Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#1
Cześć,

Zgodnie z tematem, dla żonki która zawsze chciała fajny rowerek retro MTB "prawie" zbudowałem pełnego klasyka
Rama GT karakoram z 1997, 100% osprzętu XT zgodnie z katalogiem shimano 1997, kierownica i uchwyt Kore Lite z epoki
z nowych elementów to linki shimano w powłoce i klocki z obecnej grupy XT kompatybilne z M739
Większość elementów kupiłem nowych, lub prawie nowych od sprzedawców rozsypanych po świecie. Koła to matrix swami ( dawca jakiś trek na XTR z 97') plus nowe opony schwalbe.
Koszt całości? na wysokości nowego cannondale 4 z 2019. Czy warto? Warto! Rower będzie używany na zwykłych drogach miejskich i leśnych. Do zakończenia projektu poszukuje Rock Shox Mag 21 i może z forum ktoś pomoże?

Pozdrawiam
Adasch

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#3
bez widelca to nie rower, co najwyżej monocykl :D stąd to "prawie". Rower ma być przyjemny w prowadzeniu a ponieważ wg dowodu jest już 4+ z przodu to o nadgarstki itp. trzeba dbać. Rama jest starsza wiec większość amorków bardzo podnosi przód przez co zejście z siodełka może być co najmniej nieprzyjemne. Z epoki tylko kilka amorków miało parametr crwon to axle na wysokości 400mm potem już sporo w górę.
Skok też nie jest potrzeby nie wiadomo jaki, wiec te 43mm spokojnie wystarczą.
Zwykły widelec raczej odpada bo wg Schwalbe na obręcz o szerokości 15mm można założyć oponę max 32mm więc komfortu specjalnie nie przyniesie. W Vbrake zmieszczą sie spokojnie szersze np 54mm ale nie wiem jaki to będzie miało wpływ na prace na obręczy skro dla tej opony jest wymagana szerokość to 18 czy 19mm jako minimum.

p.s.
na forum nie ma działu giełda lub coś podobnego? Może kurzy się komuś ładny Rock Shox Mag 21 1 1/8 z rurą 170mm z gwintem?
Znalazłem firmę która je w razie czego regeneruje ale jak na razie nie mam czego regenerować...

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#5
adasch pisze:
2019-08-17, 13:34

Koszt całości? na wysokości nowego cannondale 4 z 2019. Czy warto? Warto!
Adasch
oczywiście że w tej cenie nie warto, może to kwestia widzenia czy siedzenia, ja uważam że nie warto pchać było aż tyle, 3 klocki to przesada, ale to moje zdanie.

Poza tym w latach 90 tych standardem były obręcze C 15-16 mm na które zakładano opony 1,7 - 2.1 i tak były składane rowery.
Później nawet pierwsze rowery pod tarcze miały wąskie obręcze , ja mam np takie Rigidy c 18 mm z tamtych lat.
www.velotech.pl

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#7
Piotr pisze:
2019-08-17, 16:41
Poza tym w latach 90 tych standardem były obręcze C 15-16 mm na które zakładano opony 1,7 - 2.1 i tak były składane rowery.
Później nawet pierwsze rowery pod tarcze miały wąskie obręcze , ja mam np takie Rigidy c 18 mm z tamtych lat.
No właśnie życie sobie, tabelki sobie. Np. takie Matrix Swami mają ~15mm. Wiadomo, że do takich obręczy nikt opon 2.3 nie zakłada...chyba... ;)

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#9
Piotr pisze:oczywiście że w tej cenie nie warto, może to kwestia widzenia czy siedzenia, ja uważam że nie warto pchać było aż tyle, 3 klocki to przesada, ale to moje zdanie.
Tu jest ta pewna cieńkość :D może się nie opłaca ale czy nie warto to już jest inna kwestia. Oczywiście, że taki CD pewnie znacznie lepszy ale to nie o to chodzi, tu chodzi o włożoną pracę i warstwę sentymentalno emocjonalną. W 1997 mogliśmy tylko pomarzyć o takim rowerze, Trek kosztował nawet 3k USD gdzie średnie zarobki w 1997 to lekko ponad 1k pln wg infora https://www.infor.pl/prawo/zarobki/zaro ... 02008.html
Obecnie, w czasach zapaści sprzedaży rowerów nawet rozważaliśmy ten CD 4 ale jednak jesteśmy w tej grupie która zabija ten biznes czyli rowery miejskie w abonamencie za 100 pln rocznie. Od sprzedawców rowerów wiem, że od momentu kiedy pojawiły się elektryczne rowery miejskie w dużych aglomeacjach sprzedaż rowerów spada masakrycznie i biznes generalnie się zwija.

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#10
Piotr pisze:nie ale jak napisałem tak było , 2,25 także zakładali i żyją, taki był trend w 90- tych latach przejścia na wąskie felgi, niestety teraz wróciliśmy do systemów z lat 30-50 tych i jazda.
No to fajnie, spróbuje z tymi schwalbe 54mm - mam takie opony na swoim rowerze - jakaś merida, obręcze campagnolo bo oryginalne uszkodziłem (ósemka podczas wydurniania się). Te campagnolo maja na zewnątrz szerokość 24mm+ i na nich mam takie schwalbe. Model który fajnie jeździ po asfalcie i po lesie

w każdym razie, chcę w tym rowerze tego Mag i jego poszukuje.
Po tym jak przewalczyłem temat łańcucha CN-IG90 to chyba już mnie nic nie zaskoczy, no może podatek doliczony do sterów HP-M741

Lista zakupionych części
SP-M730 Sztyca podsiodłowa - nie kupiłem ,są tylko czarne i psuje to balans kolorów, więc kupiłem super lekką z epoki campagnolo z damskim siodełkiem
DF-M730 Osłona ramy "rekin"- poważnie, na worku cena we frankach francuskich
BB-UN73 suport 73/113 - podobno poprawiony bez wad
HP-M741 Stery 1 1/8 do rury 34mm
FC-M739-5 Korba 5 ramion - jak dla mnie ładniejsza od 4 ramiennej
HB-M738 oś przód wersja pod Rock Shox
FH-M737 oś tył
CS-M737-I Kaseta
ST-M739 Klamkomanetki
FD-M739 Przerzutka przód dolny ciąg 28,6 mm
RD-M739 Przerzutka tył
CN-IG90 Łańcuch - o dziwo znalazłem nowy - ciężki temat jak się okazało
BR-M739 V-brake do tego nowe fajki, gumki i końcówki - oryginał shimano z epoki plus nowe klocki z metalową obudową ze strzałkami i tp.
no i koła MATRIX WELDED-MACHINED SWAMI MADE IN USA 32 otwory
Rama GT Karakoram, bardzo ładna, kolor ciemny błękit metalik czy jakoś tak żółto czerwone napisy gt karakoram
jak zdobedę amorek to wrzucę fotki całości.

p.s.
poszukiwałem stopki z epoki ale chyba nie ma...

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#11
skolioza pisze:Więc zostaje najpierwsze Judy 50mm z upgradem na sprezyny
Do projektu potrzebny jest z rurą 170mm 1 1/8" co zawęża wybór do :
Model Skok Typ A do C
Rockshox Quad 5 48mm Elastomer 394mm
Rockshox Quad 21 R 60mm Elastomer 408mm
Rockshox Judy XC 60mm Oil Cartridge 406mm
Rockshox Judy DH 80mm Oil Cartridge 423mm
Rockshox Mag 21 48mm Air / Oil 394mm

właściwie nie mam wyboru...

czy ma ktoś wiedzę kto ma w dobrym stanie i jest zainteresowany sprzedażą w przyzwoitej cenie?

Pozdrawiam

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#12
Z jednej strony piszesz ze nie chcesz wysokuego amora, z drugiej ze Judy DH bedzie pasowac, choc jest wyraznie wyzsze od pozostalych i wypietrzy glowke ramy przez co rower bedzie sie srednio prowadzic - jesli Judy to tylko XC lub SL
Mag natomiast jak pisalem - jestem sceptyczny zwlaszcza ze po rewolucji Judy na Magu wowczas nikt juz nie jezdzil a i w specyfikacjach rowerow ze swieca go szukac
No ale to Twoj projekt wiec jak tam sobie stryjenka winszuje ;-)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#13
nie napisałem, że będzie pasować, DH, napisałem listę RS z odpowiednią rurą a kolumna A do C mówi o wysokości. Skoro mam około 40mm to pasują tylko dwa z czego tylko jeden to powietrze olej więc jedyna opcja to właśnie mag 21. W necie jest trochę fotek GT sprzedawanych seryjnie z judy SL i niestety jest rama podniesiona i to wyraźnie, na fotkach z mag 21 czy quadra 5 tego problemu nie ma

Rowery to nie mój temat ale atechniczny nie jestem więc dokładnie staram się sprawdzać czy wszystko pasuje. Nad projektem pracuje już wiele tygodni i amor to przysłowiowa kropka nad i
nie rozumiem skąd ta rozbieżność wysokości
Obrazek
Obrazek
w necie mało info dot kolorów i wysokości

pozdrawiam

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#15
Tyle, że to nie sztywna zależność a rodzaje rur w danych amortyzatorach. Starsze rowery często miały sztywny widelec i stąd tak mało miejsca na amor.
z tej strony wyczytałem dane http://www.bikepro.com/products/forks/forktable.html
Kluczowy dla mojej ramy jest parametr crown to axle, drugi to rura. Skoro rama pod ster ma średnicę 34mm pod ster to pasował tylko jeden ster XT który wymusza rurę 1 1/8"
drugi parametr to długość rury, rama wymusza 170mm i to są główne parametry ograniczające wybór. Można użyć stery do wprasowania ale nigdy tego nie widziałem (nie znam się, nie siedziałem nad tematem), nie pozwala to też chyba podnosić kierownicy a to jest w moim przypadku niezbędne aby uzyskać wygodną pozycję za kierownicą.

EDIT:

temat Rock Shox Mag 21 zakończony :D Sprzedawca z Hiszpanii potwierdził mi oryginalność, pełną sprawność i minimalny przebieg.
Amor wygląda bardzo ładnie, pewnie klimat słonecznej Hiszpanii mu służył

https://www.ebay.pl/itm/Horquilla-Tubo- ... 1438.l2649

jak przyjedzie i poskładam do kupy to pochwalę się fotkami :D

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#16
adasch pisze: Kluczowy dla mojej ramy jest parametr crown to axle, drugi to rura. Skoro rama pod ster ma średnicę 34mm pod ster to pasował tylko jeden ster XT który wymusza rurę 1 1/8"
drugi parametr to długość rury, rama wymusza 170mm i to są główne parametry ograniczające wybór. Można użyć stery do wprasowania ale nigdy tego nie widziałem (nie znam się, nie siedziałem nad tematem), nie pozwala to też chyba podnosić kierownicy a to jest w moim przypadku niezbędne aby uzyskać wygodną pozycję za kierownicą.
Widzę że sporo do odkrycia jeszcze przed Tobą :-) bardzo dobrze, to duża frajda!
1 1/8" to najpopularniejsza średnica systemy sterowego w MTB w tamtych czasach - zarówno więc różnych modeli sterów w różnych systemach, jak i widelców czy mostków można znaleźć na pęczki :-) Oczywiście wszystko trzeba ze sobą zgrać (średnicę i długość rury sterowej z wysokością / średnicą główki rami a także wysokością sterów np), ale zdecydowanie nie jest tak, że do jednej ramy można założyć tylko jeden czy dwa modele sterów / amortyzatorów aby nie zaburzyć jej właściwości jednych :-)

Co do Maga - gratuluję zakupu na fotach wygląda na na prawdę dobrze zachowany Choć to starsza wersja niż rama - pusty opór pancerza do canti może więc razić
No i cały czas jednak uważam, że to jest widelec, który prawdopodobnie nie spełni pokładanych w nim nadziei w zakresie kultury pracy przekładającej się na spodziewaną poprawę komfortu ;-)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#17
Dzięki, alternatywą był sztywny widelec, więc zawsze lepsze to niż nic :D Co do stanu, to akurat on mnie przekonał do zakupu pomimo absurdalnej ceny plus transport. Na większości fotek w necie rura sterowa jest skorodowana i w ogóle te amorki słabo wyglądają. To jest wersja pozmianowa, czyli jest szansa, że nie będzie pękać podkowa czy co tam pękało (stąd też decyzja o przedniej piaście wzmocnionej z mocowaniem pod RS). Teraz pozostało to poskładać i nauczyć się jego obsługi aby go nie zepsuć.
Wkrótce porobię fotki całości.

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#19
Nie ma czegoś takiego jak wersje do 94 i po 94. W każdym roku mag 21 różnił się mocno od innych roczników. 1993 miał np. okrągłe pokrętła i stalowe golenie, 1994 gwiazdkowe pokrętła, alu golenie i złoto-szampański kolor, 1995 brązowo - złoty kolor i stalowe golenie z gwiazdkowymi pokrętłami, 1995-1995 szaro-szampański kolor. Na zdjęciu masz dwa zdjęcia ostatniej serii (1995-1996). Różnica w wysokości może wynikać co najwyżej z tego, że Mag21 występował w wersji standardowej (ok. 50mm w zależności od rocznika) i DH (60mm).
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#20
focker pisze:Na zdjęciu masz dwa zdjęcia ostatniej serii (1995-1996).
mam nadzieję, że dobrze trafiłem
focker pisze:Nie ma czegoś takiego jak wersje do 94 i po 94
wypowiedziałem się bazując na dokumentacji serwisowej - naprawdę to nie moja dziedzina :D
http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... /mag21.pdf
patrz druga strona.
co do wersji przedłużonej to wg serwisówki to była opcja dla zwykłego. Nie znalazłem info, że wersje DH z 60mm skokiem była w normalnej sprzedaży.
wycięte z dokumentacji
For MAG 10/MAG 21 forks with Long Travel Kit (PN 59030) or Performance Tuning Kit (PN 59025)
może sprzedawca tego nie wiedział, ale potwierdził, że Amortyzator nie przeszedł żadnych modyfikacji, trzyma ciśnienie i działa poprawnie.
wszystko się okaże, jak już przyjdzie i rower zostanie złożony do końca.

Wydawało by się, że złożenie klasyka to prosta i tania sprawa. Tanio może i by się dało ale na bardzo zmęczonych częściach więc bez sensu.

Teraz jeszcze parę gadgetów jak cateye lampki, dzwonek, być może jeszcze jakaś drobnostka jak stopka i koniec.

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#24
wiele elementów z serii xt poajawaia się 3-5 razy rocznie na aukcjach. niestety nie wszystkie pasują bo to rozmiar, itp. niektóre się nie sprzedały i stąd takie poszukiwania. Chciałem aby większość elementów było nowych lub prawie nowych. Zmęczone używki łatwiej znaleźć
Jedyna rzecz która chyba jest nowsza to suport bo to model 73 a nie 72. Niemiec powiedział, że BB-UN73 ma poprawioną prawą skorupę/miskę? i już nie skrzypi i nie poleca 72.
Generalnie chiciałem zbudować klasyka bez żadnego druciarstwa, adapterów dostosowujących np. obejmy przerzutki do ramy itp.
Co do łańcucha koniecznie chciałem IG (zgodnie z rekomendacją shimano) bo korba, kaseta (to z zębatkami) jak i przerzutka praktycznie są nieużywane a HG (taki mam) może niszczyć części.
A tak z drugiej strony shimano pewnie natłukło tego w milionach a niekoniecznie wszystko się sprzedało lub ludzie nie zakładają, że ktoś czegoś może szukać.

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#25
adasch pisze:
2019-08-19, 10:24
focker pisze:Na zdjęciu masz dwa zdjęcia ostatniej serii (1995-1996).
mam nadzieję, że dobrze trafiłem
focker pisze:Nie ma czegoś takiego jak wersje do 94 i po 94
wypowiedziałem się bazując na dokumentacji serwisowej - naprawdę to nie moja dziedzina :D
http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... /mag21.pdf
patrz druga strona.
co do wersji przedłużonej to wg serwisówki to była opcja dla zwykłego. Nie znalazłem info, że wersje DH z 60mm skokiem była w normalnej sprzedaży.
wycięte z dokumentacji
For MAG 10/MAG 21 forks with Long Travel Kit (PN 59030) or Performance Tuning Kit (PN 59025)
może sprzedawca tego nie wiedział, ale potwierdził, że Amortyzator nie przeszedł żadnych modyfikacji, trzyma ciśnienie i działa poprawnie.
wszystko się okaże, jak już przyjdzie i rower zostanie złożony do końca.
Wersja 60 mm była normalnie sprzedawana w sklepach. Do tego była wyposażeniem fabrycznym wielu rowerów seryjnych. Oczywiście same zestawy też można było dokupić.
Ostatnio zmieniony 2019-08-19, 12:53 przez focker, łącznie zmieniany 1 raz.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#27
Nie było żadnego oznaczenia. Po prostu w wersji 60mm bardziej wystawały golenie niż w 50mm. Konstrukcyjnie poza dystansem wewnątrz niczym się nie różniły.
Trzeba też pamiętać, że skok można samemu łatwo przedłużyć, ale bardzo trudno go skrócić.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#28
ok, przyjdzie to się zobaczy:
Za www.retrobike.co.uk
The Mag 21 carried on until '96 but was no different to the '95 model. Travel on all models was 46mm, or 60mm with the long travel kit.
oraz
The silver stanchions ARE hard chromed 4130 steel, the gold stanchions are titanium-nitride coated Easton EA 70 alloy
i apropos braku różnic
The silver ones are 1994 Mag 21's and the gold ones are 1995 Mag 21's
czyli nie tylko kolory się zmieniały ale również niektóre materiały w użytych komponentach.

Dzięki za pomoc
Pozdrawiam

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#29
Przecież to właśnie wcześniej pisałem. Z tym że w cytatach jest błąd. Dla modelu 21 stalowe golenie były w latach 1993 oraz 1995-96. Aluminiowe były tylko w roku 1994.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

Re: Po co nowy skoro jest stary ma duszę?

#30
jak widzisz, na forach jest pełno nie prawdziwej wiedzy co jest bardzo dużym problemem.
Prawdopodobnie masz racje. znalazłem stronę z katalogami RS z lat 90'
http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge/PDF/Rock_Shox/
co chwile miały nieco inne parametry:
a to skok, a to materiał itp. Sądząc po kolorze, faktycznie, kupione prze zemnie prawdopodobnie są rocznika 95/96 ale widnieje również w katalogu z 97' w kolorze różowego złota z jeszcze innymi parametrami dot skoku.
cron