RetroMTB FORUM Dyskusyjne Strona Główna

     
     

Poprzedni temat «» Następny temat
Jamis DragonFly (weight weenie)
Autor Wiadomość
yoth 

Dołączył: 07 Kwi 2013
Posty: 10
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-01-23, 23:18   Jamis DragonFly (weight weenie)

Chciałem przedstawić Wam mój projekt retro weight weenie.
Zawsze fascynowała mnie idea lekkich rowerów mtb, a tym bardziej w wydaniu retro. Z ciekawością zawsze obserwowałem projekty, które w tym duchu pojawiały się na forum.

Założenia przyjąłem następujące:
- hardtail z amortyzatorem z przodu,
- stalowa rama,
- części, które można było znaleźć w katalogach producentów w drugiej połowie lat '90 (nie wcześniej i nie później, z naciskiem na lata 96-98), przez do rozumiem części wyprodukowane w tym okresie albo części wyprodukowane co prawda w innych latach, ale które w identycznej i niezmienionej formie można było znaleźć w katalogach ze wspominanego okresu,
- brak docelowej wagi, po prostu najlżej jak się na owe czasy da.

Części do tego typu projektu gromadzę od dawna, ale w końcu udało mi się znaleźć ramę, na której mógłbym zbudowanie takiego roweru oprzeć i dlatego postanowiłem zacząć składać.

Bazą zatem będzie rama Jamis DragonFly z 1996 r. Jest to stalowa rama z rur Aermet 100, spawana ręcznie przez Toma Teesdale'a (TET Cycles). Idealna jako podstawa do lekkiego roweru, ponieważ przy swoim rozmiarze 17 cali waży 1595 g.

Planowany amortyzator to SID '98, czyli pierwszy i najlżejszy.

Przerzutka tylna to reklamowana w 98 roku m. in. właśnie ze względu na swoją wagę Sachs Plasma. Mój nieużywany egzemplarz waży dokładnie 195 g. Moja druga Plasma jeździ od wielu lat na innym rowerze i odpadła z niej gumowa naklejka "P", więc może nawet jest lżejsza...
Dlaczego Plasma? Po pierwsze waga samej przerzutki, a po drugie na pewno wykorzystam gripy Sachsa, więc pełen sens całościowy. Gripów Sachsa używam właściwie we wszystkich swoich rowerach, bo dla mnie osobiście są najwygodniejsze. Tym bardziej pasują mi tutaj. Co prawda najbardziej lubię gumy Sachs Power Grip Extreme, ale tu zamierzam wykorzystać wersję Wavey. Po pierwsze same gumy są minimalnie lżejsze, a po drugie same gripy są lżejsze, ponieważ nie posiadają okienka wskazującego przełożenie jak wersja Extreme. Na ten moment myślę o przedniej przerzutce z tej samej grupy, ale wagi trochę zniechęcają...

To tyle jeśli chodzi o podstawowe elementy. Stopniowo będę dodawał zdjęcia posiadanych części z dokładnym opisem wagowym i będę czekał na Wasze opinie i sugestie.
 
 
DOMAN 
BIKER


Wiek: 25
Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 298
Skąd: Oleśnica
Wysłany: 2018-01-23, 23:41   

Nie wiem pod jaki ciąg jest rama, ale jeśli pod dolny, i jeśli ty planujesz używać korby z dwoma blatami to może fd dura-ace? Będzie lekko na pewno, a działać też powinna ok.
 
 
mekp 


Wiek: 25
Dołączył: 21 Cze 2011
Posty: 3700
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-01-23, 23:48   

Jaki jest pomysł na koła?

195g - w sumie waga XTR'a M950.
_________________
Moje ogłoszenia
Marin Pine Mountain 1991
Marin Bear Valley 1996
 
 
yoth 

Dołączył: 07 Kwi 2013
Posty: 10
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-01-23, 23:48   

Zapewne tak, natomiast rama posiada górny ciąg.
 
 
snack 


Wiek: 38
Dołączył: 03 Cze 2009
Posty: 1137
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-24, 09:13   

O fajnie! Będę obserwował, bo lubię takie klimaty.
I oczywiście bez zdjęć się nie liczy ;-)

Pozdr
_________________
Scott Pro Racing W/C 99' -----> galeria flickr
Specialized Stumpjumper M2 FS 95' -----> galeria flickr
 
 
focker 
Doktor resor


Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 5656
Skąd: Pajęczno/Łódź
Wysłany: 2018-01-24, 09:29   

Fajnie - tez kibicuję i obserwuję.

Jeśli chodzi o przednią przerzutkę, to z tego co pamiętam, to nigdy nie było takowej z grupy Plasma. Najwyższa przednia przerzutka to był Quartz.
_________________
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Wheeler E1 Titanium ; Breezer Lighting ; Endorfina ; Endorfina ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Jose .
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 13460
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2018-01-24, 09:37   

Rama fajna, nie skop jej ;-) choć po tym co czytam zapowiada się dobrze :-)
lekkie fd z tego co pamiętam było w grupie m900, ale rocznikowo trochę trzeba by naciągnąć...
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
focker 
Doktor resor


Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 5656
Skąd: Pajęczno/Łódź
Wysłany: 2018-01-24, 11:58   

W sumie to m950 byłaby w podobnej masie (jeśli nie lżejsza) - bez naciągania rocznikowego.
_________________
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Wheeler E1 Titanium ; Breezer Lighting ; Endorfina ; Endorfina ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Jose .
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 13460
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2018-01-24, 12:37   

wydaje mi się - podkreślam, wydaje mi się, że jak składałem swoje padło na wagę to różnica była rzędu 30g między 900 a 950...
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
Skeevo 


Wiek: 35
Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 3002
Skąd: Poland
Wysłany: 2018-01-24, 12:50   

Fajny klimat, też będę śledził postępy.

Mnie cały czas chodzi po głowie połączenie Bombera Z2 ze stalową ramą bez burzemia geometrii ale jak na razie nie udało mi się dostać takiej ramki w małym rozmiarze i ze slopingiem.

Powodzenia! :-)
_________________
'94 Wheeler 7800 Comp Line
'95 Checker Pig CPX 4050
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'99 Specialized S-Works M4
'99 Kona Kula
 
 
focker 
Doktor resor


Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 5656
Skąd: Pajęczno/Łódź
Wysłany: 2018-01-24, 13:43   

skolioza napisał/a:
wydaje mi się - podkreślam, wydaje mi się, że jak składałem swoje padło na wagę to różnica była rzędu 30g między 900 a 950...

Hmmm. Miałem obydwie kiedyś na wadze i m950 wychodziła lżej niż m900. Już nie pamiętam jakiego rzędu u mnie to była różnica, ale aluminiowy wózek w 950 robił swoje (chociaż różnica nie była dramatyczna). Nawet wszedłem z ciekawości na weight weenies i tam też się to potwierdza.
_________________
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Wheeler E1 Titanium ; Breezer Lighting ; Endorfina ; Endorfina ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Jose .
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 13460
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2018-01-24, 17:25   

Jak pisałem, opieram się na swojej pamięci ze składania ściganta dobrych 10lat temu - rower był składany z myślą o niskiej wadze, a wylądowała w nim fd-m901 właśnie
Być może jednak jej wagę porównywałem do szaraka ale fd-m953, a top-swinga z góry odrzuciłem?
Nie będę się spierać i ręczyć głową, m901 mogę zważyć dla ciekawości ;-)
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
DOMAN 
BIKER


Wiek: 25
Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 298
Skąd: Oleśnica
Wysłany: 2018-01-24, 18:25   

953 z obejmą 34,9 dp waży 125 gramów, a tp z taką samą obejmą 129 gramów.
900 31,8 dp waży 123 gramy.
950 E-type dp waży 125 gramów.
950 34,9 tp to 111 gramów.

Wszystkie przerzutki ważone seryjne.

Natomiast 952 ale z Ti śrubami to 105 gramów czyli pewnie 950 z takowymi ważyłaby podobnie.
 
 
yoth 

Dołączył: 07 Kwi 2013
Posty: 10
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-01-24, 22:16   

Dzięki za głosy wsparcia dla projektu!

Rama wygląda tak:





Jeżeli chodzi o przednią przerzutkę, to rzeczywiście nie było Plasmy jako takiej. Mówiąc o grupie nieprecyzyjnie się wyraziłem - miałem na myśli wszystkie przerzutki w technologii DIRT: Quarz, Neos i Centera. Jeśli chodzi o wagę, to mam trzy egzemplarze Centery DIRT, które ważą odpowiednio 121 g, 121 g i 122 g - wszystkie dla średnicy 28,6. Więc bez szaleństw jeśli chodzi o lekkość.
I dlatego pewnie rzeczywiście pójdę w stronę m95x. Z kolei m900, pomijając kwestie tego, czy rzeczywiście jest lżejsza czy cięższa niż jej następcy, nie wpisuje mi się w założenia rocznikowe, a tych nie chciałbym naruszać.

Kolejna kwestia to koła. Tutaj rozważam kilka opcji:

Po pierwsze Crossmax'y z pierwszej serii. W tamtych czasach marzyłem o takich, bardzo mi się wpisuje w ideę lekkiego roweru ich ażurowy wygląd, ale waga już nie tak bardzo. Posiadany przeze mnie zestaw waży: przednie koło (bez zacisku) 675 g, tylne (bez zacisku) 905 g. No sporo.

Po drugie koła oparte na obręczach x517, szprychach Dt revo (lub ewentualnie przód revo, tył comp) i piastach Heylight.





Na niemieckim ebayu można też znaleźć obręcze Shogun Zero, ważące katalogowo 395 g. Pytanie oczywiście o wagę rzeczywistą, natomiast można dostać je w purpurze, co świetnie by dopełniło piasty Heylighta.

Piasty te oczywiście nie są najlżejsze i tu myślałem o Tune Mig/Mag. Tylną posiadam, lecz mam na niej złożone koło na ceramicznej obręczy x217 i szprychach niewiadomego pochodzenia (które nie są cieniowane) i nie znam wagi samej piasty. Całe koło waży 834 g. I pewnie skończy się na rozbiórce w celu sprawdzenia wagi poszczególnych elementów... Natomiast chciałbym złożyć koła na takich samych piastach z przodu i z tyłu, więc w tej opcji pozostaną poszukiwania srebrnego przodu (tylna jest srebrna).

Jeśli chodzi o obręcze, to bardzo lekkie były z pewnością Matrix Titan (pokazywane kiedyś przez Adamello). Tylko nie bardzo mogę znaleźć informację o latach ich produkcji, o samych obręczach już nie wspominając (choć na Allegro leżą w rozmiarze 28 cali). Gdzieś w rozważaniach jest też Araya 395 i tu też mam ten sam problem - produkowana w wersji 395 TEAM od 1993 r., ale do kiedy...? I kwestia dostępności jak zwykle.

Z zaciskami nie mam problemu: Tune AC16/17. Mój komplet do kół waży 53 g. Chociaż gdyby trafić zaciski Heylighta... (katalogowo 52g)[/quote]
 
 
DOMAN 
BIKER


Wiek: 25
Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 298
Skąd: Oleśnica
Wysłany: 2018-01-24, 22:34   

Widziałem nówki nie wytarte x517 poniżej 400 gramów. Fajnie by się skomponowały z piastami tune.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template designed and created by Falcone
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 13