Manitou I-IV i pochodne

#1
Jako że sporo klasycznych Mańków pojawiło się ostatnio na forum proponuję temat zbiorczy ich dotyczący
Widelec, a właściwie seria jest kultowa - to wie każdy ;-)
Ale prawdopodobnie nie każdy już zagłębiał się w poszukiwanie i dociekanie czym poszczególne sztućce się różnią

powinniśmy zacząć od "jedynki", ale zaczniemy od "dwójki:

MANITOU 2
Obrazek

Obrazek


Od dołu patrząc mamy: regulatory naprężenia wstępnego, wewnątrz dolnej goleni: szaszłyk z 2,5 wałka elastomerów, dolny ślizg (górny jest tuż pod uszczelką kurzową), górną goleń, korek zapobiegający dostawaniu się syfu od góry. Przez szaszłyk, dolny ślizg i górną goleń przechodzi długa sruba spajająca golenie Przy łebku ma połówkę elastomera pełniącego funkcję odbojnika, żeby widelec nie stukał przy gwałtownym rozprężeniu Górne golenie mają na dole i górze po 1 małej dziurce - wg relacji Fockera zasysane i wypychane powietrze miało stanowić o dodatkowym tłumieniu
Podkowa mocowana na 2 śruby, oddzielona od piwotów Korona z możliwością wyciągnięcia lag (mocowanie lagi 2x śruba M5), rura sterowa wbita na stałe

MANITOU R
Grafika sugeruje że pochodzi z tego samego okresu co "2", jest jednak widelcem prostszym Na dole nie spotkamy regulacji (nie ma jej w ogóle, twardość można ustalić jedynie poprzez dobór elastomerów - szaszłyk i mocowanie identyczne jak w "2") W górnych goleniach nie ma "tłumiących dziurek", podkowa ma wspólne mocowanie z piwotami i jest znacznie cieńsza (wyraźnie mniejsza sztywność w porównaniu z "2" - składają się na nią także krótsze dolne golenie) Korona niby taka sama, ale mocujemy lagi przy pomocy śrub M4, nie M5
Obrazek


A tu porównanie obu sztućców
Obrazek


Wrzucajcie zatem tu swoje Mańki, informacje o tym czym różnią się od wersji poprzednich/następnych/wyższych niższych etc
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#2
To ja przekleję z innego tematu to, co udało i się ustalić w sprawie Manitou R.
To jest więc amor z 1993r. Sprzedawany był w tym samym czasie co "dwójka" - z nową grafiką. Oparty na "jedynce" pierwszej serii. Tak samo rozwiązana podkowa połączona z piwotami, brak regulacji naprężenia wstępnego, elastomery pod górną golenią itp. Zbliżona konstrukcja do pierwszego Manitou Sport, montowana jako OEM. Znany z tego, że był na wyposażeniu w wielu rowerach amerykańskiej policji.

Jak już uda mi się zajrzeć do domu na więcej niż 1 dzień do rozbiorę i obfocę moją Trójkę.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#7
Mariny w tamtych latach to chyba tylko na manitou latały.
Trafilem ostatnio zwłoki Marina Pine FRS z roku 1993 (gdzieś błędnie podałem że to rok 1992 - sorry).

I tak: przód jest na Manitou R (jak byk jest napisane) - katalog podaje że to Manitou 1 :-/ No niech im będzie - w sumie to podobne, w zasadzie tylko te napisy i kolory. Na koronie od spodu dumny napis OEM. Dziwi mnie natomiast że tylne dampery, notabene też od manitou mają już aluminiowe, czarne golenie tak jak miała III generacja. Marin w tamtych latach bardzo szedł w kierunku lightbike'ingu i jako ciekawostkę dodam że do przednich widelców oferował tytanowe zamienne golenie oraz rury sterowe+kity śrubkowe, co pozwoliło zbić wagę o ok. 225g!!!

A na tych fotach z katalogu, które podał staszek jest M3 - chyba tylko on miał czarne golenie - 1,2,R miały stalowe, a 4 tak jak ówczesne, teflonowane na złoty kolor.
https://www.facebook.com/evobikesycow

#8
Ja jak tylko będę miał chwilę rozkręcę swojego Manitka i porobię zdjęcia... Teraz jednak mogę powiedzieć tyle, że mój Manitou Comp posiada teflonowe golenie. Elastomery są wkładane od strony korony, a zakręcane są korkami z regulacją naprężenia wstępnego. Wewnątrz wałki poliuretanowe są popychane tłoczkami, które po drugiej stronie mają elastomery tłumiące odbicie - przeze mnie zostały odrobinkę skrócone -> troszkę większy skok. Dalej jest zakładka blokująca wpadnięcie lag w przypadku zdjętej korony. Tłoczki są przykręcone od dołu za pomocą śrub. A z ostatniej chwili mogę dodać, że przestałem smarować swoje elastomery zwiększając tym samym tłumienie i obecnie praca tegoż widelca dużo bardziej mnie satysfakcjonuje. Mogą dołączyć jeśli trzeba mój własny rysunek obrazujący rozebrany widelec -> sam zrobiłem w Autocadzie (w ramach ćwiczeń).

#10
Zgodnie z obietnicą, poniżej zdjęcia Manitou Three.
W porównaniu do II zmieniło się bardzo dużo. Elastomery powędrowały spod goleni górnych do ich wnętrza. Regulatory z dołu dolnych goleni poszły na górę górnych. Dużo plastiku wewnątrz. Dłuższe elastomery. Brak otworów w górnych goleniach i brak na nich frezu. Za to materiał to już nie stal, ale anodowane na czarno aluminium Eastona. Amora rozkręca się teraz nie za pomocą długiego klucza od góry, ale od dołu + zdjęcie zawleczki Segera nad uszczelką.
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Od Czwórki różni się już niewiele. M4 ma standardowo o 1/4" większy skok, trzy (zamiast jednego) wcięcia na popychaczu elastomeru dla unifikacji i zmniejszenia kosztów produkcji (EFC, Magnum i M4), inną koronę (dwie śruby zamiast czterech) i na złoto anodowane golenie górne (choć nie jestem pewien czy nie występowały również M3 ze złotymi i M4 z czarnymi goleniami). Także zmiany czysto kosmetyczne, których nawet nie wdać na pierwszy rzut oka. System amortyzacji bez zmian, czyli tak prosto, że aż żal tak pięknego, anodowanego wykończenia.

Na prośbę Skoliozy: poniżej lista modeli do 1995r. które znam (może być coś o czym nie wiem, więc jakby co to proszę o uzupełnienie):
1990-1991
- Pierwsza wersja tzw. Manitou I (w rzeczywistości nigdy nie było Manitou I - był po prostu Manitou. Numerki pojawiły się od Dwójki). Stworzony przez Doug'a Brudbury'ego.
1992
- Druga wersja Manitou I - zmieniona podkowa i kilka drobnych elementów + zwiększony skok
1993
- Manitou II - wprowadzono regulację naprężenia na dole dolnych goleni i zmieniono grafikę.
- Manitou Sport (M-Sport) - uproszczona wersja Manitou II.
- Manitou R - amor OEM, Manitou I pierwszej wersji z nową grafiką
1994
- Manitou III - zmiany opisane wcześniej
- Manitou Sport (M-Sport) - tańsza wersja Manitou, jeszcze ze stalowymi goleniami i elastomerami pod goleniami, na bazie MII
1995
- Manitou EFC - wersja DH z 76mm skoku i regulowanym tłumikiem olejowym (cartridge)
- Manitou IV - zmiany opisane wcześniej
- Manitou Magnum - uproszczona wersja Manitou IV. Mniejszy skok, uproszczone regulatory
- Manitou Comp - wersja OEM Manitou IV. Mniejszy skok, uproszczone regulatory, elastomer w jednej części zamiast kilku kawałków o różnych charakterystykach, stonowana i niepozorna grafika.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#11
W końcu wziąłem się za siebie, żeby rozłożyć mój widelec i pokazać wnętrze jego duszy :D. Przy okazji przeczyściłem go i nasmarowałem także nie tylko to forum na tym zyskało :). Jedyny minus jest taki, że nie chciało mi się babrać ze sterami, więc korona z rurą sterową została w piwnicy z rowerem, widelec jednak poszedł do góry na sesję zdjęciową :). Przyznam szczerze, że troszkę z opóźnieniem piszę ten post, ale przynajmniej porobiłem porządnie fotografie - bez zbędnego badziewia w tle :D (no może się tam znajdzie parę rzeczy typu stolik, czy pilot :)).

A więc zacznijmy od w pełni rozłożonego widelca:
Obrazek


Uszczelki, korki i inne. U góry po prawej stronie widać oryginalną uszczelkę:
Obrazek


Lagi z zamontowanymi tłokami:
Obrazek


Rozmontowana laga bez uszczelek:
Obrazek


Booster zamontowany:
Obrazek


Uszczelki na swoim miejscu:
Obrazek


Pozostałe fotki są w tej oto galerii:
http://dodo1989.pinkbike.com/album/Manitou-Comp/
Ostatnio zmieniony 2011-10-31, 19:55 przez dodo1989, łącznie zmieniany 2 razy.

#13
To co jest w linku to pierwszy Manitou - zwany potocznie Manitou I. To nie M-Sport.

Co to jest Manitou M-Sport możesz poczytać tutaj:
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... f5714736fb
Pierwszy wynik z wyszukiwarki dla frazy m-sport :)
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#20
Wziąłem się za serwis pierwszego amora w życiu :lol: i jest problem. Zasadniczo mój egzemplarz to jeden wielki problem.
Uszczelki w stanie agonalnym, elastomery rozpadły się . Teflonowa "obrączka" widoczna na zdjęciu obok elastomerów niestety pękła. Mam dwa pytania?
Pierwsze to czy dostanę gdzieś uszczelki , a drugie jakiej średnicy i długości są elastomery ( i czy te ewentualnie będą ok http://allegro.pl/pur-walek-poliuretan- ... 98582.html
Obrazek

#21
Ja dorabiałem niejedne uszczelki w Krakowie w firmie Wikom- Seal. Jakbyś miał problem z oryginałem można, albo poczęstować rysunkiem technicznym, albo dać wzór. Sam się zdziwiłem, bo wykonują nawet bardzo nietypowe uszczelnienia Merkela.

Co do elastomeru ważne jest by jego średnica była mniejsza od średnicy goleni, bo gdy jest ściskany zwiększa swoją średnicę - musi się gdzieś pomieścić. Ja zrobiłem w swoim nieco dziurek i mimo, że średnica elastomeru była większa od oryginału to amortyzator pracował pełnym skokiem.

Edit.

No i jeszcze uszczelki prowadzące - te w kolorze białym oryginalnie mają skośne nacięcie, więc bez obaw :-).

Obrazek


https://www.pinkbike.com/u/dodo1989/album/Manitou-Comp/
Zlotowy fotoreporter.

Rowery:
Scott Windriver
Hot Chili X-Rage I
cron