. Jak dobrze wyregulujesz to bedzie ok.

Systemy 10tkowe są mocno specyficzne...

pozdrawiam
xMekpx
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996

Re: Wymiana osprzętu

#5
Hexabit pisze: ~ Czy wymiana korby wraz z suportem na "kwadrat" na nową w systemie "Hollowtech II" Shimano (jeżeli czegoś nie pomyliłem) wymaga identycznego dopasowania do ramy, jak to polega na "kwadracie" i dobraniu odpowiedniej długości dla ramy - by zachować "linię" łańcucha
Nie- korby w systemie HT2 sa tandardowe i do ramy dopasowuje się ją podkładkami pod suport znajdujacymi sie w zestawie
Hexabit pisze: Oraz czy korba pod kasetę 10rz będzie równocześnie kontabilna wraz z kasetą 9rz ?
Tak- zadziała bez najmniejszego problemu
Hexabit pisze: Czy tylna piasta na której obecnie znajduje się kaseta 8rz będzie kontabilna wraz z kasetą 10rz ? (bo szczerze tutaj już słyszałem wiele różnakich opowieści w sklepach
Na 100% tak
Hexabit pisze: Oczywistym jest że do kaset 10rz potrzeba tylko i wyłącznie łańcuchów 10, bo 9 już nie będą pasować
Jechac będzie ale precyzja działania napędu mocno ucierpi.
Hexabit pisze: Czy manetki, zakładając że będzie to system 3x10, a w tym wypadku interesuje mnie przednia, będzie kontabilna wraz z przednią przerzutką starego już Shimano XT'ka FD-M738 ? Czy najlepiej zakupić wówczas nową ?
Działać zadziała z tym ze ta przednia przerzutka nie będzie działala tak samo dobrze jak nowe- wystraczy porównać profil wózka. Natomiast żadna tylna przerzutka nie 10 biegowa nie zegra z manetkami 10 biegowymi. Manetki i przerzutki tylne Dyna-sys działają tylko ze sobą
Masz problem ze swoim staruszkiem?? Serdecznie zapraszam. www.bikeservice.com.pl
Profesjonalny serwis rowerów i amortyzatorów

#6
Co do tylnej czy to w 10sp bądź 9sp to na pewno planuje zakupić nową, niż kombinować ze starą 8sp, gdzie jak to gdzieś wyczytałem owy model RD-M737 da radę "nastawić" na 9sp
Jednakże wolę mieć nowe, niż później rzucać "mięsem" w czasie jazdy po takim przekombinowaniu i dziwnym działaniu sprzętu :-?
Gorzej sytuacja wygląda z przednią o którą tak mocno zapytuje, ponieważ z nią i jej systemem mocowania już nie wygląda to tak "kolorowo" (zwłaszcza iż jest w miarę nowa, bo niedawno udało mi się "upolować" na ebayu jej rzadki egzemplarz, zresztą nawet teraz zauważyłem ze znowu ktoś ją wystawił :mrgreen: )
Co obrazuje poniższe zdjęcie:
http://img534.imageshack.us/img534/1439/dsc03769tz.jpg
Jak mniemam nie dostanę niczego takiego w nowszej odsłonie... Choć mogę się mylić co bardzo by mnie ucieszyło 8-) A jedyne rozwiązanie jakie to mi pozostaje w owej kwestii montażu nowej przedniej przerzutki do 9sp lub 10sp to mocowanie na suport, ala coś takiego ?
http://img13.allegroimg.pl/photos/orygi ... 2962161117

#7
Ja tam bym szedł w 9ke -duża dostępność wszystkich części ,w miare tanie ,9s jest jeszcze dość odporne na rozregulowanie i łatwe do wyregulowania ,dajesz łańcuchy i przerzuty jakie chcesz ..
Osobiście zdecydowanie zostawiłbym przednią przerzutkę jeśli działa ,korbę również(8kowa obsługuje 9kąwy napęd) -jeśli ma dobre jeszcze zębatki ,nie wiem co tam z tyłu -ale od biedy kup sobie nową m739 -będzie przynajmniej spójnie i skutecznie
hej!
p.s. powinna spasować każda szosowa przerzutka montowana na hak -problemem było by jedynie odwrócenie ciągu(większość szosowych ciągnie od dołu ;) -ale i na to jest sposób -chyba ,że w nowych szosowych szimano dało opcję ciągu w obie strony

#10
Hexabit pisze:gdzie jak to gdzieś wyczytałem owy model RD-M737 da radę "nastawić" na 9sp
Da się, pod warunkiem wymiany górnego kółeczka na 9tkowe.
Jeździłem kiedyś w takiej konfiguracji, ale na oryginalnym kółeczku na najwyższym biegu przerzutka się "blokowała".Wymiana na kółeczko z deorki rozwiązała sprawę.

#11
Piksel pisze:
Hexabit pisze:gdzie jak to gdzieś wyczytałem owy model RD-M737 da radę "nastawić" na 9sp
Da się, pod warunkiem wymiany górnego kółeczka na 9tkowe.
Jeździłem kiedyś w takiej konfiguracji, ale na oryginalnym kółeczku na najwyższym biegu przerzutka się "blokowała".Wymiana na kółeczko z deorki rozwiązała sprawę.
Czyli w takim wypadku zakup "kółeczek" z przerzutek 9sp, łańcucha i kasety plus nieszczęsne manetki :-D
Uff jak dobrze teraz wiedzieć, kamień spadł mi z serca 8-)
skolioza pisze:Ciekaw jestem tego Gejanta - pochwalilbyś się
Jak na razie jest w powijakach :-P http://img28.imageshack.us/img28/9120/dsc03773xd.jpg
Ostatnio zmieniony 2013-01-23, 21:32 przez Hexabit, łącznie zmieniany 1 raz.

#12
737 w praktyce będzie działać identycznie jak 739 .
Co się tyczy kółeczek -kurcze ,ja się nie kłopotałem nigdy -m735 obecnie na luzie obsługuje mi kasetę 9kową (cały sezon tak śmigałem) ,m950 również ..ale o3wiście nowe kółka pod 9ke nie zawadzą ..tylko sobie normalne ceramiczne kup ,a nie przypadkiem na łożyskach maszynowych..

Co do niezawodności -podejrzewam ,że o ile zachowasz stare przerzutki -to niezawodnościowo będzie prawdopodobnie porównywalnie z 8ką.
Tylko jeszcze dobry łańcuch wypadało by do tego kupić -ale to już wątek na osobny temat :)

Osobiście nie znosze szimano ,zwłaszcza tych z wklęsłymi bolcami -bo się tego normalnie zakuwać/rozkuwać nie da ;/
Sramy też chyba się popsuły, ostatnio testowałem connexa i campe c9 i jest ok.

#14
No wiem, kiedyś człowiek był młody i głupi, przy czym "jarało" go by wozić się na osiedlu na takich kołach :mrgreen: Ale bądź co bądź może wyglądają teraz archaicznie ale za to przetrwały bardzo wiele i za to je zawsze lubiłem, choć teraz szukam jakiś fajnych i wytrzymałych dla nich zamienników, może jakieś dobre rady ? ;-)
Ostatnio myślałem nad http://allegro.pl/spinergy-spox-i2917302291.html i tak długo się zastanawiałem że ktosik mnie ubiegł :-P
Co do samej zaś nóżki, to jej wcale tam nie ma :mrgreen: Tak na razie wypożyczyłem ją z roweru siostry, by jakoś postał stabilniej :roll:

#16
na przyszłość Panowie,najpierw zapytajcie,co to za sprzęt? aaaaa.......później wklejajcie swoje cenne rady ;-)
bele co nie zawsze pasuje :mrgreen:
śmietnik to nie retro!

#17
A tak przy okazji, bo akurat sprawdziłem sobie myk z przednią przerzutką od "ostrych" kółek i opcją nie daj Boże, wymiany jej w przyszłości jakby owej coś się przytrafiło :-P
Czy wówczas po założeniu takowej (z ostrego koła) będzie hulać na manetkach z MTB i resztą jego osprzętu ?
Czy zaistnieje potrzeba, by wszystko wtedy pozamieniać na "sprzęt" do ostrego ?

#19
ja na allegro widziałem już kilka razy przerzutki do ostrego koła ,więc może o nie chodzi ;-)

Jeśli chodzi o tylne(i przednie właściwie też) przerzutki szosowe -to mają taki sam uciąg linki co górskie.
Wyjątkiem jest duraace seri 7400 ,ale to też można obejść.

W praktyce można stosować je zamiennie -jedynym problemem może być krótki wózek/inny kąt pantografu"(o czym wspomina skolioza)
,ale z praktyki wynika ,że "zwykła" szosowa ogarnie całą kasetę z górala powiedzmy z 32 ząbkowym największym trybikiem(tylko mocniej trzeba naciągnąć łańcuch). Przód -w momencie gdy pojawiły się szosowe korby kompaktowe i 3 blatowe -myślę ,że kształt wodzika i zakres jej pracy również stał się bardziej przyjazny korbie górskiej. Stare przednie szosowe -faktycznie mogą mieć problem ,żeby ogarnąć 3 blaty

#20
tak lekko podsumowujac, bo temat sie dziwnie rozwinal, caly system napedu 10-tkowy, jest kompatybilny tylko ze soba i ze starszymi, nawet 9-tkowymi nie wspolgra, natomiast napedy 9-tkowe sa powiedzmy po lekkich przerobkach kompatybilne z 8-kowymi, ale to naciagane moocno, generalnie jesli masz wszystko na 8 a chcesz przejsc na 9, to najprosciej, nowa kaseta,manetki i kolka tylnej przerzutki, w niektorych ramach takze przednia przerzutka nie zabangla, reszta daje rade, do tego roweru co masz, ja bym zmienil widel, i te kola do smieci, o stopce nawet nie wspominam ;), a naped zostawilbym 8-kowy , najlepiej szarak, a jak nie to xt, przy czym teamowe gianty bardzo sie ze sramem lubily :), i mysle ze grillonowe zabawki najlepiej by w tym rowerze wygladaly, a rd sachsa , adamello ma do pchniecia, kompatybilna z micro i oczywiscie gorska a do tego na hak, ja dalbym mu kompletny saped sram/sachs , korby race face, kola klasyczne szprychowe na fajnych piastach np do kompletu sram 9.0sl

#21
No dobra, być może teraz już będę "wymyślał" ale po uzbieraniu od was ciekawych informacji - za co bardzo wielkie dzięki :mrgreen: Po wczorajszym pokombinowaniu jakby sobie "ugryźć" tego Gianta wraz ze sprzętem który miałem zamiar w nim zmienić (lub ulepszyć jakby okazało się że źle kombinuje :roll: )
Po przeczytaniu opcji z użyciem przedniej przerzutki od "ostrego" do mojego haka na ramie -
http://img534.imageshack.us/img534/1439/dsc03769tz.jpg
I sprawdzeniu na szybko w sieci informacji czy taki pomysł może mieć rację bytu - doszedłem do wniosku czy oby nie lepiej byłoby sobie zakupić powiedzmy http://allegro.pl/sram-przerzutka-force ... 36968.html do tego "jakąś" fajną korbę z ostrego, a do "tyłu" również "sramową" przerzutkę z MTB na 10sp lub 9sp i zasilić to manetkami 2x10 ewentualnie 2x9 ala Grip ze srama (kiedyś takie miałem w pierwszym "komunijnym" mtb i bardzo wówczas przypadły mi do gustu ;-) ) a do tego kaseta i łańcuch również z MTB ?
I teraz pytanie, czy taka kombinacja ma prawo "działać" czy lepiej sobie zostawić takie "urojenia" pośród swoich marzeń ? :mrgreen:
Bo szczerze bardziej bym postawił za całkowitą wymianą sprzętu - na następne lata ;-) Coś jakbym kupował nowy rower, a owe elementy "wrzucił" z powrotem na poprzednią "ramkę"
Co o tym myślicie mądre to głowy ? :-P

#22
A taka mnie jeszcze myśl naszła.Tą kasetę, w sumie obojętnie czy na 9 czy 10 biegów to jak chcesz na te koła założyć?Bo tam jest wolnobieg nakręcany na 300%.A chyba na 9 czy 10 spidów to wolnobiegów chińczycy nie robią.
Lodzermensch

#23
Ano właśnie że robią http://allegro.pl/wolnobieg-sunrace-9-r ... 10645.html :mrgreen:
Ale jak już sobie postanowiłem, koła wracają do poprzedniego staruszka, przy czym sprawie sobie chyba takie http://allegro.pl/kola-mtb-mavic-crossr ... 97229.html lub zastanawiam się nad http://allegro.pl/kola-dt-swiss-350-v-b ... 50066.html
a wracając do mojego zapytania -
Korba z szosy, np 50x34
Kaseta z mtb załóżmy że 10sp / 11-36
Przerzutka:
Tylna Srama MTB pod 10sp
Przednia ta co powyżej zamieściłem dla przykładu
I doprawione to załóżmy owymi manetkami 2x10 http://allegro.pl/2x10-manetki-sram-x-9 ... 25318.html

I moje obawy, czy suport z korby od szosy spasuje do ramy mtb, oraz czy przednia manetka z mtb obsłuży przednią przerzutkę z szosy - I jaki wówczas dla takiej hybrydy zakupić łańcuch, z szosy czy mtb ? :roll:
Powiem szczerze że nieźle "podjarałem" się na owy zakup i taką modernizację rumaka, lecz potrzebuje waszego błogosławieństwa czy owe połączenie będzie hulać bez problemów, po czym wybiorę się do sklepiku ;-)

#25
Nie wszystko spasuje. Jak korba i przerzutka będą szosowe to i manetka musi być, chyba że jakies kombinacje z przykręceniem linki z drugiej strony śrubki się zrobi. Poza tym taką konfigurację mam tymczasowo w Kodze (trekingowej) i brakuje czasem przełożeń mimo górskiej kasety z tyłu. Dla mnie na szczęście sytuacja tymczasowa aż nowej zębatki do starej korby XT się nie dorobię. Przez tyle lat całe towarzystwo Riczejów, Tomaców i innych pionierów męczyło się ze stworzeniem górskich sprzętów, żę grzech teraz zakładać do górala szosowe wydmuszki. Co do Dyna-sys to nie jest z tym tak źle jak niektórzy mówią. Wbrew pozorom jest mniej podatny na rozregulowanie niż 9-sp. Korba i przerzutka przednia mogą zostać aczkolwiek działać to będzie do dupy. Generalnie kultura zmiany biegów w KOMPLETNYM dyna-sys jest lepsza niż cokolwiek przedtem, zwłaszcza z przodu. Natomiast z każdą kolejną generacją i zwiększeniem liczby biegów spada trwałość. O ile moje 9-biegowe XT 770 nie przyjmuje już nowych łańcuchów przy 6 tys. (czyli wykorzystując stare łańcuchy może do 9tys. dojedzie) to przy 10 biegowym XT można się cieszyć jak zrobisz 5 tys. km do całkowitego zajechania. Ale prasa chwali bo w "teście długodystansowym" czyli 2000 km nie rozpadło się jeszcze na kawałki:p Ogólnie polecałbym pójść w 9 biegów. Można to mieszać z 8-biegowymi komponentami czyli Twoją przerzutką przednią. Ilość przełożeń jest spoko. Wychodzi dużo taniej niż 10sp a dostępność części jest i jeszcze jakiś czas będzie duża. No i można kupić jeszcze nie Shadow-owe przerzutki co jest sporym plusem dla mnie. Shadow na 9sp. to zło :) A jak koniecznie chcesz 10sp. to polecam wszystko od razu wymienić, łącznie z przednią przerzutką na e-type i korbą. Tylko wtedy to będzie miało sens wg mnie.

#26
Dobra- długo sie wachałem czy to napisac ale co ta- Zastrzegam sobie że jest to moje zdanie a własciciel niech robi z rowerem co chce...

Hexabit- masz fantastyczną rame - myslę że wielu z nas marzyło kiedyś o takim biku- wielu z nas marzy nadal. Do tego masz tę ramę w chyba pieknym stanie,
Masz do tego super ciekawy amortyzator przedni i to nawet kolorystycznie spasowany z ramą.
Masz więc piękną i fantasyczną bazę do zbudowania świetnie jeżdzącego retro-bika.
Ja osobiscie bym tutaj widział albo
1: Grupę M950 w komplecie
2. 9.0 SL + korba żółty Race Face

Natomiast jak czytam kolejne "genialne" pomysły to trochę mi sie wszystko przewraca. Do tej ramy 10 sp?? Szosowa korba?? Jak tak to zostaw i te koła- bedzie większy szał pod wiejskim sklepikiem... :/ Sory ale jak dla mnie uzbrojenie tego roweru w taki sprzęt to zjebanie akcji- i to po całości.... To tak jak bys wziął Klasycznego Jaguara XK120 i zaczął obwieszać spojlerami.... Sory ale jak dla mnie wiocha....

Tyle ode mnie zanim mnie poniesie....
Masz problem ze swoim staruszkiem?? Serdecznie zapraszam. www.bikeservice.com.pl
Profesjonalny serwis rowerów i amortyzatorów

#29
Bez przesady, to tylko Giant a nie Klein czy Alpinestar. Jak już mamy porównywać do świata aut to bardziej byłoby to jakieś stare Subaru Impreza a zrobić współczesny tuning starej Imprezie to może nie szczyt klasy ale też żaden grzech:) Nie kazdy stary rower trzeba zachowywać w muzealnym stanie. Niemniej jednak nóżkę i koła wystrzeliłbym w kosmos :D

#30
bikeservice pisze: Natomiast jak czytam kolejne "genialne" pomysły to trochę mi sie wszystko przewraca. Do tej ramy 10 sp?? Szosowa korba?? Jak tak to zostaw i te koła- bedzie większy szał pod wiejskim sklepikiem... :/ Sory ale jak dla mnie uzbrojenie tego roweru w taki sprzęt to zjebanie akcji- i to po całości.... To tak jak bys wziął Klasycznego Jaguara XK120 i zaczął obwieszać spojlerami.... Sory ale jak dla mnie wiocha....
zgadzam się.
śmietnik to nie retro!
cron