amortyzator mtb (lub inny) do nietypowego zastosowania

#1
No więc mam kółko elektryczne, jeździ to tak (inny model) lub tak.
Kupiłem je, żeby sobie trochę uprzyjemnić przemieszczanie, tzn. do dojazdów na przystanki, do apteki, na pocztę itp. Jak mam w taką piękną pogodę jak dziś maszerować np. 10 min. przez atrakcyjne :roll: widokowo tereny na przystanek, to przejażdżka kółkiem wydaje się atrakcyjną alternatywą.

Myślę, że dzięki amortyzacji będzie łatwiej jeździć szybko na przykład np. po trawie i uniknąć gleby przy niespodziewanych drobnych przeszkodach na drodze. Przy większym skoku może dawałoby się wjeżdżać powoli na krawężnik. Przydałaby się też możliwość ostrożnego zjeżdżania ze schodów zamiast znoszenia kółka.

Ogólnie zamierzam zainstalować amortyzator "do góry nogami". Mam tokarkę stołową i dobre aluminium, z którego zamierzam wykonać przymocowane do kółka bloczki, w których będą osadzone lagi górne, a pedały zamierzam przymocować do lag dolnych, również za pomocą dorobionych elementów.
Amorek nie musi być sztywny, bo kółko samo ustawia się do pionu, a odległość między punktami przyłożenia sił będzie wynosiła tyle co skok. Prędkość maksymalna <=30 km/h. Kółko waży 10 kg i przewozi ok. 100 kg, z tym że amorek będzie między użytkownikiem a kółkiem, więc nie będzie przenosił ciężaru kółka. Przy normalnym, pionowym ustawieniu amorka maksymalnie zmieści się poniżej 10 cm skoku, nie licząc ugięcia wstępnego, praktycznie dowolnego.

Myślałem o zastosowaniu nowoczesnego uszkodzonego amortyzatora do tych wszystkich skoków, tzn. z uszkodzoną podkową lub innym elementem, a sprawnego mechanicznie. Można go kupić względnie tanio, byłby chyba idealny, tyle że one są raczej za długie. Mam jakieś 35-40 cm miejsca. Może być trochę więcej, ale wtedy będzie wystawał poza obrys kółka.

Inne rozwiązanie, które przyszło mi do głowy, to lagi od skutera. Są krótsze, chociaż skok wtedy mizerny, ale pewnie ważą ze 4 kg, a kółko się czasem nosi, więc trochę kiepsko.

Najbardziej skłaniam się ku starym Marzocchi XC, które zobaczyłem po raz pierwszy chyba na tym forum. Podobno nieźle pracują, są LEKKIE, no i jest ta ażurowa końcowa część lag, którą można by za przeproszeniem... :-> Niestety skok trochę nikły.

Jakieś pomysły?

#3
A znasz może inne takie "krótkie" amortyzatory? Tego DH3 widziałem, ale on jest chyba dużo rzadziej spotykany i dużo droższy, bo rzeczywiście byłby chyba lepszy.
Zastanawia mnie też, czy one mogą pracować "do góry nogami".

#5
No ok, można też zamontować normalnie. Ale w dalszym ciągu trochę brakuje skoku i problem z wytrzymałością uszczelek pozostaje, chociaż przeglądam temat o tych zamiennikach i wygląda na to, że coś tam się udaje dobrać.

#6
Trudno mi sobie wyobrazić jak to ma być mocowane. Może jakieś zdjęcia? Rysunek?
Z amorów z możliwością odpowiedniego skrócenia to stare Marzocchi albo niektóre Paioli, np taki:
http://allegro.pl/made-in-italy-blokada ... 03152.html
Cena z d....

Tłumienia olejowego go góry nogami w takich amorach nie będzie. Ale można pozbyć się zupełnie oleju i wsadzić elastomer (jest gdzieś temat na forum gdzie go można dostać). Wtedy smarowanie byłoby stałym smarem, ale nie byłoby problemu z tłumieniem. Przy tym lepszy w takim przypadki byłby Marzocchi, bo w Paioli elastomer trzeba dać pomiędzy golenie górne i dolne - co zmniejszy skok. W Marzocchi elastomer dałoby się włożyć bez przeróbek w miejsce komory powietrznej.

Do góry nogami za to na pewno będzie pracował ten widelec. Be problemu da się go też skrócić. Może też podejść z uwagi na swoją konstrukcję:
http://allegro.pl/amortyzator-amp-retro ... 39789.html
Cena jednak też z kosmosu.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#7
Tu, gdzie obecnie są (rozłożone) pedały, mają być aluminiowe bloczki z otworami, taki odpowiednik korony. W tych otworach osadzone golenie dolne, na nich przesuwające się pedały połączone z lagami górnymi linkami czy coś. Żeby uniknąć tego dodatkowego tarcia planowałem odwrócenie amora właśnie.
Widoczny poniżej element aluminiowy (w innym kółku niż moje),
Obrazek

nie wiem, powiedzmy "wspornik pedału", zamierzam zastąpić elementem ze zintegrowaną "koroną" (to znaczy po każdej stronie osobno, ewentualnie na górze byłyby jakoś połączone lagi).
Usunięcie oleju raczej odpada :-? tłumienie musi być... [edycja: jakoś mi ten elastomer umknął w Twoim poście]
Rysunków porządnych na razie nie umiem robić.

Ten drugi odpada. Chodzi o to, żeby amortyzator nie wystawał poza obrys kółka, a on właśnie tam pracuje. Jak będą krótkie lagi, to będą równolegle do kółka, obok, i nie będą wystawać.

Ok, dzięki za informacje. Czyli na razie najlepsza opcja to Marzocchi XC, który jest za 200 na aledrogo, nie do góry nogami. Spróbuję jeszcze na ebayu DH3.

#8
Elastomer wbrew pozorom daje całkiem fajne tłumienie - szczególnie przy skoku do 50mm. Sam jeżdżę na Manitou 3 i w kwestii tłumienia powrotu nie czuję różnicy w porównaniu do mojego starego XC500. No i przede wszystkim elastomer będzie lepiej tłumił niż odwrócony tłumik olejowy - gdzie tłumienia nie będzie w ogóle.

AMP chyba się jednak nie nada przy tym mocowaniu.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#9
Oto rysunek techniczny ;-) pierwotnej wersji
Obrazek

górna laga (czyli normalnie w rowerze dolna) "wisi" w powietrzu, ewentualnie lekko jakoś zabezpieczona elementami zamocowanymi w obudowie kółka (nie ma ich na rys.), do niej przymocowany pedał, dolna laga zamocowana w kółku.
Tutaj jest całość pod naciskiem niewidzialnego użytkownika.
Żeby całość nie wystawała, amortyzator nieobciążony nie może być dłuższy niż jakieś 35-40 cm. W zasadzie na rysunku jest już za długi, zakładając, że jest przedstawiony ugięty, po rozprostowaniu będzie wystawał (to znaczy niby jest jeszcze ta rączka, ale ona jest miękka, zresztą może ją zastąpię czymś innym).

#10
focker pisze:Elastomer wbrew pozorom daje całkiem fajne tłumienie
No ale podobno tylko od 10 stopni C wzwyż, a ja potrzebuję i przy niższych temperaturach żeby działało.

Tak sobie pomyślałem, może dałoby się samemu coś złożyć? Znaczy kupić odpowiednią sprężynę i tłumik (?), a resztę dorobić? Mam rurki aluminiowe, materiał na korki (w sensie zaślepki po prostu, nie takie "prawdziwe").
Tylko nie wiem, czy z tym tłumieniem to taka prosta sprawa, czy wystarczy jeden "wkład" do tłumienia odbicia i czego tam jeszcze potrzeba. Też nie chciałbym jakoś przesadnie kombinować.

#12
Że się da to ja wiem, pytam ekspertów, czy ewentualnie warto. Te drzwi nie są takie do końca otwarte. Do amorka kupnego ustawionego normalnie, a nie do góry nogami muszę też dotoczyć tulejki ślizgowe osadzone w pedałach, które będą chodziły na dolnych (nieruchomych) goleniach, i połączyć pedały z górnymi goleniami, chyba linkami. Poza tym amorek kupny ma swoje ograniczenia z racji wieku i przeznaczenia, a tu mógłbym kupić super-hiper komponenty o dowolnych wymiarach. Rurki zamierzałem ewentualnie okleić taśmą albo rękawkiem teflonowym.

Ale nie upieram się, obecnie licytuję Marzocchi DH3 na ebayu. :-)

#13
Nie wiem, co mnie napadło, zamiast tego DH3 w dobrej cenie kupiłem "Rock Shox Argyle 318 RC, QR20, 2007", za długi i za ciężki :-? Ale konstrukcja ponad 10 lat nowsza no i 10 cm skoku... On może pracować upside down?

#14
Jedyne, co będzie dobrze pracować do góry nogami to amory z zamkniętym tłumikiem, w którym nie ma żadnego powietrza. Przykładem może być Manitou Mach 5 cartridge, pierwszy SX, Rock Shox Judy z kartridżem (lata 1996-1999, przy czym z tego ostatniego rocznika tylko wersja SL). Teoretycznie powinny dobrze działać też pierwsze SIDy - ale przy odwróceniu do góry nogami nie będzie smarowania oringa komory powietrznej. Suntour też robi amortyzatory z zamkniętym tłumikiem (np. XCR), ale one te tłumiki są nierozbieralne i nie wiem, czy nie mają w środku jakiejś komory powietrznej kompensującej zmianę temperatury.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#15
Ok, dzięki. Normalne ustawienie też jest możliwe, zresztą pomyślałem ostatnio o innym sposobie zamocowania amortyzatora, możliwym tylko z takim właśnie ustawieniem.
(Z innym amortyzatorem raczej nie będę już kombinował, mam już tego kupionego).

#16
Właśnie rozpakowałem amortyzator. Wygląda na to, że po raz pierwszy się naciąłem na OLX.
https://www.olx.pl/oferta/rock-shox-arg ... jU0WB.html
Amortyzator miał zaklejoną prawą górną regulację (jak w opisie, pokrętło jest urwane, ale da się kręcić), jest zalany w tym miejscu olejem. Dałem za niego dwie stówki :-(
Podobno podczas jazdy "nie sika, ani nawet nie cieknie". Za to sprzedający nie był w stanie powiedzieć, dlaczego go w takim razie okleił na czas transportu.

#17
matt pisze:Właśnie rozpakowałem amortyzator. Wygląda na to, że po raz pierwszy się naciąłem na OLX.
https://www.olx.pl/oferta/rock-shox-arg ... jU0WB.html
Amortyzator miał zaklejoną prawą górną regulację (jak w opisie, pokrętło jest urwane, ale da się kręcić), jest zalany w tym miejscu olejem. Dałem za niego dwie stówki :-(
Podobno podczas jazdy "nie sika, ani nawet nie cieknie". Za to sprzedający nie był w stanie powiedzieć, dlaczego go w takim razie okleił na czas transportu.
A korona nie jest czasem pęknięta i zamaskowana lakierem?
Lodzermensch

#22
Olej cieknie albo przez zewnętrzny o-ring (wówczas nie ma problemu - wystarczy wymienić) albo od wewnątrz górnego tłumika. W drugim przypadku jest lipa bo trzeba trochę pokombinować (da się wymienić część uszczelek ale jedną trzeba dorabiać, nie ma jej w normalnej sprzedaży).
SerwisBajka.pl i NieOceniam.pl

#23
Dzięki za info, ale na razie nie ma tematu naprawy - amortyzator jest w policyjnym depozycie. Gość mnie nieźle wkurzył przez telefon, żadnej skruchy, wręcz przeciwnie - bardzo dobry humor miał, udawał (?) idiotę.

Tak przy okazji, bo tu widzę nie ma działu kupię/sprzedam, jak ktoś ma do sprzedania amortyzator 100% sprawny pod względem pracy, ale na części, tzn. na przykład z pękniętą podkową, urwanym zaczepem itd, w miarę lekki i o skoku 10-16 cm, to proszę o kontakt.

#24
Kupiłem takiego:
Obrazek

(Zaczep jest oczywiście spawany, ale to do mojego zastosowania bez znaczenia).
Waga około 1700 g, odległość od uszczelki do korony prawie 120 mm. Na aukcji było podane, że to Z5, ale na tej żółtej naklejce są tylko cyfry, nie ma "Z ileś". Na dole w lewej goleni jest normalna nakrętka/śruba (?), a w prawej to samo, tylko z wystającym bolcem. Powiedzcie, co to za model?

Lewa uszczelka jest tłusta. Te za dwie dyszki z allegro są ok?

On tak śmiesznie głośno chlupie jak pracuje, mam nadzieję, że to ok.

Aha, przypomniało mi się jeszcze: tam jest taka informacja, żeby nie usuwać wkrętów mocujących podkowę (bolts securing the brake arch). Hmm... ja je właśnie zamierzałem usunąć. Nie wiem, w rowerze przy hamowaniu może by się te części mogły rozłączyć?

#25
To jest raczej z3 skoro ma regulację tłumenia i aluminiową rurę. Ma chlupać. Do góry nogami nie będzie działać. Jak usuniesz śruby (piwoty), to podkowa oddzieli się od goleni. Uszczelki za 20zł z allegro trochę pochodzą.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#30
Jak uszczelka jest tylko tłusta i nie pojawiają się krople oleju, to może na razie nie trzeba i tak wymieniać?

Jaki on ma skok właściwie? Bo wersji 120 nie znalazłem.
cron