#5
autor:elziomallo
Wyniki testu w sumie nie są dziwne, niemniej chętnie przeczytam ten artykuł ;D Wiadomo że odczucie komfortu jest rzeczą bardzo subiektywną, sztywności w mniejszym stopniu ale pewnie też.
Co mi się nasunęło, to pewne rozgraniczenie sztywności i zdolności tłumiących.
Sztywność wynika (poza oczywiście konstrukcją) z modułu Younga, dla alu 7005 jest to 70GPa, dla stali 200GPa. Im większa wartość modułu tym więcej siły trzeba włożyć do rozciągnięcia danego materiału o jakąś długość. Tutaj widać, że moduł dla stali jest 3 razy większy. W dużym uproszczeniu przyjmuję te wartości za wyznacznik sztywności.
Teoretycznie chłopskorozumowo więc pręt o podobnym przekroju ze stali jest 3 razy sztywniejszy. Teraz należałoby bawić się w grubości ścianek w ramach i próbować coś z tego wyliczyć, ja posłużę się różnicą mas ram- niezbyt wylajtowaną ramę stalową (2200g) i niezbyt wylajtowane alu (1600) Objętościowy stosunek materiału po szybkim obliczeniu wynosi 2,1:1 dla alu; na chłopski rozum więc mamy sztywność 147 do 200, czyli rama stalowa jest 1,37 raza sztywniejsza...
Teraz bierzemy pod uwagę hydroformowanie, zwiększone przekroje etc. i o kant dupy rozbić możemy powyższe obliczenia, może w przypadku ram o tej samej konstrukcji i średnicy rur by się w miarę potwierdziły?
Z drugiej strony pamiętam test ram w jakiejś gazecie, w której stalowy romet 29er pobił sztywnością kilka niby przyzwoitych ram aluminiowych, jedynie sztywność główki była niska ale to pewnie efekt braku termoformowania. A starsze ramy alu często ważą grubo powyżej 2kg...
Nie ukrywam że dopiero zaczynam lizać temat, po tym semestrze będę trochę w nim mądrzejszy ;]
Teraz pytanie, na ile na komfort jazdy wpływa sztywność (lub jej brak) a na ile właściwości tłumiące materiału? W przypadku jazdy w terenie wydaje mi się, że jednak to pierwsze, tłumienie drgań jednak bardziej przydaje się na szosie, na nabitych 23c czuć przecież nawet te dziury, których nie widać ;]
Parametrem opisującym zdolności tłumiące jest tzw. dekrement tłumienia, niestety rzadko pojawia się w tablicach. Świetny dekrement ma żeliwo szare (bloki silników, pokrywy kanałów na ulicy) tylko rama z niego ważyłaby z 5kg ;] Na jego tle reszta metali wygląda blado, stal niby trochę lepiej niż aluminium ale te wartości są w sporych widełkach które na siebie zachodzą, jakby ktoś znalazł te wartości (loss factor) dla konkretnych stopów to byłoby super, ja nie znalazłem
Wniosek mam taki, że sztywność ramy nie musi oznaczać braku komfortu, o ile właściwie go (tłumienie drgań) rozumiemy.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.