Człołem.
Niedawno spotkałem się z rozwiązaniem technicznym którego nie znałem - rama z alumionowych rur ze stalowymi łącznikami. Poczytałem to co znalezłem w necie na ich temat i opinie różne, nawet skrajne, że rewelacja no i że wymarła gałąź rozwoju rowerowego że to ramy aluminiowe pierwszej generacji itd itp.
Co do samej techniki łączenia również znalzłem kilka sprzecznych zdań - że termokurcze albo wklejane itd itp...
Może i jestem ignorantem ale czy ktoś ma jakieś doświadczenie, zdanie materiały na temat takich rozwiązań?
#2
Nie kojarzę takich rozwiązań, jak masz, to wrzuć :)
Na pierwszy rzut oka bez sensu, czemu muf od razu też z alu nie zrobić, jak robił kiedyś Alan? :) Nie widzę żadnych zalet rozwiązania, za to wiele problemów, np. łączenie bo lutować się tego nie da, zostaje klejenie w sumie tylko.
Na pierwszy rzut oka bez sensu, czemu muf od razu też z alu nie zrobić, jak robił kiedyś Alan? :) Nie widzę żadnych zalet rozwiązania, za to wiele problemów, np. łączenie bo lutować się tego nie da, zostaje klejenie w sumie tylko.
#3
Ściemniasz. Dwa dni temu byłem w fabryce Whirpool'a a nawet rozmawiałem z kolesiem który ma z zadani przygotować proces lutowania jakiś części alu i stali i da się. Z resztą dwa lata temu o tym miałeś
Ramę taką też w ręce miałeś - Relight takie coś produkował. Myślę że był to sposób na obejście trudnego na początku spawania aluminium ale wraz z rozwojem technologii pomysł upadł. Dziś nawet markecie można kupić aluminiowe rowery więc... po co?
pozdrawiam
xMekpx
Ramę taką też w ręce miałeś - Relight takie coś produkował. Myślę że był to sposób na obejście trudnego na początku spawania aluminium ale wraz z rozwojem technologii pomysł upadł. Dziś nawet markecie można kupić aluminiowe rowery więc... po co?
pozdrawiam
xMekpx
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996
Marin Bear Valley 1996
#4
hmmm ja wiem czy codziło o spawanie aluminium? w sensie żeby obejść trudności?
nie wiem czy TIG był już popularny ale palnik panie wszystko złapie
Niby miało to jakieś zalety - tłumienie drgań - lepsza praca amelunium.
Relaight w szosówki nawet to wciska.
Polutować stal z amelinium... może się da pospawać na bank nie.
nie wiem czy TIG był już popularny ale palnik panie wszystko złapie
Niby miało to jakieś zalety - tłumienie drgań - lepsza praca amelunium.
Relaight w szosówki nawet to wciska.
Polutować stal z amelinium... może się da pospawać na bank nie.
#5
Pierwsze z brzegu rowerki MTB z ramami wykonanymi we wspomnianej technologii: linia RaleighUSA Technium i Merida Albon Tech. Aż taka egzotyka to nie jest. A technologię klejenia wzięto wprost z branży lotniczo - kosmicznej, Techniumy chyba powstawały w Seattle, więc pewnie po godzinach dorabiali sobie przy nich inżynierowie z Boeinga Jeszcze w połowie lat dziewięćdziesiątych pisano, że ramy w pełni alu to max 5 lat użytkowania. A Techniumy powstawały już w drugiej połowie lat osiemdziesiątych. No i dzięki kombinacji alu/stal otrzymano ramę o charakterystyce ramy stalowej, ale z zauważalnie niższą wagą.
#7
Ja ma Meride szosowa w technologii albontech i mufy są aluminiowe. Ale może to zależy od modelu... u mnie tylko tylny trójkąt jest stalowy.
kurde miałem w domu albontech'a ale poszedł kilka dni temu.
kurde miałem w domu albontech'a ale poszedł kilka dni temu.
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996
Marin Bear Valley 1996
#8
https://picasaweb.google.com/1021978808 ... k_ivj57baw
niższa masa, większa sztywność przodu, lepsze tłumienie tyłu - tak sobie to tłumaczę
niższa masa, większa sztywność przodu, lepsze tłumienie tyłu - tak sobie to tłumaczę
#9
Co do lutowania alu ze stalą:
Temperatura topnienia lutów mosiężnych: ~900st.
Temperatura topnienia lutów srebrnych ~600st (800zł kilogram drutu kosztuje)
Jeśli chodzi o lutowanie twarde, to niżej się zejść z temperaturą nie da. Lutowanie miękkie tworzy natomiast dużo słabsze połączenia, nie nadaje się do rozwiązań konstrukcyjnych.
Temperatura topnienia stopów Al: ~660st
Jakieś pytania?
Temperatura topnienia lutów mosiężnych: ~900st.
Temperatura topnienia lutów srebrnych ~600st (800zł kilogram drutu kosztuje)
Jeśli chodzi o lutowanie twarde, to niżej się zejść z temperaturą nie da. Lutowanie miękkie tworzy natomiast dużo słabsze połączenia, nie nadaje się do rozwiązań konstrukcyjnych.
Temperatura topnienia stopów Al: ~660st
Jakieś pytania?
#10
Prze Pana trzecie hasło z wujka Google
http://www.e-spawalnik.pl/?praca-badawcza,332&id=5
Co prawda stop stali nie ten w 100% ale...
http://www.e-spawalnik.pl/?praca-badawcza,332&id=5
Co prawda stop stali nie ten w 100% ale...
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996
Marin Bear Valley 1996
Re: Ramy aluminiowe ze stalowymi "mufami"
#11Stary kotlet, ale w temacie więc... ;)
To wygląda na poprzenika Meridy Albon Tech. Być może jedna z pierwszych ram robiona w tej nowatorskiej technologii (która nie przetrwała do dziś w światku rowerowym).
Ktoś ma jakieś pojęcie z którego roku to może być, jakiś info lub katalog, reklamę czy coś? Rama pod U-brake, patrząc na sposób łączenia rurek z mufami to zdecydowanie poprzednik albon tech. Podobno było to to na XT m730, czyli limuzyna Pany ;)
To wygląda na poprzenika Meridy Albon Tech. Być może jedna z pierwszych ram robiona w tej nowatorskiej technologii (która nie przetrwała do dziś w światku rowerowym).
Ktoś ma jakieś pojęcie z którego roku to może być, jakiś info lub katalog, reklamę czy coś? Rama pod U-brake, patrząc na sposób łączenia rurek z mufami to zdecydowanie poprzednik albon tech. Podobno było to to na XT m730, czyli limuzyna Pany ;)
Re: Ramy aluminiowe ze stalowymi "mufami"
#12Końcówka lat 80 - 88-89, nie później i raczej nie wcześniej
Re: Ramy aluminiowe ze stalowymi "mufami"
#13Czyli teoretycznie Deore II rocznikowo też powinno pasować.
Re: Ramy aluminiowe ze stalowymi "mufami"
#14Tak, zwłaszcza że i same montownie stosowały wówczas pewna "płynność" (1989 - Scott Windriver na Deore II 7s, Scott Boulder czyli model niżej na Deore 6s, pomimo iż Deore jako takie nie było już oficjalnie jako model na 89)