#196
Dzisiaj o momentach dokręcania :)

Nie mam doświadczenia w serwisowaniu rowerów, więc nie chcąc przekręcać gwintów, postanowiłem posiłkować się kluczem dynamometrycznym.

Dysponuję kilkoma kluczami. Jednak w przypadku rowerów chyba tylko jeden ma użyteczny zakres regulacji momentu obrotowego. Jest to klucz Jonnesway 10 - 60 Nm.
[center]
Obrazek

[/center]

Nie zamierzam się bawić przy każdej śrubce w jakąś chorą, super dokładność dokręcania, ale jak się okazuje tego typu klucz może wiele nauczyć.

Na pierwszy ogień poszedł wkład suportu i tu od razu pojawił się problem. Klucz co prawda dokręca w prawo i lewo, jednak dokręcanie na ustawiony moment, możliwe jest tylko w prawo.
Wkład BB-UN70 jest to klasyczny wkład z gwintem lewym od strony napędu. Tutaj trzeba było zatem dokręcić na wyczucie. Najpierw sprawdziłem ile to jest 40 Nm na ramie testowej, gdzie miałem suport odwrócony BB-CS20.
Gwint miski kontrującej jest gwintem prawym, więc klucz dynamometryczny mogłem zastosować tylko z tej strony.
Zalecany moment dokręcania tego suportu do ramy to od 50 do 70 Nm. Moim zdaniem, jak i wielu, to o wiele za dużo, szczególnie w przypadku miski kontrującej, która jest tutaj z plastiku.
Zdecydowałem, że wkład dokręcę na 40 Nm (około), plastikową miskę zaś momentem 30 Nm.

Ramiona korby dokręciłem na 30 Nm. Moment zalecany to 35 do 45 Nm.

Pedały poszły na 25 Nm. Tutaj także w jednym prawy, w drugim lewy gwint.
Moment zalecany 35 do 40 Nm. Piszą, że za dużo, więc na kluczu ustawiłem mniej.

Przy pomocy klucza dokręciłem też tylną przerzutkę. Zalecany moment to od 8 do 10 Nm. Z racji możliwości klucza wybrałem 10 Nm. Później metodą prób i błędów przykręciłem z momentem podejrzewam około 6 do 8 Nm.

Na koniec mała próba na śrubach piwotów szczęk hamulcowych. Zalecany moment dokręcania to od 5 do 7 Nm. Wiele osób podaje 6 Nm.
Tak nisko nie mogłem zejść na moim kluczu więc postanowiłem dokręcić piwoty na testowej ramie na dokładnie 10 Nm, żeby po prostu sprawdzić ile to w zasadzie jest w przypadku śrub o rozmiarze M5.
Idąc tym tropem dokręciłem później piwoty w Breeze`rze z odpowiednio mniejszą siłą.

Jakie są wnioski?

Porównując dokręcanie "na czuja" z dokręcaniem za pomocą klucza dynamometrycznego dochodzę do wniosku, że przynajmniej w moim przypadku, bez tego narzędzia, wszystko byłoby dokręcone za mocno, zdecydowanie za mocno.

Łatwo wyrobić powtarzalność dokręcania "na czuja". Wystarczy kilka razy dokręcić określony rozmiar śruby zwykłym kluczem, każdorazowo sprawdzając kluczem dynamo. Ważne jest tu jednak używanie cały czas identycznego klucza o tej samej długości ramienia i wadze.
Już po kilku próbach uzyskałem powtarzalność dokręcania zwykłym kluczem z dokładnością rzędu 8 Nm, w sytuacji gdy pożądana była wartość 40 Nm. Moim zdaniem to już całkiem niezła dokładność.

Na śruby piwotów dobry sposób to używanie zwykłego klucza imbusowego fajkowego, ale trzymanie go podczas dokręcania za krótsze ramię. W ten sposób uzyskujemy moment dokręcania mniejszy niż 10 Nm.

Wniosek końcowy jest też taki, że z obserwacji pracy kilku serwisów rowerowych wynika, że także tam stosują się za duże momenty dokręcania. To jest tak, że jak ktoś nauczy się robić coś źle to tkwi później w błędzie do końca życia. Z tego wynika to, że nie będę już zlecał prostych czynności przy rowerze, bo sam jestem to w stanie zrobić dokładniej.
Sprawdziłem kilka śrub w rowerze odebranym z serwisu i tak jak podejrzewałem, wszystko jest dokręcone z zupełnie przypadkową siłą.

Poniżej porównanie długości kluczy, z których korzystałem.
Różnica "w czuciu" pomiędzy grzechotką, a trochę dłuższym francuzem jest bardzo duża.
Używając grzechotki łatwo wyczuć moment rzędu 40 Nm, przy ciężkim kluczu nastawnym już przekręcenie kilkunastu mm (licząc od pozycji śruby wkręconej ręką tylko gołą nasadką), daje już moment 40 Nm. Dużo wcześniej niż ktokolwiek by się spodziewał.
[center]
Obrazek

[/center]



[powyższe do edycji i poprawienia błędów]
Ostatnio zmieniony 2018-09-09, 15:48 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 3 razy.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#197
Hmmm ja mam tylko wyczucie jak odkręcam...
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#200
Generalnie najłatwiej zerwać śrubę o małym momencie dokręcania. Przy większym momencie margines jest większy. W rowerze jest sporo śrub o momencie mniejszym niż 10Nm - wylajtowane mostki czy rogi, śruby w amortyzatorach (szczególnie koronach, podkowach itp.). Do roweru na początek też bym szukał w pierwszej kolejności czegoś do mniejszych momentów.
Ja osobiście mam dwa klucze. Do mniejszych momentów coś takiego jak pokazał czajnik, a do większych bardziej ordynarne narzędzie wychylne 0-200Nm:
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 90472.html
Są też za jeszcze mniejsze pieniądze klucze 0-300Nm, ale one są jeszcze mniej dokładne:
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... ml#thumb/3
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#201
czajnikmtb pisze:nie za duży tern moment ??
wydaje mi się musiałbyś mieć taki o mniejszym momencie dokręcania
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 955a1cdc2a
Do korb, pedałów, kaset klucz 10 do 60 Nm jest w sam raz.
Do innych elementów planuje właśnie kupić dodatkowy klucz.
Dokładnie ten co pokazałeś Mighty lub Jonnesway`a 4,5 - 30 Nm. Będę wtedy mieć do kompletu.

Jest też coś takiego:

http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 17947.html

Choć nie wiem jak tu z dokładnością. Nie mam zaufania do najtańszych kluczy.
Ostatnio zmieniony 2018-04-01, 11:36 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 1 raz.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#202
focker pisze:Generalnie najłatwiej zerwać śrubę o małym momencie dokręcania. Przy większym momencie margines jest większy. W rowerze jest sporo śrub o momencie mniejszym niż 10Nm - wylajtowane mostki czy rogi, śruby w amortyzatorach (szczególnie koronach, podkowach itp.). Do roweru na początek też bym szukał w pierwszej kolejności czegoś do mniejszych momentów.
Ja osobiście mam dwa klucze. Do mniejszych momentów coś takiego jak pokazał czajnik, a do większych bardziej ordynarne narzędzie wychylne 0-200Nm:
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 90472.html
Są też za jeszcze mniejsze pieniądze klucze 0-300Nm, ale one są jeszcze mniej dokładne:
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... ml#thumb/3
Dokładnie, klucze o bardzo dużym zakresie momentów są często odradzane. Lepiej mieć dwa lub nawet trzy.

Kupię chyba tego 4,5 do 30 Nm. To już mi wystarczy do wszystkiego. Koszt to około 200 zł, myślę że Jonnesway może być nawet trochę lepszy od Mighty, oba jednak mają chyba dokładność 4%, stosowne wzorcowanie i certyfikat. Mighty jest za to bardziej kompaktowy i posiada w zestawie kilka nasadek. Opinie o obydwu bardzo dobre.

Klucz wychylny podobno żaden nie jest dokładny. Tyle przynajmniej mówią mechanicy samochodowi.
No nie wiem. Musiałbym porównać z innym dokładnym.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#204
90s_fan pisze:Klucz wychylny podobno żaden nie jest dokładny. Tyle przynajmniej mówią mechanicy samochodowi.
No nie wiem. Musiałbym porównać z innym dokładnym.
Masz rację. Lepiej kupić dwa klucze za 200 zł każdy :)
Do roweru w rzeczywistości ten z mniejszym zakresem wystarcza. Wychylny u mnie leży tylko za wszelki wypadek - wolę takie coś niż nic.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#205
focker pisze:
90s_fan pisze:Klucz wychylny podobno żaden nie jest dokładny. Tyle przynajmniej mówią mechanicy samochodowi.
No nie wiem. Musiałbym porównać z innym dokładnym.
Masz rację. Lepiej kupić dwa klucze za 200 zł każdy :)
Do roweru w rzeczywistości ten z mniejszym zakresem wystarcza. Wychylny u mnie leży tylko za wszelki wypadek - wolę takie coś niż nic.
Nie, no oczywiście, że koszta też ważne. Ten klucz co posiadam miałem już kupiony do innych celów. Zaadaptowałem go tylko do rowerowej roboty, bo leżał od roku chyba ani razu nie użyty.
Tak czy inaczej moim zdaniem dobre narzędzia robią robotę, czy to zwykła grzechotka, klucz nastawny czy nawet głupi śrubokręt odpowiedniej jakości, różnica w pracy w porównaniu do chińczyka spora. I nie ma znaczenia czy to rower czy samochód.

Warto tu też zaznaczyć, że 200 zł za klucz dynamometryczny to mało. Porządne klucze do ciągłej pracy to o wiele wyższe ceny, marki Hazet, Facom, Proxxon, itd.

Ostatnio kupiłem klucze do konusów marki Bike-Hand (raczej chińska taniocha), te czarne z przetłoczeniami i okazało się, że są zbyt miękkie i co gorsza w przypadku piast XT, za grube (2,3 mm). Poza tym odkształcają się przy dużych siłach.
Efekt jest taki, że kupiłem kolejne, tym razem srebrne Bike-Hand o grubości dokładnie 2 mm. No i te robią robotę. Kupię jeszcze komplecik Bitul. Podobno tanie i dobre.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#208
Ja kupiłem kiedyś taki za circa 200PLN TengTools 5-25Nm występujący chyba pod różnymi markami bo wyglądają tak samo. Tak go wziąłem ze względu na rogi do karbonowych kierownic i coraz bardziej filigranowe mostki. W sumie o kiery nie było się co bać bo i tak zawsze dotaczam spec korki jak nie ma. No ale do czego zmierzam. Robiłem sobie testy i zawsze dokręcałem tak 5-10% poniżej wskazanego max i nigdy się nie myliłem ;-) Moim zdaniem jest ktoś ma trochę wyobraźni i doświadczenia to śrub do korb HII, pakietu, kasety, tarcz (tylko Centerlock) czy nawet manetek, przerzutek, klamek nie da się przekręcić. Newrlagiczne są tu wg mnie właśnie mostki/rogi może jakieś na śrubę zaciski podsiodłówek w karbonowych ramach. Tak że moim zdaniem taki większy klucz czyli od 10ciu Nm można sobie darować i jak coś kupowac taki od kilku Nm. Wrzucę ciekawostkę - kiedyś w rowerze żony obrobił mi sie łeb w śrubie do korby HII i wymieniłem na nierdzewk z jakiegoś sklepu z takim materiałemi. Co jakiś czas miałem wrażenie luzowała się więc dokręcałem i to nawet dynamometrem ale wciąż coś było nie tak - a co, a to: :mrgreen:

[center]
Obrazek
[/center]

#209
czajnikmtb pisze:mam parę kluczy z bike handa i dają radę właśnie te czarne ale fakt do shimano ciasno wchodzą
narzędziami bitula jeszcze nie miałem okazji pracować ;-)
Tutaj jeszcze dodam przy okazji, że posiadam też klucze Prox, te do konusów też szału nie robią.
Były trochę droższe od Bike-Hand ale równie miękkie. Po kilku użyciach widać na nich wyraźne odciśnięcia.
Właśnie dlatego szukam czegoś solidniejszego.
Parktool`a odpuszczę, bo drogi i tak trafiłem właśnie na te polskie Bitul.
Są jeszcze SuperB, nienajtańsze, ale o nich nie wiem nic. To też jakieś chińczyki.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#211
mentos pisze:Ja kupiłem kiedyś taki za circa 200PLN TengTools 5-25Nm występujący chyba pod różnymi markami bo wyglądają tak samo. Tak go wziąłem ze względu na rogi do karbonowych kierownic i coraz bardziej filigranowe mostki. W sumie o kiery nie było się co bać bo i tak zawsze dotaczam spec korki jak nie ma. No ale do czego zmierzam. Robiłem sobie testy i zawsze dokręcałem tak 5-10% poniżej wskazanego max i nigdy się nie myliłem ;-) Moim zdaniem jest ktoś ma trochę wyobraźni i doświadczenia to śrub do korb HII, pakietu, kasety, tarcz (tylko Centerlock) czy nawet manetek, przerzutek, klamek nie da się przekręcić. Newrlagiczne są tu wg mnie właśnie mostki/rogi może jakieś na śrubę zaciski podsiodłówek w karbonowych ramach. Tak że moim zdaniem taki większy klucz czyli od 10ciu Nm można sobie darować i jak coś kupowac taki od kilku Nm. Wrzucę ciekawostkę - kiedyś w rowerze żony obrobił mi sie łeb w śrubie do korby HII i wymieniłem na nierdzewk z jakiegoś sklepu z takim materiałemi. Co jakiś czas miałem wrażenie luzowała się więc dokręcałem i to nawet dynamometrem ale wciąż coś było nie tak - a co, a to: :mrgreen:

[center][url=https://obrazki.elektroda.pl/3485372000 ... gthumb.jpg]Obrazek[/url][/center]
Zgadzam się. Mi chodzi głównie o punkt odniesienia. Teraz już wiem jak dokręcić wkład suportu i zwykłym kluczem, mam po prostu pewność, że nie zrobię tego bardzo źle :-D
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#213
Bart pisze:Nie czytam wszystkiego, ale rozumiem, że rama już naprawiona ?
Bart odpowiem Ci tak, rama nie jest zepsuta.
Relację z usunięcia wgniecenia wstawię, zresztą jak wszystko inne, do tego tematu.

A co to znaczy "rozumiem, że rama już naprawiona? ".
Napisałem, że coś już z nią zrobiłem?
Obiecałem że zrobię w określonym terminie?
Skoro nie przeczytałeś całości to co możesz wiedzieć i rozumieć?
Piszesz "rozumiem", a sądzę że nawet nie rozumiesz co piszesz i w tym jest problem. Pogrążasz się brakiem logiki lub zwyczajnie nie zastanawiasz nad tym co piszesz.

Piszesz "nie czytam wszystkiego" a więc jak możesz odnosić się do tematu, którego nie znasz. Kuriozum.

Prześledziłem Twoje wpisy i w tym temacie jeszcze nic merytorycznego nie napisałeś. Piszesz żeby dogryźć lub coś w tym stylu. Problem jest taki, że nie udaje Ci się to i Twoje wypowiedzi budzą raczej uśmiech politowania na twarzy. Dziwię się tym bardziej, że dorobek na forum masz spory i nie jesteś tu nowy.
Ostatnio zmieniony 2018-04-01, 23:43 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 1 raz.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#214
Prześledźmy, przeanalizujmy Bart Twoje wpisy w tym temacie.


"Szukaj lepiej drugiej ramy, bo ta to bezwartościowy złom. Ten rower ma osprzęt w tak dobrym stanie, bo przez to uszkodzenie nikt nim po prostu nie jeździł."

Idiotyzm i nieprawda. Chyba całkowity brak wiedzy o stali, ramach, itd.
Uszkodzenie i jego skale widać na załączonym zdjęciu.
To zdanie z psychologicznego punktu widzenia to czysta złośliwość. Tak to trzeba rozumieć.

"Nie wiesz jak to uszkodzenie wygląda od środka."

Tu nie ma co oglądać w środku, wewnątrz jest pewna wypukłość i tyle.
Skoro na zewnątrz jest wgniecenie na 1 mm o gładkich krawędziach, to wewnątrz jest odpowiednio taka wypukłość. To zdanie to próba ratowania się po bzdurze napisanej we wcześniejszym Twoim poście.


"No ja bym nie mógł jeździć, widząc taką wgniotę między nogami."

Opinia zupełnie bez sensu. Takie opinie to się zachowuje dla siebie. Złośliwość.

"Przeczytałeś całe Google naprężeniach i kupiłeś rower z nieodwracalnym uszkodzeniem (albo odwrotnie). Ja nigdy bym takiego roweru nie kupił i nie muszę się martwić o żadne naprężenia, ani o nich czytać."

Wmawiasz coś i insynuujesz, nie mając o niczym zielonego pojęcia. Poziom podstawówki, szczególnie w drugim zdaniu. Ja tez się nie martwię o naprężenia, po prostu uczyłem się o nich, a jakbym się nie uczył to doczytałbym.

"He he. Czekam z niecierpliwością co z tym zrobisz."

A co to Cię obchodzi skoro twierdzisz, że rama jest na złom, nie czytasz całości i wogóle Twoje wpisy nie odnoszą się merytorycznie do tematu. Jak czekasz, skoro nawet nie czytasz całości ??? Przecież mogłem gdzieś, krótko coś napomknąć a Ty byś nic nie wiedział.

Żenada i opad rąk.
Ostatnio zmieniony 2018-04-02, 00:12 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 7 razy.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#215
Bart pisze:Nie czytam wszystkiego, ale rozumiem, że rama już naprawiona ?
Co Ty się tak usrałeś na tą wgniotkę? Dostałeś już odpowiedź - jak będzie wyciągnięta to będzie to opisane w tym wątku. Czepiasz się złośliwie ostatnio wszystkiego, choć merytorycznie nic nie wnosisz.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#216
focker pisze:
Bart pisze:Nie czytam wszystkiego, ale rozumiem, że rama już naprawiona ?
Co Ty się tak usrałeś na tą wgniotkę? Dostałeś już odpowiedź - jak będzie wyciągnięta to będzie to opisane w tym wątku. Czepiasz się złośliwie ostatnio wszystkiego, choć merytorycznie nic nie wnosisz.
A Ty kto ? Adwokat :mrgreen:
Napisałem, że nie czytam wszystkiego w tym wątku i może coś mi umknęło.
Jest kilka stron na tematy, które mnie nie interesują bądź nie dotyczą roweru.
Diamond Back Apex SE '96, Superior XP 939

#218
Bart pisze:
90s_fan pisze:Przecież mogłem gdzieś, krótko coś napomknąć a Ty byś nic nie wiedział.
Właśnie dla tego napisałem.
Czytaj ze zrozumieniem. Zauważyłem, że masz z tym problem.
Nie nie, logiki to nie ma po Twojej stronie. Jeśli "czekasz z niecierpliwością" to byś czytał wszystko.
Skoro wypowiadasz się w jakimś temacie to powinieneś znać całość bo inaczej możesz pisać nie na temat, powtarzać coś, itd. Tym bardziej jeśli czekasz na jakąś informację.

Tu nawet nie chodzi też o brak logiki, a Twoje podejście.
Jak na doświadczonego forumowicza to jest ono, delikatnie mówiąc dziecięce, złośliwe, bez sensu ale też zwyczajnie ośmieszające. Dziwne jest że nadal brniesz w tym kierunku.
Ja praktycznie z pewnością wiem z czego ono wynika.
Każdy czytający ten temat osoba dojdzie do tego wniosku.
Chowasz w sobie urazę, którą sam sobie wyrządziłeś pisząc niemądrze. :mrgreen:
Teraz trudno Ci wyjść z twarzą i normalnie kontynuować.
Po swoich wpisach pozostawiłeś tylko niesmak i zero przydatnych informacji.

Piszę tu oczywiście tylko o tym temacie, bo przeglądam Twoje wcześniejsze wypowiedzi i szczerze to nie widzę niczego podobnego. Dziwna sprawa. Może cukru Ci brakuje.
Ja też czasami jestem nie w sosie,, bywam złośliwy ale rzadko dwa miechy pod rząd. 8-)
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#219
Bart pisze:
A Ty kto ? Adwokat :mrgreen:
Napisałem, że nie czytam wszystkiego w tym wątku i może coś mi umknęło.
Jest kilka stron na tematy, które mnie nie interesują bądź nie dotyczą roweru.
Po prostu czytelnik forum, który lubi merytoryczne wypowiedzi a nie złośliwe komentarze zaniżające poziom dyskusji. Odpowiedź dostałeś już wielokrotnie, więc zadawanie tego samego pytania można odbierać wyłącznie jako złośliwość. To zupełnie jakby ktoś co tydzień w Twoim wątku pytał, czy już sprzedałeś swojego kjuba, którego przecież nikt normalny by nie kupił. Po co to komu?
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#221
Wgniotka jest już usunięta jakiś czas temu. Nie naprawiony jest tylko lakier w miejscu wgniecenia. Został uszkodzony. Mocno uszkodzony. Zachowuje się identycznie jak na Alpinie, pęka. Jest zupełnie inaczej niż z większością lakierów samochodowych, które są bardzo elastyczne.
Odpowiednie zdjęcia będę zamieszczał gdy praca będzie dokończona. Teraz wygląda to kiepsko.
Piszę, że będę zamieszczał bo Bart może pytać po raz kolejny o to. Nie chcę żeby był zawiedziony, jest to temat, który najbardziej zaprząta mu głowę.

Tutaj jest górna rura Cro-Meg`i, która posłużyła do testów. :-)

[center]
Obrazek

[/center]

Ścianka rury tej ramy ma grubość dokładnie 1 mm (niecieniowane rurki) i jest bardzo ciężko wyciągać w niej wgniecenia.
Z rurą w Breezer`ze idzie dwa razy łatwiej. Choć przyznam, że nie wiem ile ma dokładnie grubości, pewnie coś koło 0,6 mm w środkowej części. To jest duża różnica. Rama Ritchey Logic Super Tubing to podobno odpowiednik Tange Prestige, tam wymiary górnej rury to 0,9/0,5 do 0,6/0,9.
Ostatnio zmieniony 2018-09-09, 15:52 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 9 razy.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#223
Kilka dni temu przyszło trochę gratów.
Oprócz opon Panaracer Smoke, kupiłem pasujące tu dętki Ritchey Lightweight oraz korki.
Stare korki są mocno wytarte, nowe identyczne jak oryginalne :).
Dętki to podobno końcówka produkcji. Aktualnie ostatnie sztuki w sklepach.
[center]
Obrazek

[/center]
Po montażu wygląda to tak.
Ogólnie rzecz biorąc nowe opony mają zdecydowanie bardziej agresywny bieżnik. Wyglądają lepiej.
Zresztą miał być katalog, to jest.

Porównanie Specialized Crossroads III do Panaracer Smoke.
[center]
Obrazek

[/center]
No i ciąg dalszy...
[center]
Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

[/center]
Sporo czasu poświęciłem detalom i piedołom. Powyżej osłona pod łańcuch od Dyrektora, a pod nią specjalnie docięta folia ochronna. Ta z zestawu wygląda kiepsko i nie użyłem jej. :mrgreen:
[center]
Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

[/center]

Siodełko wróciło z renowacji nietknięte, ale to już dłuższa historia.
Później zdecydowałem się odrestaurować je samodzielnie.
Użyłem szpachli i lakieru do skóry. Wspomagałem się poradnikami. Wyszło nieźle.
Pewnie za jakiś czas napiszę o tym trochę więcej. Nie wiem jaka będzie trwałość tak naprawionej skóry.
Wiem, że identycznie naprawiają skórzane fotele samochodowe.

Temat ten ma być w miarę dokładną relacją z odnowienia roweru więc napiszę co jeszcze ostatnio zrobiłem:

1) polerka górnej części sztycy, nad Hite-Rite, końcowa polerka całości i woskowanie :-)
2) wyregulowałem hamulce, stery, luzy na piastach


Co zostało do zrobienia:

1) zaprawka po naprawie wgniotki, powierzchnia już wyrównana ale lakier zaprawkowy nie jest dobrany na tyle dobrze żeby zrobić to bardzo dobrze, będzie dobierany jeszcze raz
2) naklejka Hite-Rite - zamówiona
3) pojawią się właściwe kapsle na korbie
4) serwis łoysk pedałów, nie wiedziałem, że to wogóle się to tu robi, znalazłem poradnik po niemiecku dokładnie z tym modelem pedałów XT.
5) jedno z kół należałoby leciutko wycentrować, jedna ze szprych jest wygięta
6) sprężyna Hite-Rite powinna zostać polakierowana :mrgreen:
7) regulacja przerzutek
8) przydałyby się śruby piwotów hamulcowych w lepszym stanie (ubytki chromu), wymiana jednej z plastikowych osłon piwotu (pęknięcie) oraz dwie oryginalne śruby bidonu, póki co zamontowałem śruby zastępcze, podobne nierdzewne, nie chrom
9) do sprawdzenia stary łańcuch, ale zgubiłem przymiar :lol:
Mam w razie czego nowy CN-HG71 i dziadowską spinkę Shimano, którą muszę zmienić na KMC lub coś podobnego.
Ostatnio zmieniony 2018-09-09, 15:59 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 5 razy.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS