Zapaleńcy chcący zapuszczać się poza utwardzone szlaki mieli swego czasu do dyspozycji jedynie cywilne "clunkersy"Aby przemierzać trudny teren potrzeba było jednak roweru o mocniejszej konstrukcji i skuteczniejszych hamulcach... Potrzeba matką wynalazków - jak mawiają!
Czy Gary (Fisher), Tom (Rithey) i Joe (Breezer) udoskonalający swe maszyny pod kątem walki z terenem są jedynymi "ojcami MTB"? Może jeszcze ktoś? A może PRZEDE WSZYSTKIM ktoś inny!!!
Kilkanaście lat przed działaniami "Wielkiej Trójcy" (1950) niejaki John Finley Scott stworzył PROJEKT roweru terenowego, który został zbudowany 3 lata później i wyglądał NASTEPUJĄCO Woodsie jednak wyprzedzał znacznie swój czas i nie przyjął się...
Pod koniec lat '70 projekt odkurzyli trzej wyżej wspomniani Panowie (w dodatku przy pewnym wsparciu Scotta), trafili na podatny grunt a skutki ich inicjatywy obserwujemy do dziś Niemniej jednak w mojej opinii ojcem MTB jest człowiek, który w oparciu o swą wizję stworzył projekt a następnie na jego podstawie zbudował maszynę - JF Scott
Kilka informacji na ten temat znalazłem TUTAJ
PS Subiektywizm wynika stąd że serce oddałem owej kultowej marce - Ci którzy mnie znają wiedzą o tym
#2
Niezły numer: rowerek w 1953 roku niemal cały z kompozytów i aluminium - miał gość fantazję! Swoją drogą ciekawe czy miał doświadczenia na tym polu?
#3
Doświadczenia...zależy jakie - z tego co pamiętam to pracował na jakiejś uczelni, właściwości materiałów pewnie nie były mu zatem obce (tak wnioskuję, w innym wypadku pewnie najzwyczajniej zlutował / pospawał by kilka rur)
A doświadczenia rowerowe - do żadnej anegdotki nie dotarłem, ale przypuszczam, że gdyby uciążliwość poruszania rowerem w terenie mu nie doskwierała nie próbował by tego zmienić Myślę zatem że używał współczesnych sobie rowerów, i to właśnie zdobyte na nich doświadczenia zaowocowały projektem Woodsie
A doświadczenia rowerowe - do żadnej anegdotki nie dotarłem, ale przypuszczam, że gdyby uciążliwość poruszania rowerem w terenie mu nie doskwierała nie próbował by tego zmienić Myślę zatem że używał współczesnych sobie rowerów, i to właśnie zdobyte na nich doświadczenia zaowocowały projektem Woodsie
#4
Zachęcony wątkiem w shoutboxie, wklejam co następuje:
http://highonmountainbiking.com/news-an ... in-biking/
http://highonmountainbiking.com/news-an ... in-biking/
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
#5
trudno zaprzeczać że jazdy off-road znane były daaawno temu - przecież nie od zawsze znano asfalt
spróbujcie jednak porównać konstrukcyjnie rowerki jeżdżące w terenie do współczesnego MTB, spróbujcie także zrobić to na przykładzie Woodsie W tym drugim kształt ramy, geometria, wymiary (w tym kół) były bardzo podobne jak w MTBikach - nawet tych będących na rynku w późnych latach 80
Dlatego podałem Woodsie jako protoplastę MTB właśnie
Poza tym rozgraniczmy rowery używane w terenie (bo innych nie było) a rowery budowane z myślą o terenie (jako sprzet 'specjalistyczny')
spróbujcie jednak porównać konstrukcyjnie rowerki jeżdżące w terenie do współczesnego MTB, spróbujcie także zrobić to na przykładzie Woodsie W tym drugim kształt ramy, geometria, wymiary (w tym kół) były bardzo podobne jak w MTBikach - nawet tych będących na rynku w późnych latach 80
Dlatego podałem Woodsie jako protoplastę MTB właśnie
Poza tym rozgraniczmy rowery używane w terenie (bo innych nie było) a rowery budowane z myślą o terenie (jako sprzet 'specjalistyczny')
Ostatnio zmieniony 2011-09-20, 07:14 przez skolioza, łącznie zmieniany 1 raz.
#6
Można gdzies znalezc informacje gdzie i od kiedy scott i inni produkowali rowery i kiedy weszli na rynek niemiecki i polski?
#7
na rynek polski to śmiało można powiedzieć że rok 90-91 po zmianie ustroju
na zachodzie na pewno wcześniej - ile nie wiem...
na zachodzie na pewno wcześniej - ile nie wiem...
#8
Polski łyk historii - co prawda jest trochę błędów, typu XTR dopiero w 93r, ale fajnie się czyta
http://banachbrothers.pl/index.php/2-pu ... aci-banach
http://banachbrothers.pl/index.php/2-pu ... aci-banach