Retro obróbka zdjęć

#1
Od dłuższego czasu obiecywałem sobie, że podszkolę się w darmowym programie graficznym GIMP.
Przegrzebałem kilka poradników ze szczególnym uwzględnieniem możliwości uzyskania efektu starego zdjęcia, takiego retro efektu.

Okazuje się, że to stosunkowo proste. Tutaj macie moje wypociny.

Najpierw zdjęcie oryginalne (rower poznajecie, zdjęcie i rower należą do Piotra):

[center]
Obrazek

[/center]
Zdjęcia przerobione w programie GIMP:
[center]
Obrazek


Obrazek

[/center]
Ostatnio zmieniony 2018-02-06, 22:12 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 2 razy.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#6
Ja zawsze idę na łatwiznę i używam gotowych filtrów z tej strony: http://photogramio.com/pl

Nie znam się na tych programach graficznych i te gotowe filtry są zbawienne. No i w telefonach pewno każdy ma pokaźną bazę filtrów.

Obrazek
'92 Kona Cinder Cone
'99 Kona Kula
'95 Checker Pig CPX 4050
'94 Specialized Stumpjumper (kolor - blood red)
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'96 Cannondale M800 Beast of the East
'97 Cannondale M900

#9
Dzień dobry
Można wyskoczyć z bezlitosną krytyką, niepopartą własną twórczością?
Skoro nie ma sprzeciwu...
W fotkach Alana razi mnie kilka rzeczy:
- "niedostosowanie epok" - technika zdjęcia, która jak się domyślam, miała się ukazać, nie jest spasowana z obiektem. Dzieli je przepaść technologiczna i ja to źle odbieram.
- nieudana obróbka może być przedmiotem krytyki, ale to jest drobiazg, bo to można poprawić, więc pewnie i pozbyć się cięć Zorro, zbyt dużej rozdzielczotonowości i paru innych detali
- nie pamiętam co jeszcze miałem napisać...

Jak obejrzałem fotki kuba84, to pomyślałem: O, komuś się jednak udało... A potem doczytałem, że to skany filmu.
Gratuluję, bardzo fajne, ale okazuje się, że nie jest łatwo podrobić kliszę.
Dla mnie ważna jest spójność techniki i tematu - rozbieżność śmierdzi sztucznością. Lata 90-te ub. wieku, to bardzo zaawansowana fotografia tzw. analogowa i początki cyfrowej. Obrazki typu "album pradziadka" się nie obroni, moim zdaniem.

Temat bardzo fajny i mam nadzieję, że pojawi się więcej dzieł. Może i ja spróbuję kiedyś.

#10
No ale co ? przerabiacie kolorowe na biało czarne i co to ma być ?

Przy takiej "obróbce" trzeba najpierw mieć odpowiednie tło i przedmiot, Alan ma przede wszystkim tło beznadziejne żeby udawać retro fote, może jakby były jakieś ruiny . . . . .

Jeśli fota ma udawać retro to dawniejsze kolory z klisz były trochę inne, trza by jeszcze postarzać światłem fote, po prostu ją popsuć trochę, wyblaknąć itd trochę inwencji !
www.velotech.pl

#11
To tylko taka próba. Żeby osiągnąć dobre efekty trzeba sporo zachodu, zgadzam się.
Ten darmowy GIMP ma jednak spore możliwości.

Ja dopiero uczę się obsługi warstw więc daleka droga. Gdzie mi do obsług efektów świetlnych, a światło, cienie robią na zdjęciach chyba największą robotę.

Pomysł na zdjęcie mam taki. Jakaś staro wyglądająca uliczka w Krakowie lub też opuszczony zakład w okolicy w klimacie postindustrialnym. Jako dodatek może pojazd z początku lat dziewięćdziesiątych, itp. No pomysłów może być wiele.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#12
RS pisze:Dzień dobry
Można wyskoczyć z bezlitosną krytyką, niepopartą własną twórczością?
Skoro nie ma sprzeciwu...
W fotkach Alana razi mnie kilka rzeczy:
- "niedostosowanie epok" - technika zdjęcia, która jak się domyślam, miała się ukazać, nie jest spasowana z obiektem. Dzieli je przepaść technologiczna i ja to źle odbieram.
- nieudana obróbka może być przedmiotem krytyki, ale to jest drobiazg, bo to można poprawić, więc pewnie i pozbyć się cięć Zorro, zbyt dużej rozdzielczotonowości i paru innych detali
- nie pamiętam co jeszcze miałem napisać...

Jak obejrzałem fotki kuba84, to pomyślałem: O, komuś się jednak udało... A potem doczytałem, że to skany filmu.
Gratuluję, bardzo fajne, ale okazuje się, że nie jest łatwo podrobić kliszę.
Dla mnie ważna jest spójność techniki i tematu - rozbieżność śmierdzi sztucznością. Lata 90-te ub. wieku, to bardzo zaawansowana fotografia tzw. analogowa i początki cyfrowej. Obrazki typu "album pradziadka" się nie obroni, moim zdaniem.

Temat bardzo fajny i mam nadzieję, że pojawi się więcej dzieł. Może i ja spróbuję kiedyś.
Przerobionych fotek Alana nie traktujcie jako mojego dzieła.
Zrobiłem to w 15 minut. Chodzi mi tu o zaznaczenie tego ciekawego tematu. Zdjęcie jest raczej przypadkowe. Wybrałem je bo podoba mi się ten rower, no i widać trochę okolicy.

Mistrzem to ja jestem ale programu o nazwie Microsoft Paint :mrgreen:
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#14
Ja ciekawe zdjęcia robiłem podczas jesiennych mgieł, parę lat temu, nie znajdę zdjęć, ale warto poeksperymentować nad ranem głównie, to samo w lasku jak się budzi dzień w lecie, skrzące się pajęczyny itd
Najpierw dobierz tło, sytuacje, porę dnia roku, w zależności od tego dalsza obróbka kieruje na dalsze działania . .

a i oczywiście aparat, najlepiej z pełnym manualem się przyda.
Ja sobie kupiłem ostatnio takiego starszego Canona S5, maiłem S1 do tej pory, jeszcze mam Nikona 4300, też wystarczy bo też ma manuala, także nie trzeba do "zabawy" wodotrysków.

Alan dobrze by się prezentował w starych murach starych kamienic.

W przecinkach zbożowych też fajnie wyglądają rowery i na polach przed zbiorami.
www.velotech.pl

#15
Piotr pisze:Ja ciekawe zdjęcia robiłem podczas jesiennych mgieł, parę lat temu, nie znajdę zdjęć, ale warto poeksperymentować nad ranem głównie, to samo w lasku jak się budzi dzień w lecie, skrzące się pajęczyny itd
Najpierw dobierz tło, sytuacje, porę dnia roku, w zależności od tego dalsza obróbka kieruje na dalsze działania . .

a i oczywiście aparat, najlepiej z pełnym manualem się przyda.
Ja sobie kupiłem ostatnio takiego starszego Canona S5, maiłem S1 do tej pory, jeszcze mam Nikona 4300, też wystarczy bo też ma manuala, także nie trzeba do "zabawy" wodotrysków.

Alan dobrze by się prezentował w starych murach starych kamienic.

W przecinkach zbożowych też fajnie wyglądają rowery i na polach przed zbiorami.
Właśnie przeglądam na allegro używane lustrzanki.
Widzę, że jest tego dużo i można wybrać coś w rozsądnych pieniądzach. Jak trochę się odkuję to kupię do lata.

Mój kompakt Olympus 15 Mpix to jednak nędza jest. Robiłem zdjęcia wspierając się nawet poradnikami i cudów na takim czymś się nie uzyska.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#17
aldek pisze:... po prostu kup sobie analoga.
bądź mężczyzną...
:-D
Zgadza się.
Prawdziwi twardziele strzelają foty Smieną na błonach ORWO.

Temat jest w założeniu czysto techniczny, ale zawsze warto pamiętać, że bez poznania podstaw, dobre zdjęcie będzie dziełem przypadku, a nie fotografa.

W ciekawy sposób o kompozycji:
https://www.youtube.com/watch?v=BlZmvMP3rzk

#18
ORWO? Mam zapasik NP22 (termin minął w 1991 zdaje się), efekty fajne, ale coraz trudniej upolować za rozsądny pieniądz :-D

Smiena - bardzo ch. aparat z bardzo dobrym obiektywem, tak na marginesie. Czyli jak umiesz robić zdjęcia, to dasz radę.
Ja bym jednak polecał jakiegoś manualnego pentaxa na początek...
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#19
Bardzo ciekawy materiał. Nigdy nie sądziłem, że sceny są tak drobiazgowo przemyślane. Tzn. efekt odczuwałem, nie wiedziałem jednak na czym polega.

Co do fotografii, no cóż, będę musiał zacząć od podstaw. Zdjęcia robię powiedziałbym na farta.
Ostatnio zacząłem korzystać ze zmiany czasu ekspozycji i czułości ISO uzyskując trochę lepsze foty na cyfrowym kompakcie w słabych warunkach oświetleniowych czy w ruchu. :mrgreen:
Zacząłem korzystać z trybu makro, itd. Wielu opcji w takim sprzęcie nie ma.
Wiem, że fotografii nie nauczę się na tym.
Ostatnio zmieniony 2018-02-09, 22:26 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 3 razy.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#20
musisz jednak pamiętać, że kompozycja fotograficzna, z racji nieruchomego na wieki obrazu, rządzi się zasadniczo innymi zasadami, niż ta filmowa. Owszem, są części wspólne, ale nie istnieje możliwość "opowiadania" ruchem kamery lub obiektów.
W zamrożonym na wieki zdjęciu jest to mocno ograniczone. Są za to inne narzędzia ekspresji.
Dlatego najpierw zacznij od oglądania ważnych zdjęć.
Ciekawie o nich opowiada fotodinoza, choć Autor robi zdjęcia zbyt efekciarskie, moim zdaniem, to wiedzy, swady i oka mu odmówić nie można. Ot, np. taki wpis: https://fotodinoza.blogspot.com/2016/03 ... mnika.html
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#21
aldek pisze:musisz jednak pamiętać, że kompozycja fotograficzna, z racji nieruchomego na wieki obrazu, rządzi się zasadniczo innymi zasadami, niż ta filmowa. Owszem, są części wspólne, ale nie istnieje możliwość "opowiadania" ruchem kamery lub obiektów.
W zamrożonym na wieki zdjęciu jest to mocno ograniczone. Są za to inne narzędzia ekspresji.
Dlatego najpierw zacznij od oglądania ważnych zdjęć.
Ciekawie o nich opowiada fotodinoza, choć Autor robi zdjęcia zbyt efekciarskie, moim zdaniem, to wiedzy, swady i oka mu odmówić nie można. Ot, np. taki wpis: https://fotodinoza.blogspot.com/2016/03 ... mnika.html
Dzięki za link.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#22
90s_fan, Jezeli twoj kompakt ma tryb manual i mozesz zmieniać iso to zrobisz takie same zdjęcia jak lustrzanką. Robote robi obektyw a nie aparat. Jasny da ładny bokeh itp...
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#24
Napisalem wczesniej ze chodzi o obiektyw.
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#25
Chodzi mi też o możliwość ręcznej zmiany ostrości.
W tym kompakcie nie ma trybu ręcznego, czy też wyboru takimi kwadracikami jak widziałem w lustrzankach.
Ostrość sama się dostraja i jest to denerwujące.
Np. niech będzie potrzeba zrobienia zdjęcia przedmiotu trzymanego w dłoni. Aparat czasem złapie ostrość na przedmiocie, innym razem na wszystkim co jest za przedmiotem, na tle.

Wiem, że piszecie że warto zacząć od aparatu klasycznego. Sądzę jednak, że do moich amatorskich zastosowań lustrzanka cyfrowa będzie dobra. Od razu będę mógł sprawdzić efekt, itd.

Jestem dosyć dociekliwy. Przykładowo z kompaktem zrobiłem tak. Ustawiłem samowyzwalacz, zmieniając dostępne ustawienia robiłem zdjęcia tego samego kadru. Szybko doszedłem do wniosku jak wydłużony czas ekspozycji poprawia jakość zdjęcia wykonanego w kiepsko oświetlonym miejscu.

Idąc tym tropem, dysponując już jakimś lepszym aparatem (myślę o używanym Canon Eos 500D), nawet na początek z obiektywem z zestawu) będę w stanie trochę eksperymentować.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#26
Wybór pola ostrości to przydatna funkcja. Najnowsze lustrzanki mają ich kilkadziesiąt. Reczne ustawianie ostrosci rzadziej sie stosuje.Jak uzywam aparatu do robienia zdjęc ptaków to przydaje się też szybkostrzelność aparatu. Np. 11 zdjęć na sekunde. Wiadomo lustrzanka ma większą fizycznie matryce i jakość zdjęć jest lepsza. Szczególnie mniejsze są szumy oraz zasięg tonalny. Podstawowa zaleta to wymienne obiektywy.
Wydluzony czas ekspozycji w kompakcie automatycznie zmniejsza iso wiec szumy sa nizsze. Jak mozesz iso zmniejszac recznie to ustaw 100 a potem czas naswietlania wydluzy sie. Przymkniecie przysłony poprawi ostrosc np do F=8
Ale do robienia zdjęć rowerow spokojnie wystarczy kompakt)
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#27
Retromen pisze:Wybór pola ostrości to przydatna funkcja. Najnowsze lustrzanki mają ich kilkadziesiąt. Reczne ustawianie ostrosci rzadziej sie stosuje.Jak uzywam aparatu do robienia zdjęc ptaków to przydaje się też szybkostrzelność aparatu. Np. 11 zdjęć na sekunde. Wiadomo lustrzanka ma większą fizycznie matryce i jakość zdjęć jest lepsza. Szczególnie mniejsze są szumy oraz zasięg tonalny. Podstawowa zaleta to wymienne obiektywy.
Ale do robienia zdjęć rowerow spokojnie wystarczy kompakt)
Zgadzam się, że niby wystarczy ale jednak za mało opcji. Już nawet w tej chwili i jednak mimo kombinowania, ustawiania cały czas niezadowolony jestem ze słabego radzenia sobie z kiepskim oświetleniem.

Niejednokrotnie widzę ciekawe zdjęcia zrobione bez lampy błyskowej, niekoniecznie w super jasnym miejscu a jednak szczegółowe. Gdy podglądam metadane (czy jak to się nazywa) widzę czym zdjęcia były robione.
Ostatnio sprawdziłem tak zdjęcia Gerwazego, bo bardzo m się podobały i już wiem z czego korzystał.

Chciałbym w lecie zabrać jakiś odnowiony rower w ciekawe miejsce gdzie na spokojnie będę mógł porobić testowe fotki. Każdy projekt będzie musiał być uwieczniony w odpowiednim miejscu. W sumie i też stąd ten wątek i moje nagłe zainteresowanie fotografią :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 2018-02-09, 23:52 przez 90s_fan, łącznie zmieniany 1 raz.
Wheeler Cross Line 3000 `93 -RESPAWNED
Alpinestars Cro-Mega LX `92 -IN PROGRESS
Breezer Thunder `92 -RESPAWNED
DB Axis `91 -IN PROGRESS

#28
Dla zdjec nieruchomych przedmiotow podstawa to jak najmniejsze iso przymkniecie obiektywu oraz wydluzanie czasu naswietlania tak dlugo az zdjecie bedzie dobrze naswietlone. Konieczny moze okazac sie statyw do czasów krotszych niz 1/100sek.
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#29
no to bierz te cyfre. Nie bierz drogiej na początek.
za zaoszczędzone dokup sobie stały obiektyw, np. 35/2. Albo nawet 28/2.8. Da ci to, zakładając oczywiście rozmiar APS-C, w przybliżeniu odpowiednik klasycznej 50. Czyli bez zniekształceń perspektywy.
No i ruszaj w miasto.
I nie wrzucaj sobie za dużo zmiennych na kark - jak np. kminisz kompozycję, to nie baw się w tym samym czasie manualną ekspozycją.
Zresztą, ja jestem zdania, że manualna ekspozycja w amatorskiej cyfrze jest bez sensu, to i tak potem sobie możesz dodać/ująć w PS czy tam innym GIMPie.
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
cron