#16
Metoda, którą opisałeś mogłaby się sprawdzić przy naprawie łatwo dostępnego miejsca, takiego jak mufa suportowa czy główka ramy. Nie sądzę by ktoś bawił się w jak to napisałeś: elastyczne wiertła i ,,balony". Po prostu nie ma to sensu podczas gdy spokojnie wystarcza naprawa z wierzchu.

#17
Piotr pisze:Jak usuwałeś lakier ? bo mam fajną rame stalowo karbonową Gianta i w planach usuniecie lakieru całkiem z niej i bezbarwny tylko na carbon a na mufki coś tam w sprayu.
zawsze używam papieru wodnego Matador - inne próbowałem, ale zawsze było jakieś ale
230 x 280 mm, orientacyjnie gradacje: P180, P220, P240, P280, P320, P360, P400, P500, P600, P800, P1000, P1200, P1500, P2000, P2500, P3000, P5000
Obrazek


bezbarwny i niebieski lakier zeskrobałem nożykiem lub wąziutką szpachelką - stary twardy lakier w niektórych miejscach odpryskiwał kawałeczkami 2-3mm - jeśli papierem wodnym, to poszłyby 2-3 arkusze P180 żeby dojść do podkładu
na sam podkład i wypełniacz poszły 2 arkusze P280 i 1 arkusz 360 rwane po zgięciu na kawałki około 2x5cm - rama miała dość dużo podkładu i trochę wypełniacza/szpachli, żeby kształty były idealnie owalne
na przejechanie tego szarego epoksydowego podkładu co jest i drugiej warstwy pójdzie 1 arkusz P600 lub 800
na kolor P1500 i po 3-4 warstwie P2000/2500 przed bezbarwnym, żeby uzyskać "lustro"

jak parę razy użyjesz papieru wodnego sam dobierzesz gradację - należy jednak pamiętać, że są to materiały ścierne, a nadawanie połysku przez np. P2200 jest tylko pozorne

teraz ze względu na materiał pracowałem nad zlewem, pod kranem ze stałym strumieniem wody na 1/2 zapałki na szlifowane miejsce, ale spokojnie wystarczy szlifowanie nad balią lub na zewnątrz z wiaderkiem czystej wody i gąbką pod reką

DługiDżon pisze:Hmm... Moim zdaniem to rama będzie się trzymać kupy jakoś...

Należało to rozszlifować znacznie dalej (w środku też) i na rurze od zewnątrz położyć nowe warstwy - dookoła rury. Od wewnątrz oczywiście też ze dwie warstwy (pamiętając o odsączeniu)
przykładowa naprawa chałupnicza tzw. chałtura http://www.instructables.com/id/Repairi ... cle-Frame/

rozważyłem wszystkie opcje i uznałem, że 2 warstwy 200g tkaniny 1/1 "plain" i ułożone naprzemiennie splotem na "x" i na "+" wystarczą do rozłożenia naprężeń (wzdłużnie, poprzecznie i skośnie)... zobaczymy co się z tym stanie...
bardziej niż o wzmacnianiu myślałem o przeniesieniu i rozproszeniu naprężeń poprzez kierunek ułożenia włókien co dziś jest podstawą w budowie ram z karbonu

Obrazek


włókno węglowe ma dość dużą wytrzymałość, a rura górna i dolna są na tyle cienkie, że się uginają pod mocnym naciskiem
dawny karbon to doklejanka kilku elementów: rura, mufa, jakiś łącznik... lub oplot sznurkiem z karbonu, który ma znikomą wytrzymałość poprzeczną...

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Obrazek


nie dziwię się, że rysa pokazała się w bardzo obciążonym miejscu, a do tego w dość grubym, sztywnym i mało elastycznym, a przez to bardziej podatnym na... dlaczego nie stało się to 3cm dalej za łącznikiem, na cieniutkiej rurze ?
doszedłem do wniosku, że im bardziej pogrubię, usztywnię to miejsce, to pogorszę tylko sprawę, bo więcej nie oznaczałoby lepiej i mocniej

współczesne ramy są monolitem, ważą po 0.8kg i mają ścianki 0.8mm, ale mają wzmocnienia w odpowiednich punktach i są budowane nie z jednego plata tkaniny, a z setek kawałeczków w różnym kształcie i i rozmiarze (poniżej przekrój z lewej - paski, paseczki i gdyby któregoś zabrakło...)

Obrazek
Obrazek


"Rama wykonana jest z jednego elementu i wytwarzana jest w specjalnej formie w której następnie jest wypiekana. Rdzeniem na który laminuje się odpowiednie warstwy tkanin karbonowych zazwyczaj jest pianka lub pompowane silikonowe elementy (balony). Pozwala to tworzyć nieograniczone kształty i formy. Możliwe jest zaplanowanie i wyliczenie przebiegu każdej położonej warstwy tkaniny. Taka rama jest bardzo wytrzymała dzięki braku łączeń i możliwości odpowiedniego ułożenia włókien w kluczowych, mocno obciążonych miejscach, takich jak główka ramy czy mufa suportu. Otrzymujemy spójną i trwałą strukturę kompozytową, która doskonale przenosi naprężenia oraz rozprasza drgania."

hit00r II pisze:Jaki kolor bazowy planujesz ?
kameleon - chyba pomarańczowy w fiolet, bo raczej nie w zieleń

Obrazek
Obrazek
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#18
Cezary, zgadza się wszystko. Ale klejenie węgla to jednak nie to samo co spawanie. Po prostu nie jesteśmy w stanie na nowo połączyć włókien. Tam gdzie szkielet węglowy został przerwany, tam już się nie połączy. No chyba że są jakieś techniki na rozpuszczanie włókien węglowych i spajanie ich następnie w jedną całość... Są w USA firmy, które naprawiają ramy z węgla i rzucają na lewo i prawo hasłami "strukturalne" naprawianie itd. Ale to wszystko BS, no chyba że faktycznie mają jakieś patenty na "rozpuszczanie" węgla :roll: To pod jakimi kątami i jaki materiał dokleiłeś (i jaką żywicą) nie ma znaczenia w kontekście integralności włókien węglowych ramy w punkcie rozerwania. Po prostu nakleiłeś łatę. Ale jak już nic nie pozostało po za łataniem to dobrze jest kiedy łata ma jak największą powierzchnię przylegania do ramy. Elastyczność? Żaden problem w tym przypadku, bo żywica jest elastyczna jak cholera, dlatego też nie robi się ram ze szkła, bo jest zbyt elastyczne i się ugina. Gdyby zrobić sztywną ramę ze szkłą to by ważyła tyle co stare łódki wędkarzy.

Ale żeby było jasne, ja nie neguje tego co zrobiłeś, bo to pewnie będzie się trzymać kupy. Uważam jednak że można było to zrobić lepiej, nawet już bez tych "balonów" itd. Aha, no i wiedz że rozmawiasz z kimś kto pretenduje do tytuły mistrza druciarstwa :mrgreen: OK, nie zaśmiecam tematu już. Twój rower bardzo mi się podoba, tym bardziej to co z nim robisz i czekam na to co z tego wyjdzie ;)

#19
DługiDżon pisze:nie neguje tego co zrobiłeś, bo to pewnie będzie się trzymać kupy. Uważam jednak że można było to zrobić lepiej
teoretycznie tak, ale to pierwsza rama z karbonu, którą skleiłem i zrobiłem to bardziej poznawczo i zawsze mogę poprawić lub odesłać do zawodowców

miał być kameleon i jest
za lakier w mieszalni życzą sobie od 400 do 700zł i poniżej litra nie rozmawiają, więc znalazłem spray Motip Flip Flop
jest kilka możliwości, a wybór padł na Lagoon (fiolet - ciemne bordo)
problem z tym lakierem jest taki, że musiałem "zdjąć" szary podkład i pomalować ramę podkładem Motipa w czarny połysk - mały spray 150ml wystarcza
ten kameleon to praktycznie bezbarwny z cząstkami załamującymi światło i na innym podkładzie nic nie widać tzn. jest efekt brokatu i nic więcej
ilość drobinek widać przy zastosowaniu lampy błyskowej w telefonie - aż się skrzy

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


zdjęcia w pomieszczeniu przy sztucznym oswietleniu, aż boję się pomysleć co będzie w ruchu i przy pełnym słońcu
widać jednak efekt - kolor zależy od punktu i kąta

Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek
Obrazek
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#28
Ten projekt jest mega rajcujący...
To takie modelarstwo w większej skali.
Nurtuje mnie tylko kwestia odporności lakieru.
Z doświadczenia wiem, że takie puszkowe akryle są bardzo delikatne i nie trzymają się wystarczająco mocno podłoża.
Czy zabezpieczenie tego warstwą bezbarwnego wystarcza?

#29
akryle z puszki są miękkie - można zrobić paznokciem wgłębienie lub rysę i nie ma problemu z przyczepnością
każdy lakier będzie słabo trymał się podłoża jeśli nie będzie czyste, odtłuszczone lub zmatowione, a podstawą jest uprzednie pryśnięcie lakierem podkładowym - do plastików są specjalne podkłady
i lepiej zamiast 1 konkretnej warstwy nałożyć 3 w odstępach 15-30min nie przejmując się, że pierwsza ledwo przypruszyła i przebija jeszcze podkład - 2 to wyrówna, a 3 warstwa da oczekiwany efekt

lakier odpryśnie położony na starą powłokę jeśli nie zostanie ona uprzednio zmatowiona tzn. "porysowana" zapewniając punkty zaczepienia cząstek nowej powłoki - samo umycie, odtłuszczone nie wystarcza

lakier bezbarwny akrylowy z puszki też jest miękki i podatny na zarysowania dlatego czasem można udać się do lakiernika.... choć UE i ekologia preferują lakiery wodne
rozwiązaniem jest lakier bezbarwny w sprayu z utwardzaczem - po odbezpieczeniu i zmieszaniu mamy jednorazowy spray z dość twardą powłoką
Jesteś wykwalifikowanym lakiernikiem czy samoukiem entuzjastą
wszyskiego można się nauczyć.... tak jak jazdy na rowerze
wszystko zależy od potrzeb i możliwości - w podstawówce nauczyłem się szyć na maszynie, kiedy nosiło się rurki, a mama nie chciała zwęzić mi dzwonów i dziś nie mam problemu z przerobienie plecaka na bukłak, dodania do kurtki na rower wywietrznków pod pachami z siateczką i suwakiem,czy z wykrojeniemm i wszyciem siateczki odzieżowej do spodni, czy polaru tak jak jest to w dresach i znacząco podnosi komfort cieplny lato/zima
każdego producenta można poprawić - kwestia tylko dostępu do odpowiedniej technologii

dla swoich potrzeb rozebrałem manetki, bębenek i nexus 4 i 7, nauczyłem się zaplatać koła - gorzej z centrowaniem i dla swoich potrzeb maluję ramę roweru, więc w moim interesie jest, żeby zrobić to jak najlepiej
malowanie to pikuś, kiedy dla większości złożenie roweru poczynając od ramy jest sztuką magiczną ;-)

w dobie Internetu w jednej chwili można zdobyć wiedzę ekspercką z dowolnej dziedziny i bez problemu można np. stworzyć trzypiętrowy tort na urodziny dziecka - wrzucasz fotki na odpowiednie forum i... czekasz na efekt WOW
lub cieszysz się, że komuś się przydało (sam korzystam z wielu Waszych wpisów, więc próbuję też dodać coś od siebie)
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#35
Zrobiona kozacko, ale z tymi spreyami, to przegieleś. Dobra robota, ale farby w spreyu są dużo gorsze od tych kupownych luzem jako samochodowe. Wiem to z doświdczenia. Przy takiej robocie, nie warto oszczędzać.
W zasadzie koszt podobny, dochodzi jedynie pistolet+ kompresor+trochę innych dodatków.
Co do twardości nawet klar samochodowy (bezbarwny), tutaj nie załatwia wszystkiego.
Generalnie jak do normalnego jeźdzenia, bez super tłuczenia, powinno trzymać się dobrze.

#36
Obrazek

po kliknięciu na fotkę powinna otworzyć się w większym formacie

rower był już na zlocie, ale fotek ze wszystkich stron na forum jeszcze nie ma
choć samo skończenie roweru stało pod znakiem zapytania, kiedy przy wbijaniu misek sterów wypuknęła się aluminiowa mufa z ramy - po wklejeniu tydzień musiałem odczekać, aż żywica osiągnie pełną wytrzymałość

Obrazek


1462 - rama carbon
1530 - amortyzator Manitou Spider by focker
. 190 - stery YST
. 278 - suport UN-71
. 243 - sztyca Kalloy
. 205 - siodło SR Eclipse
.. 61 - zacisk
. 694 - korba 42/32/20 Onza 165 by qsik
. 302 - łańcuch Conex
. 174 - kierownica
. 171 - wspornik
. 118 - rogi
.. 94 - chwyty
. 453 - klamki LX M600 i manetki LX M569
.. 68 - pancerze i linki
. 134 - przerzutka przód LX M565
. 287 - przerzutka tył LX M565
. 364 - kaseta 8s
. 516 - hamulce V równoległe LX M570
. 815 - koło przód LX M564, Mavic 221
1045 - koło tył LX M565, Mavic 221
. 124 - zaciski kół
. 210 - dętka z uszczelniaczem Slime
. 640 - opona Hutchinson Python 26x2.0 drut
_____
11.042kg z wyliczeń i jest sporo miejsca, żeby zejść poniżej 10kg

przed dołożeniem wszystkich dupereli (koszyk bidonu, licznik, pancerze...)waga pokazała 10.761 i 6681 bez kół
tylko z opony/dętki można zrzucić 0,6kg co niebawem nastapi i po parę gram z czegoś wszystkiego
jeszcze parę zmian nastapi... łącznie z kolorem pancerzy linek

Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2018-06-18, 21:46 przez Cezary Czapski, łącznie zmieniany 3 razy.
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#37
Dlugosc i kolor pancerzy uroku mu nie dodaja ;-)
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#38
Nie obraź się ale dobranie osprzętu i kolorów woła o pomstę do nieba :-|
Może nie jestem jakimś guru na tym forum bo sam nie raz popełniłem różne maszkary ale po takim rowerze należy się spodziewać czegoś więcej niż teraz.
Nie chodzi mi tylko o osprzęt LX że jest za niskiej klasy ale ogólnie ... ubrałeś go w to co zalegało w szufladzie ?
To jest rower dla kobiety?
Pytam z racji tego dziwnego siodła i mostka wywalonego w kosmos.

#39
LX jest ok :idea: szkoda tylko ze nie wczesniejszy z Canti :roll:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#40
marcin74 pisze:LX jest ok :idea: szkoda tylko ze nie wczesniejszy z Canti :roll:
Ale przy obecnych cenach części to do takiej ramy XT jest absolutnym minimum moim zdaniem.
I zmienił bym te paskudne srebrne wsporniki żeby się za bardzo nie świeciło na rowerze :mrgreen:
Z resztą i tak bym je wywalił bez względu na osprzęt bo moim zdaniem nie pasują do tej ramy.
Każdy ma inny gust SZEFIE 8-)

#43
hit00r II pisze:Nie obraź się ale dobranie osprzętu i kolorów woła o pomstę do nieba :-|
... ubrałeś go w to co zalegało w szufladzie ?
To jest rower dla kobiety?
Faktycznie pomsta, nie w szufladzie, a w pudle, tak dla kobiety co jest związane z określonymi nienegocjowalnymi warunkami.

Złożyłem go na tydzień przed zlotem i wyszło jak wyszło, ale się poprawię, bo faktycznie nieciekawie jest, choć jeździ się fajnie.
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#44
hit00r II pisze:Nie obraź się ale dobranie osprzętu i kolorów woła o pomstę do nieba :-|
Może nie jestem jakimś guru na tym forum bo sam nie raz popełniłem różne maszkary ale po takim rowerze należy się spodziewać czegoś więcej niż teraz.
Nie chodzi mi tylko o osprzęt LX że jest za niskiej klasy ale ogólnie ... ubrałeś go w to co zalegało w szufladzie ?
To jest rower dla kobiety?
Pytam z racji tego dziwnego siodła i mostka wywalonego w kosmos.
przyłaczę się do słów krytyki i prośby o brak obrazy ;-) - te pancerze rażą w oczy, w negatywnym sensie, są po prostu paskudne. Moim zdaniem ciemy rower wymaga jasnego widła jak ten jajecznocowy Maniek , pancerze niewidzoczne czyli czarne, oponki SkinWalle i osprzęt czarno srebrny i będzie piknie.