No właśnie, grupy stworzył Sachs, Sram po przejęciu firmy jeszcze przez chwilę kontynuował je do czasu ujednolicenia kolekcji
"P" - plasma, kolor pomarańczowy
"Q" - quarz, kolor zielony (2 typy przerzutek - standardowe i w technologii DIRT)
"N" - neos, kolor niebieski
"C" - centera, kolor czerwony
"T" - traxx, kolor szary (częściowo komponenty Centery)
W grupach osprzętu nie było hamulców- Sachs miał jedne poza grupowe hydrauliczne tarczówki o nazwie Power Disc
#5
Nie neguję - sam jestem ciekaw jak to Sachs wyglądał przed erą techologi DIRT
Główny powód założenia tematu to hierarchia grup w technologii DIRT (bodziec w temacie "AUKCJE RETRO EBAY, ALLEGRO etc.") w której innych hamulców wg katalogu '98 poza Power Discami nie było - może faktycznie nieprecyzyjnie to ująłem w 1 poście...
Główny powód założenia tematu to hierarchia grup w technologii DIRT (bodziec w temacie "AUKCJE RETRO EBAY, ALLEGRO etc.") w której innych hamulców wg katalogu '98 poza Power Discami nie było - może faktycznie nieprecyzyjnie to ująłem w 1 poście...
#7
z tego co pamiętam to SACHS nie miał canti!!!
katalog BIKE WORKSHOP 1997
http://jojopunx.fotosik.pl/albumy/661790.html
mam jeszcze katalog z 1996 ale się gdzieś zapodział....zapodam niebawem!
katalog BIKE WORKSHOP 1997
http://jojopunx.fotosik.pl/albumy/661790.html
mam jeszcze katalog z 1996 ale się gdzieś zapodział....zapodam niebawem!
#8
Nie sądze żebym się mylił, ale ......... widziałem canti z napisem Sachs.
Co do przerzutki tylnej to mam taką i jest w pełni rozbieralna, cóż z rego , że mozna ją było rozkrecić , jak częęci u nas nie było zamiennych.
Co do przerzutki tylnej to mam taką i jest w pełni rozbieralna, cóż z rego , że mozna ją było rozkrecić , jak częęci u nas nie było zamiennych.
#9
No to się sprawa rozwiązała na 100%
Choc przyznac trzeba że w katalogach o których była mowa canti już nie było
Choc przyznac trzeba że w katalogach o których była mowa canti już nie było
#10
Nie powiem " a nie mówiłem " , po prostu widziałem je gdzieś w rowerze, napis rzucał sie w oczy, no i dobrze ze jest dowód.
#11
Widziałem te hamulce na żywo, chyba dalej jeszcze rower na nich stoji na giełdzie. Tarcze na oko 140mm, i adaptery przykręcane na obejmach do ramy i widelca. Jeden ruchomy tłoczek a drugi regulowany kluczem. Chyba wole canti :)skolioza pisze: w której innych hamulców wg katalogu '98 poza Power Discami nie było -
BTW mam manetki Plasma 3x8 ale już robione jako Sram.
#12
tak, po przejęciu Sachsa, Sram kontynuował jeszcze przez rok czy dwa linię kompatybilną z Schimano równolegle ze swoim systemem ESP Były to oczywiście rzeczy Sachsa kompletnie poza grafiką nie zmienioneqsik pisze:
BTW mam manetki Plasma 3x8 ale już robione jako Sram.
Jako ciekawostkę napiszę jeszcze, że Tom Ritchey we współpracy z firmą stworzył pierwszy napęd MTB 2x9 (i to w dodatku na nie zwężonym łańcuchu i koronkach w stosunku do systemu 7/8s) Specjalnie dla jego teamu zostały wyprodukowane manetki Power Grip Extreme 2x9 oraz przystawka/nakładka 33T do standardowej kasety XT 11-28 Do tego Ritchey zaprojektował asymetryczną obręcz, dzięki której łańcuch swobodnie mijał się ze szprychami i nie działały na nie tak wielkie siły (poprzez wyrównanie stożka lewa/prawa obciążenia rozkładały się bardziej równomiernie) Nie pamiętam jak wyglądała sprawa z korbą... 30-42? coś mi się tak kołacze
patent trafił też najprawdopodobniej do rowerów bądź sprzedaży ogólnej, gdyż takie manetki widziałem jakiś czas temu na Allegro
#13
no i jemu tez mozna zawdzieczyc wymyslenie/wprowadzenie najmniejszej mozliwej zebatki na 94mm czyli 29z ->katalog z tym wynalazkiem tutaj:skolioza pisze:Jako ciekawostkę napiszę jeszcze, że Tom Ritchey we współpracy z firmą stworzył pierwszy napęd MTB 2x9 (i to w dodatku na nie zwężonym łańcuchu i koronkach w stosunku do systemu 7/8s) Specjalnie dla jego teamu zostały wyprodukowane manetki Power Grip Extreme 2x9 oraz przystawka/nakładka 33T do standardowej kasety XT 11-28 Do tego Ritchey zaprojektował asymetryczną obręcz, dzięki której łańcuch swobodnie mijał się ze szprychami i nie działały na nie tak wielkie siły (poprzez wyrównanie stożka lewa/prawa obciążenia rozkładały się bardziej równomiernie) Nie pamiętam jak wyglądała sprawa z korbą... 30-42? coś mi się tak kołacze
http://www.oldmountainbikes.com/catalog ... onents.pdf
musze sie pochwalic, ze kiedys na "wyprzedazy w secesji" nabylem moje pierwsze spd czyli WCS - zlote z 97r! (sa rowniez w tym katalogu;)
#14
Ponieważ co nieco pamiętam o tym wynalazku, to w ramach sprostowania:skolioza pisze:Jako ciekawostkę napiszę jeszcze, że Tom Ritchey we współpracy z firmą stworzył pierwszy napęd MTB 2x9 (i to w dodatku na nie zwężonym łańcuchu i koronkach w stosunku do systemu 7/8s) Specjalnie dla jego teamu zostały wyprodukowane manetki Power Grip Extreme 2x9 oraz przystawka/nakładka 33T do standardowej kasety XT 11-28 Do tego Ritchey zaprojektował asymetryczną obręcz, dzięki której łańcuch swobodnie mijał się ze szprychami i nie działały na nie tak wielkie siły (poprzez wyrównanie stożka lewa/prawa obciążenia rozkładały się bardziej równomiernie) Nie pamiętam jak wyglądała sprawa z korbą... 30-42? coś mi się tak kołacze
- manetki do systemu 2x9 Ritcheya to były Power Grip Wavey, a nie Power Grip Extreme (tylna była na 9 biegów czyli standardowa 8s + 1bieg - zębatka 33z, przednia miała microindex i spokojnie działała z korbą trzyrzędową - mój brat do dziś ich używa w 3x8),
- pierwszą asymetryczną obręcz zrobił ZTCP Bontrager, do zestawu 2x9 Ritcheya nie była taka potrzebna (choć Ritchey oferował takie obręcze), sama zębatka 33z, była tak wyprofilowana, aby mijać się ze szprychami,
- zestaw do konwersji na Ritchey'a 2x9 składał się z manetek, zębatki 33z. do kasety (domyślnie 11-30z), dłuższej nakrętki kasety oraz przedniej zębatki 29z. na microdrive,
- swego czasu Ireneusz Budziński popylał na tym zestawie Ritcheya i bardzo go chwalił, zresztą może co niektórzy pamiętają jego Mongoose'a Newmana - kurcze lekki był ten rower.
pzdr
Łukasz
#15
Kurcze, manetki z aukcji to faktycznie Wave....
Nic to, alfą i omegą nie jestem, piszę tak jak pamiętam bo materiałów nie mogłem znaleźć...
Dzięki za sprostowanie
Nic to, alfą i omegą nie jestem, piszę tak jak pamiętam bo materiałów nie mogłem znaleźć...
Dzięki za sprostowanie
#16
Hm, mam taką zębatke, brakuje mi gripa i nakrętki na bębenek.
To tak to wygląda :
Rocznik 1995 – SACHS MTB 6000Korbowód, piasty, pakiet, przerzutka przód i tył, manetki , klamki, długie gripy i cantilevery, łańcuch, kaseta,
SACHS NEW SUCCESS Korbowód, piasty tył i przód, przerzutka tył, przód, klamki, długie gripy, łańcuch, centilevery, pakiet, i tutaj bomba wagowa – przednia przerzutka wazyła 97 g, przednia XTR ważyła 118 g.
W tym roczniku były już produkowane gripy firmowane przez firme Grip Shift, modele 600 – 7 i 8 birgów, model 400 – 7 biegów, 800 X-Ray – 8 biegów.
Rocznik 1996
SACHS CENTERA:
Korbowód, piasty przód i tył, szpilki, kaseta, łańcuch, przerzutka przód i tył, gripy długie, cantilevery, .
SACHS NEOS:
Korbowód, piasty tył, przód, szpilki, kaseta, łańcuch, piasty pod hamulec tarczowy, tarcze, łańcuch, przerzutki p i t , cantilevery
SACHS QUARTZ:
Korbowód, piasty t i p, piasty pod hamulce tarczowe, kaseta, łańcuch, klamki, cantilevery, przerzutki p i t , gripy długie, , pakiet.
Z firmy Grip Shift doszedł model 450 na 7 biegów., przerzutka tył ESP 900
To taki opis skrócony dla pogladu.
Jak dostane dysk z naprawy to przedstawie mini artykuł z tego, włacznie ze skanami całych grup z katalogów z tamtych lat.
To tak to wygląda :
Rocznik 1995 – SACHS MTB 6000Korbowód, piasty, pakiet, przerzutka przód i tył, manetki , klamki, długie gripy i cantilevery, łańcuch, kaseta,
SACHS NEW SUCCESS Korbowód, piasty tył i przód, przerzutka tył, przód, klamki, długie gripy, łańcuch, centilevery, pakiet, i tutaj bomba wagowa – przednia przerzutka wazyła 97 g, przednia XTR ważyła 118 g.
W tym roczniku były już produkowane gripy firmowane przez firme Grip Shift, modele 600 – 7 i 8 birgów, model 400 – 7 biegów, 800 X-Ray – 8 biegów.
Rocznik 1996
SACHS CENTERA:
Korbowód, piasty przód i tył, szpilki, kaseta, łańcuch, przerzutka przód i tył, gripy długie, cantilevery, .
SACHS NEOS:
Korbowód, piasty tył, przód, szpilki, kaseta, łańcuch, piasty pod hamulec tarczowy, tarcze, łańcuch, przerzutki p i t , cantilevery
SACHS QUARTZ:
Korbowód, piasty t i p, piasty pod hamulce tarczowe, kaseta, łańcuch, klamki, cantilevery, przerzutki p i t , gripy długie, , pakiet.
Z firmy Grip Shift doszedł model 450 na 7 biegów., przerzutka tył ESP 900
To taki opis skrócony dla pogladu.
Jak dostane dysk z naprawy to przedstawie mini artykuł z tego, włacznie ze skanami całych grup z katalogów z tamtych lat.
#17
Dwie fotki obrazujące wczesnego Sachsa (źródło Allegro)
canti technologicznie podobne do LXa 550, Exage Country, Trail, Mountain (kształt, mocowanie klocków)
wczesne manetki obrotowe Power Grip - jako że kręcilo się całą "rękojeścią" a nie tylko pierścieniem wyposażone były w blokadę
canti technologicznie podobne do LXa 550, Exage Country, Trail, Mountain (kształt, mocowanie klocków)
wczesne manetki obrotowe Power Grip - jako że kręcilo się całą "rękojeścią" a nie tylko pierścieniem wyposażone były w blokadę
#18
Te to pamiętam, były montowane w trekingach i góralach takze turystycznych. Po pewnym czasie dostawały luzów , bo ludzie z przyzwyczajenia chcieli krecić na siłe przy zablokowanej manetce.
#19
wracając jeszcze na sekundkę do kasety tego systemutherapy pisze: - zestaw do konwersji na Ritchey'a 2x9 składał się z manetek, zębatki 33z. do kasety (domyślnie 11-30z), dłuższej nakrętki kasety oraz przedniej zębatki 29z. na microdrive,
jestem przekonany że chodziło o 11-28, 11-30 jest nie logiczne
spójrzmy na stopniowanie i kolejne różnice w ilości zębów (w nawiasie):
typ R: 11-12-14-16-18-21-24-28+33 (1-2-2-2-3-3-4+5)
typ ak: 11-13-15-17-20-23-26-30+33 (2-2-2-3-3-3-4+3)
typ R płynnie, stopniowo i proporcjonalnie zwiększa różnice wraz z narastaniem wielkości koronek (z resztą w seryjnym XTR kolejna zębatka po 28 to 32), podczas gdy w typie ak między największą koronką a dodaną występowała by swego rodzaju zapaść w płynności - bieg nie byłby tak miękki jak mógłby się tego spodziewać użytkownik po wcześniejszym stopniowaniu
#20
Takie pytanie do szanownego kworum: czy sachs współpracował jakoś z suntourem?
widziałem ostatnio w rowerze manetki łudząco przypominające X-press SRa, zwłaszcza działaniem (dżwignie po zmianie biegu nie powracają do pierwotnej pozycji - zostają tam gdzie "wbiły" bieg)
dla porównania foto z odpowiednikiem SRa
widziałem ostatnio w rowerze manetki łudząco przypominające X-press SRa, zwłaszcza działaniem (dżwignie po zmianie biegu nie powracają do pierwotnej pozycji - zostają tam gdzie "wbiły" bieg)
dla porównania foto z odpowiednikiem SRa
#21
Szukam informacji nt. starszego SACHS'a -
tak z okolic '90-'92
Na retrobike.co.uk jest niestety niewiele,
na niemieckim ebay znalazłem min. takie wynalazki z serii 7000:
http://www.ebay.de/itm/Orig-SACHS-FRENO ... 1c32de0730
http://www.ebay.de/itm/Sachs-Huret-7000 ... 4172fd0590
co do tej drugiej aukcji - tylna przerzutka to
Sachs Huret Rival 7000 Aris (przydługawa nazwa :) ) - manetka wygląda na nieindeksowaną -
macie jakąś wiedzę na ten temat? zgodność z Shimano? (bo nie wiem jakiej ew. kasety szukać...)
tak z okolic '90-'92
Na retrobike.co.uk jest niestety niewiele,
na niemieckim ebay znalazłem min. takie wynalazki z serii 7000:
http://www.ebay.de/itm/Orig-SACHS-FRENO ... 1c32de0730
http://www.ebay.de/itm/Sachs-Huret-7000 ... 4172fd0590
co do tej drugiej aukcji - tylna przerzutka to
Sachs Huret Rival 7000 Aris (przydługawa nazwa :) ) - manetka wygląda na nieindeksowaną -
macie jakąś wiedzę na ten temat? zgodność z Shimano? (bo nie wiem jakiej ew. kasety szukać...)
--
Cypis
Cypis
#22
Cypis pisze:Szukam informacji nt. starszego SACHS'a -
tak z okolic '90-'92
Na retrobike.co.uk jest niestety niewiele,
na niemieckim ebay znalazłem min. takie wynalazki z serii 7000:
http://www.ebay.de/itm/Orig-SACHS-FRENO ... 1c32de0730
http://www.ebay.de/itm/Sachs-Huret-7000 ... 4172fd0590
co do tej drugiej aukcji - tylna przerzutka to
Sachs Huret Rival 7000 Aris (przydługawa nazwa :) ) - manetka wygląda na nieindeksowaną -
macie jakąś wiedzę na ten temat? zgodność z Shimano? (bo nie wiem jakiej ew. kasety szukać...)
Sachs Huret Rival 7000 Aris to osprzęt szosowy ew. Treking
Mam herculesa diabolo na prawie kompletnej grupie sachs 7000 Mtb
Nawiązując do wątku i postach o cantileverach sachsa były z pewnością produkowane, działają świetnie, moim zdaniem o niebo lepiej niż XT I LX z tego samego okresu - przynajmiej z oryginalnymi klamkami i klockami kool stop.
Zdjęcia tutaj
https://picasaweb.google.com/1006921845 ... -azrzKeDKg#
Pozdrawiam.
#23
Na mtb-kult.de jest przerzutka przednia nowa do sprzedania sachs 7000 można sobie popatrzyć
http://www.mtb-kult.de/sachs-7000-umwer ... a-neu.html
http://www.mtb-kult.de/sachs-7000-umwer ... a-neu.html
#24
W Cilo sparowałem gripszifty Sachs Aris z tylną przerzutką Sachs Huret Classic 3000, również fd od Sachsa. Bez problemu współpracują z szimanowską kasetą (7mka z czerwoną naklejką) i szimanowskim łańcuchem. Gripszifty indeksowane.
Nie dam sobie ręki uciąć, ale wydaje mi się, że w tych thumbach Sachsa, prawa była indeksowana, lewa płynna (tylną sprzedaje Jasiu jakby co).
Galeria Cilo ze wspomnianym Sachsem:
https://picasaweb.google.com/1068935907 ... 24Maja2013
Nie dam sobie ręki uciąć, ale wydaje mi się, że w tych thumbach Sachsa, prawa była indeksowana, lewa płynna (tylną sprzedaje Jasiu jakby co).
Galeria Cilo ze wspomnianym Sachsem:
https://picasaweb.google.com/1068935907 ... 24Maja2013